Dichtmaken gat prefab schoorsteen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 14:59
Ik heb midden op het dak van mijn woning (1983) een prefab schoorsteen zitten waar het volgende opzit:

- afvoer mechanische ventilatie (via sleuven rondom geloof ik)
- ontluchting riool (kleine pijpje aan de zijkant)
- rookgasafvoer (linker pijp op 1e foto)
- oude aanvoer van lucht voor cv-ketel (rechter pijp op 1e foto)

De luchtaanvoer van de cv-ketel is allang niet meer ingebruik, en bij de verbouwing heb ik deze pijp dan ook weggehaald.
Nu wil ik sowieso hiermee aan de gang, want het flexibele stuk van de mechanische ventilatie is beschadigd, de beluchting van het riool hangt met tape aan elkaar en de rookgasafvoer moet vermoedelijk vernieuwd worden.

Maar dat gat van die ongebruikte pijp tocht nu gigantisch, en bij veel regen/wind komt er ook water door naar binnen. Maar hoe krijg ik dit fatsoenlijk dicht?
Ik verwacht dat die pijp er gewoon af kan, dan houd ik een gat 150 over.

Ik wil namelijk de nok gaan aftimmeren verder, maar dan wel dat al het kanaal/leidingwerk weer een ruim aantal jaren meekan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03afpBIs4cjKXSwqW20d9V2abeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6LqA00bCYpwimXXFQIdE35M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pxGKYu0gxvU7NOSA8QeuShECe0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FALWd1iXSmVmjO8d657cA7n5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAg5tyUUmqtusyD-6YFGqtIOE54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vgHHVguFG4XWEPQqjVPFtB8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:20
Zoals ik het bekijk is de hele schoorsteen een groot isolatielek.
Je zou de binnenkant gelijk met het dakbeschot kunnen dichten en isoleren.
Of een nieuwe prefab schoorsteen er op zetten met alleen de doorvoeren die je nodig hebt.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je die schoorsteen nog wel nodig? Is weghalen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Mijn dak is sowieso een isolatielek, zodra we ooit de ruimte echt nodig zijn en er een dakkapel komt wordt dat verder aangepakt.

Daarom wil ik ook de schoorsteen behouden want zodra er een dakkapel komt zullen we ook de pannen vernieuwen en dan de schoorsteen verwijderen. Voor nu is dat allemaal zonde van t werk en geld.

Voor nu zoek ik alleen een goeie optie om dat pijpje eraf te halen en het gat te dichten. Vervolgens vol stoppen met isolatie om de tocht vanuit daar te stoppen.

Er zijn andere huizen hier die ook nog maar 1 pijp, of zelfs geen hebben met de originele schoorsteen. Maar die hebben het laten dichtmaken. En om nou daar even het dak op te klimmen gaat me te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:20
Ik ken de fabrikant van deze schoorstenen niet zo goed. Maar ik verwacht dat de doorvoer geschroefd is op een gefelste rand naar boven. Je zou dus naar boven moeten om dat gat in ieder geval te meten om hem vervolgens af te doppen.

Maar als het allemaal niet heel lang meer duurt met de dakkapel, dan zou ik de pijp lekker laten zitten en volstoppen met pur.

Hoe kan het trouwens dat je CV geen luchttoevoer meer nodig heeft?

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Dakkapel is iets voor over jaren. Dus een semi permanente oplossing is gewenst. Maar ik zal inderdaad eerst maar eens t dak opgaan om te kijken hoe het precies zit.

Bij het eerste type ketel die hier hing was schijnbaar alleen een rookgasafvoer, geen dubbelwandig kanaal zoals tegenwoordig. En kwam de toevoerlucht vanuit de ruimte ofzo.

Het was gewoon een open pijp 150mm die tot op 20cm boven de grond in de kast uitkwam waar de cv ketel hangt.
Cv ketel hangt trouwens niet op zolder, maar op 1e verdieping. Dus rookgasafvoer is ruim 3 meter lang, wellicht dat dat nog iets ermee te maken had. Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 23:50

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik ben wel benieuwd hoe dit nu aangepakt is? ik wil dit ook nog doen, en de enige afvoerbuis die er nu nog zit is van de mechanische ventilatie maar dat laat ik binnenkort via een kortere route naar buiten lopen.
De schoorsteen weghalen wordt veel te duur. Hoe is die bovenkant dicht te maken? en kan je aan de binnenkant bv gewoon glaswol doen en dan een afdekplaat aan de binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Ik heb uiteindelijk een eindkap voor spirobuis op de onderkant geduwd en met een rubber seal kit deze vastgeplakt.

Heeft een aantal maanden in de herfst en de winter open gestaan zonder dat ik het idee had dat er water naar binnen kwam.

Dus ik heb de gok zo genomen dat het wel goed gaat. Heb in ieder geval geen open verbinding meer naar buiten waardoor het tocht vanuit daar.

Heb daarna het dakbeschot weer enigzins aan geheeld. Het geheel zit in een kast boven de cv ketel dus zie er ook niks van. Ondertussen is de cv ketel namelijk een verdieping omhoog verplaatst.

Mijn dak is sowieso niet tochtdicht langs de randen. Dus ik heb verder geen isolatie toegepast in dat stukje.

[ Voor 5% gewijzigd door S-te-fan op 18-07-2025 20:49 ]

Pagina: 1