Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:27

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb naar andere topics gezocht en aangezien die 15-20 jaar oud zijn, denk ik dat het wel tijd is voor een nieuw topic. Ik neem aan dat er ook in Polen inmiddels een hoop veranderd is :)

In juli vertrek ik met twee pubers en Standevriendin naar het zuiden van Polen voor een heerlijke vakantie. Ik heb een herdershut geboekt in de buurt van Tatra national park, net een uurtje rijden onder Krakow. UIteraard wil ik Krakow zelf bezichtigen, maar op het programma staan zeker Auschwitz-Birkenau en de zoutmijnen van Wieliczka. Toch een paar dingen die op mijn bucketlist staan. Verder zijn we van plan om lekker te wandelen, van de natuur genieten en de historie te bezichtigen zoals oude kerken en kastelen.

Toch een paar specifieke vragen:
  1. Is het handig om Zlotys mee te nemen of kan ik in Polen overal wel pinnen / mijn CC gebruiken? Ik hoor dat euros ook wel vaak worden geaccepteerd. Is in Polen cash het beste middel of is dat achterhaald?
  2. Ik lees dat Auschwitz-Birkenau gewoon vrij toegankelijk is en je geen kaartjes nodig hebt. Wat ik online zie is dat je alleen voor guided tours een kaartje moet reserveren. Ik twijfel wat wijsheid is...
  3. Ik rij elektrisch (Kia e-Niro), hoe is het gesteld met het aanbod van laadpalen in Polen?
  4. Welke taal buiten Pools wordt het meeste gesproken in Polen. Engels of Duits? En als het Duits is, kan je dan beter eerst in het Engels beginnen?
En verder ben ik natuurlijk benieuwd naar bezienswaardigheden, tips & tricks voor het verblijf in (Zuid-)Polen. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

In zo'n beetje alle steden/landen ten oosten van Nijmegen is het beter om cash bij je te hebben :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-05 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Voor mij is het wel/maar ~3 jaar geleden.

Persoonlijk zou ik op de eerste dag een "free walking tour" doen, je hoeft er niet voor te betalen maar het is wel heel normaal om 10-20€ te geven voor de moeite.

Verder, je kunt naar Auschwitz en daar in je eentje rondlopen en wat infoplaatjes lezen, maar je krijgt dan niet het gehele verhaal en de emotie mee die je van een gids krijgt.
Ik zou zeker een gids-toer nemen, maar zorg dat je ruim vantevoren (bij het juiste kamp) bent.

Wij stonden bij het verkeerde kamp en moesten daarna eerst in de rij gaan staan om onze rugzak in een kluisje te doen en daarna in de rij gaan staan om naar binnen te mogen, maar toen was de gids al lang en breed vertrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oef punt 3 wordt wel een dingetje. Electrisch laden is nog niet zo ver als het westen van Europa zoals je ook kan zien op de onderstaande site.

https://www.oplaadpunten.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:54
Standeman schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:00:

[list=1]
• Is het handig om Zlotys mee te nemen of kan ik in Polen overal wel pinnen / mijn CC gebruiken? Ik hoor dat euros ook wel vaak worden geaccepteerd. Is in Polen cash het beste middel of is dat achterhaald?
Ik heb een tijd in Polen (Warschau) gewoond, en je kon daar al contactloos betalen in de bus toen die passen hier nog niet eens uitgerold werden. Pinpas is de norm, maar wat kleingeld is altijd handig op zak te hebben, gewoon uit de automaat. Ik zou niet moeilijk doen dat hier te regelen. Wat betreft Euros, in ieder geval in Warschau heb ik dat nog nooit gezien, en ik kom er nog 3/4 keer per jaar daar. Buiten dat zal de wisselkoers ook niet heel gunstig zijn gok ik zo ;-)!

Als het je eerste keer is in Auschwitz zou ik zeker een tour nemen, het voegt veel toe. De overweldigendheid van het terrein als je er zelf loopt is inmens, wat houvast vond ik in ieder geval heel prettig terwijl ik eigenlijk nooit ergens een georganiseerde tour doe. Plan voor die namiddag/avond ook iets relaxed, ik hoor veel mensen bij wie het eigenlijk pas een paar uur na hun bezoek "doorslaat" waar ze zojuist geweest zijn en dan is het fijn om geen drukke avond gepland te hebben of in een disco te staan.

[ Voor 24% gewijzigd door Panzer Dean op 11-05-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik kom regelmatig in Zuid Polen (vlakbij Katowice) en je kan vrijwel overal gewoon (contactloos) pinnen/betalen. 99% gaat met zloty hoor, geen euros te bekennen :+ Wat zloty cash achter de hand houden kan wel slim zijn voor de gehuchten.

Let bij betaalautomaten op de DCC wisselkoers scam.. als je ja kiest dan berekent de lokale Poolse bank de zloty euro koers voor je, die is altijd zéér ongunstig voor jou. Wisselkantoren rekenen ook matige wisselkoersen. Veel pinautomaten in winkels vragen je na je pincode invoeren ook of je in zloty of in euro wil betalen. Kies hier altijd voor de lokale munteenheid, dus zloty. Als je het euro bedrag kiest krijg je dus ook de slechte koers.

Qua taal is Engels in de kleinere dorpen/steden echt heel erg matig, ze spreken Pools, Russisch en heel soms wat Duits. In de grote (toeristische) steden is Engels wel prima, vooral bij de jongere generaties. Iedereen boven de 50 kijkt films en series met een lector die in het Pools alles vertelt, Engels is daar geen gemeengoed :D

Elektrische auto durf ik niet te zeggen, maar dat lijkt me in buitengebieden lastig. Je zal goed moeten plannen waar je kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-05 17:13
En rekening houden dat op zondag alles dicht is... zelfs supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Vorkie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:12:
Oef punt 3 wordt wel een dingetje. Electrisch laden is nog niet zo ver als het westen van Europa zoals je ook kan zien op de onderstaande site.

https://www.oplaadpunten.nl/
Gelukkig kan ik laden op onze bestemming. Wel met een grannycharcher en een vergoeding, maar het is iets :)
Panzer Dean schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Ik heb een tijd in Polen (Warschau) gewoond, en je kon daar al contactloos betalen in de bus toen die passen hier nog niet eens uitgerold werden. Pinpas is de norm, maar wat kleingeld is altijd handig op zak te hebben, gewoon uit de automaat. Ik zou niet moeilijk doen dat hier te regelen. Wat betreft Euros, in ieder geval in Warschau heb ik dat nog nooit gezien, en ik kom er nog 3/4 keer per jaar daar. Buiten dat zal de wisselkoers ook niet heel gunstig zijn gok ik zo ;-)!
Aangezien ik maar een paar dagen in een grote stad ga doorbrengen, zijn Zlotys wel handig, denk ik zo :)
Als het je eerste keer is in Auschwitz zou ik zeker een tour nemen, het voegt veel toe. De overweldigendheid van het terrein als je er zelf loopt is inmens, wat houvast vond ik in ieder geval heel prettig terwijl ik eigenlijk nooit ergens een georganiseerde tour doe. Plan voor die namiddag/avond ook iets relaxed, ik hoor veel mensen bij wie het eigenlijk pas een paar uur na hun bezoek "doorslaat" waar ze zojuist geweest zijn en dan is het fijn om geen drukke avond gepland te hebben of in een disco te staan.
Mijn zoon houd ook niet van tours, ik vind ze wel ok. Maar je hebt me wel overtuigd om het te doen. Daarna rustig wat eten in een restaurant ofzo. Een disco zit er sowieso niet in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:48
Twee weken geleden ben ik vijf dagen in Kraków geweest/overnacht, waarbij ik toevallig ook Auschwitz-Birkenau en de zoutmijnen van Wieliczka heb bezocht. Tijdens mijn verblijf daar kon ik bijna overal draadloos pinnen met mijn ING pinpas. Op het pinapparaat krijg je dan de keuze tussen zloty en euro, ik koos altijd voor zloty omdat dat goedkoper was. Uiteindelijk heb ik alleen contant geld gebruikt voor fooi maar kan nooit kwaad om wat geld bij je te hebben.

Voor een bezoek aan Auschwitz-Birkenau zou ik zeker een gids aanraden, anders mis je veel achtergrondinformatie. Dat was echt een zeer indrukwekkende ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
1.
Gewoon overal contactloos pinnen. Toch cash nodig? Ter plekken uit de automaat halen.

2.
Bij Auschwitz-Birkenau heb je twee verschillende lengtes (3,5h & 6h)
Mits het je pubers ook interesseert, pak vooral die uitgebreide tour!
6h klinkt misschien lang maar dit vliegt voorbij. Je krijgt veel uitleg en voor ons het grootste pluspunt:
De groepen zijn veel kleiner. Wij liepen met 1 ander stel, totaal dus 4 personen en een gids. Terwijl de tours van 3,5h in grote groepen rondliepen van wel mee dan 30 mensen.

EDIT: Ik lees nu dat je zoon niet van tours houdt. Toch zou ik 6h aanraden, juist omdat je in zo'n klein gezelschap loopt maakt het nog meer indruk en is er meer ruimte voor vragen. Wellicht van te voren er eens over praten zodat je kids wat meer context hebben bij alles wat ze horen.

3.
Geen idee, wij tuffen nog fijn met de diesel :)

4.
Engels!

[ Voor 20% gewijzigd door evmmb op 11-05-2023 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ohja, en nog een extra tip:

Mocht het je pubers (en jezelf) interesseren (gezien je profielfoto denk ik wel), neem ze mee naar een schietbaan!
In Polen zijn ze niet zo streng en je kunt echt met alles schieten.
- UZI / AK-47 / Shotgun / Sniper / M4 / Handguns

WIj zijn naar deze geweest bij Krakow, super uitleg en begeleiding!
https://www.shootingcracow.com/en/

Plan het wel met een dagje tussen Auschwitz ;)

[ Voor 6% gewijzigd door evmmb op 11-05-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:50
Een aantal keer in Polen geweest. Qua geld kon ik vrijwel overal pinnen, maar ik wat cash op zak hebben is toch wel handig. Kon daar gewoon uit de muur gehaald worden.

Auschwitz is absoluut een aanrader. Een gids is eigenlijk een musthave voor de extra informatie. Zelfs bij de tweede keer vond ik het fijn en gids te hebben.

Veel mensen spreken Engels, zeker de jongeren.

De zoutmijnen zijn ook zeker een aanrader. Voor een mooi uitzicht kan je naar de Wawel berg gaan. Daar is een prachtige kerk, zelfs als je niet gelovig bent is het zeer de moeite waard.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Polen is een EU land, en je kan daar zeker bijna overal pinnen en/of contactloos betalen. Het moet wel heel erg zijn als dat niet het geval is. Zelfs in Oekraïne (Kiev) kon ik in 2015 al vrijwel overal pinnen en zelfs contactloos betalen. En ook Brazilië is al goed bij tegenwoordig. Dat neemt niet weg dat je daar natuurlijk gewoon wat Zloty's uit de muur kan trekken voor de winkeljes (in gehuchten) die alleen cash accepteren.
Ik krijg het idee dat je weinig reist, klopt dat?
Google Maps is je vriend, voor informatie en reviews. En je weg vinden.

Voor laadpalen heb je volgens mij apps en websites waar je gewoon kunt zien waar laadpalen beschikbaar zijn. Zo kun je makkelijk je route bepalen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Over contactloos betalen. Open een account bij internetbank Revolut, zet de virtuele kaart op je telefoon en stort er geld op met iDeal. En betaal daarmee overal contactloos.
Wisselkoersen zijn veel beter van Revolut dan van de Nederlandse banken, scheelde ons in Hongarije 5-10%.

[ Voor 8% gewijzigd door desmond op 12-05-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:06

vhal

ಠ_ಠ

Geen idee waar de interesse van je 2 pubers liggen maar je zou een dagje Energylandia kunnen overwegen :+

Het is een beetje een rollercoaster tycoon achtbaanpretpark wat draait op de EU/overheidssubsidie maar het heeft dan wel van die bucketlist achtbanen waar de desbetreffende community voor warm loopt

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Iedereen bedankt voor alle posts.

Geld meenemen ga ik dus niet doen, ik pin wel wat Zlotys wanneer ik ergens sta te laden o.i.d. Euro's neem ik niet eens mee. Ik ga sowieso vanavond kaarten reserveren voor Auschwitz-Birkenau en de zoutmijn. Wel een fijn idee dat Polen on par is met de meeste westerse landen!
Nyarlathotep schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 23:37:
Ik krijg het idee dat je weinig reist, klopt dat?
Google Maps is je vriend, voor informatie en reviews. En je weg vinden.

Voor laadpalen heb je volgens mij apps en websites waar je gewoon kunt zien waar laadpalen beschikbaar zijn. Zo kun je makkelijk je route bepalen :)
Ik ben best in een paar landen geweest, maar voornamelijk West-Europese landen en de VS. Oost-Europa is voor mijn gevoel andere koek, maar zo te horen valt dat reuze mee :)

En qua laden van de EV komt dat ook wel goed. ABPR en alle andere apps werken prima. Met mijn vorige auto ben ik Noorwegen en Oostenrijk doorgescheurd en die had maar een bereik van 200km :P
vhal schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:39:
Geen idee waar de interesse van je 2 pubers liggen maar je zou een dagje Energylandia kunnen overwegen :+

Het is een beetje een rollercoaster tycoon achtbaanpretpark wat draait op de EU/overheidssubsidie maar het heeft dan wel van die bucketlist achtbanen waar de desbetreffende community voor warm loopt
Mijn zoon snapt echt niet waarom iemand überhaupt in een achtbaan zou willen zitten. Dus ik ben bang dat Energylandia het niet gaat worden. Ik zou wel willen!

[ Voor 32% gewijzigd door Standeman op 12-05-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-05 06:44
Pinnen? Dan betaal je zowel kosten voor de lokale bank alswel je eigen bank. Ik neem naar Oost Europa altijd euro's contant mee. Met uitzondering van de vliegvelden, zit er vaak maar 1 of 2% verschil tussen de aan en verkoop koers. Cash is King.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:17
Ik ben afgelopen jaar naar Auschwitz geweest met 2 vrienden en kan, zoals andere hier ook aangeven, de guided tour zeker aanraden. Je krijgt zoveel meer context en verhalen mee dan dat je de borden leest, welke er in Birkenau amper zijn.

Wij betaalden destijds 19,50 pp inclusief vervoer vanuit Krakau via de site https://www.getyourguide....z-Birkenau&searchSource=3

Tip; neem voldoende water / zonnebrand en een paraplu mee, in Birkenau heb je amper schaduw en kan het ontzettend warm zijn in de zomermaanden.

--

In Krakau zelf kun je gebruik maken van elektrische stepjes, leuke manier om van punt A naar B te gaan. Weet alleen niet meer hoe de app heet die je hiervoor nodig hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gynnad op 17-05-2023 06:17 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Pagina: 1