Voorzetwand aanbouw

Pagina: 1
Acties:

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 17:34

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Hoi allemaal,

voor mijn zusje ben ik momenteel de aanbouw uit aan het tekenen. nu wil ik wat zaken even langs wat mensen laten lopen voor wat advies.

onderstaand de plattegrond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJDu0wpst3Vy7-jsp1bVtUVda38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qadoPIyrwOWQnuwlepxYw8Wn.png?f=fotoalbum_large

rechts is een gedeelde tuinmuur. de berging wordt later na pas geïsoleerd dus hier komt ook een voorzetwand

in eerste instantie was het idee om met gasbeton blokken de voorzetwand uit te voeren alleen is dit mijn inziens slechter te isoleren. vandaar de voorzetwand. door een staal kolom kwam dit ook beter uit want deze ligt nu in deze wand.

hiervoor heb ik gebruik gemaakt van ubakus (afbeelding hieronder) om te kijken of er vochtproblemen onstaan. dit lijkt nu niet het geval. maar misschien heeft iemand hier iets meer ervaring mee. ik zit namelijk zelf meer in de nieuwbouw dan verbouw.

en zie ik iets over het hooft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKIY_xqKnDl1bo4Ey1FTOpJC9Ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZxLuCe0vyG3SsRzXMSklSyb.png?f=fotoalbum_large

alternatief in hout:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U6-Ux9ShMw33ntkWop5QeM9lAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4GcQTg3RkhMGE9i06rqPpJb.png?f=fotoalbum_large

mijn vraag dus in het kort:

- is een voorzetwand op deze manier een juiste manier van isoleren of dien ik naar een andere oplossing te zoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door Splitinfinitive op 11-05-2023 20:23 ]

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:32
Je gipsvezelplaat staat nu los. Moet neem ik aan op je hout of staal geschroefd worden. Voor rechte wanden zou ik staal gebruiken, lekker snel, zitten al gaten in voor de elektra en je isolatie kan mooi doorlopend.
Die 40mm electrospouw eruit?
Nummer 4 =dampdichte folie? Zoja, dan goed. Van binnen naar buiten toe ga je steeds meer dampopen.
Idd gipsvezelplaat gebruiken. Heb je wat meer solide muur. Je kan evt ook osb nemen en daarop gips zetten.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:17:
Je gipsvezelplaat staat nu los. Moet neem ik aan op je hout of staal geschroefd worden. Voor rechte wanden zou ik staal gebruiken, lekker snel, zitten al gaten in voor de elektra en je isolatie kan mooi doorlopend.
Die 40mm electrospouw eruit?
Nummer 4 =dampdichte folie? Zoja, dan goed. Van binnen naar buiten toe ga je steeds meer dampopen.
Idd gipsvezelplaat gebruiken. Heb je wat meer solide muur. Je kan evt ook osb nemen en daarop gips zetten.
Gipsplaten komen afhankelijk van de keuze van de achterconstructie op houten latten of stalen omega profielen om de Electra spouw te maken. Deze is “nodig” omdat de gipsplaat in het bestaande gedeelte voor de wand doorloopt om een stalen kolom weg te werken

Dus eigenlijk is het

Metselwerk
Geïsoleerde constructie
Dampdichte folie
Electraspouw met afstand houders
Gipsplaat

Achterhout is op deze posities niet nodig. De reden voor de electra spouw is omdat er een vrij harde persing steenwol in komt en ik wil voorkomen dat de wcds de isolatie tegen de gemetselde muur aandrukt wat vocht problemen zou kunnen veroorzaken

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-01 13:12
gooi die elektraspouw dan ook vol met isolatie

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53
En doe die ongeventileerde spouw aan de buitenkant zsm weg! Isolatie hoort strak tegen het materiaal aan.

diskeltische lurker

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
rbaidjoe schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:51:
gooi die elektraspouw dan ook vol met isolatie
dat is altijd nog een optie.die houd ik even in het achterhoofd
technopeuter schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:39:
En doe die ongeventileerde spouw aan de buitenkant zsm weg! Isolatie hoort strak tegen het materiaal aan.
de ventilatiespouw tussen muur en isolatie is om doorslaand vocht uit de isolatie te houden het metselwerk is dadelijk een "natte" gevel. ubakus geeft geen vochtproblemen om als je hem tegen de muur tekent maar bij regen verwacht ik dat de steen als die tegen de isolatie zit en nat wordt dat zo ook de isolatie nat wordt etc.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53
Splitinfinitive schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:22:
[...]

dat is altijd nog een optie.die houd ik even in het achterhoofd

[...]

de ventilatiespouw tussen muur en isolatie is om doorslaand vocht uit de isolatie te houden het metselwerk is dadelijk een "natte" gevel. ubakus geeft geen vochtproblemen om als je hem tegen de muur tekent maar bij regen verwacht ik dat de steen als die tegen de isolatie zit en nat wordt dat zo ook de isolatie nat wordt etc.
Dan moet de spouw geventileerd zijn, en aan de koude kant altijd een wind/waterdichting. Maar nu kun je net zo goed plastic tegen de baksteen zetten en daar het isolatiemateriaal tegenaan

diskeltische lurker

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:32
Baksteen
Dampopen folie
Metal stud + isolatie
Dampdichte folie
Elektraspouw met afstand houders (+isolatie)
Gipsvezelplaat

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:01

Wuursj

want worst is al bezet

Als er veel elektra etc. In de wand zit, is een electraspouw een prima plan. Dat heb ik in mijn tech hok ook gedaan in een wand waar een stuk of 5 dubbele wcd, netwerk en waterleidingen plus kranen zitten. Werkt heerlijk. Wel idd de rest van de spouw opvullen met wol van wat lossere persing. Al is het om holle ruimten te voorkomen.

Als het echter om een enkele wcd gaat, kan je ook prima met een gatenzaag een stukje steenwol met harde persing weg zagen. Er bestaan kapjes die de inbouwdoos dampdicht maken. Maakt die muur toch 40 minder dik...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1