audio probleem ZorinOS 16.2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-09 01:08
Mijn vraag:

Ik kan mijn standaard audio uitvoerapparaat niet veranderen
Elke keer als ik de PC opnieuw opstart, staat deze terug op "Analoge uitvoer - ingebouwde audio¨

Als ik hem dan terug zet naar "Lijn-uit - Ingebouwde audio" werkt mijn audio wel naar behoren

Relevante software en hardware die ik gebruik

Zorin OS 16.2 Pro
HP Z400 6 DIMM versie
Onboard audio

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gezocht naar methoden om de standaard uitvoerapparaat aan te passen, maar kan zelf geen oplossing hiervoor vinden. Ben geen Pro Linux gebruiker, die zijn installatie om zeep wil helpen.
Verder heb ik de boxen geprobeerd in alle andere audio poorten om te horen of er op "Analoge uitvoer" ergens anders wel audio uit kwam. Zonder gewenst resultaat.

Weten jullie de juiste oplossing?

Wel signaal, maar geen audio poort die audio afgeeft.....(temninste, volgens de blauwe streepjes)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKFn7cyM7c6ylAbUZ2AhrgZIIEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nzUBjwk1DhejmvqDpBM8uzO.png?f=fotoalbum_large

Op deze poort werkt mijn audio wel gewoon. Deze komt overeen met de groene audio poort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9cwtZ1S2nLqFFbmTyFp7TsqQCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1gBFf8FHgkrtSezBeacg8inA.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:03
1. Wat geeft dit commando in de terminal als output:
code:
1
pactl list short sinks

Dan kun je zien welke audio devices er worden gevonden en welke je line out is.

2. Vervolgens kun je in het bestand /etc/pulse/default.pa het default audio device instellen door een regel aan te maken. Voorbeeld:
code:
1
set-default-sink alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo

Hierbij vervang je het stukje 'alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo' voor de naam van het audio device (output bij punt 1) dat je standaard wilt instellen. Opnieuw opstarten en dan zou het moeten werken.

[ Voor 75% gewijzigd door pporrio op 12-05-2023 09:36 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je toevallig ook nog audio poorten aan de voorkant/bovenkant van je behuizing? Zit daar iets in? Gebruik je die überhaupt? Want als je die niet gebruikt en ook niet gaat doen, zou je de HD-Audio kabel van het moederbord kunnen loskoppelen. Wellicht dat het systeem namelijk onjuist detecteert dat er iets op is aangesloten.

Commandline FTW | Tweakt met mate