Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 07:24
Recentelijk zijn we er achter gekomen dat er wat mis is met de vloerverwarming in huis (nieuwbouw woning van 4 jaar oud). We hebben stadsverwarming.

Nu is een nieuwbouw woning goed geïsoleerd en dus snel ook warm binnen, maar het werd de afgelopen week wel heel warm 26+ graden. Dus warmtemeter gecheckt en ja hoor, ondanks dat alles (warm water, vloerverwarming en radiotoren) uitstond, is er verbruik. Toen de hoofdafsluiter van de stadsverwarming uitgezet en verbruik ging uit. Dus geen fout van de stadsverwarming. Toen voor de test de stekker van de vloerverwarming even uitgetrokken, en ja verbruik ging naar 0.

Ligt dus aan de vloerverwarming en als ik het goed lees op internet, waarschijnlijk de driewegklep. Ik heb nu met de aannemer contact opgenomen, maar die moest kijken of er nog wel garantie was. Waarschijnlijk moet ik dus zelf een installateur regelen. Echter tot die tijd (ik hoop uiterlijk volgende week) wil ik de vloerverwarming uitzetten. Nu dacht ik aan simpel de stekker eruit, maar lees dat dat niet goed zou zijn voor de vloerverwarming. Er staat meestal “lange duur” bij en ik weet niet of een week ook als lange duur geldt. Ik wil natuurlijk niet nog meer problemen veroorzaken.

Maarre, dat ding moet echt uit, voordat we braden in huis. Wat kan ik het beste doen? Ik ben een absoluut leek op dit gebied, dus ik hoop dat er experts bij zitten die me van info kunnen voorzien. Voor de volledigheid onderstaand een foto van de verdeler van de vloerverwarming.

Alvast bedankt 🙏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYpLKH_xFgTNG0d_3yWRVqvYWlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSjvxbmbKvPqM4deECDgMQh9.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Wat zou er mis gaan ?
De vloerverwarming gaat hier ook maandenlang uit , als het een goede zomer is .
Alleen de pomp gaat d.m.v. een pompschakelaar eens een keer in de week een uurtje draaien om te voorkomen dat deze vast gaat zitten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:37:
Wat zou er mis gaan ?
De vloerverwarming gaat hier ook maandenlang uit , als het een goede zomer is .
Alleen de pomp gaat d.m.v. een pompschakelaar eens een keer in de week een uurtje draaien om te voorkomen dat deze vast gaat zitten.
Dank voor de reactie. Ik lees iets met leidingen die verkalkt raken ofzo? Maar nogmaals compleet leek op dit gebied. Kan ik dan beide stekkers (zie foto) eruit trekken?

Ik hoop dat ik volgende week iemand kan laten komen, dus zou ook maar voor een weekje zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:24
Je kan ook de stekker van de klep er uit halen en deze handmatig in de juiste stand zetten.

Dat gaat via dat plastic uitsteeksel aan de zijkant. Viabde handleiding kan je zien in welke stand je die moet zetten.

Ik denk trouwens ook dat het geen kwaad kan om de stekker van de pomp er uit te halen. Maar ik zou wel benieuwd zijn waar de warmtevraag vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kortverhaal schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:39:
Ik denk trouwens ook dat het geen kwaad kan om de stekker van de pomp er uit te halen.
Dat kan het wel. Als de pomp te lang stil blijft staan kan ie vast gaan zitten. En dat is juist wat TS probeert te voorkomen. Automatische pompschakelaars en CV ketels laten om die reden elke 24h de pomp effe een minuutje lopen. En die tijden zijn natuurlijk geen exacte wetenschap.

Dus niet zomaar de stekker van de pomp eruit trekken. Doe je dat wel, laat hem dan elke dag nog effe lopen met een tijdklok ofzo, tot het probleem is opgelost.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
remco_k schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Dat kan het wel. Als de pomp te lang stil blijft staan kan ie vast gaan zitten. En dat is juist wat TS probeert te voorkomen. Automatische pompschakelaars en CV ketels laten om die reden elke 24h de pomp effe een minuutje lopen. En die tijden zijn natuurlijk geen exacte wetenschap.

Dus niet zomaar de stekker van de pomp eruit trekken. Doe je dat wel, laat hem dan elke dag nog effe lopen met een tijdklok ofzo, tot het probleem is opgelost.
Ja dat is idd wat ik lees. Op zich kan ik elke dag wel even de stekker paar minuten erin doen, geen probleem. Maat is er een alternatief. Ik lees ook iets over de groepen dicht te zetten?

Voor de zekerheid: dat ding met de groene knop is de pomp?

Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Kortverhaal schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:39:
Je kan ook de stekker van de klep er uit halen en deze handmatig in de juiste stand zetten.

Dat gaat via dat plastic uitsteeksel aan de zijkant. Viabde handleiding kan je zien in welke stand je die moet zetten.

Ik denk trouwens ook dat het geen kwaad kan om de stekker van de pomp er uit te halen. Maar ik zou wel benieuwd zijn waar de warmtevraag vandaan komt.
Er is geen warmte vraag, daarom denk ik ook dat het de driewegklep is, aangezien ik lees dat als deze defect is, zonder warmtevraag wordt verwarmd.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met de klep. Ik zie idd de plastic uitsteeksel. Als ik die dus op een bepaalde stand zet, dat het ook uitgeschakeld wordt?

[ Voor 11% gewijzigd door Xtince op 11-05-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kortverhaal
[...]

Helemaal mee eens, maar een week de stekker er uit laten zou ik echt zonder twijfel aandurven. Als het langere tijd is zou ik hem af en toe even laten draaien.

Edit.
Wat voor thermostaat en welke warmtewisselaar heb je?

De klep is in ieder geval dat ding van Honeywell. Als je die dicht zet is er geen stroming en is je probleem voor nu opgelost en kan je pomp gewoon blijven draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Kortverhaal op 11-05-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Die Wilo is de pomp ja.

Weet niet hoe dat met warmtenet werkt maar kan het niet zo zijn dat 1 van die thermostaatkranen vast zit/kapot is en dus open staat? Of werkt het met een thermostaat in de kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Zo snel gaat die pomp niet vastzitten hoor, 1x per dag is wel heel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Wat mij ook opvalt dat de temperatuur op de verdeler redelijk hoog staat ingesteld , ruim over de 40 graden.
Draai die eerst eens terug , en bij een modern nieuw huis zou je die in de winter waarschijnlijk makkelijk op 30 a 35 graden kunnen laten staan dat stookt veel zuiniger.

En voor nu , je kamerthermostaat staat die laag ?
Als je het toch al warm hebt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Kortverhaal schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:55:
[...]

Helemaal mee eens, maar een week de stekker er uit laten zou ik echt zonder twijfel aandurven. Als het langere tijd is zou ik hem af en toe even laten draaien.

Edit.
Wat voor thermostaat en welke warmtewisselaar heb je?

De klep is in ieder geval dat ding van Honeywell. Als je die dicht zet is er geen stroming en is je probleem voor nu opgelost en kan je pomp gewoon blijven draaien.
Ik gebruik Tado als thermostaat. Ik weet niet wat een warmtewisselaar is (zelfs met google wordt ik er niet wijzer van). Voor nu maar even de stekker van de pomp uitgetrokken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Barrycade schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:00:
Die Wilo is de pomp ja.

Weet niet hoe dat met warmtenet werkt maar kan het niet zo zijn dat 1 van die thermostaatkranen vast zit/kapot is en dus open staat? Of werkt het met een thermostaat in de kamer?
Ik heb idd een thermostaat in de kamer. Gebruik een Tado systeem. Die staat al een tijdje op 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Jan2023 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:30:
Wat mij ook opvalt dat de temperatuur op de verdeler redelijk hoog staat ingesteld , ruim over de 40 graden.
Draai die eerst eens terug , en bij een modern nieuw huis zou je die in de winter waarschijnlijk makkelijk op 30 a 35 graden kunnen laten staan dat stookt veel zuiniger.

En voor nu , je kamerthermostaat staat die laag ?
Als je het toch al warm hebt.
Ik heb dat destijds vanuit de aannemer doorgekregen en zo gelaten. Nooit meer naar gekeken. Maar wellicht wel een goede tip. Hij staat overigens op 40 graden. Op de foto lijkt het net of het er ruim overheen zit.

De kamerthermostaat (Tado) staat al bijna 2 maanden op 10 graden. Dus vanuit de thermostaat is er geen warmtevraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Xtince op 11-05-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kortverhaal
Xtince schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Ik gebruik Tado als thermostaat. Ik weet niet wat een warmtewisselaar is (zelfs met google wordt ik er niet wijzer van). Voor nu maar even de stekker van de pomp uitgetrokken…
Heb je in andere ruimtes ook tado radiatorknoppen of thermostaten? Dan zou daar ook nog warmtevraag vandaan kunnen komen. Als de klep dan niet goed werkt of de aanluiting niet klopt, dan loopt de vloerverwarming mee en warmte het veel op omdat de thermostaat dan in een ander ruimte meet.

Temperatuur hoef je trouwens niet perse te verlagen op je verdeler. Bij stadsverwarming hoef je geen rekening te houden met de efficientie die je bij een eigen ketel wel wilt bereiken. Verlagen heeft wel zin als je veel last hebt van overshoots. Daarbij loopt de temperatuur veel hoger op dan de ingestelde temperatuur.

De warmtewisselaar is daar waar je water van de stadsverwarming binnenkomt en je kraanwater opwarmt. Als je een boiler hebt dan heb je misschien geen warmtewisselaar. Niet elke installatie van stadsverwarming is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:28
Xtince schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Dank voor de reactie. Ik lees iets met leidingen die verkalkt raken ofzo? Maar nogmaals compleet leek op dit gebied. Kan ik dan beide stekkers (zie foto) eruit trekken?

Ik hoop dat ik volgende week iemand kan laten komen, dus zou ook maar voor een weekje zijn.
Valt mee, stadsverwarming zitten aardig wat toevoegingen in het water om bv aanslag te voorkomen. Je kan ook de afsluiter in de meterkast omzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 23:17
Als ik het goed zie staat de retour ook te hoog ingesteld(even warm als de aanvoer). Dit hoort niet want normaliter hou je bijvoorbeeld voor aanvoer 40 graden aan en retour 30 graden. Wanneer het water dus kouder wordt dan 30 graden(retour uit de vloer) wordt er pas nieuw water bijgemengd via de aanvoer. In jou geval loopt het warme water direct de vloer in en bij terugkomst nagenoeg direct de retour in terwijl het nog prima op temperatuur kan zijn om nog een rondje te mogen maken.

Edit: de vloerverwarmingspomp kun je prima uitzetten voor wat langere periode. Vaak is het advies om één keer per 24 uur de pomp kort te laten lopen om vast lopers te vermijden. Onze pomp wordt in de zomer permanent uitgezet en één keer per week kort aangezet en dit heeft voor nu nog nooit problemen opgeleverd.

[ Voor 24% gewijzigd door Nelesss op 11-05-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Kortverhaal schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Heb je in andere ruimtes ook tado radiatorknoppen of thermostaten? Dan zou daar ook nog warmtevraag vandaan kunnen komen. Als de klep dan niet goed werkt of de aanluiting niet klopt, dan loopt de vloerverwarming mee en warmte het veel op omdat de thermostaat dan in een ander ruimte meet.

Temperatuur hoef je trouwens niet perse te verlagen op je verdeler. Bij stadsverwarming hoef je geen rekening te houden met de efficientie die je bij een eigen ketel wel wilt bereiken. Verlagen heeft wel zin als je veel last hebt van overshoots. Daarbij loopt de temperatuur veel hoger op dan de ingestelde temperatuur.

De warmtewisselaar is daar waar je water van de stadsverwarming binnenkomt en je kraanwater opwarmt. Als je een boiler hebt dan heb je misschien geen warmtewisselaar. Niet elke installatie van stadsverwarming is hetzelfde.
Dank! Ja ik heb een unit van Ennatuurlijk in de meterkast. Geen boiler dus maar een warmtewisselaar.

Ik heb inderdaad ook tado knoppen voor de radiatoren boven. Overigens al 3,5 jaar met volle tevredenheid. Wat ik heb begrepen heb ik twee aparte ruimtes/zones. De verdeler zoals op de foto is alleen voor de vloerverwarming. Boven heb ik ook een verdeler voor de radiatoren. Maw dat ze afzonderlijk van elkaar functioneren. Alle radiatorknoppen staan overigens ook uit (vorstbeveiliging) dus die zullen denk ik dan ook geen warmtevraag creëren of wel? Ook omdat de thermostaat beneden niets doet met wat er boven wordt gevraagd.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:42
Als je nu eens kijkt naar de warmtewisselaar (in de meterkast) waarvandaan de blauwe en rode afgaande leidingen vertrekken naar je regelunit. ( Net als de koud/warm waterleidingen)

Veelal zit daar in de "hete" afgaande leiding een elektrisch gestuurde hoofdschakelaar(die ofwel via thermostaat of via handbediening ON/Off gaat) of anders gewone afsluiters blauwe/rode afsluiters die je ook zelf UIT kunt zetten.

(Bij mij werkte de gestuurde ON/Off schakelaar niet meer en bleef open staan. Via instelnippel naar HAND bediening overgezet en stekker eruit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
@OpaDus Bedankt voor je reactie.
Alleen als ik die uitzet, dan heb ik ook geen warm water meer uit de kranen. Dus niet helemaal de bedoeling.

Ik heb sinds gisteren dus de pomp uitgeschakeld. Wat opvalt aan de warmtemeter dat er nog steeds een verbruik is, schommelt tussen 0-7 l/h. Terwijl alles uit staat. Het zou dan toch gewoon op 0 l/h moeten staan?

Is dat normaal of toch iets aan de hand?

P.s. Toen de pomp van de vloerverwarming nog aanstond was het tussen de 20-30 l/h. Dus wel flink verschil. Ik heb dit probleem waarschijnlijk vanaf begin april. Wat moet ik dan voorstellen in de totale gemiddelde kosten van toen tot heden. Hoe kan ik dat berekenen? Is toch wel zonde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
Draai gewoon de thermonstaat dicht dan is het ook klaar, die linker thermonstaat van 40c naar 0 zetten.
En die vloerverwarmingspomp een pompschakelaar tussen zetten dat scheelt bakken geld, dat kun je zelf doen.

Voorbeeld pompschakelaar:
https://www.bol.com/nl/nl...xImg.2_12.14.ProductTitle

De pomp gaat dan alleen draaien als er warmwater naar toe komt, en uiteraard 1x per 24h voor 1 minuut ter preventie van vastlopen van pomp.

En heb je toevallig een boiler voor warmwater want dat kan die kleine flow op je warmtemeter nog verklaren.

[ Voor 94% gewijzigd door mr_evil08 op 13-05-2023 20:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
mr_evil08 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:47:
Draai gewoon de thermonstaat dicht dan is het ook klaar, die linker thermonstaat van 40c naar 0 zetten.
En die vloerverwarmingspomp een pompschakelaar tussen zetten dat scheelt bakken geld, dat kun je zelf doen.

Voorbeeld pompschakelaar:
https://www.bol.com/nl/nl...xImg.2_12.14.ProductTitle

De pomp gaat dan alleen draaien als er warmwater naar toe komt, en uiteraard 1x per 24h voor 1 minuut ter preventie van vastlopen van pomp.

En heb je toevallig een boiler voor warmwater want dat kan die kleine flow op je warmtemeter nog verklaren.
Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker naar kijken. Linkerthermostaat ook naar 0 gezet.

Ik heb geen boiler. Stadsverwarming. Geen ketel of een quooker of iets dergelijks. Dus zou op 0 moeten staan lijkt me.

Ik ben trouwens naar onderhoudscontracten aan het kijken bij de grotere installateurs. Maarre.. ik ben eerlijk gezegd niet van de abonnementen. En eenmalig even onderhoud kost je zo 200 bij die partijen. Hoe hebben jullie dat geregeld?

Of kan ik beter bij een lokale zzp’er kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Onderhoudscontracten bij stadsverwarming? Wat wil je daaraan laten onderhouden dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Xtince schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker naar kijken. Linkerthermostaat ook naar 0 gezet.

Ik heb geen boiler. Stadsverwarming. Geen ketel of een quooker of iets dergelijks. Dus zou op 0 moeten staan lijkt me.

Ik ben trouwens naar onderhoudscontracten aan het kijken bij de grotere installateurs. Maarre.. ik ben eerlijk gezegd niet van de abonnementen. En eenmalig even onderhoud kost je zo 200 bij die partijen. Hoe hebben jullie dat geregeld?

Of kan ik beter bij een lokale zzp’er kijken?
Ik laat het een lokale zzp, er doen veel goedkoper.

Onderhoudscontract is overbodig, wel heb je het voordeel in hartje winter ketel defect voorrang hebt, deze risico neem ik voor lief gezien niet afhankelijk ben van cv verwarming (lucht lucht warmtepomp).

En douchen kan tijdelijk elders.
Maar ik heb gas CV en geen stadsverwarming (gelukkig).

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 14-05-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
_JGC_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:22:
Onderhoudscontracten bij stadsverwarming? Wat wil je daaraan laten onderhouden dan?
Vloerverwarming, verdeler? Geen idee. Door de aannemer is mij aangeraden een onderhoudscontract aan te gaan. Juist om dit soort dingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Xtince schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:48:
[...]

Vloerverwarming, verdeler? Geen idee. Door de aannemer is mij aangeraden een onderhoudscontract aan te gaan. Juist om dit soort dingen te voorkomen.
Vloerverwarming en verdeler moeten gewoon werken en gaan in principe niet zomaar ineens kapot.

Als de stadsverwarming niet werkt ligt de verantwoordelijkheid bij de warmteleverancier, daar mag iemand anders niet aan klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

Die honeywell klep moet ergens door aangestuurd worden, weet je zeker dat je tado thermostaat dit kan? Of heb je ook nog ergens een honeywell thermostaat hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
_JGC_ schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:05:
[...]

Vloerverwarming en verdeler moeten gewoon werken en gaan in principe niet zomaar ineens kapot.

Als de stadsverwarming niet werkt ligt de verantwoordelijkheid bij de warmteleverancier, daar mag iemand anders niet aan klussen.
Helaas dus wel zomaar iets kapot…
Alles buiten de unit. Dus binneninstallatie is verantwoordelijkheid van mijzelf helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
CaDje schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:09:
Die honeywell klep moet ergens door aangestuurd worden, weet je zeker dat je tado thermostaat dit kan? Of heb je ook nog ergens een honeywell thermostaat hangen?
Ik gebruik Tado al 3,5 jaar met volle tevredenheid. Dus geen issue daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Xtince schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:48:
[...]
Door de aannemer is mij aangeraden een onderhoudscontract aan te gaan.

O-)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 14-05-2023 23:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-07 14:19
Zoals anderen al aangaven, zou de zoneklep gesloten moeten zijn bij geen warmtevraag.

Iets anders wat mij opvalt is dat het huis van de meest linkse thermostaatkraan (de RTL) verkeerd om zit. Het water stroomt hier uit je verdeelblok, dus zou de pijl andersom moeten zitten (dus van blok naar leiding). Dit kan zorgen voor snellere slijtage of andere gekke issues, maar niet het issue van wel verwarming bij geen vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:29
In de afleverset van de warmteleverancier zit ook een warmtewisselaar die je SWW (Sanitair Warm Water) ofwel tapwater (ook wel WTW = Warm TapWater in deze context genoemd) op temperatuur houdt, en eens per week een legionellacyclus laat doen (opwarmen tot > 60 graden).

Het op temperatuur houden van het water in de warmtewisselaar kost ook een beetje energie natuurlijk, mogelijk meet je dat nu nog? Zo nu en dan een beetje doorstroming klopt dan helemaal, ook als je woning verder geen warmtevraag heeft voor verwarmingselementen.

Dat is normaal en gewenst. ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:42
Hoi Xtince,
Zit bij jou aan onderzijde van de ingepakte warmtewisselaar geen aparte uitgaande leidingen voor je warme water (ingaand koud/blauw en uitgaand warm/rood) en
daarnaast ook nog eens de vloerverwarmingsbuizen met een rood en blauw omhulsel zoals op de door jouw getoonde foto, waar die twee leidingen bij de verdeler weer uit de vloer omhoog komen?

In de rode leiding onder de ingepakte warmtewisselaar zou ook een (rode)afsluiter moeten zitten (ook in de blauwe trouwens)
Die dicht zetten sluit alleen toevoer vloerverwarming af en niet de warmwatervoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtince
Inmiddels een aantal weken verder en ik heb eindelijk een monteur kunnen vinden voor mijn probleem.
Hij is vandaag langs geweest, maar helaas heeft hij de klep niet kunnen testen, omdat de leidingen niet warm werden..... Het probleem was juist dat er warmte werd afgegeven zonder warmtevraag...

De installateur gaf aan dat mijn verdeler onjuist is geïnstalleerd, omdat zowel afvoer als aanvoer naar beneden gaat. Normaal gesproken zou het dan nooit warm kunnen worden.. Maar dat is wel het geval geweest. In theorie zou die het er doorheen kunnen drukken, maar kan nooit lang goed gaan gaf die aan. Nu dus de aannemer gebeld (die eerder had aangegeven geen garantie meer op te hebben) en die wil een nadere onderbouwing. Daar ben ik nu in afwachting. Maar ik vroeg me af wat jullie hierover denken? Zie ook foto, beide pijltjes wijzen blijkbaar naar beneden, wat niet correct zou zijn. De linker zou moeten wijzen naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83A3evPl8NY2aBqNtmA1oaKRDgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4MB4SmaFWRLOaQpaPsOzmBX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOco3ZlhI4ottuT4Jt3Jyaowvho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fvptze03qaOuYh9vqMuk8JzW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
mr_evil08 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:47:
Volgens mij valt dat met de a-label pompen anno nu wel heel erg mee, maar uiteraard is alle winst meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Xtince schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:15:
Inmiddels een aantal weken verder en ik heb eindelijk een monteur kunnen vinden voor mijn probleem.
Hij is vandaag langs geweest, maar helaas heeft hij de klep niet kunnen testen, omdat de leidingen niet warm werden..... Het probleem was juist dat er warmte werd afgegeven zonder warmtevraag...

De installateur gaf aan dat mijn verdeler onjuist is geïnstalleerd, omdat zowel afvoer als aanvoer naar beneden gaat. Normaal gesproken zou het dan nooit warm kunnen worden.. Maar dat is wel het geval geweest. In theorie zou die het er doorheen kunnen drukken, maar kan nooit lang goed gaan gaf die aan. Nu dus de aannemer gebeld (die eerder had aangegeven geen garantie meer op te hebben) en die wil een nadere onderbouwing. Daar ben ik nu in afwachting. Maar ik vroeg me af wat jullie hierover denken? Zie ook foto, beide pijltjes wijzen blijkbaar naar beneden, wat niet correct zou zijn. De linker zou moeten wijzen naar boven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als het onjuist geinstalleerd is, hoef je je niet te beroepen op garantie. Je hebt namelijk het wettelijke recht op een goed product. Als de aannemer het verkeerd installeerd, heb je geen goed product ontvangen.
Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper het product meestal gratis repareren of vervangen. Zelfs als de verkopersgarantie al is afgelopen. Je moet dan wel aantonen dat er iets mis is met het product. Zegt de verkoper dat dit je eigen schuld is? Dan moet je ook bewijzen waarom je niet hoefde te verwachten dat het product stuk zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
coazter schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:55:
[...]

Volgens mij valt dat met de a-label pompen anno nu wel heel erg mee, maar uiteraard is alle winst meegenomen.
20-50 watt 24/7 noem ik niet "meevallen".
Heb hier een systeem en eens gemeten de pomp neemt alsnog 25 watt.

@Xtince 2 RTV ventielen is ook wel bijzonder, doorgaans zit die alleen bij de aanvoer, vanwaar ook bij de afvoer is mij onduidelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 08-09-2023 15:26 ]

Pagina: 1