Onderverdeler aansluiten in schuur t.b.v. PV + laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Mijn vraag
Ik wil een onderverdeler in de schuur plaatsen. Op het moment hangt daar een omvormer en een kabel richting de meterkast. In de meterkast zit een 3x16A B-karakteristiek 300mA aardlekautomaat, en een 40A voorbeveiliging.

Nu wil ik die aardlekautomaat weghalen in de meterkast, om hem in de schuur in een nieuwe onderverdeler te plaatsen. Daarnaast wil ik in de nieuwe onderverdeler dan een extra groep plaatsen t.b.v. een laadpaal (max 11lW). Mijn vraag is of het schetsje dat ik hieronder heb geplaatst correct en veilig is. ik zit te overwegen dit alles zelf al voor te bereiden zodat een elektricien het alleen nog hoeft aan te sluiten. Of, eventueel alles zelf aansluiten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
3x25A aansluiting. 2x zonnepanelen (7.8kWp en 5.04kWp) die volgens mij nu beiden voor de voorbeveiliging zijn aangesloten, om zo te verkomen dat er teveel stroom naar de losse groepen gaat.

1 van de panelen heeft een aardlekautomaat van 3x16A, 0.03A. Daar blijf ik van af.
De andere set (5.04kWp) heeft een aardlekautomaat van 3x16B, 0.3A. Deze wil ik hergebruiken in de onderverdeler. Voor de laadpaal wil ik een aardlekautomaat van 3x16B, 0.03A aanschaffen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel zitten zoeken, en uiteindelijk op dit schetsje uitgekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkq6d7udZe-i6d03EquN550GCQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oI5uKRQ7YT6pAscvSUnlvlkg.png?f=fotoalbum_large

Linkerdeel van de schets toont hoe het nu is. Het rode kruis geeft aan wat ik wil weghalen, en aan de rechterkant is dan hoe ik denk dat de nieuwe situatie zou moeten worden.

M.b.v. aardlekautomaten zou ik volgens mij de maximale stroom richting laadpaal moeten limiteren. Enige wat ik nog moet checken is of de stroomdraden die nu tussen huis en schuur liggen 2.5mm2 zijn of (hopelijk) 4mm2. Met 2.5mm2 kan ik me voorstellen dat ze te dun zijn om langdurig op 16A te zitten.

BTW: ik kan straks maar laden op 1 fase 3.6kW. Echter, wil voorbereid op de toekomst dus daarom alles aan het voorbereiden op 11kW.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:33
Het plaatje is deels in tegenspraak met je verhaal. Je schrijft dat je een 3x25A aansluiting hebt, maar ik zie een 1x40A inkomende beveiliging en 2-polige hoofdverdeler. En is de groep met het rode kruis nu 1x16A (plaatje) of 3x16A (tekst)?
En in de onderverdeler teken je nu twee automaten, terwijl je de aardlekautomaat naar de onderverdeler wilt verplaatsen.
Dus stap 1: zorg dat je plan duidelijk is.

Los daarvan: in je voorstel wordt de kabel naar de onderverdeler alleen beveiligd door de hoofdzekering. Dat is niet juist. Ten eerste kun je hem overbelasten (met alleen één 16A verbruiker zal dat wel meevallen, maar als jij of een volgende bewoner de boel uitbreidt wordt het een heel ander verhaal) en ten tweede is zonder kennis van het stroomstelsel (TN of TT) niet te zeggen of de kabel tijdig afschakelt bij een aardfout.

Op basis van wat ik nu weet zou ik die alamat lekker laten zitten in de hoofdverdeler, zodat je kabel naar de schuur op 16 A is afgezekerd en aanvullende foutbescherming (aardlekschakelaar) heeft. Kost je een extra alamat, maar dan heb je in ieder geval een veilige installatie.

[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 12-05-2023 09:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Nu online
@Out.of.Control ik heb even geprobeerd wat duidelijkere schetsen te maken. Die van gisteren was van online geplukt en dan aangepast, dus vandaar wat minder duidelijk.

De huidige situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3Z5W5ht_IjEze8-OcgUrW9mbnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/99UBG1krBAQnjYdIprmqT7KJ.png?f=user_large

Als ik het goed heb, stel jij het volgende voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2eyC25a5u9KSIkfCFlc1J25Mr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tGBWWNvfGVOVAU7W0IFBZegK.png?f=fotoalbum_large

Mijn oorspronkelijke idee was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IqIR5Q4nlcrqi8r9Q2Pv3Xcrao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmJ468XLGbyuELkkwAuYw7Hr.png?f=fotoalbum_large

Ik was in de veronderstelling dat de alamat voor de laadpaal ook zou begrenzen dat er teveel stroom door de kabels loopt. Maar dat heb ik dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:03
Een afgaande kabel moet altijd beveiligd zijn zodra die de meterkast verlaat.

Zet een schep in grond door de kabel heen of een boormachine op de verkeerde plek. In het beste geval klappen 2 hoofdzekeringen direct door (25A 400v kortsluiting) voordat jij elektrisch gekookt wordt. De derde fase is dan nog een risico.

Daarnaast is er dan geen beveiliging voor overbelasting op die kabel. Die 2,5 mm2 kabel kan geen 25A aan. Nu weinig risico maar daar wordt niet aan gedacht bij wijzigingen in de toekomst.

Laat die 300ma 16A automaat zitten in de hoofdmeterkast en zorg voor nieuwe alamats voor de onderverdeler. Die ev is beperkt is tot 16A. De zonnepanelen stroom gaat dan eerst naar de laadpaal en komt niet boven 16A op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Yaldair Dat tweede plaatje is inderdaad precies wat ik zou doen.
De alamat van de laadpaal zorgt er inderdaad voor dat er niet te veel stroom over de kabel gaat, maar over een paar jaar klust iemand er nog een paar groepen bij (niet wetende dat de kabel in de hoofdverdeler niet goed is beveiligd) en dan ga je de bietenbrug op.
En als je een schop in de kabel steekt, heb je kans dat je gestrekt gaat zonder aardlek (kan ook meevallen, maar zonder kennis van het stroomstelsel en de aardverspreidingsweerstand van je aardpen is dat een gevaarlijke gok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Nu online
@Ricko1, @Out.of.Control Duidelijk! Dan laat ik die mooi zitten. Ik heb net even gekeken en er loopt 5x2.5mm2 door een 19mm buis (bouw 2008). Moet ik hier nog iets mee doen? Volgens mij moet met 2.5mm2 16A continue kunnen? Denk ook niet dat er echt een andere optie is...dikkere draad mag er niet door heen (als je het al door de buis krijgt) of misschien moeten de installatiedraden dan vervangen worden door draden met een andere isolatielaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
2,5 mm² is prima voor 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:20
Dat ligt aan de afstand.

Voor die EV lader maakt een paar volt meer of minder aan het einde van de kabel niet zo veel uit. Maar voor de PV-installatie kan een dikkere kabel met minder weerstand een groot verschil maken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:03
Ivow85 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Dat ligt aan de afstand.

Voor die EV lader maakt een paar volt meer of minder aan het einde van de kabel niet zo veel uit. Maar voor de PV-installatie kan een dikkere kabel met minder weerstand een groot verschil maken.
Correct, als je kabel te lang is kan de beveiliging aanblijven bij kortsluiting vanwege de kabelweerstand. 3kw aan energie heeft geen enkel probleem om brand te veroorzaken.

Sterker nog als je aan de norm van max 5% verlies wil voldoen mag een 1 fase 16A belasting maar 47 meter 2,5mm2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:23:
Als ik het goed heb, stel jij het volgende voor:
[Afbeelding]
Je zou de aardlekautomaat in de onderverdeler ten behoeve van de PV-installatie in principe kunnen vervangen door een B16 installatieautomaat, je hebt in de hoofdverdeler al 300mA aardlekbeveiliging.

Voor de autolader wel de 30mA aardlekautomaat plaatsen natuurlijk (30mA is een eis voor de autolader).

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 14-05-2023 18:59 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
@Ricko1 @Ivow85 Helemaal gelijk natuurlijk, maar ik ging er van uit dat de huidige situatie (met omvormer in de schuur) voldoet, zowel qua spanningsverhoging als qua voldoende kortsluitstroom aan het einde van de kabel.
Pagina: 1