Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 13:30
Ik wil graag beginnen met fotograferen met een fototoestel, i.p.v. m'n smartphone. Dit betekent dan meteen dat de kwaliteit ook wat beter moet zijn natuurijk.

Ik heb zelf al redelijk wat filmpjes bekeken, reviews gelezen en toestellen opgezocht. De Panasonic FZ1000 mark 2 komt hier als mijn favoriet naar boven.

Het gebruik zal voornamelijk situeren rond natuurlandschappen, familiefoto's, reizen, ook wel eens binnen enz. Een degelijke zoom wil ik wel omdat m'n smartphone daar in tekort schiet. De FZ80/82 valt af omwille van de kleinere sensor en de slechte prestaties in omstandigheden met minder licht.

De FZ1000 II tikt eigenlijk mijn wensen af. Ik had nog even getwijfeld om voor een premium compact te gaan, maar dan mis ik bvb. het draaiende lcd-scherm en is de lens kleiner.

Kan iemand volgen in m'n redenering en is dit toestel geschikt als 'eerste camera'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 14:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Opzich een hele mooie camera, maar voor de dingen die je noemt heb je niet zoveel zoom nodig.
Je zou ook de lx100ii eens kunnen bekijken. Nog weer een net iets grotere sensor.

Voor portretten zul je denk ik max 4x zoom nodig hebben (ca 100mm fullframe equivalent). Voor wat jij noemt is 3x denk ik genoeg.

Meer zoom heb je nodig bij detailopnames, sport, wildlife.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:41
Voor landschap is een lens met een langer brandpuntsafstand toch echt wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal eens met @DirtyBird heb zelf een LX100 naast mijn DSLR en super tevreden. Nadeel van een superzoom camera is en blijft toch de lens, dat is een compromis. Als je genoeg scherpte hebt en genoeg pixels heb je ook ruimte voor een crop achteraf. Plus dat het een veel compactere camera is die in je jaszak past. Zeker voor een beginner heel erg fijn. Anders blijft hij al gauw thuis liggen of in je tas en iedereen weet daat worden geen foto's gemaakt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 13:30
Bedankt voor de reacties.

Ik heb alles in overweging genomen en donderdag uiteindelijk de FZ1000 ii besteld bij Kamera-Express.

Ik ging hem gisteren ontvangen, wat perfect uitkwam voor me. Helaas niets gehoord van hen. Ik probeerde hen te bellen en daar hoor ik dat ze personeel te kort hebben.

Resultaat: geen idee wanneer hij geleverd wordt.

Jammer dat je als klant zo in de steek wordt gelaten. Een vriendelijke melding dat er wat vertraging is, zou fijn zijn.