Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-03 04:14
Op dit forum zijn veel te goedkope Windows keys van cd-keys.nl en andere louche sites met eenmalige activatie keys al vaak voorbij gekomen. Maar ik heb geen enkel topic gevonden over deze websites, legitiem volgens populaire TechTubers (500k+ subscribers):

whokeys.com
of
cdkeyoffer.com
of
urcdkeys.com
of
vip-urcdkey.com

Je hebt wel een creditcard nodig, maar met een kortingcode lijkt het iets van ~$22 USD te kosten.

Na aanschaf en controle door de TechTubers zeggen ze dat dit volwaardige OEM licenties zijn. Misschien verkocht door Microsoft aan zich ontwikkelende landen, resellers o.i.d., maar een stuk goedkoper dan de €100+ die je in Nederland mag neertellen voor een legale OEM licentie:
product: Microsoft Windows 11 Home

Vraag: heeft iemand ervaring met een van de 3 bovenstaande sites? Werkt het voor Windows 11 Home en is het een echte OEM licentie? Er is kennelijk een licentiecheck mogelijk: https://nl.hardware.info/...an-dat-a-mag-dat-herkomst

Reacties welkom.

Voor vindbaarheid als anderen zoeken:

www.whokeys.com
of
www.cdkeyoffer.com
of
www.urcdkeys.com
of
www.vip-urcdkey.com

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:05
Wat denk jij dat een OEM licentie is? Ik zou zeggen, zoek dat eens op en trek daar je conclusie uit.

Werken ze? Hoogstwaarschijnlijk wel. Is het legaal? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:15
Omdat dit geen ligitieme keys zijn.

Het noemen van deze illegale sites is ook niet toegestaan.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
The Realone schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:48:
Wat denk jij dat een OEM licentie is? Ik zou zeggen, zoek dat eens op en trek daar je conclusie uit.

Werken ze? Hoogstwaarschijnlijk wel. Is het legaal? Nee.
Een OEM licentie is bedoeld voor hardware leveranciers, voor specifieke installatie van Windows op 1 apparaat, te weten een hardware combinatie.

Dat gezegd hebbende, het is mogelijk om Microsoft te bellen en een bestaande OEM key toch te hergebruiken, als je maar 1 stuk hardware wijzigt, bijvoorbeeld het moederbord, waaraan het gekoppeld is bij activatie.

Je heeft geeft aan dat het niet legaal is. Heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Devian schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:48:
Omdat dit geen ligitieme keys zijn.

Het noemen van deze illegale sites is ook niet toegestaan.
Hoe weet je dit, heb je een bron? En waar staat dat het noemen van illegale sites niet is toegestaan?

Ik probeer hier een open discussie te krijgen, en hoop op tweakers die ervaring hebben met een van deze sites, die legitiem schijnen te zijn op basis van populaire YouTube tech kanalen met 500k+ subscribers. Dat is mijn bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
sunsmountain schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Een OEM licentie is bedoeld voor hardware leveranciers, voor specifieke installatie van Windows op 1 apparaat, te weten een hardware combinatie.

Dat gezegd hebbende, het is mogelijk om Microsoft te bellen en een bestaande OEM key toch te hergebruiken, als je maar 1 stuk hardware wijzigt, bijvoorbeeld het moederbord, waaraan het gekoppeld is bij activatie.

Je heeft geeft aan dat het niet legaal is. Heb je daar een bron voor?
Je geeft toch al exact het antwoord in jouw eigen reactie? Een OEM key is niet voor jou, een OEM key is voor een hardwareleverancier die hem dient te bundelen mijn de hardware die zij verkopen. Dat die code gewoon werkt en/of dat ie te te hergebruiken is doet toch niet ter zake?

Koop em, gebruik en ben er blij mee als je wilt. Het werkt prima, Microsoft zal niet morgen op je stoep staan en je merkt geen verschil met wanneer je Windows 11 los in de winkel koopt voor meer geld. Maar ben niet onder de illusie dat je Windows 11 op een legale manier gelicenceerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
The Realone schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:54:
[...]

Je geeft toch al exact het antwoord in jouw eigen reactie? Een OEM key is niet voor jou, een OEM key is voor een hardwareleverancier die hem dient te bundelen mijn de hardware die zij verkopen. Dat die code gewoon werkt en/of dat ie te te hergebruiken is doet toch niet ter zake?

Koop em, gebruik en ben er blij mee als je wilt. Het werkt prima, Microsoft zal niet morgen op je stoep staan en je merkt geen verschil met wanneer je Windows 11 los in de winkel koopt voor meer geld. Maar ben niet onder de illusie dat je Windows 11 op een legale manier gelicenceerd hebt.
Ik ben wel degelijk een hardware leverancier voor mijzelf, als ik zelf alle losse hardware componenten koop en de PC zelf bouw/samenstel, wat ik doe. Dus OEM slaat wel degelijk op mij.

Je geeft wederom aan dat dit niet een legale manier is voor een licentie, maar zonder onderbouwing. Waar baseer je jezelf op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:15
Er zijn hier meerdere topics over geweest, die vind jij niet terug omdat het illegale topics zijn.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Devian schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:58:
Er zijn hier meerdere topics over geweest, die vind jij niet terug omdat het illegale topics zijn.
Ik vind wel topics terug over Nederlandse websites die keys verkopen voor 4 of 5 euro, die topics zijn gelocked. Maar niet verwijderd. Weet je zeker dat alle buitenlandse websites voor keys gelijk door moderators worden gelocked en verwijderd?

En 20-30 USD lijkt een legalere prijs dan 4-5 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door sunsmountain op 11-05-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
sunsmountain schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Ik ben wel degelijk een hardware leverancier voor mijzelf, als ik zelf alle losse hardware componenten koop en de PC zelf bouw/samenstel, wat ik doe. Dus OEM slaat wel degelijk op mij.

Je geeft wederom aan dat dit niet een legale manier is voor een licentie, maar zonder onderbouwing. Waar baseer je jezelf op?
Simpelweg omdat je die licentie niet los mag doorverkopen. Ik heb geen idee of Microsoft jou als OEM kan beschouwen als je zelf je PC in elkaar draait, maar stel dat dat wel het geval is, dan dien jij dus een OEM licentie bij Microsoft aan te schaffen.
Je mag die licentie vervolgens doorschuiven naar iemand anders, maar enkel met de hardware waarop die geleverd is. Die sites mogen die licenties dus niet los verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zoals op reddit wordt uitgelegd zijn dit grijze of gestolen sleutels, die ook weer geblokkeerd kunnen worden door Microsoft.

https://www.reddit.com/r/.../whokeys_activation_keys/

Daarbij betalen ze internetters zodat deze de sleutels aan bevelen aan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Soldaatje schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:26:
Zoals op reddit wordt uitgelegd zijn dit grijze of gestolen sleutels, die ook weer geblokkeerd kunnen worden door Microsoft.

https://www.reddit.com/r/.../whokeys_activation_keys/

Daarbij betalen ze internetters zodat deze de sleutels aan bevelen aan anderen.
In 2 van de 3 artikelen waar de reddit robot naar verwijst, worden Kinguin en G2A afgekraakt, voor game keys. In 1 van de 3 artikelen gaat het om Windows keys, met een prijs van "$12 or less". Dat is lager dan de ~$30 van sites waar deze "internetters" (we hebben het over grote YouTube kanalen, dus technisch inhoudelijke bedrijven met een belang om geen onzin te verkopen) naar verwijzen.

Het ene artikel dat over Windows gaat (de andere 2 gaan over game keys) raden nota bene OEM licenties aan:
https://www.howtogeek.com...ows-10-keys-do-they-work/
Many average geeks building their own PCs continue to buy OEM copies of Windows for them, and we don’t blame them. Microsoft hasn’t ever tried to stop them, although the OEM license agreement technically forbids it. In fact, Microsoft continues selling OEM licenses to people building their own PCs through stores like Amazon without much up-front warning about the licensing issues.
Is een OEM licentie verkocht door Microsoft aan een bedrijf in India en China, doorverkocht via deze internationale websites, illegaal? Misschien volgens Microsoft, maar ze lijken deze keys, in tegenstelling tot de goedkopere MAK volume license keys, niet te blokkeren of ongeldig te verklaren.

En ik vind het grappig dat geen enkele tweaker tot nu in deze thread ervaring heeft met deze internationaal doorverkochte keys. Er wordt blind "illegaal" geroepen, terwijl het doorverkopen van software in de EU gewoon mag:

https://www.forscope.eu/blog/legal-side-of-used-software/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@sunsmountain voor zover ik heb begrepen waren hier in het win XP tijdperk al vragen over en was MS's standpunt altijd dat;

OEM licenties bieden 0 recht op support vanuit MS - vraag maar aan je OEM.
OEM licenties waren uitsluitend bedoeld voor levering bij nieuwe pc's
OEM licenties bieden geen recht op hergebruik tenzij het gaat om legitieme reparatie van je systeem. ( vandaar die 1 stuk hardware vervangen regel) of in zekere mate een legitieme upgrade. maar dat was altijd al een coulance dingetje, MS probeerde dit proces zoveel mogelijk te automatischeren en om al te veel false-positives te krijgen voerden ze deze regel in... niet echt een recht maar meer een uitzonderingsregel.

maar goed, wat mij vooral opvalt is dat je een hoop roept over heb je daar bronnen van en weet je dat wel zeker, terwijl het er voor mij alle schijn van heeft dat je vooral graag echoput geluiden wilt horen en niet zozeer de waarheid of de mening van een expert, om later te kunnen zeggen - maar ik heb toch gelijk...

Software licenties doorverkopen heeft NIETS te maken met illegaal verkregen licentie-codes gebruiken.

sterker nog in een europees arrest is ZEER ondubbelzinnig vastgelegd dat je een verkregen recht moet kunnen verkopen, maar dat dat wel aan meerdere beperkingen onderhavig is.

1 > verkoop is - het was van mij, nu is het van jou, dus ik ben het kwijt...
2 > gebruiksrechten kun je alleen verkopen in ongeschonden staat... dat wil zeggen dat je je volledig aan de voorwaarden moet blijven houden.

stel dus dat ik een windows licentie koop voor 100 pc's (dus niet 100 losse licenties voor één pc) (ook wel volume license genoemd), een jaar later stapt mijn bedrijf over op linux en heb ik dus een hele dikke windows licentie over. mag ik dan op tweakers V&A 100 tweakers blij maken met een goedkope windows installatie.. NEE ik mag alleen 1 partij blij maken met 100 installaties.

en zo moet je je als kopen van een licentie dus houden aan alle rechten en plichten die de verkoper voor jou al heeft gedaan.

verder lijkt het er steeds meer op dat het doorverkopen van software verder aan banden zal worden gelegd en dat men binnen afzienbare tijd extra zal moeten doen om licenties te mogen doorverkopen... denk dan aan. registreren van wie de licentie was en aan wie die is verkocht, en op welke manier die niieuwe eigenaar kennis heeft genomen van zijn rechten en plichten. maar daar heb ik nog geen officieel uitspraken over gehoord of gelezen.

conclusie:
Het zou zomaar kunnen zijn dat 1 of meerdere van de in dit topic genoemde partijen daadwerkelijk 2e hands licenties verkoopt door ze dus eerst van klanten in te kopen en later weer aan andere klanten te verkopen,
probleem van OEM licenties is dus altijd dat die aan de originele hardware gekoppeld is dus hoe zij OEM licenties 2e hands kunnen kopen? misschien uit een failicements-boedel maar dan zit je dus weer met dat stukje over ongeschonden recht: de voormalige OEM mocht ze alleen bij hardware leveren dus jij ook...

kortom: men zal een onmogelijk slimme jurisch moeten hebben gevonden om een aantal mazen in de regels te hebben gevonden OF ze zijn gewoon de boel aan het besodemieteren.

dan nog als allerlaatste van enkele van deze partijen heb ik in het verleden wel eens gezien dat ze daadwerkelijk VLK's misbruikte door deze in bruikleen te geven, ze bleven dan dus zelf eigenaar van de licentie en jij was alleen maar een gebruiker... van zulke licenties weet ik dat er daar wel eens licenties van zijn geblokkerd, maar of men dat ook bij OEM-keys heeft gedaan durf ik niet te zeggen... ik denk van niet...

maar dat maakt het zeker niet legaal.

[ Voor 20% gewijzigd door i-chat op 11-05-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:23

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als het tegen de gebruikersovereenkomst van Microsoft/Windows in gaat, betekend dat niet direct dat het illegaal/wettelijk verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
i-chat schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:26:
@sunsmountain voor zover ik heb begrepen waren hier in het win XP tijdperk al vragen over en was MS's standpunt altijd dat;

OEM licenties bieden 0 recht op support vanuit MS - vraag maar aan je OEM.
OEM licenties waren uitsluitend bedoeld voor levering bij nieuwe pc's
OEM licenties bieden geen recht op hergebruik tenzij het gaat om legitieme reparatie van je systeem. ( vandaar die 1 stuk hardware vervangen regel) of in zekere mate een legitieme upgrade. maar dat was altijd al een coulance dingetje, MS probeerde dit proces zoveel mogelijk te automatischeren en om al te veel false-positives te krijgen voerden ze deze regel in... niet echt een recht maar meer een uitzonderingsregel.
Dank voor je inhoudelijke reactie. Ik vraag ook geen support van MS, slechts "activatie". Er kan inderdaad een praktisch argument zijn waardoor MS dit activeren niet blokkeert bij legitieme reparatie.

Misschien ter toelichting: ik start dit topic niet om gelijk te krijgen, maar om kennis te verzamelen en te delen. Dat ik daarbij uitdagende taal kan gebruiken, ontken ik niet :) , zo komt een discussie vaak sneller tot waarheid, maar dat kan een illusie zijn.
Software licenties doorverkopen heeft NIETS te maken met illegaal verkregen licentie-codes gebruiken.

sterker nog in een europees arrest is ZEER ondubbelzinnig vastgelegd dat je een verkregen recht moet kunnen verkopen, maar dat dat wel aan meerdere beperkingen onderhavig is.

1 > verkoop is - het was van mij, nu is het van jou, dus ik ben het kwijt...
2 > gebruiksrechten kun je alleen verkopen in ongeschonden staat... dat wil zeggen dat je je volledig aan de voorwaarden moet blijven houden.

stel dus dat ik een windows licentie koop voor 100 pc's (dus niet 100 losse licenties voor één pc) (ook wel volume license genoemd), een jaar later stapt mijn bedrijf over op linux en heb ik dus een hele dikke windows licentie over. mag ik dan op tweakers V&A 100 tweakers blij maken met een goedkope windows installatie.. NEE ik mag alleen 1 partij blij maken met 100 installaties.

en zo moet je je als kopen van een licentie dus houden aan alle rechten en plichten die de verkoper voor jou al heeft gedaan.
Dit is interessant, is dit juridisch wit of zwart? Het antwoord is mogelijk grijs. Wat je beschrijft is achteraf te controleren na koop, helaas niet vooraf. Je kan zien of je een licentie hebt voor 1 pc. Je kan zien om welke soort licentie het gaat (OEM, Retail of Volume).

Dan de rechten en de plichten. Als ik een ongebruikte (OEM, Retail) licentie koop voor 1 pc en gebruik voor 1 pc, voldoe ik aan de plichten. Ik heb dan recht op activatie. MS kan bepalen dat dat recht gebonden is aan een bepaalde prijs voor een bepaald land, maar het arrest EU sluit specifiek een dergelijke bepaling uit.
Even if the resale of software is specifically forbidden by a license agreement between the manufacturer (= the copyright holder) and the first acquirer, the manufacturer cannot oppose the resale of that copy. The license agreement is subject to the European law and points which are in conflict with the European law are void.
https://www.forscope.eu/blog/legal-side-of-used-software/
verder lijkt het er steeds meer op dat het doorverkopen van software verder aan banden zal worden gelegd en dat men binnen afzienbare tijd extra zal moeten doen om licenties te mogen doorverkopen... denk dan aan. registreren van wie de licentie was en aan wie die is verkocht, en op welke manier die niieuwe eigenaar kennis heeft genomen van zijn rechten en plichten. maar daar heb ik nog geen officieel uitspraken over gehoord of gelezen.
Alles is mogelijk natuurlijk. Het lijkt me wel lastig om af te dwingen.

conclusie:
Het zou zomaar kunnen zijn dat 1 of meerdere van de in dit topic genoemde partijen daadwerkelijk 2e hands licenties verkoopt door ze dus eerst van klanten in te kopen en later weer aan andere klanten te verkopen,
probleem van OEM licenties is dus altijd dat die aan de originele hardware gekoppeld is dus hoe zij OEM licenties 2e hands kunnen kopen? misschien uit een failicements-boedel maar dan zit je dus weer met dat stukje over ongeschonden recht: de voormalige OEM mocht ze alleen bij hardware leveren dus jij ook...
Als een bedrijf in bijvoorbeeld China 2000 licenties voor $20 inkoopt per stuk, maar er maar 1000 gebruikt, kunnen ze de overige 1000 ongebruikt doorverkopen aan dit soort partijen. Dat kan het geval zijn. Die OEM licenties zijn niet a priori gebonden aan hardware verkocht door het originele bedrijf in China. Dat zou niet eens controleerbaar zijn.
kortom: men zal een onmogelijk slimme jurisch moeten hebben gevonden om een aantal mazen in de regels te hebben gevonden OF ze zijn gewoon de boel aan het besodemieteren.

dan nog als allerlaatste van enkele van deze partijen heb ik in het verleden wel eens gezien dat ze daadwerkelijk VLK's misbruikte door deze in bruikleen te geven, ze bleven dan dus zelf eigenaar van de licentie en jij was alleen maar een gebruiker... van zulke licenties weet ik dat er daar wel eens licenties van zijn geblokkerd, maar of men dat ook bij OEM-keys heeft gedaan durf ik niet te zeggen... ik denk van niet...

maar dat maakt het zeker niet legaal.
Ik ben het 100% eens dat dergelijke Volume licentie keys (MLK technisch) bedoeld voor binnen 1 bedrijf, niet als volledige licentie verkocht mogen worden. Voor keys van minder dan $20 is het waarschijnlijk een dergelijke illegale VLK/MLK, en nee dat weet je van te voren niet. Maar wederom de YouTubers hebben daar onderzoek naar gedaan (anoniem) en het lijkt er wel op dat ze echt OEM licenties voor 1 pc krijgen, vanaf een bepaald gedrag. Er zitten ook veel Windows 7 / 8 licenties tussen als je een Windows 10 licentie koopt, omdat Windows 10 dat gewoon accepteert als geldige licentie.

Ik denk dus dat het grijs gebied is, legaal gezien. Als je vooraf garantie zou kunnen krijgen dat het om ongebruikte OEM of Retail licenties gaat, dan zou het wit zijn. Je koopt feitelijk een globale licentie alsof je een bedrijf in India of China bent, terwijl je in Nederland woont. Dat is denk ik niet verboden. Voor MS verkopen ze op deze manier meer licenties, dan dat ze uitsluitend licenties zouden verkopen voor €/$100+ per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:12
Dat het een grijs gebied is kan ik me wel in vinden. Ik kan ook vanuit Microsoft hier niet een eenduidig (juridisch) antwoord op vinden.

Wat wel duidelijk is (ook vanuit Microsoft), is dat dit soort OEM-licenties bedoelt zijn voor specifieke hardwareleveranciers die Windows leveren bij het product.

Die sites uit de topic start leveren overduidelijk geen hardware bij de Windows licentie en zijn dus ook geen OEM. Afgezien of dit juridisch zou mogen, is het dus niet de bedoeling.

Microsoft heeft de consument nooit echt aangepakt op het misbruik van deze licenties, zelfs niet tegen het kraken van Windows. Altijd het gevoel gehad dat ze allang blij zijn dat ze dat marktaandeel kunnen handhaven.

Doe er mee wat je wil. Het zal vast goed gaan en je hoort er vast nooit wat van. Maar dat het niet helemaal zo hoort lijkt me logisch.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Microsoft heeft de consument nooit echt aangepakt op het misbruik van deze licenties, zelfs niet tegen het kraken van Windows.

Ik weet niet hoe dat in andere landen zit maar in de eu hebben ze het gewoon zo moeilijk moeilijk mogelijk gemaakt daarbij MS vs Henk&Ingrid is natuurlijk ook gewoon geen goed plan

Tegen bedrijven wordt wel gewoon opgetreden voor zover ik weet

Waar we het hier nog niet over hebben gehad is de vraag of iets redelijk is cq of je van een overeenkomst iets mocht verwachten

OEM met als overduidelijke beperking alleen voor aanschaf bij een (nieuwe) pc Dan kun je die beperking zeker rekken naar dan speelt de klant misschien zelf voor oem de vraag is wél of deze bedrijven niet zo overdreven duidelijk misbruik aan het maken zijn dat die uitzonderings positie van licenties doorverkopen niet meer geldt

Besef namelijk dat er geen enkele regel of wet bestaat die zegt software licenties mogen worden doorverkocht

Dat is letterlijk alleen maar voortgekomen uit het juridische beginsel dat als ik iets koop ik het ook weer moet kunnen verkopen

Maar dan moet ik het wel eerst legaal hebben gekocht dus kopen van bijvoorbeeld een dief gaat dan niet op

Ontzettend grijs gebied
Voor jou als eindgebruiker nauwelijks relevant want jouw pc start gewoon netjes op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sunsmountain schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:39:
Vraag: heeft iemand ervaring met een van de 3 bovenstaande sites?
Eigenlijk is dit een aankoopvraag en hoort deze niet in dit forumdeel thuis. Voor de rest is er al heel veel geschreven en vindt iedereen wel iets van keys die in het "grijze gebied" zitten. Die discussie hoeven we niet te herhalen.

Kortom: als jij je er goed bij voelt, dan schaf je voor die twee tientjes een licentie aan. Grote kans dat hij technisch functioneert, en mocht dit niet zo zijn dan claim je via je creditcard maatschappij je twee tientjes terug.

Voor de rest zit er weinig discussiewaarde in dit topic, ik sluit hem dan maar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.