Nieuwbouw: waar surround speakers plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:56
Dag allen,

Ik ben op zoek naar wat advies / creatieve ideeën rond het plaatsen van mijn surround speakers (5.1 setup), of het aanpassen van de ruimte indien nodig.

Wij zijn samen met een architect plannen aan het ontwerpen voor een nieuwbouw woning. Het huidige ontwerp bevalt ons goed en we willen er niet teveel aan wijzigen, waarbij de woonkamer/TV hoek momenteel als volgt is geschetst:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DfgLrxxj/Rearspeakers.jpg

Zoals je ziet is er een mooie raampartij naar het noordoosten voorzien, waardoor we kunnen genieten van een mooi uitzicht en ruimtegevoel. Anderzijds zorgt dit ervoor dat een deel van de zetel voor dit raam komt te staan, waardoor er daar geen muur is om een surround speaker aan te bevestigen.

Wat lijkt jullie de meest aangewezen manier om hier toch een surround ervaring te creëeren?:
  • Speaker staanders gebruiken met stroomvoorziening uit de grond?
  • Surrounds ophangen aan het plafond en naar de zetel richten?
  • Er is een optie om de muur verder door te trekken, maar hierdoor zou een groot deel van het zicht verloren gaan
  • ...
Benieuwd naar jullie ideeën! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:21
Optie 1 en 2 voor atmos :)

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

AdFundum14 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:34:
Ik ben op zoek naar wat advies / creatieve ideeën rond het plaatsen van mijn surround speakers (5.1 setup), of het aanpassen van de ruimte indien nodig.
Welke speakers heb je? Aangezien je praat over "stroomvoorziening uit de grond" neig ik naar iets van Sonos of in die trant? Vanwaar ik het vraag, ik vind boekenplank speakers op een stand nog best fraai ogen. Een relatief kleine Sonos op een stand niet/minder. Aan de andere kant, Sonos aan het plafond (rail) is weer chiquer dan een volledige boekenplank aan het plafond/hoog aan de wand.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:56
Momenteel heb ik de Sony HT-ZF9 soundbar met zijn bijhorende SA-Z9R rear speakers, maar die set-up is een tijdje geleden bewust gekocht als tussenoplossing. Gezien de aankomende bouw zal het nog even duren, maar ik wil op termijn wel upgraden naar een dedicated 5.1.2 systeem. De bekabeling voor de twee plafondspeakers wordt reeds voorzien.

[ Voor 3% gewijzigd door AdFundum14 op 11-05-2023 20:33 ]