Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-04 17:21
Mijn vraag
...Mijn CPU loopt tijdens Cinebench linea recta naar 100 graden, en gaat dan de kloksnelheden terug schroeven. Hoe kan ik dit voorkomen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Gaat om een I7 13700K, met coolermaster 240 erop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Thermal paste is gecontroleerd, pomp draait volle mep, ook gecontroleerd, fans spinnen ook maximaal, undervolten heb ik al geprobeerd. CPU blijft tijdens Cinebench maar op 100 graden hangen, niet alle cores te gelijk, maar wel meerdere tegelijk. Als ik wat vergeten ben, schiet maar raak! Bedankt alvast

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Welke coolermaster heb je exact?

Voor rest, ja een i7 is een hittekanon, had je dat niet verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
99ruud99 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:34:
Welke coolermaster heb je exact?

Voor rest, ja een i7 is een hittekanon, had je dat niet verwacht?
Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB[/td]

Deze cooler, en had wel verwacht dat ie warm zou lopen, maar niet zo warm. En onder normale omstandigheden redt ie het wel, met Call of Duty Modern Warfare 2 blijft ie rond de 55 a 60 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je weet dat je tijdens een benchmark ALTIJD je CPU op thermothrothle zet in praktijk?
want je gaat gewoon maximaal klokken tot hij zo heet is dat hij moet omlaag schakelen - dusja, dan wordt hij warm.

krijg je lagere waardes uit cinebench dan je verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
99ruud99 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:29:
Je weet dat je tijdens een benchmark ALTIJD je CPU op thermothrothle zet in praktijk?
want je gaat gewoon maximaal klokken tot hij zo heet is dat hij moet omlaag schakelen - dusja, dan wordt hij warm.

krijg je lagere waardes uit cinebench dan je verwacht?
Als ik undervolt, had ie koeler moeten worden, gebeurde niet, zat op een gegeven moment op 1,1 volt. Maakte niks uit. Klokken had ik ook omlaag gezet om te kijken of het wat uit haalde, was minimaal. Standaard hoort ie 31.000 punten te scoren, rond die koers. Ik haalde 28750, standaard settings. Klokken gingen ook niet maximaal meer na 8 minuten, waren nog maar 5000 ipv 5300. Rare vond ik wel dat zodra ik benchmark startte, cpu cores gelijk naar 95 - 100 graden schoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 23:52
Kaufje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:55:
[...]

Als ik undervolt, had ie koeler moeten worden, gebeurde niet, zat op een gegeven moment op 1,1 volt. Maakte niks uit. Klokken had ik ook omlaag gezet om te kijken of het wat uit haalde, was minimaal. Standaard hoort ie 31.000 punten te scoren, rond die koers. Ik haalde 28750, standaard settings. Klokken gingen ook niet maximaal meer na 8 minuten, waren nog maar 5000 ipv 5300. Rare vond ik wel dat zodra ik benchmark startte, cpu cores gelijk naar 95 - 100 graden schoten.
Opzich is het niet gek dat je cores meteen pieken qua temp, je vraagt ook maximale performance.
Een 240 rad is ook niet echt over bemeten voor een 13700k. In normale usage zal dat meestal prima zijn, zeker bij gaming.
Heb je overigens ook al wat getest met het aanpassen van je power limit en je LLC?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:29

Dark

who tweaked the light?

TDP van die koeler is zo'n 180W, dus die kan je vrij makkelijk verzadigen met die CPU, want deze kan er zomaar zo'n 250W uitgooien op PL2.
Nou weet ik verder niet hoe de boel ingesteld staat en of het gebruikte moederbord zich enigsinds aan de standaard specificaties houdt, maar dit viel dus eigenlijk een beetje te verwachten.

Komt nog bij dat moederborden vaak al een 'beetje' een overclockje voor je doen, bv. door alle cores op max multi te draaien of PL1 even hoog als PL2 in te stellen, terwijl dat standaard niet zo bedoeld was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die koeler is het net niet voor die CPU. Game je alleen dan is het verder prima natuurlijk. Draai je nooit 100% load op alle core's dan heb je ook geen probleem. Ga je wel 100% load draaien dan tijd voor een andere koeler. Game je er mee zijn de temps dus prima en kan je het gewoon zo laten.

Mijn eigen CPU wordt met OC ook heel heet op 100% load met testen via LinX. Tijdens gamen zijn de temps prima en aangezien ik er alleen mee game is het dus prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
Bedankt een ieder voor jullie antwoord! Ergens blij dat het te weinig koeling is. Ergens vreesde ik voor “kromme” CPU. Dit ivm de cpu houder die de cpu maar op 2 plekken vast houdt.

https://tweakers.net/pric...-360-zwart/specificaties/

Neem aan dat we zo wat meer porrie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Kaufje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:41:
Bedankt een ieder voor jullie antwoord! Ergens blij dat het te weinig koeling is. Ergens vreesde ik voor “kromme” CPU. Dit ivm de cpu houder die de cpu maar op 2 plekken vast houdt.

https://tweakers.net/pric...-360-zwart/specificaties/

Neem aan dat we zo wat meer porrie hebben.
Het is natuurlijk niet zeker dat het de koeling is, maar wel waarschijnlijk.

Als je denkt dat de cpu niet vlak is kan je dat om te beginnen eens proberen te checkken, door er een betrekkelijk recht voorwerp tegen aan te houden en dan kijken of dat kiert. let wel, 100% vlak is het nooit, en meestal maakt het zo weinig uit dat je je daar ook niet op moet blind staren. Mocht je het mechanisme niet vertrouwen dan zijn er van die cpu-contact frames, die voor prijzen varierend van een paar euro bij ali tot een tientje of 4 over de toonbank gaan. Zelf ben ik er niet zo'n fan van, en denk ik dat het gewoon zo zou moeten werken, en ookal win je er misschien een paar graden mee het blijft een heethoofd.

Genoemde koeler zou goed moeten zijn, maar er zijn wel wat goedkopere die minstens even goed zijn, zoals de arctic freezers II.

Ik zou vooral denken: geen overhaastte beslissingen nemen nu, onderzoek wat er precies aan de hand is en lees/kijk wat reviews voor je knopen gaat doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:56

Dhrax

Prog Lord

Er is niks mis met je CPU en ook niet met je koeler. De CPU doet precies wat deze moet doen. Het scenario wat jij aangeeft is volstrekt normaal. Het zijn heethoofden die stock direct naar 100+graden schieten, ook met top end koelers zie je dit, die spikes kan geen enkele koeler zomaar opvangen.

Nu moet je kijken om dit beest te temmen. Dit kan ook op meerdere manieren. Een populaire vorm van undervolten is om de AC en DC loadline beter af te stellen. Stock staat dit allemaal vrij enthousiast afgesteld.

Er is hier genoeg te vinden over hoe je dit precies aanpakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
Dark schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Het is natuurlijk niet zeker dat het de koeling is, maar wel waarschijnlijk.

Als je denkt dat de cpu niet vlak is kan je dat om te beginnen eens proberen te checkken, door er een betrekkelijk recht voorwerp tegen aan te houden en dan kijken of dat kiert. let wel, 100% vlak is het nooit, en meestal maakt het zo weinig uit dat je je daar ook niet op moet blind staren. Mocht je het mechanisme niet vertrouwen dan zijn er van die cpu-contact frames, die voor prijzen varierend van een paar euro bij ali tot een tientje of 4 over de toonbank gaan. Zelf ben ik er niet zo'n fan van, en denk ik dat het gewoon zo zou moeten werken, en ookal win je er misschien een paar graden mee het blijft een heethoofd.

Genoemde koeler zou goed moeten zijn, maar er zijn wel wat goedkopere die minstens even goed zijn, zoals de arctic freezers II.

Ik zou vooral denken: geen overhaastte beslissingen nemen nu, onderzoek wat er precies aan de hand is en lees/kijk wat reviews voor je knopen gaat doorhakken.
Die contact frames ben ik ook niet zo’n fan van, kreeg het als tip van iemand. Na wat lees werk, las ik al snel dat als je deze te strak aan draait je je ram om zeep kan helpen. Ziet ie bijvoorbeeld nog maar 1 kanaal. Dus die optie gaat als laatste op, mocht er echt niks meer werken.
Dhrax schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:14:
Er is niks mis met je CPU en ook niet met je koeler. De CPU doet precies wat deze moet doen. Het scenario wat jij aangeeft is volstrekt normaal. Het zijn heethoofden die stock direct naar 100+graden schieten, ook met top end koelers zie je dit, die spikes kan geen enkele koeler zomaar opvangen.

Nu moet je kijken om dit beest te temmen. Dit kan ook op meerdere manieren. Een populaire vorm van undervolten is om de AC en DC loadline beter af te stellen. Stock staat dit allemaal vrij enthousiast afgesteld.

Er is hier genoeg te vinden over hoe je dit precies aanpakt :)
Ik zal er is wat verder induiken, toch ga ik voor een 360 rad, better safe than sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:56

Dhrax

Prog Lord

Kaufje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Ik zal er is wat verder induiken, toch ga ik voor een 360 rad, better safe than sorry
Zeker doen, de 240 die je nu hebt is ook echt wel minimaal voor deze CPU.

Houdt er wel rekening mee dat je met een 360 niet ineens van de problemen af bent. De undervolt ontkom je niet aan. Tenminste, als je van een stille pc houdt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
Dhrax schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Zeker doen, de 240 die je nu hebt is ook echt wel minimaal voor deze CPU.

Houdt er wel rekening mee dat je met een 360 niet ineens van de problemen af bent. De undervolt ontkom je niet aan. Tenminste, als je van een stille pc houdt niet.
Dat begrijp ik, maar verwacht dan wel sneller effect te zien. 1,1 volt vond ik toch echt wat te gortig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Kaufje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Die contact frames ben ik ook niet zo’n fan van, kreeg het als tip van iemand. Na wat lees werk, las ik al snel dat als je deze te strak aan draait je je ram om zeep kan helpen. Ziet ie bijvoorbeeld nog maar 1 kanaal. Dus die optie gaat als laatste op, mocht er echt niks meer werken.
[...]
Het ram gaat niet stuk, maar als je hem niet gelijkmatig aandraait maakt een deel van de socket geen contact meer met de cpu, waardoor er bijvoorbeeld een ram kanaal uitvalt, wat wel weer werkt als je het correct doet. Dit speelt dan vooral met het type van 'thermal grizzly' die als het ware geen contact maken met het moederbord, enkel met de rand van de ihs. Bij 'thermalright'-achtige frames kan je het wel gewoon aandraaien tot het vast zit, want die raakt gewoon het moederbord.

Bij zo'n beetje alles wat je op de cpu schroeft geldt altijd: handvast plus bv. 1/4e slag, ook met koelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dark schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:46:
[...]
Bij zo'n beetje alles wat je op de cpu schroeft geldt altijd: handvast plus bv. 1/4e slag, ook met koelers.
Dat is een onzinnige regel die je daar hanteert. De vuistregel is altijd alles evenredig aandraaien tot het eindpunt. Dus tot de aanslag en niks extra's.
Het woord handvast is een dynamisch woord dat bij verschillende gebruikers verschillende resultaten geeft. Plus een kwart extra slag...

Nergens voor nodig behalve extra stress op componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 11:42
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

bierschuit schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Dat is een onzinnige regel die je daar hanteert. De vuistregel is altijd alles evenredig aandraaien tot het eindpunt. Dus tot de aanslag en niks extra's.
Het woord handvast is een dynamisch woord dat bij verschillende gebruikers verschillende resultaten geeft. Plus een kwart extra slag...

Nergens voor nodig behalve extra stress op componenten.
ik denk dat we hetzelfde bedoelen, te strak is nergens goed voor ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Dark schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:56:
[...]

ik denk dat we hetzelfde bedoelen, te strak is nergens goed voor ...
Volgens mij is @bierschuit z'n punt dat die kwartslag extra die jij benoemde niet nodig is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
On topic, morgen komt de 360 rad binnen, na alles uit en ingebouwd te hebben zal ik cinebench draaien, en de resultaten hier delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
Rad geïnstalleerd, 17 graden verschil, alles op automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaufje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFYBnTueZmNCI8YyRv37GLb9wd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5xCvEF0U9n9SMGmeGDIPfCA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5PmvNHpqQmci-yoJD0YgvSzwnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JWr7vdKzWi0sLGMHob9mhsB.jpg?f=fotoalbum_large

Before and after

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:48 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Lijkt erop dat het goed functioneert nu, fijn om te zien.
Veel plezier met de i7 13700K!

Of edit: Zie ik het nu verkeerd dat die hoge temperaturen met die lage CPU load zijn?
Dat zie je verkeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaufje
CriticalHit_NL schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:46:
[...]

Ah oké het onderste screenshot bracht mij in de war aan de linkerzijde bij de grafiek.
Maar goed nieuws, ben blij dat het geholpen heeft.

Blijkt maar weer dat deze processoren toch wel beter met een 360mm rad werken.
Dat is NZXT app.. Die brabbelt maar wat.. Had ik open staan om pomp en fans af te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:48 ]

Pagina: 1