Zeer lage resolutie op ultrawide scherm via USB-C met laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-09 10:52
De setup die ik heb is als volgt:

- Samsung LC34H890WGRXEN ultrawide scherm met native resolutie 3440x1440 pixels.
- Lenovo Thinkpad T590 laptop

Deze 2 zijn verbonden via een USB-C/USB-C kabel (van laadpoort naar ingang op het scherm).
Ik heb het altijd op deze manier gebruikt en dit werkte prima met de laptop dichtgeklapt.
Op deze manier trekt de laptop stroom via het scherm en geeft hij beeld door naar de ultrawide.

Na het ongeveer een jaar gebruikt te hebben kreeg ik dit niet (of moeilijk nog) werkend door middel van de USB-C oplaadpoort op de laptop. Geen probleem, blijkt dat het via de tweede poort op de laptop (Thunderbolt is dit denk ik) wel nog gewoon te werken.

Tot sinds kort dus... Nu krijg ik via beide poorten enkel 640*480 resolutie werkend op de ultrawide, deze is ook niet aan te passen in het configuratiescherm. Op de laptop is verder niets veranderd, en krijg dit op geen manier de native resolutie terug. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-09 20:14
Al een andere kabel geprobeerd? Kans dat de kabel veel signaalverlies heeft is reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
Ik had al een andere (verder identieke) kabel geprobeerd zonder resultaat.
Betreft stevige USB-C kabels die bij het scherm zaten.

Je comment zette me wel aan het denken, toevallig hebben we 2 identieke van deze ultrawide schermen. Dus net eens geprobeerd op het andere scherm... werkt daar gewoon perfect op native resolutie.
Terug insteken op mijn scherm --> 640*480px. Opladen van de laptop werkt verder wel (nog) gewoon.

Zou de USB-C ingang op het scherm op de een of andere manier niet meer goed werken en is dit op te lossen? Is verder gewoon een "bureau"-scherm dus vreemd dat deze zomaar defect zou kunnen raken.

Of iets anders wat mogelijk mis is met mijn scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-09 20:14
Je hebt uitgesloten dat het aan de laptop ligt. Als je ook de kabels hebt verwisseld, dan heb je ook uitgesloten dat het aan de kabel ligt.

Dan blijft het scherm over. Ik zou niet proberen hier zelf aan te knutselen. Het kan van alles en nog wat zijn. Mogelijk een defect in de aansluiting, maar voor hetzelfde geld iets anders. Mijn advies; maak gebruik van de garantie als je die nog hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Wat je nog even kunt doen is uit Device Manager op je laptop de monitor te verwijderen die problemen geeft.
Indien die niet is aangesloten zal dat een verborgen device zijn.

Doorgaans kun je gewoon alle monitoren er uit gooien.
Dit om zeker te zijn dat het niet aan de laptop ligt, want ook al werkt het op de andere monitor, het kan nog steeds aan de laptop liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pap3rclip
Hann1BaL schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:10:
Wat je nog even kunt doen is uit Device Manager op je laptop de monitor te verwijderen die problemen geeft.
Indien die niet is aangesloten zal dat een verborgen device zijn.

Doorgaans kun je gewoon alle monitoren er uit gooien.
Dit om zeker te zijn dat het niet aan de laptop ligt, want ook al werkt het op de andere monitor, het kan nog steeds aan de laptop liggen.
Held _/-\o_ zo simpel kan het zijn!
Alle schermen uit apparaatbeheer verwijderd, scherm opnieuw ingestoken. Was nog steeds 640*480, maar nu kon de resolutie wel weer hoger gezet worden in configuratiescherm!
Kan ik weer netjes werken op de werkplek met maar 1 kabeltje. Thx.
Pagina: 1