Wat is de dunste en warmste ondervloer+vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-12 14:16
Mijn vraag

Ik ga mijn kelder renoveren en op dit moment ligt er een dunne cementvloer bovenop zand (+-1cm). Lang verhaal kort, ik ga niet deze vloer er uit halen en er onder isoleren. Verder heb ik ook een hoogte restrictie, dus ik wil graag dat mijn vloer zo dun mogelijk is.

Nu is mijn vraag: Wat is de dunste en warmste (gevoel aan de voeten) vloer + ondervloer die je kan leggen? Stoffen vloerbedekking wil ik uitsluiten.

Natuurlijk heb ik zelf al wat gegoogeld maar ik ben benieuwd naar ervaringen.

Alle reacties

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
klikpvc met kurken onderkant,
heerlijk zacht en warm aan de voetjes.
ook aan de onderkant vochtbestendig.

En dan qua isolatie kan je heel duur gaan met bijvoorbeeld aerogel, of eenvoudiger met xps 7mm platen. of gewoon die isolerende rollen van de bouwmarkt.
vergeet niet een dampdicht folie onder je isolatie.

hoeveel hoogte ben je bereid in te leveren?

[ Voor 68% gewijzigd door mjjveldt op 12-05-2023 08:18 ]

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-12 09:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

(jarig!)
Aerogel isolatie van bijvoorbeeld Bluedec. Voordeel van deze isolatie is dat hij maar 1cm dik is maar hetzelfde isoleert als 6cm EPS en daarnaast ook nog eens drukvast is.

Ik heb deze isolatie in mijn bijkeuken gehad onder mijn laminaat en later zelfs onder de opbouw van de vloerverwarming. Mijn bijkeuken heeft een fundering op staal, zonder isolatie. Dus die 4m2 was altijd ijskoud aan de voeten.

Ik heb metingen gedaan, na isolatie met bluedec ging de temperatuur van de vloer met ruim 2 graden omhoog. Artikel staat nog ergens op mijn blog.

Enige kleine nadeel is dat het vreselijk stoffig is om te verwerken. Linkje: https://www.familie-klein...ie/aerogel-isolatie-ligt/

[ Voor 22% gewijzigd door mkleinman op 12-05-2023 08:17 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12 13:30

pietje63

RTFM

Houdt er rekening mee dat een keldervloer vaak moet kunnen ademen. Geen idee hoe het bij jou zit..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38
Rstot schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:09:
Mijn vraag

Ik ga mijn kelder renoveren en op dit moment ligt er een dunne cementvloer bovenop zand (+-1cm). Lang verhaal kort, ik ga niet deze vloer er uit halen en er onder isoleren. Verder heb ik ook een hoogte restrictie, dus ik wil graag dat mijn vloer zo dun mogelijk is.

Nu is mijn vraag: Wat is de dunste en warmste (gevoel aan de voeten) vloer + ondervloer die je kan leggen? Stoffen vloerbedekking wil ik uitsluiten.

Natuurlijk heb ik zelf al wat gegoogeld maar ik ben benieuwd naar ervaringen.
Heb geen goed idee, maar een belangrijk punt; is de kelder helemaal droog en goed geventileerd?
Hoeveel CM wil je max er op hebben?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:20
Ik vraag me af hoe dat werkt een cementvloer van 1 cm op zand. Dat kan ik me moeilijk voorstellen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-12 18:39
Tappijt of Kurk zijn de enige optie,s, stoffen vloerbedekking kan je niet omheen als je het warm wil hebben.
PVC of Laminaat zit geen verschil in ondanks men zegt dat PVC warmer is blijkt dat niet zo te zijn in praktijk.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-12 14:16
De vloer die er nu in ligt ligt inderdaad direct op het zand. Deze kleder is goed droog en goed geventileerd. Een zijde heeft zelfs openslaande deuren naar de tuin (klopt de definitie kelder dan nog wel?).

Ik ben op zoek naar een optimum, als ik 2cm moet inleveren maar het is wel warm aan de voeten dan doe ik dit graag. Anders zou ik voor minder cm gaan.

Ik ga eens kijken naar aerogel. Bedankt!
Pagina: 1