Optie om geheugen te filteren op rank en banks per chip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Geheugen komt in vele smaken. Rank is voor consumenten sinds DDR4 al wat belangrijker geworden en nu DDR5 mainstream aan het worden is, is het nog belangrijker geworden als je een iets grotere hoeveelheid geheugen op een enigszins deftige snelheid wil laten draaien.
Voor (thuis) servers kan het bovendien noodzakelijk zijn om ook te weten hoeveel banks per chip er van toepassing zijn. Ik heb bijvoorbeeld een moederbord waar ik met 1Rx4 geheugen dubbel zo veel geheugen kan gebruiken als met 1Rx8 zonder terugval in snelheid.

Ik zou toch wel heel graag een filter willen op single rank en dual rank. En als het even kan ook 4 of 8 banks per chip. Eventueel kan dit worden gecombineeerd tot 1Rx4 / 2Rx4 / 1Rx8 / 2Rx8. Ik laat hierbij quad rank maar even uit het lijstje, dat is vooral van toepassing op LRDIMMs.

Is het mogelijk hier een filter voor te maken? Als icecat dit niet doorgeeft is het wellicht eens tijd voor een gesprekje met die lui. Dit is echt niet langer te negeren wat mij betreft.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:50

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik denk dat hierbij een groot praktisch probleem is dat fabrikanten voor veel geheugenmodules een flexibele bill-of-materials hanteren. Kortom, zelfs als je van elke geheugenkit een exemplaar zou bestellen en de heatspreader ervanaf trekt om te checken welke chips er in welke configuratie op zitten, dan kun je nog altijd niet garanderen dat iemand dezelfde configuratie krijgt als hij 'm een maand later of bij een andere winkel bestelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Chips, zeker. Maar ranks en banks zijn daarentegen toch wel een core spec die veel minder flexibel is. Meestal zal je dan een ander typenummer tegenkomen, denk ik zo? De gemiddelde Kingston, Micron of Samsung spec sheet laat altijd heel duidelijk zien wat de layout is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:28

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@ocf81 Ik parkeer dit voor een later moment. Ik kijk momenteel soms al iets dieper de specsheets in voor tRCD, tRP en tRAS, misschien dat ik dit zo ook kan meenemen. Icecat geeft wel de rank mee, maar niks over het aantal banks. Ik kom erop terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:28

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@ocf81 Spec staat erbij, Kingston is de enige van de grote fabrikanten die het meteen duidelijk meegeeft. Maar gezien dit steeds belangrijker gaat worden bij de hogere snelheden en capaciteiten, dacht ik het wel vast een spec van te maken. Om die reden laat ik het filter voorlopig uit, mocht het beter worden in de toekomst, kan het filter altijd nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Iets is beter dan niets. Ik kan het nu in ieder geval nakijken zonder een specsheet op te hoeven vissen. Dank je wel!

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1