Lissabon, gezocht de hot spots (hidden gems)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Hallo allemaal,

Ik ga eind juni trouwen en wij gaan als onderdeel van onze huwelijksreis een 6tal dagen naar Lissabon. Nu ben ik druk bezig een programma op te stellen (met als belangrijkste bron Tripadvisor) en bij mensen advies te vragen die er eerder zijn geweest. Zover hebben wij de volgende (toeristische) punten op ons programma staan:
  • Eten op de Time Out Market Lisboa
  • Lopen op de Rua Nova do Carvalho
  • Pastéis de Nata eten (Bij welke bakker zijn beste te krijgen?)
  • De vintage funicular rijden (de wereldberoemde kabel tram, is dat tram 28?)
  • Lopen op de Rua Augusta
  • Traditionele boot cruise bij zonsondergang
  • Lopen op de Avenida da Liberdade
  • De hippe buurt Bairro Alto bezoeken
  • Dagje strand op Costa de Caparica
Zijn er hier mensen die nog leuke en niet zo bekende zaken/plaatsen aanbevelen? We houden beide van levendigheid en zijn ook op zoek naar een leuk uitgaansgebied waar we een paar uurtjes inde avond kunnen vertoeven.

Wie helpt ons bezoek uit te breiden met voor toeristen hidden gems?

R&P

[ Voor 3% gewijzigd door rikoos op 11-05-2023 14:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Voor wat betreft de Pastei de Nata: er is maar één plek waar je de échte kan eten, en dat is https://pasteisdebelem.pt/. Het is wel massaproductie (ik meen iets van 50,000 per dag), maar a) dit zijn de orginele en b) dit zijn ook daadwerkelijk de lekkerste. Let wel op welke rij je gaat staan (rijen zijn er vrijwel altijd). Er is een ingang voor afhalen en een ingang voor ter plaatse eten.

Verder heb ik geen specifieke adresjes voor je. Ik mis de fado nog in je lijstje. Probeer dat nog ergens mee te pikken (als dat iets is wat je leuk vindt).

[ Voor 13% gewijzigd door Cass Casey op 11-05-2023 13:17 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23
Kijk ook eens op Youtube. Talloze filmpjes wat je kan doen in Lissabon.
Ik hoef daardoor ook nooit meer op vakantie ;)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:29
Ik zou eens beginnen met 1 t/m 7 op dit lijstje: https://www.visitportugal...tinos/lisboa-regiao/73773
Tram 28 loopt langs het oude centrum, het is een goede manier om wat bekende plekken langs te gaan. De funiculars (er zijn er 3) zijn uitbreidingen op het tramnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:38
Cass Casey schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:15:
Voor wat betreft de Pastei de Nata: er is maar één plek waar je de échte kan eten, en dat is https://pasteisdebelem.pt/. Het is wel massaproductie (ik meen iets van 50,000 per dag), maar a) dit zijn de orginele en b) dit zijn ook daadwerkelijk de lekkerste. Let wel op welke rij je gaat staan (rijen zijn er vrijwel altijd). Er is een ingang voor afhalen en een ingang voor ter plaatse eten.

Verder heb ik geen specifieke adresjes voor je. Ik mis de fado nog in je lijstje. Probeer dat nog ergens mee te pikken (als dat iets is wat je leuk vindt).
Deze plek wilde ik ook gaan noemen als de originele, maar persoonlijk vond ik het niet de lekkerste. Degene die ik van daar had smaakten me wat teveel naar ei. Sowieso de moeite waard om te checken omdat het de originele zijn, dat wel. En Belém is gewoon mooi :) En 'lekkerste' is natuurlijk persoonlijk en smaakafhankelijk.
En uiteraard heb ik geen idee waar ik lekkerdere pasteis heb gegeten :X

Sintra is ook de moeite waard voor een dagtripje als je er tijd voor hebt :)

Bairro Alto heeft een waanzinnig nachtleven als dat je ding is. Met het sluiten van de kroegen langzaam richting de rivier opschuiven en dan beneden als alles dicht is een broodje chorizo happen :9

[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 11-05-2023 13:28 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Lijstje met namen om zelf te bekijken wat je aanspreekt maar allemaal het bezoeken waard.

In Belem
Mosteiro dos Jerónimos
Palácio Nacional da Ajuda
Museu de Arte, Arquitetura e Tecnologia
Torre de Belém
Padrão dos Descobrimentos
Pão Pão Queijo Queijo > heel simpel tentje, als je daar bent en gewoon wat lekkere fastfood wilt is dit echt een aanrader.

Overkant van de rivier
Ponto Final > boek hier een tafeltje buiten, mooiere plek ga je eigenlijk niet vinden.
Santuário de Cristo Rei

Lissabon
Gebruikelijke dingen in het centrum, Praça do Comércio, Chiado, Rua Agusta, Avenida Liberdade.
Miradouro de São Pedro de Alcântara en andere uitkijkpunten zoals Miradouro da Graça, ga ook zeker een wandeling maken door Alfama.
Santini Gelados Artesanais
Igreja de São Roque
Café A Brasileira
Parque Eduardo VII
Panteão Nacional
LxFactory

Aan de Oostkant van het centrum:
Oceanário de Lisboa
Telecabine Lisbon
Hier is ook veel moderne architectuur, bijvoorbeeld het station Oriente is ook best mooi.
Langs het water zijn daar veel restaurantjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Voor Pasteis de Nata kan je ook van het weer genieten op Praça Luís de Camões, en daar wachten tot ze de bel luiden bij Manteigaria, dan hebben ze namelijk net een lading verse uit de oven gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHamQuestion
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05-2024
Wij zijn er in 2019 naar lissabon geweest.

Wat ik zelf leuk vond was het aquarium.
Verder zou ik vooral buiten het centrum opzoek gaan naar tentjes waar je kan eten. Zo hebben wij plekken ontdekt waar je normaliter nooit zou komen en het af en toe een uitdaging is om met de ober nou duidelijke te krijgen wat je op je bord krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Nog wat extra plekken:
Miradouro de Santa Catarina
Basílica da Estrela
Jardim da Estrela
Cemitério de Prazeres
A Valenciana
Panorâmico de Monsanto
Jardim Botânico de Lisboa

Ik zou zeggen, zoek ze op op Google Maps, kijk of je leuke routes kan maken, sommigen liggen bijvoorbeeld rond de Tram 28 route en zijn zo ook goed daar mee te combineren.

[ Voor 9% gewijzigd door Homeland op 11-05-2023 13:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 23:47
Mocht je de tijd hebben, bezoek Sintra dat is echt de moeite waard. Zowel de treinreis er naar toe als de plek zijn magisch. In Sintra ligt ook nog Cabo da Roca, het meest westelijke puntje van Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Audiowaste schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:44:
Mocht je de tijd hebben, bezoek Sintra dat is echt de moeite waard. Zowel de treinreis er naar toe als de plek zijn magisch. In Sintra ligt ook nog Cabo da Roca, het meest westelijke puntje van Europa.
Het meest westelijke puntje van het vaste land van Europa ;)

Stukje in de oceaan kom je nog de Azoren tegen, eilandengroep van Portugal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Nu online
Wormaap schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Deze plek wilde ik ook gaan noemen als de originele, maar persoonlijk vond ik het niet de lekkerste. Degene die ik van daar had smaakten me wat teveel naar ei. Sowieso de moeite waard om te checken omdat het de originele zijn, dat wel. En Belém is gewoon mooi :) En 'lekkerste' is natuurlijk persoonlijk en smaakafhankelijk.
En uiteraard heb ik geen idee waar ik lekkerdere pasteis heb gegeten :X
Helemaal waar. Hier thuis kan ook prima genieten op een zaterdagochtend met een Pastei de Nata van de Lidl bij m'n espresso.

Hm. Komende zaterdag maar even snel op en neer rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
Homeland schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Het meest westelijke puntje van het vaste land van Europa ;)

Stukje in de oceaan kom je nog de Azoren tegen, eilandengroep van Portugal.
Thanks voor de correctie, het meest westelijke punt van het vaste land. Maar dat maakt het niet minder mooi 8)

Bij het programma Rail Away op NPO 1 is overigens ook een documentaire geweest van de treinreis van Lissabon Oriente naar Cascais (overigens ook een mooi plaatsje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Voor plekken buiten Lissabon is inderdaad Sintra erg mooi, Cascais en de route daarheen is ook mooi. Mocht je een auto willen huren (wat meestal erg goedkoop is) dan kan je makkelijk een dag richting het zuiden, Setubal, mooi stranden en plaatsjes dus ook een aanrader en stuk rustiger dan Cascais/Sintra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
Homeland schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:51:
Voor plekken buiten Lissabon is inderdaad Sintra erg mooi, Cascais en de route daarheen is ook mooi. Mocht je een auto willen huren (wat meestal erg goedkoop is) dan kan je makkelijk een dag richting het zuiden, Setubal, mooi stranden en plaatsjes dus ook een aanrader en stuk rustiger dan Cascais/Sintra.
City trips, meestal heb ik na 3 á 4 dagen alles wel gezien. Lissabon en omstreken kan ik rustig 3 á 4 weken vertoeven zonder me te vervelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zoals anderen al vermeld hebben: Belém en met name de Torre de Belém.

Hop-on Hop-off bus pakken.
En pak gewoon eens een trammetje en zie, waar je terecht komt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49

Zo dan !!!

Ik had verwacht een paar tips te krijgen maar het aantal tips wat hierboven allemaal staat overstijgt mijn verwachtingen hahahaha Ik kom denk ik dus tijd te kort met die 6 dagen ;-)

Dank je wel allemaal en ik ga nu een goede planning maken om maximaal te genieten. Dat gaat een hele klus worden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:20
Cass Casey schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:15:

Dat zijn geen Pastei de Nata, maar Pastei de Belem. Verspil je calorieen niet aan andere, maar haal ze daar.
Ik ben vaak in Lissabon geweest en heb er veel gegeten, maar deze overtreffen alles, warm, met beetje kaneelsuiker......

Als je tijd hebt zijn Sintra of Cascais ook mooi.

In Cascais heb je een mooi hotel (wel prijzig) gebouwd op een klif. vanuit je kamer zie je de golven op rotsen slaan.

[ Voor 16% gewijzigd door screamhouse op 11-05-2023 14:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Nu online
screamhouse schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:32:
[...]
Dat zijn geen Pastei de Nata, maar Pastei de Belem.
Het zijn in principe dezelfde gebakjes. De "echte" komen uit Bélem, vandaar de naam "gebakje uit Bélem" (Pastel de Bélem). Als ze daar niet vandaan komen, dan heten ze naar één van de hoofdingrediënten: room: "gebakje van room" of wel Pastel de Nata. En gezien het originele recept geheim wordt gehouden, smaken ze elders dus ook anders.

Verder helemaal met je eens hoor: die van Bélem zijn het lekkerste. @Wormaap heeft er gewoon geen verstand van! :+

[ Voor 3% gewijzigd door Cass Casey op 11-05-2023 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:33
Het is hier al een paar keer benoemd, maar wij vonden Sintra ook zeker echt de moeite waard. Het is wel echt een toeristische attractie met bijbehorende drukte uiteraard. Maar daar waar de meeste mensen naar boven gaan met de taxi, tuk tuk of bus, hebben wij de hike gedaan de heuvel op. Het was best een eindje lopen met af en toe best steile stukken, maar als je een beetje sportief bent en goede schoenen aandoet is het prima te doen.
Onderaan de heuvel twijfelden we nog of we niet gewoon de bus zouden nemen, maar we hebben alles behalve spijt dat we dat niet gedaan hebben. De wandeling is echt schitterend met mooie uitzichten. In het begin loop je ook nog door een soort van botanische tuin heen.
Vergeet niet voldoende water mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:20
Krijg spontaan weer zin om te gaan, misschien Tweakers uitje van maken :)

En dan ben ik al 2x geweest dit jaar

[ Voor 21% gewijzigd door screamhouse op 11-05-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:03

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

TheHamQuestion schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:42:
Wij zijn er in 2019 naar lissabon geweest.

Wat ik zelf leuk vond was het aquarium.
Verder zou ik vooral buiten het centrum opzoek gaan naar tentjes waar je kan eten. Zo hebben wij plekken ontdekt waar je normaliter nooit zou komen en het af en toe een uitdaging is om met de ober nou duidelijke te krijgen wat je op je bord krijgt.
Dit vooral. En dat geldt voor ieder land/iedere stad. Wij gaan juist bewust buiten het centrum wat achterafstraatjes in, en dan proberen we te ontdekken waar de lokale bevolking gaat eten. Dáár moeten wij zijn. :Y

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheHamQuestion
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-05-2024
DrivinUCrazy schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:36:
[...]

Dit vooral. En dat geldt voor ieder land/iedere stad. Wij gaan juist bewust buiten het centrum wat achterafstraatjes in, en dan proberen we te ontdekken waar de lokale bevolking gaat eten. Dáár moeten wij zijn. :Y
Dit ben ik absoluut met je eens. Afgelopen jaar naar Italie geweest met de auto. Restaurants waar ze een kaart van 10 jaar geleden hadden, want ja, dat was de enige in het engels. De afwasser die als ober moest spelen omdat hij een beetje engels sprak. Ik heb nog nooit zo lekker gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TheHamQuestion schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:39:
[...]
De afwasser die als ober moest spelen omdat hij een beetje engels sprak. Ik heb nog nooit zo lekker gegeten.
En dan niet laten merken, dat je stiekem best wel wat Portugees begrijpt (niet zo moeilijk na een tijdje met wat basiskennis Spaans en Frans).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:17
Ik heb al meerdere keren Inspirock gebruikt, obv variabelen kan je hele mooie routes aandoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 09:50
Als je open staat voor "extraordinary sights", kijk dan eens op Atlas Obscura:
https://www.atlasobscura....s-in-the-atlas-on-one-map

Ook rond Lisbon zijn er gekke dingen te zien. Niet allemaal even leuk. Maar daarom kun je voor-onderzoek doen via bovenstaande map :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik lees hier ook even mee. Mijn vriendin en m'n zoontje van 10 gaan in Juni een paar dagen naar Lissabon, als er iemand tips heeft die leuk zijn voor kinderen, dan hoor ik ze graag! Ik heb zelf al bedacht dat de kabelbaan en het aquarium wel leuken zijn. Ik zie ook zo'n rondrit met een bus die ook het water in gaat (hippotrip), iemand daar ervaring mee? Heb zelf zoiets ooit gedaan in Liverpool, was op zich wel leuk, maar niet bijzonder spectaculair.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Nu online
swbr schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:04:
Ik lees hier ook even mee. Mijn vriendin en m'n zoontje van 10 gaan in Juni een paar dagen naar Lissabon, als er iemand tips heeft die leuk zijn voor kinderen, dan hoor ik ze graag! Ik heb zelf al bedacht dat de kabelbaan en het aquarium wel leuken zijn. Ik zie ook zo'n rondrit met een bus die ook het water in gaat (hippotrip), iemand daar ervaring mee? Heb zelf zoiets ooit gedaan in Liverpool, was op zich wel leuk, maar niet bijzonder spectaculair.
Aquarium is inderdaad best mooi. Deden wij vlak voor vertrek. Heb er mooie foto's gemaakt van de kwallen vooral. En bij de twee otters kan je ook je wel even vermaken.

Met je zoon (of "uberhaupt) is het kleine trammetje de heuvel op wel leuk misschien.

Die zo'n amfibiebus ken ik alleen uit R'dam. Vanaf mijn werk zie ik ze vaak rijden en door de Maas varen. Lijkt me dodelijk saai, maar toeristen staan ervoor in de rij blijkbaar. Maar wie weet vind je zoon het in Lissabon leuk om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Fidelity schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:37:
Als je open staat voor "extraordinary sights", kijk dan eens op Atlas Obscura:
https://www.atlasobscura....s-in-the-atlas-on-one-map

Ook rond Lisbon zijn er gekke dingen te zien. Niet allemaal even leuk. Maar daarom kun je voor-onderzoek doen via bovenstaande map :)
Coole site. Ik ben blij dat ik er een handvol van gezien heb.

Qua Lissabon, veel is al gezegd. Belem en haar toren en pasteis zijn leuk, al kost het even om er te komen. Sintra is erg mooi (initiation well is een must), maar buiten Lissabon. Het verticale trammetje en de liften in de stad maken Lissabon vrij uniek. Maar wat mij het meest is bijgebleven is het eten. Ik heb daar de meest geweldige tonijn gegeten die zo lekker was dat ik spontaan verliefd werd op de kok. Bij nader inzien, misschien wat minder geschikt voor je huwelijksreis. En meerdere keren geweldig geluncht voor een habbekrats (tip: loop even het toeristische deel uit en pak een tent waar alleen portugezen zitten).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zoals al genoemd zijn Cascais en Sintra ook erg leuk. Wij hebben toentertijd een wandeltour met gids door de Bairo Alto gedaan. Dan kom je op plekjes waar je normaal niet komt. Dit was inclusief lunch op een plateau van een hele brede trap met een schitterend uitzicht. De gids was een Nederlandse vrouw die daar woonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Laatst online: 10-09 22:06

Mach

[END]Avengers

Min of meer net terug van 4 dagen Lissabon. Kan niet anders dan bevestigen dat het een geweldige stad is. Wij gaan zeker nog een keer terug. Verder zijn de meeste tips wel gegeven:)

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:25
Zonsondergang drankje doen bij deze rooftop bar. Ingang zit verstopt in parkeergarage.

Park Rooftop

https://www.google.nl/sea...ient=mobile-gws-wiz-serp#
Pagina: 1