Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:48
Mijn partner en ik gaan binnenkort een geregistreerd partnerschap aan. Ik heb een eigen woning en zij heeft spaargeld en hier leggen we graag wat zaken over vast, maar we gaan er uiteraard van uit dat we de boel niet hoeven te gaan verdelen :)

Volledige gemeenschap van goederen voelen we ons beiden niet helemaal senang bij, dus zodoende ook beperkte gemeenschap van goederen. Om het voor ons beiden bij een eventuele scheiding duidelijk te hebben, maar met name om mijn partner ook voldoende zekerheid te geven, willen we e.e.a. vastleggen in partnerschapsvoorwaarden.

We zijn bij een notaris en financieel adviseur geweest maar ik lees ook graag hoe anderen dit aangepakt hebben. Ik weet dat er meerdere soortgelijke topics zijn maar ik heb niet echt iets gevonden wat hierop aansluit.

Situatieschets (getallen zijn afgerond voor het gemak):
Huidige waarde woning: 300k
Hypotheek: 150k
Overwaarde is dus 150k
Vermogen partner: 50k

Salaris: 75k (ik) vs 25k (partner).
Partner zorgt voor het grootste deel voor de kinderen en het huishouden.

Wat vragen/ideeën die wij hebben:
• Salaris komt op prive rekeningen binnen en wordt (minus wat ‘zakgeld’) naar de gezamenlijke rekening gestort, of salaris komt centraal binnen en er wordt zakgeld overgeboekt.
• Hypotheek wordt 50/50 betaald ondanks de scheve verhouding in inkomen.
• Bij scheiding blijft het huis van mij en krijgt partner haar deel van de aflossing volledig terug.
• Overwaarde bij scheiding minus overwaarde begin wordt gedeeld en uitgekeerd aan partner. Vraag: wat is hierin gangbaar:
- Positieve overwaarde 50/50 verdelen.
- Ik 75% en partner 25%? Hypotheek t.o.v. woningwaarde is 50%, dus in theorie lost mijn partner maar 25% af.
- Aandeel aflossing partner verrekenen met stijging overwaarde?
- Andere verdeling, maar wat?
• Daling van overwaarde gaat niet ten koste van partner. Partner zal dus niet met schuld weg gaan.
• Wat vast te leggen m.b.t. spaargeld partner? Dit is nu niet gezamenlijk, maar kan uiteindelijk wel voor een gezamenlijk doel gebruikt gaan worden (toekomstig huis, verbouwing, etc).
• Hoe potentiële investering van partner in mijn woning vastleggen, en hoe om te gaan met waardestijging van de woning? Kleine kans dat dit gaat gebeuren aangezien we naar een andere woning op zoek zijn.
• Andere zaken waar we rekening mee moeten houden?

Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wat als je woning en spaargeld niet deelt?
Dan los jij af maar je verdient ook meer. Zij krijgt geen deel van het huis maar betaalt ook niet mee aan aflossing en woningverbetering.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:16
bombadil schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:46:
wat als je woning en spaargeld niet deelt?
Dan los jij af maar je verdient ook meer. Zij krijgt geen deel van het huis maar betaalt ook niet mee aan aflossing en woningverbetering.
Dat lijkt mij financieel een prima oplossing, maar de vraag is of het relationeel de juiste weg is. Persoonlijk zou ik het eerlijker vinden als de partner na X jaar gewoon 50% eigenaar is. Die constructie zal vast niet zo eenvoudig op te zetten zijn. Ik zou het voor de partner in elk geval eerlijker vinden dat zij bijvoorbeeld na 15 jaar net zoveel recht heeft op de woning als TS. TS kan (aanname) zoveel verdienen omdat partner meer voor de kinderen en het huishouden zorgt. Beetje lullig als zij dan na 15 jaar minder recht heeft op de woning dan TS, zeker als ze vanaf nu wel 50/50 gaan inleggen.

Maargoed, anderzijds kun je zeggen dat het vermogen van TS gewoon het vermogen van TS blijft. Je geeft anders wel een hoop vermogen weg.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
Er is niets zo persoonlijk als het verdelen van geld, woning en boedel enzo.

Ik zou iets doen waar jullie je beide prettig bij voelen en dit niet laten afhangen van wat willekeurige mensen op het internet vinden. Ik neem aan dat je via de notaris en financieel adviseur genoeg informatie hebt gekregen om mee verder te kunnen werken en anders kun je daar nog informatie bij inwinnen als dat nodig is.

Als je al wat andere topics hebt geopend omtrent dit onderwerp dan zie je dat iedereen daar heel anders over denkt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:36
Basfr schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:36:

Wat vragen/ideeën die wij hebben:

• Hypotheek wordt 50/50 betaald ondanks de scheve verhouding in inkomen.
• Bij scheiding blijft het huis van mij en krijgt partner haar deel van de aflossing volledig terug.
Als partner toch aflossing terug krijgt, waarom niet 50% van de rente laten betalen en de hele aflossing laten zitten?
• Overwaarde bij scheiding minus overwaarde begin wordt gedeeld en uitgekeerd aan partner. Vraag: wat is hierin gangbaar:
- Positieve overwaarde 50/50 verdelen.
- Ik 75% en partner 25%? Hypotheek t.o.v. woningwaarde is 50%, dus in theorie lost mijn partner maar 25% af.
- Aandeel aflossing partner verrekenen met stijging overwaarde?
• Daling van overwaarde gaat niet ten koste van partner. Partner zal dus niet met schuld weg gaan.
Dit 'bijt' een beetje met het eerste punt, ze lost dus niet af, maar ze heeft wel aanspraak op eventuele overwaarde.

Als je partner alleen 50% rente betaalt, en jullie taxeren vanaf 'nu' het huis en positieve overwaarde tov van nu en scheiding gaat door de helft.

Dan heb je volgens mij financieel gezien hetzelfde als ik niets over het hoofd zie.
Zenomyscus schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Dat lijkt mij financieel een prima oplossing, maar de vraag is of het relationeel de juiste weg is. Persoonlijk zou ik het eerlijker vinden als de partner na X jaar gewoon 50% eigenaar is. Die constructie zal vast niet zo eenvoudig op te zetten zijn.
Moet je alleen afspreken hoe lang die termijn is en of je dat linear of 'annuitair' doet.
Verder is dat een gevalletje van die dingen opschrijven in de partnerschapsvoorwaarden.

[Voor 35% gewijzigd door Rmg op 12-05-2023 12:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:31
Basfr schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:36:
Partner zorgt voor het grootste deel voor de kinderen en het huishouden.
Op welke manier verrekenen jullie dit in het geheel? Stel partner zou niet voor de kinderen zorgen, dan zou ze meer inkomen hebben en jullie samen (meer) kosten voor opvang en huishoudelijke hulp. Het is eerlijker om niet alleen naar de harde knaken te kijken, maar ook naar wat iemand op een andere manier inbrengt waardoor kosten verlaagd worden.
Bedenk dat haar lage salaris door opvang/huishouden ook impact heeft op bijvoorbeeld pensioen. Reken dat ook mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:01
Gewoon laten vastleggen dat jij 100k met inflatiecorrectie krijgt voordat de rest van het vermogen wordt gehalveerd bij een scheiding voor als jullie binnen 10 jaar gaan scheiden?

Ik snap werkelijk waar niet waarom je wilt vastleggen dat het huis van jou is bij een scheiding? Ga je dan je vrouw en toekomstige kinderen het huis uit schoppen? Of wil je graag dat je volgende vriendin het bed deelt waar jij met je vrouw in lag?

[Voor 5% gewijzigd door President op 12-05-2023 18:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Basfr
Bedankt allen, we hebben weer/meer stof tot nadenken en te bespreken met financieel adviseur/notaris. Er zijn zeker zaken genoemd waar we nog niet aan gedacht hadden.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 07:46
Hi,

Paar vragen:

1: Staan jullie beide als schuldenaar op de hypotheek?

2: Welke eigendomsverhouding is beschreven in het koopcontract van het huis?

3: Stel dat jij of je partner nu te komt overlijden? Kan de andere dan in het huis blijven wonen?

Wij hebben de volgende constructie:

Vriendin heeft vorig jaar voor X percentage een stuk van mijn huis gekocht. Dat geld staat nu op mijn rekening en we zijn hiermee het huis aan het verduurzamen.

Vervolgens lost ze nu bij draagkracht af met de hypotheek.

Ze wordt dus elk jaar een klein beetje meer eigenaar van het huis, totdat het straks 50-50 is maar dat gaat echt niet snel.

Daarnaast is er op beide levens een levensverzekering afgesloten.
Indien 1 van beide overlijdt wordt de hypotheek afgesloten.
Deze verzekering is niet gekoppeld aan de hypotheek.

Indien 1 van beide partners terminaal ziek wordt geeft het de mogelijkheid om een deel van het geld eerder te laten uitkeren.

• Basfr
joke_name schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 07:14:
Hi,

Paar vragen:

1: Staan jullie beide als schuldenaar op de hypotheek?

2: Welke eigendomsverhouding is beschreven in het koopcontract van het huis?

3: Stel dat jij of je partner nu te komt overlijden? Kan de andere dan in het huis blijven wonen?

Wij hebben de volgende constructie:

Vriendin heeft vorig jaar voor X percentage een stuk van mijn huis gekocht. Dat geld staat nu op mijn rekening en we zijn hiermee het huis aan het verduurzamen.

Vervolgens lost ze nu bij draagkracht af met de hypotheek.

Ze wordt dus elk jaar een klein beetje meer eigenaar van het huis, totdat het straks 50-50 is maar dat gaat echt niet snel.

Daarnaast is er op beide levens een levensverzekering afgesloten.
Indien 1 van beide overlijdt wordt de hypotheek afgesloten.
Deze verzekering is niet gekoppeld aan de hypotheek.

Indien 1 van beide partners terminaal ziek wordt geeft het de mogelijkheid om een deel van het geld eerder te laten uitkeren.
Late reactie, maar:
1. Nee
2. 100% van mij, het huis is gekocht voor ik mijn vriendin kende.
3. Dat wordt vastgelegd in een testament indien dit niet al door een partnerschap wordt gedekt.

Inkopen enzo vinden we nu niet interessant omdat we naar een ander huis aan het kijken zijn. Zodra we dat hebben zal e.e.a. 'verrekend'/op papier gezet worden en kan de aflossing/waardestijging/-daling gewoon 50/50 gaan.

Levensverzekering is ook geregeld, dus mijn partner zal met een huis zonder hypotheek achter blijven mocht het zo uitpakken.

We hebben in ieder geval nieuwe inzichten gekregen (waarvoor dank) en deze ook besproken met notaris/adviseur.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:11

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sinds een aantal jaar is een geregistreerd partnerschap standaard al beperkte gemeenschap van goederen.
Als u een geregistreerd partnerschap sluit, legt u uw relatie vast bij een ambtenaar van de burgerlijke stand. U hoeft geen ja-woord te geven.

In de wettelijke gemeenschap van goederen vallen:

Bezittingen en schulden die vóór het geregistreerd partnerschap van u en uw partner samen waren.
Bezittingen en schulden die u en uw partner tijdens het geregistreerd partnerschap krijgen.
Een onderneming als u deze tijdens het geregistreerd partnerschap start.
Als u uit elkaar gaat, krijgen u en uw partner beiden 50% van alle bezittingen en schulden die in de wettelijke gemeenschap van goederen vallen.
Ik heb een vergelijkbare financiële situatie maar wij hebben alles op 1 hoop gegooid en geen verdere afspraken vastgelegd. We zorgen nu goed voor elkaar en dat doen we ook als we uit elkaar mochten gaan. Al voor de registratie trouwens, registreren hebben we voornamelijk gedaan ivm kind en nalatenschap.
Basfr schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:24:
[...]

Late reactie, maar:
1. Nee
2. 100% van mij, het huis is gekocht voor ik mijn vriendin kende.
3. Dat wordt vastgelegd in een testament indien dit niet al door een partnerschap wordt gedekt.

Inkopen enzo vinden we nu niet interessant omdat we naar een ander huis aan het kijken zijn. Zodra we dat hebben zal e.e.a. 'verrekend'/op papier gezet worden en kan de aflossing/waardestijging/-daling gewoon 50/50 gaan.

Levensverzekering is ook geregeld, dus mijn partner zal met een huis zonder hypotheek achter blijven mocht het zo uitpakken.

We hebben in ieder geval nieuwe inzichten gekregen (waarvoor dank) en deze ook besproken met notaris/adviseur.
Zolang jullie niets vastgelegd hebben moet je partner hier volgens mij gewoon erfbelasting over betalen, heb je die ook gedekt in de verzekering?

[Voor 28% gewijzigd door Beekforel op 17-05-2023 17:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57

Lordy79

Fundamentalist

Beekforel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:49:

We zorgen nu goed voor elkaar en dat doen we ook als we uit elkaar mochten gaan. Al voor de registratie trouwens, registreren hebben we voornamelijk gedaan ivm kind en nalatenschap.
Fantastisch! Heel romantisch en precies zoals het hoort. Ik ben zelf gescheiden van mijn 1e vrouw en we hebben het netjes opgelost.

Helaas is de praktijk weerbarstiger en kunnen mannen ineens (al dan niet aangevuurd door de 20 jaar jongere vriendin) zo weinig mogelijk geld kwijt willen aan hun ex en soms zelfs aan hun kinderen.
En zijn er vrouwen die alles uit de kast halen om een buitensporig groot bedrag mee te krijgen / alimentatie te krijgen en deinzen er soms niet voor terug de kinderen in te zetten als breekijzer.

Dus zet afspraken op papier op het moment dat alles koek en ei is en het uitgangspunt is dat je bij elkaar blijft voor eeuwig en altijd. <3

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Hebben jullie al kinderen samen, of zijn deze alleen van je partner? Wanneer is de relatie gestart, lijkt dat jullie al een flinke tijd samen zijn namelijk.
Heb jij geen eigen vermogen?

Bij een eventuele scheiding, hoe gaan jullie d kinderen "verdelen"? Op basis wie het meest voor de gezorgd heeft, of wie het meest voor ze betaald heeft?

Als jullie nu al kinderen samen hebben en al langere tijd samen zijn zou ik het 50/50 doen.

Mocht het later fout lopen lijkt het er nu al op dat jij dan een goede startpositie hebt voor de rest van je leven, ook doordat je partner nu veel meer zorgt voor je kinderen en huisdieren.

Mischien beter nog: Ga minder werken, kan je partner meer werken en heb jij meer tijd met je kinderen, hoe vet is dat?

[Voor 8% gewijzigd door Lolhozer op 18-05-2023 11:58]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:09
Lordy79 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:42:
[...]

Fantastisch! Heel romantisch en precies zoals het hoort. Ik ben zelf gescheiden van mijn 1e vrouw en we hebben het netjes opgelost.

Helaas is de praktijk weerbarstiger en kunnen mannen ineens (al dan niet aangevuurd door de 20 jaar jongere vriendin) zo weinig mogelijk geld kwijt willen aan hun ex en soms zelfs aan hun kinderen.
En zijn er vrouwen die alles uit de kast halen om een buitensporig groot bedrag mee te krijgen / alimentatie te krijgen en deinzen er soms niet voor terug de kinderen in te zetten als breekijzer.

Dus zet afspraken op papier op het moment dat alles koek en ei is en het uitgangspunt is dat je bij elkaar blijft voor eeuwig en altijd. <3
Wat een seksistische generalisatie. Ik (vrouw) heb mijn ex (man) flink moeten betalen tijdens onze scheiding. Zonder nieuwe vriendin aan zijn kant, en zonder dat er sprake was van kinderen. Gewoon omdat hij vond dat hij er recht op had en hij al zijn rechten uitspeelde.

TO, omdat er bij jullie wel kinderen zijn en jullie de keuze hebben gemaakt dat je partner minder inkomen verdient zodat ze meer voor de kinderen kan zorgen (wat jullie beiden oa kinderopvangkosten uitspaart) vind ik dat je niet zwartwit moet kijken naar wat er geldelijk wordt ingebracht. Kijk naar uren arbeid, waarbij arbeidstijd thuis dus ook meetelt.
Persoonlijk vind ik constructies waarbij het huis van 1 partner is en blijft, en de andere partner niets bijdraagt daaraan, best ok, mits de huisloze partner wel in staat is om persoonlijk een potje spaargeld op te bouwen 'voor het geval dat'.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee