Probleem opgelost
PC crasht hard met een freeze, kan niets anders doen dan stroom eraf halen.
Oplossing: Windows 10 ipv Windows 11.
Geschiedenis
Tijdje geleden nieuwe hardware gekocht (zie stukje naar onder voor hard/software), alleen geen nieuwe GPU, had nog een werkende GTX 1070. Alles ingebouwd, computer bleef crashen. Na vele crashes en proberen een oplossing te vinden heb ik de GTX 1070 verwisseld met 2070Super (van vriendin) en alles was ineens opgelost. (Ja, dat lees je goed, ik heb gewoon de kaart van mijn vriendin "geclaimed"
)
Huidige situatie
Nu, ongeveer een half jaar later zijn er ineens sinds 1 a 2 weken weer freezes. Ben lekker een spel aan het spelen, en daar gaat hij dan. Soms als ik dan de computer weer aanzet blijft hij ook meteen weer hangen bij het opstarten of net nadat ik in Windows zit. Ik snap er geen snars van, maar dit kan nooit goed zijn voor mijn pc.
Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen helpen, ik raak een beetje gefrustreerd. Alvast bedankt.
...
Hardware
Geprobeerd so far
In de event viewer staat niet altijd wat (of ik kijk op de verkeerde plekken), meestal alleen dat de computer onverwacht is afgesloten. Overigens staat er bij de laatste crash wel een melding die ik nog niet eerder gezien heb maar er geen wijs uit kan worden.
PC crasht hard met een freeze, kan niets anders doen dan stroom eraf halen.
Oplossing: Windows 10 ipv Windows 11.
Geschiedenis
Tijdje geleden nieuwe hardware gekocht (zie stukje naar onder voor hard/software), alleen geen nieuwe GPU, had nog een werkende GTX 1070. Alles ingebouwd, computer bleef crashen. Na vele crashes en proberen een oplossing te vinden heb ik de GTX 1070 verwisseld met 2070Super (van vriendin) en alles was ineens opgelost. (Ja, dat lees je goed, ik heb gewoon de kaart van mijn vriendin "geclaimed"
Huidige situatie
Nu, ongeveer een half jaar later zijn er ineens sinds 1 a 2 weken weer freezes. Ben lekker een spel aan het spelen, en daar gaat hij dan. Soms als ik dan de computer weer aanzet blijft hij ook meteen weer hangen bij het opstarten of net nadat ik in Windows zit. Ik snap er geen snars van, maar dit kan nooit goed zijn voor mijn pc.
Het zou fijn zijn als jullie mij kunnen helpen, ik raak een beetje gefrustreerd. Alvast bedankt.
...
Hardware
- Intel Core i5 13600K
- Asus ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4
- Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600
- Corsair HX1000i 2022 PSU
- Nvidia GTX 2070 SUPER
- Verschillende Samsung (M.2) SSD's
- Windows 11
- GeForce Experience + laatste GPU drivers
Geprobeerd so far
- Rollback GPU driver
- BIOS geflasht
- MemTest
- Armoury Crate verwijderd (ASUS troep, maar ik kreeg de chipset niet geinstalleerd zonder dit... vond ik vreemd)
- FurMark GPU stress test (max temp hotspot: 76c, max temp GPU: 63c
- Event viewer bekeken
- sfc scannow
In de event viewer staat niet altijd wat (of ik kijk op de verkeerde plekken), meestal alleen dat de computer onverwacht is afgesloten. Overigens staat er bij de laatste crash wel een melding die ik nog niet eerder gezien heb maar er geen wijs uit kan worden.
Andere event viewer errors;WHEA-Logger ; A fatal hardware error has occurred. A record describing the condition is contained in the data section of this event.
...The server {AB8902B4-09CA-4BB6-B78D-A8F59079A8D5} did not register with DCOM within the required timeout.
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
The NVIDIA LocalSystem Container service terminated with the following error:
A generic command executable returned a result that indicates failure.
The ARMOURY CRATE Service service terminated unexpectedly. It has done this 1 time(s). The following corrective action will be taken in 5000 milliseconds: Restart the service.
[ Voor 14% gewijzigd door Serellyn op 02-06-2023 19:22 . Reden: Event viewer errors, GPU stress test, meer geprobeerd so far... ]