Lage fps LoL met 4080

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 24-05-2023
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs een 4080 gekocht en heb moeite om de hoge FPS te behalen die ik verwachtte tijdens het spelen van League of Legends. Ik heb online gezien dat ik met mijn opstelling gemakkelijk meer dan 400 FPS zou moeten kunnen halen, maar ik haal er slechts ongeveer 180. Ik heb een gebruikerstest uitgevoerd en geen problemen gevonden:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/61390116

Ik heb al geprobeerd LoL opnieuw te installeren, maar dat leek niet te helpen. Ook heb ik windows opnieuw geinstalleerd, ook geen verbetering.

Dit zijn mijn specificaties:

Processor: AMD Ryzen 7 3700X

Grafische kaart: Nvidia RTX 4080

Harde schijven: Samsung 850 Evo 500GB, Seagate Barracuda 2TB (2016)

Geheugenkit: G.SKILL F4 DDR4 3600 C16 4x8GB

Windows 10

Heeft iemand anders dit probleem ervaren of heeft iemand suggesties over wat de oorzaak zou kunnen zijn? Elke hulp zou zeer op prijs worden gesteld! Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

3700X is niet echt een match voor een RTX 4080, is het niet gewoon een CPU bottleneck?

Ik haal met mijn 3900X en 2070 super gewoon 250-300 FPS in LoL met alle settings op max en 3440x1440 resolutie, maar ik zie dan ook meteen dat mijn GPU lang niet volledig benuttigd wordt en mijn CPU wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Een te dure kaart proppen in een gemiddeld systeem, als ik ook die harde schijven zie kun je niet bepaald een goed idee noemen. Zeker met cpu intensieve spellen op fullhd schat ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asthaparhim
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 01:05
Energy mode in windows op Full Performance?
De applicatie (speel zelf geen LoL) dus wss lol.exe in Hardware-Accelerated GPU Scheduling toegevoegd?
De Nvidia Settings app bij Manage 3d settings alle settings op full performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:29
Drivers voor gpu wel geïnstalleerd?
Zonder drivers werk de oaart wel, maar haalt bij lange na niet de verwachte performance.

Buiten dat aangezien je het hebt over makkelijk 400+ fps vermoed ik dat je speelt op fhd resolutie?
Hierbij is het al snel de cpu die een bottleneck is ipv de gpu.

Monitor je verbruik eens tijdens het spelen.
Als de cpu tegen de 100% zit terwijl je gpu bijna niks aan het doen is, is daarmee duidelijk te zien waar je bottleneck zou zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:21
De analyse in je link vertelt je dat je een paar problemen hebt, namelijk dat je vier RAM sticks hebt die niet in dual channel mode draaien, een trage SSD en een trage HD. Met dit systeem, en als je inderdaad op 1080p gamet zou ik als eerste kijken naar je RAM - trek er twee sticks uit, twee dual channel sticks presteren vaak beter, met LoL is 16 GB meer dan genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 12-05-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-09 23:04
Ik raad je aan om je gehele systeem van een upgrade te voorzien. Je processor en SSD zijn duidelijk een gigantische bottleneck voor je grafische kaart.

Wat voor voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Lol is totaal niet geoptimaliseerd voor multicore.
Wil je meer fps heb je een cpu nodig met hoge clock/ipc in dit geval is gok ik 13th gen intel het snelst.

Maar even puur uit interesse, wat moet je in godsnaam met meer dan 240fps!? In lol.

Bij een competitive shooter kan ik er nog wel ergens mee inkomen op de absolute top 0,0001% zeg maar de ultieme top sporters / straaljager piloten welke split second frames "ervaren" lol is competief maar in mijn opinie een andere klasse dan cs/valorant oid waarbij in lol meer tactiek/mapkennis/timing van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarschijnlijk een hoge refeshrate 1920*1080 monitor? Dan heb je met de 3700X gegarandeerd een CPU bottleneck voor LoL.

Je systeem is nu meer gericht op 1440p of 4K, daar zal je vrijwel altijd een GPU bottleneck houden.

Voor veel frames op 1080p heb je een veel snellere CPU nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tichiro
Ik heb 2 monitoren met een refresh rate 144hz en een resolutie van 2k. Mijn cpu zit ook maar op iets van 40% tijdens het spelen van LoL. Drivers heb ik ook al geinstalleerd. Snap dat de andere specs niet bepaald matchen met de 4080. De upgrade komt er ook zeker nog wel aan, alleen niet op dit moment. Ik vroeg mij alleen af of het misschien aan iets anders kon liggen. In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Dit is trouwens mijn voeding:
be quiet! Pure Power 12 M 850W

[ Voor 7% gewijzigd door Tichiro op 15-05-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Tichiro schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:17:
Ik heb 2 monitoren met een refresh rate 144hz en een resolutie van 2k. Mijn cpu zit ook maar op iets van 40% tijdens het spelen van LoL. Drivers heb ik ook al geinstalleerd. Snap dat de andere specs niet bepaald matchen met de 4080. De upgrade komt er ook zeker nog wel aan, alleen niet op dit moment. Ik vroeg mij alleen af of het misschien aan iets anders kon liggen. In ieder geval bedankt voor alle reacties!

Dit is trouwens mijn voeding:
be quiet! Pure Power 12 M 850W
40% cpu load is dan ook logisch omdat lol maar 2 cores kan gebruiken als je taskmanager opent en je geeft bij processor weergave aan dat je de cores ziet zal je zien dat de load op 2 cores rond de 100% staan.

Voeding is voor geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tichiro
TRAXION schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:30:
[...]

40% cpu load is dan ook logisch omdat lol maar 2 cores kan gebruiken als je taskmanager opent en je geeft bij processor weergave aan dat je de cores ziet zal je zien dat de load op 2 cores rond de 100% staan.

Voeding is voor geen enkel probleem.
Heb net even snel gekeken en in totaal wordt er maar 15% gebruikt, en inderdaad maar 2 cores die ongeveer de 80% aanraken tijdens het spelen. Gok inderdaad gewoon een cpu bottleneck aangezien LoL voornamelijk cpu heavy is.
Pagina: 1