voegt een nieuwbouwwijk waarde toe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 12:24
Wij zijn van plan om een nieuwbouwhuis te gaan bouwen in eigen beheer.

We hebben een optie op een kavel in een nieuwbouw wijk. 500m² voor een prijs van 150K. Echter is onlangs een kavel beschikbaar gekomen in een bestaande wijk. 800m² voor 160K.

de makelaar verteld dat dit verschil komt omdat een nieuwbouwwijk gewoon duurder is. Echter vroeg ik me af of dit ook de waarde van het huis verhoogd? Qua maatvoering is het perceel in de bestaande wijk relatief "lomp" vrij smal en heel lang. Waarbij het in de nieuwbouwwijk een fijne rechthoek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 19:19
Ik zie het als een erg groot prijsverschil. Natuurlijk staat een nieuw huis natuurlijk wat mooier in een nieuwbouwwijk met allemaal nieuwe huizen als in een bestaande wijk tussen oude huizen.

Natuurlijk is een mooie rechthoek handiger qua bouwen tov een smal perceel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

€300/m² in een nieuwbouwwijk t.o.v. €200/m² in een bestaande wijk.. ik zou het wel weten :)

De waarde van het huis zal niet zoveel hoger zijn in een nieuwbouwwijk, zeker niet tegen de tijd dat je het zelf gaat verkopen. Als het perceel in de bestaande wijk breed genoeg is voor een leuk huis met wat privé eromheen dan ga je daar meer op terugverdienen over 10-15 jaar dan als je meer betaalt voor een perceel dat net iets breder is maar met minder vrije ruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:25
Kijk ook wat breder dan alleen het perceel zelf. Een nieuwbouwwijk wil nog wel eens heel krap op elkaar gebouwd zijn, wellicht weinig parkeergelegenheid, terwijl een bestaande wijk misschien veel ruimer opgezet is. Dat kan een reden zijn om voor de bestaande wijk te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
En misschien relevant om toe te voegen: de plaats van deze kavels. Want gezien de prijs van beide kavels is dit vast in het hoge noorden / oosten van het land vermoed ik zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:03
vanaalten schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:08:
Kijk ook wat breder dan alleen het perceel zelf. Een nieuwbouwwijk wil nog wel eens heel krap op elkaar gebouwd zijn, wellicht weinig parkeergelegenheid, terwijl een bestaande wijk misschien veel ruimer opgezet is. Dat kan een reden zijn om voor de bestaande wijk te kiezen.
Dat kan natuurlijk ook andersom? Wij hebben net ons huis opgeleverd gekregen in een nieuwbouw wijk waar netjes alle parkeerplaatsen (zelf hebben we twee stuks) achter het huis zitten, royale parkeergelegenheid en geen auto's aan de straat, maar juist veel groen en bomen.

Dit in tegenstelling tot iets ouder wijken waar het straatbeeld verpest wordt door tig auto's voor de deuren, en de straten krap aan voelen.

Lijkt me overigens ook dat de vormgeving van de huizen, de faciliteiten, etc een grote rol spelen bij de uiteindelijke waarde. Een nieuw huis in een lelijke jaren 90 wijk. Geef mij dan maar het nieuwbouw kavel tussen moderne op jaren 20/30 geinspireerde huizen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En hoe zijn de voorzieningen? Waar ik woon komt na 10 jaar eindelijk een supermarkt en basisschool.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik ben het er helemaal mee eens dat er een gigantisch prijs verschil is. beide kavels liggen in hetzelfde dorp. (midden Limburg)

De nieuwbouwwijk is behroolijk ruim op gezet, ook behoorlijk veel groen voorziening etc. ruimer dan de bestaande wijk. Dus voor mij persoonlijk is het straatbeeld en voorzieningen van de nieuwbouwwijk in zijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De wijk (nieuw vs oud/bestaand) kan niet de verklaring zijn, maar de voorzieningen uiteraard wel.
Indien het voor jou niet relevant is, zelfs als dat impact op de uiteindelijke waarde heeft: Je betaalt nu toch ook een stuk minder? Dus dat is dan toch niet erg? (Ja, het verschil is maar 10k, maar de hoeveelheid grond verschilt aanzienlijk)

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 11-05-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:56
Ik gok dat grond enkel duurder gaat worden.
Aangezien het kabel in de bestaande wijk 300m2 groter is, gaat de waarde hier uiteindelijk ook meer door omhoog denk ik.

Maar de vraag is, waar gaat het je om?
Wil je bouwen en verkopen over een aantal jaar (als we niet te ver in een recessie gaan of zo) dan ga je denk ik voor dat huis op een 800m2 kabel meer krijgen.
Wil je graag een grote tuin is dat voor jezelf natuurlijk ook een groot voordeel omdat je op een kavel van 800m2 een ruimere tuin kunt aanleggen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Rensjuh schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:23:
Ik gok dat grond enkel duurder gaat worden.
Aangezien het kabel in de bestaande wijk 300m2 groter is, gaat de waarde hier uiteindelijk ook meer door omhoog denk ik.

Maar de vraag is, waar gaat het je om?
Wil je bouwen en verkopen over een aantal jaar (als we niet te ver in een recessie gaan of zo) dan ga je denk ik voor dat huis op een 800m2 kabel meer krijgen.
Wil je graag een grote tuin is dat voor jezelf natuurlijk ook een groot voordeel omdat je op een kavel van 800m2 een ruimere tuin kunt aanleggen.
Het is de bedoeling dat we hier gaan bouwen en blijven wonen. momenteel is ons perceel 20m² kleiner dan het van de nieuwbouwwijk, qua tuin vind ik dit prima. echter bij de nieuwbouw zal het huis groter worden waardoor de tuin weer kleiner wordt. Maargoed dit zijn maar enkelen m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05:24

MeesterPieter

PnP Pinball

over het algemeen is een kavel meer of minder waard afhankelijk van de van de buurt waar deze in en bij in de buurt ligt, de vraag is echter of die nieuwbouwwijk meer of juist minder gewild is.

vaak zijn in nieuwbouwwijken straten krapper , bochten krapper, en huizen hoger (vanwege verdiepingshoogte bouwbesluit) en zijn de percelen vaak dichter bebouwd, waardoor huizen dichter op elkaar staan. Dit kan dus juist eerder een minderwaarde zijn.

over het algemeen zal een huis in een ruimer opgezette wijk een hogere waarde hebben, maar vooral ook hoe die wijk binnen de gemeente ligt.

zowieso lijkt het prijsverschil van 150K tov 160K een no-brainer, tenzij het kavel zeer ongunstig ligt

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:56
jan011 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Het is de bedoeling dat we hier gaan bouwen en blijven wonen. momenteel is ons perceel 20m² kleiner dan het van de nieuwbouwwijk, qua tuin vind ik dit prima. echter bij de nieuwbouw zal het huis groter worden waardoor de tuin weer kleiner wordt. Maargoed dit zijn maar enkelen m².
Voor die 10k verschil zou ik het grotere kavel kiezen.
Ik kies dan nu wel even natuurlijk enkel op basis van m2, niet op basis van ligging.

Desnoods gooi je wat meer gras in de tuin, redelijk onderhoudsarm mocht je geen tuinman zijn.
En daar kunnen de kinderen (mocht je hebben / willen) lekker op spelen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Lastig te beoordelen zonder aanvullende feiten.

Kijken ik naar mijn geboortedorp dan zou ik prima een kavel in de nieuwste nieuwbouwwijk willen hebben, maar voor iets meer geld een veel grotere kavel in de één na nieuwste wijk is een no-brainer.

Een grotere kavel, zelfs voor minder geld, in een van de oudste wijken zou ik echt niet willen...

Kortom, ligt toch aan een hoop andere zaken. Zaken die ook alleen jij kunt beoordelen.

Oh en, een grote kavel is ook niet altijd zaligmakend. Wij zijn vorig jaar terugverhuist van 800 m2 naar 550 m2. Een van de reden was omdat de grote tuin ons qua werk tegen begon te staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 22:40
Rensjuh schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Desnoods gooi je wat meer gras in de tuin, redelijk onderhoudsarm mocht je geen tuinman zijn.
Off Topic: Dat is dus een grote misvatting. Gras vergt nu juist zo ongeveer het meeste onderhoud van wat je in je tuin kunt zetten

On Topic: Alles hangt natuurlijk af van de omgeving en het perceel zelf. Waar zie je jezelf het liefst wonen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je op beide plekken een bestaand huis zou kopen, welke zou je dan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:18
Gaat het om de percelen voor Bocage H-kavels Steenhouwerstraat, en Dijkveldstraat?

Bij de Dijkveldstraat staat de locatie totaal verkeerd op funda (irritant).
Maar is perceel 5901 of 5902 welke als ik op maps meet max 19m breed zijn.

19m lijkt me een hele mooie breedte, en dat zou dan 42m diep zijn.
(perceel is 63m volgens maps)

Uiteindelijk zou ik dan denk ik zelf het grotere perceel nemen omdat je met een diepe tuin echt wel veel kan.
19m breed is ook breed genoeg om aan de zijkant achter een haag een pad aan te leggen naar achter van stelconplaten voor een leuke hobbyloods helemaal achterin.

Maar het nieuwbouw wijkje zit ook wel heel erg tegen bestaande bebouwing aan, dus de hele omgeving is bestaand en daardoor zit je niet echt in een heel nieuw deel. Perceel is vierkanter waardoor je het huis vrijer neer kan zetten.

Vind bestaande wijken vooral qua groenvoorziening en sfeer een veel fijnere uitstraling geven.
Het is meer volwassen. Maar beide percelen hebben dat eigenlijk wel.

Bij het 500m2 perceel heb je waarschijnlijk betere voorzieningen dichterbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
coinman63 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:18:
[...]

Off Topic: Dat is dus een grote misvatting. Gras vergt nu juist zo ongeveer het meeste onderhoud van wat je in je tuin kunt zetten
Eens, maar bij zo'n perceel kan een flinke maairobot wel het grootste deel van het maaiwerk op zich nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
FRANQ schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:22:
Gaat het om de percelen voor Bocage H-kavels Steenhouwerstraat, en Dijkveldstraat?

Bij de Dijkveldstraat staat de locatie totaal verkeerd op funda (irritant).
Maar is perceel 5901 of 5902 welke als ik op maps meet max 19m breed zijn.

19m lijkt me een hele mooie breedte, en dat zou dan 42m diep zijn.
(perceel is 63m volgens maps)

Uiteindelijk zou ik dan denk ik zelf het grotere perceel nemen omdat je met een diepe tuin echt wel veel kan.
19m breed is ook breed genoeg om aan de zijkant achter een haag een pad aan te leggen naar achter van stelconplaten voor een leuke hobbyloods helemaal achterin.

Maar het nieuwbouw wijkje zit ook wel heel erg tegen bestaande bebouwing aan, dus de hele omgeving is bestaand en daardoor zit je niet echt in een heel nieuw deel. Perceel is vierkanter waardoor je het huis vrijer neer kan zetten.

Vind bestaande wijken vooral qua groenvoorziening en sfeer een veel fijnere uitstraling geven.
Het is meer volwassen. Maar beide percelen hebben dat eigenlijk wel.

Bij het 500m2 perceel heb je waarschijnlijk betere voorzieningen dichterbij.
Klopt het gaat inderdaad over dijkveldstraat en Bocage.

Momenteel wonen we ook in Echt en zijn natuurlijk op beide plekken gaan kijken. Voor ons gevoel is de bestaande wijk erg grijs. het perceel is overingens maar iets breder dan 14 meter.
Verder hebben we een hond, waarmee we graag gaan wandelen. Bocage heeft daarvoor ook een veel betere ligging. qua wandelgebied.

De nieuwbouwijk wordt tegen een bestaande wijk aangebouwd. waarbij de bestaande wijk wel veel moeier en ruimer is opgezet dan het perceel dat midde in de bestaande wijk licht.

Al met al neigen wij gewoon naar de nieuwbouwwijk met een duurdere grondprijs.
Het perceel op de dijkveldweg (bestaande wijk) staat ook al enkelen jaren te koop, daardoor is er nu een prijsverlaging doorgevoerd. (voorheen was dit 2 ton met 60m² meer grond). door de prijs verlaging is ons oog hier op gevallen. Terwijl de verkoop van Bocage heel erg snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
jan011 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:37:
[...]

Klopt het gaat inderdaad over dijkveldstraat en Bocage.

Momenteel wonen we ook in Echt en zijn natuurlijk op beide plekken gaan kijken. Voor ons gevoel is de bestaande wijk erg grijs. het perceel is overingens maar iets breder dan 14 meter.
Verder hebben we een hond, waarmee we graag gaan wandelen. Bocage heeft daarvoor ook een veel betere ligging. qua wandelgebied.

De nieuwbouwijk wordt tegen een bestaande wijk aangebouwd. waarbij de bestaande wijk wel veel moeier en ruimer is opgezet dan het perceel dat midde in de bestaande wijk licht.

Al met al neigen wij gewoon naar de nieuwbouwwijk met een duurdere grondprijs.
Het perceel op de dijkveldweg (bestaande wijk) staat ook al enkelen jaren te koop, daardoor is er nu een prijsverlaging doorgevoerd. (voorheen was dit 2 ton met 60m² meer grond). door de prijs verlaging is ons oog hier op gevallen. Terwijl de verkoop van Bocage heel erg snel gaat.
Bocage doen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
overigens het is perceel 5957 op de Dijkveldstraat. De foto bij de advertentie is fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:22
Ik zou niet zo naar de prijs kijken maar waar je denkt prettiger te wonen. Een grote tuin klinkt leuk maar moet je ook onderhouden. Ik heb nu een perceel van 400 m2 voor een vrijstaand huis en vind dat al meer dan genoeg :)

In een bestaande wijk weet je natuurlijk wel gelijk wie omwonenden zijn, hoeveel geluid er is etc. Bij een nieuwbouwwijk moet je toch wel rekening houden met enige klusgeluiden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:35
@jan011
Al gekeken naar het verschil aan voorwaarden waar het huis op de kavel aan moet voldoen?
In sommige wijken zijn de regels best streng, zoveel meter van die kant, goothoogte zoveel meter, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
chrisborst schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:54:
@jan011
Al gekeken naar het verschil aan voorwaarden waar het huis op de kavel aan moet voldoen?
In sommige wijken zijn de regels best streng, zoveel meter van die kant, goothoogte zoveel meter, etc.
Hier zijn we ons bewust van. in de nieuwbouwwijk hebben we een optie op de kavel en zijn al redelijk ver met de architect. als we de regels naast elkaar leggen zou het huis van de nieuwbouwwijk ook in de bestaande wijk gebouwd mogen worden dus dat zal geen probleem zijn.

We zijn er redelijk van overtuigd dat we toch voor de nieuwbouwwijk gaan. om directe omgeving spreekt is namelijk veel meer aan dan van de bestaande wijk.

Tevens zitten bij het perceel in de nieuwbouwwijk nog een hoop extra's bij de prijs inbegrepen, zoals. bouwrijp maken grond, aanleg oprit, rioolaansluiting, notaris kosten etc. Qua m2 prijs gaat dit natuurlijk een minimaal verschil maken, maar het zijn wel kosten die bij het andere perceel er nog eens bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Zelf zou ik voor een bestaande wijk kiezen, maar ligt ook aan de soort wijk.
We zijn straks (nieuwbouw) omringd door oudere huizen. Heerlijk! Niet zo hutje mutje opgezet als een gemiddelde nieuwbouwwijk tegenwoordig. Er hangt veel meer sfeer in zo'n oudere wijk/straat wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23

Barrycade

Through the...

Moet je wellicht ook even verdiepen in welstand/ bestemmingsplan van beide locaties.

Want ik weet niet welke plannen je hebt maar als je bv aan bepaalde goothoogte vastzit in de ene wijk en dat niet bij je plannen past kan dat ook nog een factor zijn.
Pagina: 1