Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keorb
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-01 15:33
Hoi,

20 jaar geleden werkte ik in een computerwinkel en bouwde ik pc's. Veel is nog hetzelfde gelukkig. Maar niet alles blijkt :).

Ik heb voor alle componenten an de BBG van 1 maart gekocht voor een mainstream game PC + 1 artikel.
Het betreft een

Intel WiFi 6 AX200 Gig+ Desktop Kit - NetwerkadaptM.2 2230 - 802.11ax - Bluetooth 5.2 - 2.4GHz, 5GHz

Maar die blijkt dus niet in het moederbord te passen (Gigabyte B550M DS3H - MoederbordMicro-ATX - AM4 Socket - B550 – Realtek RTL8118 1G).

Ik dacht dat M.2 betekende dat hij in het M.2 slot zou passen, maar inmiddels weet ik dat de "30" in "2230" staat voor de lengte en dat het een M.2 "key" card is.

Nou kan ik deze ruilen voor een pcie wlan kaart, maar eigenlijk alle sloten worden bedekt door de 6700XT videokaart. Toch zou een insteekkaart de voorkeur hebben boven een USB stick of zo.

Kan ik de videokaart ook probleemloos in het onderste pcie slot plaatsen zodat de bovenste 2 sloten bereikbaar worden?
Heeft iemand een slimmere oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Vaak is alleen je 1e slot 16 lanes.
Hij past waarschijnlijk wel in het onderste slot, naar dan waarschijnlijk met 1 of 4 lanes.
Dat kan je een boel fps gaan kosten tijdens het gamen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-08 09:25
Keorb schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:38:
Hoi,

20 jaar geleden werkte ik in een computerwinkel en bouwde ik pc's. Veel is nog hetzelfde gelukkig. Maar niet alles blijkt :).

Ik heb voor alle componenten an de BBG van 1 maart gekocht voor een mainstream game PC + 1 artikel.
Het betreft een

Intel WiFi 6 AX200 Gig+ Desktop Kit - NetwerkadaptM.2 2230 - 802.11ax - Bluetooth 5.2 - 2.4GHz, 5GHz

Maar die blijkt dus niet in het moederbord te passen (Gigabyte B550M DS3H - MoederbordMicro-ATX - AM4 Socket - B550 – Realtek RTL8118 1G).

Ik dacht dat M.2 betekende dat hij in het M.2 slot zou passen, maar inmiddels weet ik dat de "30" in "2230" staat voor de lengte en dat het een M.2 "key" card is.

Nou kan ik deze ruilen voor een pcie wlan kaart, maar eigenlijk alle sloten worden bedekt door de 6700XT videokaart. Toch zou een insteekkaart de voorkeur hebben boven een USB stick of zo.

Kan ik de videokaart ook probleemloos in het onderste pcie slot plaatsen zodat de bovenste 2 sloten bereikbaar worden?
Heeft iemand een slimmere oplossing?
toon volledige bericht
Jouw gpu bedekt alle drie de pcie slots? Dat is wel het nadeel van micro ATX formfactor...

De gpu kan in de onderste pcie slot. Maar waarschijnlijk lever je in op prestaties, maar dat ligt ook aan de hardware die je verder gebruikt en waarvoor je de gpu gebruikt. Namelijk:
- het bovenste pcie slot staat in directe verbinding met jouw cpu, terwijl de andere pcie slots via de chipset lopen. Dat kost snelheid.
- het bovenste pcie slot is pcie 4.0 en de andere 3.0. De 4.0 heeft dubbel zoveel bandbreedte.

Of je het gaat merken? Ligt aan de rest van de hardware en wat je ermee doet. Waarom test je het niet? Is eenvoudig te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:24

sus

is druk :+

Zoiets? Vast ergens bij Ali weg te halen:

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1445866-0/m.2-ngff-adapter-afmetingen-lxbxh-110-x-25-x-4mm.jpg
(linkje via allekabels, even goed kijken wat je precies nodig hebt uiteraard; https://www.allekabels.nl/category/15535/m.2-ssd.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keorb
ZatarraNL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Jouw gpu bedekt alle drie de pcie slots? Dat is wel het nadeel van micro ATX formfactor...

De gpu kan in de onderste pcie slot. Maar waarschijnlijk lever je in op prestaties, maar dat ligt ook aan de hardware die je verder gebruikt en waarvoor je de gpu gebruikt. Namelijk:
- het bovenste pcie slot staat in directe verbinding met jouw cpu, terwijl de andere pcie slots via de chipset lopen. Dat kost snelheid.
- het bovenste pcie slot is pcie 4.0 en de andere 3.0. De 4.0 heeft dubbel zoveel bandbreedte.

Of je het gaat merken? Ligt aan de rest van de hardware en wat je ermee doet. Waarom test je het niet? Is eenvoudig te verwisselen.
Bedankt voor je reactie!
Hier staan eigenlijk alle overige specs: review: Desktop Best Buy Guide - Maart 2023
Het is alleen de Asus RX6700XT geworden ipv de powercolor. Wat ook anders is dan 20 jaar geleden is dat de videokaart tegenwoorden groter is dan het moederbord :)

Op de vraag:" waarom test je het niet?" Ik ga hem zelf niet gebruiken, de pc is van mijn zoon. Ik game al jaren niet meer en testen vind ik een vrij tijdrovende klus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56
Let op: m.2 wifi gebruikt key-E. Je moederbord heeft alleen key-M. Daar zijn overigens wel adapters voor.

[ Voor 16% gewijzigd door hcQd op 11-05-2023 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keorb
hcQd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:50:
Let op: m.2 wifi gebruikt key-E. Je zegt niet welk moederbord je hebt, maar mogelijk heeft deze alleen key-M. Daar zijn overigens wel adapters voor.
Bedankt voor je reactie!
Moederbord staat genoemd in de startpost. Het betreft een Gigabyte B550M DS3H.
Ik denk overigens dat de juiste aansluiting er inderdaad gewoon niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56
Ik had mijn reactie al aangepast. Makkelijkste is adapter inwisselen voor eentje met een pci-e interface. Als je per se deze wilt gebruiken heb je iets als dit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keorb
hcQd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:14:
Ik had mijn reactie al aangepast. Makkelijkste is adapter inwisselen voor eentje met een pci-e interface. Als je per se deze wilt gebruiken heb je iets als dit nodig.
Ja dat was ook eigenlijk mijn plan, maar de videokaart gooit roet in het eten. Die bedekt alle sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Keorb schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Ja dat was ook eigenlijk mijn plan, maar de videokaart gooit roet in het eten. Die bedekt alle sloten.
Ander bord nemen dan, eentje waar WiFi al op zit. Is tegenwoordig niet meer zo bijzonder.
De meesten die een bord zonder nemen hebben UTP kabels liggen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjansen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:19
@Keorb Hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Ik heb dezelfde configuratie gebouwd een paar maanden geleden (met de B550M van Gigabyte en de 6700XT van Asus) en ben nu op zoek naar de beste manier om een wifi/Bluetooth adapter in te bouwen.
Pagina: 1