Opstelling goede wifi door het huis + studio achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bronkhorst
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04:10
Beste mede-tweakers

Mijn vraag
Na wat rond te hebben gekeken in het forum kwam ik uit op de post van @laurens0619
Pas het huisje gekocht en aangesloten bij Orange en wou dus informeren naar wat de beste optie zou zijn om een goede wifi verbinding te krijgen door heel het huis. (rekening houdend met de prijs en prestatie van de twee).
Met de enkele provider modem zou dit niet lukken. Ik wou kijken voor wifi in de woonkamer, in de tuin en in de studio. In de pc kamer maak ik gebruik van kabel.
Zelf biedt Orange "Wifi comfort" aan waarbij ze 2 wifi boosters leveren aan 3 euro per maand.
Weet nu zelf niet hoe goed deze dingen werken.
Maar in bovenstaande post worden wifi mesh routers i.c.m. een switch vermeldt (TP LINK m4, enz..) wat me op eerste zicht ook wel interessant lijkt.

Graag jullie mening, en bij verdere details/vragen hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MASvHiL-8UgOy83W5LJnktuFZXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rox7dwKMTVWpqQPk78rOth68.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Mr. Bronkhorst op 11-05-2023 22:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 16:32
Switch in de meterkast achter de router.
Ik heb zelf ook van die Deco M5's in huis, alle bedraad aangesloten, dus meer als Access point.
Als je de PC kamer alleen bedraad aansluit heb je er maar 3 nodig, en je koopt sets van drie :-)

Als je wat meer functies wil, kan je ook voor een Managed switch gaan, en bijpassende access points.
Ubiquiti heeft een goede reputatie (beheer via de UniFi Controller), TP-Link (Omada beheertool), enzovoort.

[ Voor 10% gewijzigd door reinier68 op 11-05-2023 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik zou gewoon die wifi boosters van je provider proberen, bevalt het niet stuur je ze gewoon weer terug.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bronkhorst
Alvast bedankt voor jullie feedback!

Scheelt voorlopig wel in de kosten... misschien dat ik dat eerst probeer.
Mocht ik uiteindelijk gaan voor de switch en deco's met een wired backhaul: ik heb geen idee in welke opstelling ik de deco's dan het best opstel.
Als ik zo snel over de functies ga die je krijgt als je de deco's in router mode instelt heb ik niet direct iets nodig.
Zijn er bepaalde functies die aangeraden zijn voor normaal gebruik/wel handig zijn? (surfen, Netflix, telewerk)
Of zou ik voldoende hebben aan de access point mode voor alle deco's?
Dit hangt dan ook samen met de vraag hoe ik de deco's dus aansluit i.c.m. de switch: main deco op de provider router -> switch -> andere 2 deco's of switch op de provider router -> alle deco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
ik heb gewoon alle deco's op de switch, dus ethernet backhaul, en dan als access point.
Je mist dan een paar features die je als Mesh wel hebt, maar ik heb het niet nodig.
Ik doe er van alles op, internetten, TV, streams, full backups van alle computers in huis naar de NAS.

En roaming werkt gewoon prima door het hele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:26
Ligt beetje aan je eisen aan de performance. Wil je een goede stabiele verbinding met een goed geïsoleerd nieuwbouwwoning, dan ontkom je eigenlijk niet aan een wired backhaul. En dit geldt zeker voor je tuin, tenzij je steeds een raam open wilt zetten voor goede wifi. HR++(+) glas houdt flink wat signaal tegen namelijk.

Qua aansluiting zet je de "cruciale" apparaten eerst en dan volgt de rest. Dus router > main deco > switch > de andere deco's. (Als je switch eruit klapt, dan werkt je deco's nog). Dit is ook de opzet dat TP-Link aanbeveelt. (Maar in principe zou het niet zoveel uit moeten maken)

[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 12-05-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Bronkhorst
Oke dan ben ik alvast heel erg geholpen! Dankjulliewel! :)

Laatste vraag: zet ik het wifi signaal van de router dan best uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
hoeft niet, ik heb er een gasten WIFI van gemaakt met eigen SSID :-)
SSID van de Deco's zijn wel hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Ik zou in verband met het betrekken van de woning nu je mogelijk toch nog aan het verbouwen bent al wel wat verder kijken, misschien kun je nu nog kabels naar strategische plekken voeren waar dat later lastiger wordt.

Als dan de repeaters toch niet voldoen heb je nog opties.

NOFI, maar die repeters is "something rather than nothing" maar vaak ook niet veel meer dan dat.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:26
Mr. Bronkhorst schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:48:
Laatste vraag: zet ik het wifi signaal van de router dan best uit?
Je kan deze aan laten staan en gewoon gebruiken met dezelfde SSID / PW voor de rest van je access points. De plaatsing is niet ideaal, maar met een beetje mazzel heb je wellicht voldoende dekking voor de begane grond, anders kan je altijd nog een access point op een betere plek plaatsen. Samen gevat: 1x AP in de tuin, 1x studio en 1x op de bovenverdieping en voor de begane grond gebruik je de router. Alles bedraad aansluiten.

Kan je in elke hoek van je woning lekker netflixen. O-)
Pagina: 1