Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:00
Bij een webshop heb ik een Intel Arc A770 gekocht. Na een dag kloten (en het niet werkend krijgen) wilde ik op dag 2 verdergaan met troubleshooten. Ik had toen helemaal geen beeld meer en het moederbord geeft als debugfout: GPU not found.
Kortom: kaart waarschijnlijk defect.

Dus ik naar de webshop en nu moet ik voorwaarden voor retourneren accepteren. Daarin staat:
In sommige gevallen kan het voorkomen dat [Webshop] a/s onderzoekskosten in rekening brengt in verband met behandeling van een garantieclaim. Dit geldt voor de terugzending van defecte of foutieve producten aan [Webshop] a/s waarbij de door de klant aangegeven fout of het defect niet kan worden geconstateerd.
[....]
De onderzoekskosten worden berekend op basis van de tijd die wordt besteed aan het vinden, testen en het oplossen van problemen, en bedragen €35 per half uur incl. BTW. Dit bedrag kan echter maximaal oplopen tot €70 incl. BTW.
Mag dit wel?

Alle reacties

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 10:08
Wanneer heb je hem gekocht? Binnen veertien dagen zou ik hem gewoon retourneren onder de wet koop op afstand.

• nielsgeode
Saekerhett schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:22:
Wanneer heb je hem gekocht? Binnen veertien dagen zou ik hem gewoon retourneren onder de wet koop op afstand.
Gisteren opgehaald bij het pickuppoint. Maar voor wet koop afstand moet je retourneren op eigen kosten en deze moet dan naar Denemarken. De .nl shop verstuurt vanuit Denemarken en dan worden de retourkosten wel erg hoog....

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:21
Of het juridisch mag durf ik niet 100% zeker te zeggen, maar op zich vind ik het niet onlogisch dat ze kosten berekenen wanneer een door de klant geclaimde non-conformiteit niet aanwezig blijkt te zijn na onderzoek, en ze kosten moeten maken (i.e. tijd besteden) om dat aan te tonen, want is dat eigenlijk alles wat ze daar zeggen.

[Voor 4% gewijzigd door Dennism op 11-05-2023 13:47]

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-06 16:55

E-Vix

Nu met sneeuw!

nielsgeode schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Gisteren opgehaald bij het pickuppoint. Maar voor wet koop afstand moet je retourneren op eigen kosten en deze moet dan naar Denemarken. De .nl shop verstuurt vanuit Denemarken en dan worden de retourkosten wel erg hoog....
Als het een Nederlandse webshop is dan zullen ze ook een retouradres in Nederland moeten geven. Dat ze het vanuit Denemarken versturen is niet jouw probleem.
Als het echter een Deens bedrijf is die de pagina ook in het Nederlands aanbied dan is het een andere zaak. Dan kan je volgens mij ook geen gebruik maken van de WKOA.

Ik vind de voorwaarden die de webwinkel stelt overigens niet heel vreemd. Als jij iets als defect terug stuurt en het blijkt niet defect te zijn. Waarom zou de webwinkel dan voor de kosten op moeten draaien?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• nielsgeode
Dennism schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:47:
Of het juridisch mag durf ik niet 100% zeker te zeggen, maar op zich vind ik het niet onlogisch dat ze kosten berekenen wanneer een door de klant geclaimde non-conformiteit niet aanwezig blijkt te zijn na onderzoek, en ze kosten moeten maken (i.e. tijd besteden) om dat aan te tonen, want is dat eigenlijk alles wat ze daar zeggen.
Tijd is dus geld. Ik zou het ook om kunnen keren: de webshop stuurt mij een defecte kaart en dat kost mij tijd en dus geld. Die kosten kan ik dan in rekening brengen bij de webshop...

Overigens:
niet aanwezig blijkt te zijn
Is wel degelijk héél wat anders dan:
niet kan worden geconstateerd
Als het een bug of probleem is wat ik met mijn config wel heb en de webshop niet dan is het alsnog non-conform (als je mijn setup mag verwachten), maar krijg je de webshopkosten die de webshop naar eigen inzicht mag rekenen.

• nielsgeode
E-Vix schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Als het een Nederlandse webshop is dan zullen ze ook een retouradres in Nederland moeten geven. Dat ze het vanuit Denemarken versturen is niet jouw probleem.
Als het echter een Deens bedrijf is die de pagina ook in het Nederlands aanbied dan is het een andere zaak. Dan kan je volgens mij ook geen gebruik maken van de WKOA.

Ik vind de voorwaarden die de webwinkel stelt overigens niet heel vreemd. Als jij iets als defect terug stuurt en het blijkt niet defect te zijn. Waarom zou de webwinkel dan voor de kosten op moeten draaien?
Ja, in de voorwaarden van tweakers staat dat je webshops niet bij naam mag noemen, tenzij noodzakelijk voor de discussie. Dat lijkt me hier het geval omdat ik wil weten of dit een NL-webshop is. Ik denk van wel. Is proshop.nl een NL-webshop?
Met meer dan 1,8 miljoen bezoekers per jaar en meer dan 235.000 producten in het assortiment is Proshop een van de grootste online winkels van Denemarken. Proshop heeft momenteel webwinkels in 8 landen: Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Polen, Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

[Voor 14% gewijzigd door nielsgeode op 11-05-2023 13:53]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
nielsgeode schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Ja, in de voorwaarden van tweakers staat dat je webshops niet bij naam mag noemen, tenzij noodzakelijk voor de discussie. Dat lijkt me hier het geval omdat ik wil weten of dit een NL-webshop is. Ik denk van wel. Is proshop.nl een NL-webshop?

[...]
Ze hebben een .nl domein inderdaad. maar verder is deze shop 100% deens.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

E-Vix schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:50:
[...]

Waarom moet het retouradres in Nederland zijn? Als het voor de verkoop maar duidelijk is waar de retour naar toe kan, zie ik hier geen problemen in. Maar misschien zie ik wat over het hoofd.

beschermheer van het consumentenrecht

• nielsgeode
fopjurist schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Waarom moet het retouradres in Nederland zijn? Als het voor de verkoop maar duidelijk is waar de retour naar toe kan, zie ik hier geen problemen in. Maar misschien zie ik wat over het hoofd.
Vind jij het retouradres duidelijk vòòr verkoop?

• nielsgeode
stylezzz schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Ze hebben een .nl domein inderdaad. maar verder is deze shop 100% deens.
Mar toch:
Proshop heeft momenteel webwinkels in 8 landen: Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Polen, Duitsland, Oostenrijk en Nederland.
Er staat dus ook: Proshop heeft een webwinkel in Nederland. Dan is het toch een Nederlandse webwinkel?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nielsgeode schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:00:
Er staat dus ook: Proshop heeft een webwinkel in Nederland. Dan is het toch een Nederlandse webwinkel?
Ja, dat is dan toch het .nl domein? :)

De clausule die je in de topic start aanhaalt, is verder ook gewoon toegestaan. Als men kan aantonen dat de schade niet komt door een defect aan het product, maar doordat jij bijvoorbeeld zelf iets hebt gedaan waardoor het product beschadigd of defect is geraakt, dan valt het niet meer onder garantie en dan mag men gewoon onderzoekskosten in rekening brengen, doordat de schade / het defect niet onder garantie valt.

Alleen dat van de tarieven mag men wel wat specifieker in zijn. Wanneer wordt het bedrag dan opeens 70 euro per half uur inclusief BTW?

[Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2023 14:08]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:14
nielsgeode schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Mar toch:

[...]

En bij de NL website staat onder contact:

Ook kun je met 1 keer klikken ontdekken dat retouradres in Denemarken is.

Het is dus vooral de vraag hoe duidelijk dit moet zijn voordat je gaat bestellen. Actief duidelijk gemaakt aan je of zelf enige inspanning vereist.
Rest van de site oogt namelijk inderdaad volledig nederlands.

Aanvulling: heb hier zelf vorig jaar tablet gekocht en stilgestaan bij mogelijke hoge kosten van terugsturen. Prijsvoordeel (80 euro) was zodanig dat het dat waard was.

[Voor 9% gewijzigd door jeroenkb op 11-05-2023 14:06]

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-06 20:25
hun adres staat op de eerste pagina,
als je op hun site naar gaming gaat krijg je volgende

Denk niet dat ze actief proberen te verberger dat ze .DK zijn
Ook met de EU moet dat geen probleem zijn.
Denk eerder dat je met het feit zit dat je niet bij een PC winkel (webshop) gegaan bent.

Moest je weten hoeveel mensen tandenborstels , stofzuigers , ... , witgoed terugsturen

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zover ik de website begrijp, zouden de retourskosten 10 euro moeten zijn. Je kunt een retourslabel bij hen aanvragen, het bedrag wordt dan in mindering gebracht bij hetgeen zij jou uitbetalen. Maar voordeel is ook wel dat je je dan geen zorgen hoeft te maken om de adressering, die vullen zij immers in voor jou op het retourlabel.

Bron:
De kosten voor herroeping bedragen €9,99 incl. BTW en zijn voor eigen rekening. Wanneer je van je herroeping gebruikt wilt maken, kun je een retourlabel aanvragen. De €9,99 worden in mindering gebracht op het terug te betalen bedrag. Je kunt het herroepingsformulier hier invullen.

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2023 14:22]

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Als ik de website zo bekijk lijk je een internationale consumentenovereenkomst te zijn aangegaan met een bedrijf in Denemarken. Ik kan althans niet eenvoudig vinden of er een Nederlands bedrijf is waarmee je de overeenkomst bent aangegaan. In de algemene voorwaarden staat ook nadrukkelijk de Deense verkoper onder identiteit.

Voordeel: je kunt het ECC in Nederland om advies vragen.

Relatief nadeel: je kunt niet procederen via de Europese Procedure voor Geringe Vorderingen.

Onder artikel 17 staat dat Nederlands recht van toepassing is (maar dat was het waarschijnlijk grotendeels toch wel op grond van de Rome I verordening).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 10:36
Saekerhett schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:22:
Lekker, dan wordt de kaart dus opnieuw verkocht en zadel je een ander op met je probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsgeode
Gadgeteer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:55:
[...]

Lekker, dan wordt de kaart dus opnieuw verkocht en zadel je een ander op met je probleem.
niet als je gewoon aaangeeft dat ie stuk is en dat je weigert hun voorwaarden te accepteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:47
Gadgeteer schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:55:
[...]

Als de winkel te lui is om te controleren ja dan zadel je iemand anders er mee op.

En er bestaat zoiets als een reden opgeven. Ik weet is niet verplicht maar ook niet verboden😳.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Real schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:10:
Als ik de website zo bekijk lijk je een internationale consumentenovereenkomst te zijn aangegaan met een bedrijf in Denemarken. Ik kan althans niet eenvoudig vinden of er een Nederlands bedrijf is waarmee je de overeenkomst bent aangegaan. In de algemene voorwaarden staat ook nadrukkelijk de Deense verkoper onder identiteit.

Voordeel: je kunt het ECC in Nederland om advies vragen.

Relatief nadeel: je kunt niet procederen via de Europese Procedure voor Geringe Vorderingen.

Onder artikel 17 staat dat Nederlands recht van toepassing is (maar dat was het waarschijnlijk grotendeels toch wel op grond van de Rome I verordening).
Op het moment dat een bedrijf zich richt op de Nederlandse markt, dan dient zij zich ook aan Nederlandse wetgeving te houden. Aangezien zij een website hebben in het Nederlands met een .nl domein lijkt het duidelijk dat zij dit doen. Daarmee heeft ts gewoon te maken met Nederlands consumenten recht, maar volgens mij geef je dit ook aan met jouw laatste opmerking.

Verder, ja, als geconstateerd wordt dat het product niet defect is, mag men onderzoekskosten in rekening brengen. Daarmee is 35 euro best schappelijk. Je bent al gauw een uurtje kwijt wil je iets goed getest hebben, lijkt mij.

Daarbij als je iets op basis van WKOA retour stuurt en bij controle orden defecten geconstateerd, dan mag men de waardevermindering gewoon in rekening brengen.

[Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 13-05-2023 22:12]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

_Dune_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Daarbij als je iets op basis van WKOA retour stuurt en bij controle orden defecten geconstateerd, dan mag men de waardevermindering gewoon in rekening brengen.
Nee dat mag niet. TS heeft de kaart niet kunnen gebruiken, en de werking daarvan dus nog niet kunnen vaststellen. Waardevermindering mag alleen in rekening worden gebracht als de consument bij de behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen, én de consument juist is geïnformeerd over het recht op ontbinding.

beschermheer van het consumentenrecht

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
_Dune_ schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Op het moment dat een bedrijf zich richt op de Nederlandse markt, dan dient zij zich ook aan Nederlandse wetgeving te houden.
Oh ja? Ik begrijp uit onder andere het dictum van arrest C‑191/15 dat ogv art. 6 lid 2 Rome I-Vo ook vreemd recht van toepassing kan zijn, mits een consument erop wordt gewezen dat de dwingrechtelijke bescherming van het eigen recht niet verloren gaat.
Ik heb geen getalsmatige onderbouwing op grond van onderzoek, maar gevoelsmatig en op basis van eigen ervaringen schat ik in dat zo'n 9 van de 10 webwinkels niet voldoen aan de eisen om een schadevergoeding te vorderen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee