Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X2nO1dGbOii1fOHiEK0K7Re7.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zo'n 27m2 plat dakSchaduw
Alleen van pijpjes op het dak, aangegeven met rood hierboven.Jaarverbruik
1600kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1x25?Budget en doel
Compenseren verbruikWie gaat het project uitvoeren
ProfessionalsBijhouden van data
JaReeds verkregen offertes
/f/image/0NdLXQE14lsXX7giPF7owE7V.png?f=fotoalbum_large)
Elke installateur heeft zijn eigen kleur.
Regio
Omgeving LeidenWe zijn aan het kijken of we voor een L/L warmtepomp gaan. Hierbij zou het mooi zijn om deze te ondersteunen met zonnepanelen. Ons huidig verbruik is tussen de 1500 en 1700 kWh op dit moment. Daar komt de airco dus nog bij, maar ik wacht nog op de offerte daarvan.
De buitenunit van de airco komt ook op het platte dak te staan, links of rechts van de twee rode stippen aan de noordkant. Er zit ook een kleine pijp aan de zuidkant van het dak.
In de offerte staan Ureco panelen, ik kan hier niet zoveel informatie over vinden, maar deze zijn wel verreweg het voordeligst. Leverancier blauw gaat het sowieso niet worden, maar voor de volledigheid erbij gezet. Leverancier geel heeft ook twee offertes voor oost-west ligging gemaakt.
De vragen:
- Zijn de Ureco panelen "any good"? Worden gemaakt in Taiwan.
- Is een oost-west opstelling verstandig? Ik lees dat de micro-omvormers meer voltage nodig hebben voor ze actief worden. Dat in combinatie met panelen die niet optimaal liggen, geeft dat extra verlies?
- We zitten nu op 1 fase, zijn micro-omvormers bedoeld voor een specifiek fase systeem? Geeft het problemen als we eventueel (niet in de planning) overgaan naar 3 fase?
Voor de volledigheid de type panelen met omvormers:
Jinko Tiger N-Type Full Black 420WP Full Black met Enphase Micro-omvormer IQ8+
JA Solar JAM54S30 - 410 Wp MR Black frame met Enphase Micro-omvormer IQ8+
Ureco FBF420MFD-BB met Enphase IQ8M-72-M-INT
:fill(white):strip_exif()/f/image/tE1ag4cYQ1A5SOD33fz4qIuj.png?f=user_large)
/f/image/oqJU8BwcWI290BtGciiQmToF.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/v15uCzsnEg5vZ40AD8WhRNa1.png?f=user_large)