Vraag

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Mijn vraag
Ik wil een WPB (180-200L) gaan plaatsen op de overloop van de zolder. Bij voorkeur op de plek van de CV ketel. (deze gaat eruit) Helaas is de ruimte op deze plek zeer beperkt. Vooral aan de linkerbovenkant gaat het lastig worden om de afvoer naar buiten aan te brengen. Zien jullie hier oplossingen voor?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn oog is gevallen op een Viessman Vitocal 060-A / Etherma ET-AQUA WHP. Deze is relatief smal en laag, en heeft een koudemiddel met gunstig GWP. (R1234ze) Propaan wordt mij afgeraden door @Carboy54 vanwege niet kunnen vullen bij defecten. Op de foto zie je een stuk karton met de hoogte van het apparaat. In verband met afvoer en aansluiting op waterleiding zijn andere plekken op de zolder (of elders in huis of garage) een stuk ingewikkelder. Ditzelfde geldt voor het eventueel verplaatsen van de was- droogcombinatie. Laatste uitkomst zou zijn om de droger niet meer op de afvoer aan te sluiten, maar elke keer handmatig te legen. De wasmachine kan dan op de plek van de ketel en de droger er tegenover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzRYbR5FicgF8UbzuTcWOz36i7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V51mVxoEJKAmMextzSGH9HgS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsOQTQ7-fNEVvP_wl0r4k8oSWzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWWJgHy9h2SSysd0qyNYE8tV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W7gCUA0WXcY09G6oPRlQtc_VbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYdsIwXJLj455kkj3B325aUx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUU1fSc1TYuruwNQe4zGwXFQhFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JEaOjrFcAfAngyrBtmzVOq4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Alxwin op 11-05-2023 10:11 ]

Beste antwoord (via Alxwin op 21-05-2023 16:36)

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:05
Wasmachine naar plek ketel, daarnaast wp boiler en droger no worries met afvoer. Ik gebruik al jaren het water van de droger voor de planten binnen. Kalkvrij water zijn je planten heel blij mee.

Alle reacties

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

Alles kan worden gerepareerd ook een Auer met E290 maar de kosten maken een unit met vul nippels veel simpeler en voordeliger onderhoud. De Atlantic kan aan de zijkant worden aangesloten i.p.v. bovenzijde. Gaat dat niet passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_BTy3cklWZVXmc7IpWqn6i5rJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acEPbidee0nDmaVfOXFudwHE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door Carboy54 op 11-05-2023 10:50 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • Beste antwoord

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:05
Wasmachine naar plek ketel, daarnaast wp boiler en droger no worries met afvoer. Ik gebruik al jaren het water van de droger voor de planten binnen. Kalkvrij water zijn je planten heel blij mee.

• Alxwin
Dank voor de reacties. Nog iemand met een oplossing op de plek waar ik hem eigenlijk in gedachten had, of is de ruimte erboven gewoon echt te beperkt?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Alxwin schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:09:
Dank voor de reacties. Nog iemand met een oplossing op de plek waar ik hem eigenlijk in gedachten had, of is de ruimte erboven gewoon echt te beperkt?
Een Atlantic Explorer V4 200l is 13cm lager, bevat meer water en je kan de lucht aansluiting horizontaal draaien, dat geeft je meer ruimte om de buizen weg te werken.
De gwp van R513a is met 573 vrij laag maar oké veel hoger dan 7 van de Viessman.

De Viessman wpb heeft een opoffering anode die je elke x jaar dient te vervangen, niet handig en kost geld.
Bij de Atlantic is dat opgelost met het aci systeem en een speciale anode die geen onderhoud behoeft.

De 2 dak doorvoeren zijn vrij klein, misschien 8cm terwijl die op een wpb 16cm rond is.
Heb je een idee hoe je de lucht wil aanzuigen en afvoeren?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Alxwin
De doorvoeren moeten sowieso vervangen worden door 160 mm. Je geeft aan dat de Atlantic 13 cm lager is. Volgens mij is hij met 161,7 juist 7 cm hoger. Dat is ruimte die ik daar helaas niet heb. Heb de Etherma inmiddels ook al besteld. Realiseer mij zeker dat de noodzaak van een anode niet ideaal is, maar de Etherma voelt mij nu gewoon als de beste keuze.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik keek op de schets die je post, blijkbaar staat rechts een kleiner en lager model terwijl ik links keek.
Er is bijna geen ruimte voor de buizen bovenop en toch neem je die?
Suc6 dan, vreemd om een topic te openen en er niks mee te doen.
Misschien straks nog een topic over hoe je een schuin dak kan verhogen? >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Alxwin
Had het topic niet gestart met het doel om suggesties te krijgen voor andere WP boilers, maar suggesties om uitgaande van het model dat ik voor ogen had (en inmiddels gekozen heb) te kijken wat de mogelijkheden zijn.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-10 18:41
Rechts zetten op de plek van je wasmachine en dan vervolgens alle leidingen verleggen. Ik denk niet dat er ook maar een andere oplossing is. Je komt gewoon ruimte te kort als je hem links wilt neerzetten.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Pagina: 1