Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-11 18:31
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtYlxfFskdA8DYL2B1d1ghUS7ZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X2nO1dGbOii1fOHiEK0K7Re7.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zo'n 27m2 plat dak
Schaduw
Alleen van pijpjes op het dak, aangegeven met rood hierboven.
Jaarverbruik
1600kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x25?
Budget en doel
Compenseren verbruik
Wie gaat het project uitvoeren
Professionals
Bijhouden van data
Ja
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h08ogqqjo9iPZpnLyHexvNhbBkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0NdLXQE14lsXX7giPF7owE7V.png?f=fotoalbum_large

Elke installateur heeft zijn eigen kleur.
Regio
Omgeving Leiden

We zijn aan het kijken of we voor een L/L warmtepomp gaan. Hierbij zou het mooi zijn om deze te ondersteunen met zonnepanelen. Ons huidig verbruik is tussen de 1500 en 1700 kWh op dit moment. Daar komt de airco dus nog bij, maar ik wacht nog op de offerte daarvan.
De buitenunit van de airco komt ook op het platte dak te staan, links of rechts van de twee rode stippen aan de noordkant. Er zit ook een kleine pijp aan de zuidkant van het dak.

In de offerte staan Ureco panelen, ik kan hier niet zoveel informatie over vinden, maar deze zijn wel verreweg het voordeligst. Leverancier blauw gaat het sowieso niet worden, maar voor de volledigheid erbij gezet. Leverancier geel heeft ook twee offertes voor oost-west ligging gemaakt.

De vragen:
- Zijn de Ureco panelen "any good"? Worden gemaakt in Taiwan.
- Is een oost-west opstelling verstandig? Ik lees dat de micro-omvormers meer voltage nodig hebben voor ze actief worden. Dat in combinatie met panelen die niet optimaal liggen, geeft dat extra verlies?
- We zitten nu op 1 fase, zijn micro-omvormers bedoeld voor een specifiek fase systeem? Geeft het problemen als we eventueel (niet in de planning) overgaan naar 3 fase?

Voor de volledigheid de type panelen met omvormers:
Jinko Tiger N-Type Full Black 420WP Full Black met Enphase Micro-omvormer IQ8+
JA Solar JAM54S30 - 410 Wp MR Black frame met Enphase Micro-omvormer IQ8+
Ureco FBF420MFD-BB met Enphase IQ8M-72-M-INT

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Waarom micro omvormers, de IQ8+ nota bene. Deze omvormers toppen alles boven de 300 Watt af, de IQ8M alles boven 330Watt, dus wat is het nut ervan, en bovendien veel te duur.

Wil je iets meer kwaliteit en garantie kijk dan eens naar de panelen van REC. de Twinpeak 5 is tegenwoordig met de huidige prijzen iets duurder dan veel Chinese panelen, dus zal ook wel kunnen concurreren met Ureco.

Oost /west wil prima met een 1 fase Growatt, niets meer aan doen!
Stap af van Micro's, het klinkt zo leuk op een feestje, ik weet het, maar wie houdt je nou voor de gek..

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
De gele installateur is de enige die het overwegen waard is.

Oost west doe je alleen omdat je dan maar kan leggen. Per paneel doet het iets minder.
Dat zie je ook keurig terug in de opbrengst verwachtingen.

Ik mis van geel 1 optie: 10 o-w Growatt?
Dat zou de optimale keuze moeten zijn.

Dat gezegd: op moment lijkt Platdak leg materiaal erg hoog in prijs (zie jij dat ook bij jouw leveranciers, @RobertV70, ik zie alleen de webshops) en voor een Enphase systeem op plat dak is €1,50 niet extreem op moment.

PS: iq8m is 330w, @RobertV70 , welke zoals ik het lees samen met de ureco aangeboden worden. Nog steeds aan de lichte kant overigens… kan gewoon op een string omvormer

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
@Ronald Inderdaad, die gele met 10 oost/west wil ik ook wel eens zien, gewoon met een string omvormer inderdaad.

Platdak portrait of landscape zit nu rond de 80 euro, oost west iets voordeliger met 60 euro, maar nog steeds erg fors aan de prijs t.o.v. begin vorig jaar.

Prijs van die Enphase is niet extreem maar toch, het verlies wat je hebt op die mooie zonnige dagen, juist de stroom die je wil kunnen pakken, die moet je afstaan aan een te klein uitgevallen omvormer. soms 40 tot 60 Watt per paneel per volle zonuur, ik vindt het zonde. En dat verlies berekenen ze niet mee in de opgegeven opbrengst.

• Farmersmother
@RobertV70 @Ronald Bedankt voor jullie feedback! Wat vreemd dat ze dan vooral allemaal die Enphase adviseren.

Als ik het me goed herinner zei geel dat de Growatt maximaal 8 panelen kon aansturen, vandaar dat die er niet tussen zit.

Volgens de leveranciers zou de Growatt licht en geluid hebben wat je niet zou moeten willen en is minder brandveilig omdat deze binnen hangt. Voer je handelingen uit op zo'n apparaat, of zou die ook in een trapgat kunnen hangen?

Overigens denk ik dan dat de onderstaande afbeelding optimaal zou zijn, dan kan de buitenunit van de airco noord-oost geplaatst worden. Alleen het kleine pijpje op de zuidkant maakt dan schaduw op het paneel wat er tegenaan ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyUsbRvYTVfLhNQFBkDWjGv40a4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SH3gujs4gk7hRzipEvlmTY90.png?f=user_large

• Ronald
Enphase wordt veel geadviseerd vanuit eigen magazijn en meer marge (want meer en duurdere producten)

@RobertV70 werkt zelf voor een installateur, maar wel heel erg ver van Leiden. Hij staat er net als ik anders in: het juiste systeem voor de klant is niet het duurste.

Bij oost west ligging is geen tussenruimte en rij op rij schaduw. Zo kan je dus meer van je dak gebruiken én meer opbrengst realiseren.

Ik ben ervan overtuigd dat jij het beste gediend bent met de hoogst mogelijke absolute opbrengst.

Ik denk dat je met 10o-w nog steeds de ruimte zou moeten hebben voor de airco.

De opbrengst ga je vrij eenvoudig kunnen gebruiken om met de airco (bij) te verwarmen wat een stuk voordeliger een milieu vriendelijker is dan gas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Farmersmother
Top, dank voor je advies. Ik heb nog even een offerte opgevraagd voor 10 panelen o-w met een Growatt omvormer.

EDIT: Die zijn lekker vlot

Blauw ligt oost, groen ligt west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbdJVUWSbnptZgAMzzlrCtwQq1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tE1ag4cYQ1A5SOD33fz4qIuj.png?f=user_large

Dit omdat de omvormer dan via 2 strings het gelijk aantal panelen heeft.

Verwachte opbrengst: 3821kWh
ct/Op: 1,24
Panelen: 10 Ureco 420Wp
Growatt
Bedrag: 5270
ct/Wp: 1,25
Omvormer: Growatt MIN 3600TL-XH

Voor de andere offertes is de omvormer een Growatt MIN 3000TL-XH

[ Voor 71% gewijzigd door Farmersmother op 12-05-2023 15:25 . Reden: Update ]

• Farmersmother
Voor de omvormers, neem je een omvormer die het dichtst bij de max aanbevolen PV vermogen ligt? Of doe je dat juist met de uitvoer nominaal vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvGAQCKmtkkAB9s-cbrFFhV93Sk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqJU8BwcWI290BtGciiQmToF.png?f=fotoalbum_large

• RobertV70
Farmersmother schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:25:
Top, dank voor je advies. Ik heb nog even een offerte opgevraagd voor 10 panelen o-w met een Growatt omvormer.

EDIT: Die zijn lekker vlot

Blauw ligt oost, groen ligt west:
[Afbeelding]

Dit omdat de omvormer dan via 2 strings het gelijk aantal panelen heeft.

Verwachte opbrengst: 3821kWh
ct/Op: 1,24
Panelen: 10 Ureco 420Wp
Growatt
Bedrag: 5270
ct/Wp: 1,25
Omvormer: Growatt MIN 3600TL-XH

Voor de andere offertes is de omvormer een Growatt MIN 3000TL-XH
Die 3821 kWh is schromelijk overdreven, dat moet 3400 zijn. Wij kijken naar het Wp vemogen en dat nemen we als uitgangspunt voor de grootte van de omvormer, dus een 4200. Een 3600 zou ook kunnen, je haalt geen piekbelasting, dus dat moet ook goed gaan.

• RobertV70
10 420 Wp panelen platdak landscape zuid levert 3821 kWh op, dus die lui maken een geintje

• Farmersmother
We zijn inmiddels wat verder, de buitenunit van de airco moet minstens een meter van de erfgrens staan. Betekend dat 10 o-w niet gaat passen. Dan wordt dit het uitgangspunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um5h68b600k2le8oC7buZAeGKio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v15uCzsnEg5vZ40AD8WhRNa1.png?f=user_large

Dus 8 panelen o-w of 8 panelen portrait. Is met 8 panelen de o-w opstelling met het oog op het afbouwen van de saldering een betere keuze omdat je over langere tijd stroom opwekt?

• Ronald
Op plat dak, bij gelijk aantal panelen, is er geen verbetering in opbrengst spreiding ten opzichte van zuid.
Blijft dus over de verbeterde opbrengst van een zuid ligging.

Bij leggen in portrait is er een klein voordeel bij werken met parallel shingled panelen als Hyundai of TW Solar

• Farmersmother
Dank je Ronald, duidelijk verhaal, portrait it is.
Voor omvormer adviseren ze een 3000TL. Heeft het nog zin om 3360Wp te overdimensioneren met een 2500TL?
Pagina: 1