APSystems ECU kan niet geïnstalleerd worden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
Hallo allemaal, ik heb jullie hulp nodig.

Mijn zonnepanelen-installateur krijgt het maar niet voor elkaar om een APSystems ECU unit (ik denk de ECU-R, heeft 2 antennetjes achterop) ingesteld en gekoppeld te krijgen. Hij heeft al een aantal units geprobeerd, maar krijgt het gewoonweg niet voor elkaar.

Hij klaagt steeds dat op z'n telefoon de wifi-verbinding naar de ECU unit niet stabiel blijft, en dat er steeds een andere wifi verbinding doorheen komt. Ik heb geen idee wat hij precies wel en niet doet, of ingesteld heeft, maar als ik zo op het internet lees en op youtube kijk is het allemaal niet zo ingewikkeld toch?

De ECU unit komt wel tevoorschijn in de Wifi netwerken, en hij kan ook initieel een wifi verbinding leggen. Hij heeft het ook wel eens over een "oude app" en een "nieuwe app", maar ik begrijp niet goed wat hij daarmee bedoelt. Volgens mij gaat dat erover dat hij "de oude app" voor het installeren/koppelen nodig heeft oid? Zijn er verschillende versies van de setup app en/of ECU-R unit in omloop?

Blijkbaar kan/mag ik zelf die installatie app niet op mijn telefoon zetten, want hij gebruikt daar volgens mij z'n installateurs account voor. Als ik het goed begrijp zet hij met die setup app (EMA manager?) de boel goed op, en geeft mij dan daarna toegang via een andere consumenten app?

Is er iets dat ik kan doen om hem te helpen? Zijn er bv bepaalde wifi frequenties/channels die in de weg kunnen zitten? Ik ben er onderhand wel klaar mee, en wil gewoon die monitoring app op mijn phone hebben en werkend hebben.

Dus alle hulp/inzichten ed zijn welkom! bvd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:06
Het concurrerende ongewenste WiFi profiel uit de telefoon settings gooien, of uitzetten van het access point als dat mogelijk is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:55

orf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Die ECU App is niet (meer?) te vinden in de iOS Appstore. Ik zie wel een EMA App en EMA Manager.

[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 11-05-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ronald schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:32:
Het concurrerende ongewenste WiFi profiel uit de telefoon settings gooien, of uitzetten van het access point als dat mogelijk is.
Tnx, wat bedoel je met "het access point"? Is dat iets op de APSystems unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Die ECU App is niet (meer?) te vinden in de iOS Appstore. Ik zie wel een EMA App en EMA Manager.
Dat is gek inderdaad. Ik heb de Ecu hier liggen, maar moet nog installeren als de panelen en omvormers liggen.

https://apps.apple.com/nl/app/ema-manager/id1538883821

In de omschrijving van deze app staat dat heet de ecu app bevat/vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 20:40

RvV

De EMA App is volgens mij alleen voor de eindgebruiker. Daar kan ik ook niet met mijn installateurs account op inloggen. Die EMA Manager is voor de installateurs. En ja, er zijn in het verleden ook andere apps geweest.
Maar goed, als je naast de ECU gaat staan, dan lijkt het mij sterk dat er een ander signaal of iets doorheen stoort en dan zijn het eerder zijn eigen device zijn wat raar doet, zoiets wat Ronald zegt.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 19:06
olafmol schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Tnx, wat bedoel je met "het access point"? Is dat iets op de APSystems unit?
Het AP dat de boel verstoord.

Telefoons pakken het sterkste WiFi signaal. Daardoor blijft hij niet aan de ECU.
Zelfde speelt met SolarEdge omvormers die ook via WiFi in bedrijf gesteld worden

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 20:40

RvV

En is dit iets van vandaag of is het al vaker in het verleden mislukt? Als ik nu via de website een nieuwe user ga registeren dan knalt hij mij terug naar het login scherm... Misschien een storing bij apsystems?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ronald schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Het AP dat de boel verstoord.

Telefoons pakken het sterkste WiFi signaal. Daardoor blijft hij niet aan de ECU.
Zelfde speelt met SolarEdge omvormers die ook via WiFi in bedrijf gesteld worden
Ah zo, ja dat kan ik natuurlijk allemaal uitzetten, geen probleem. Tnx, zal ik eens voorstellen als hij hier weer is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RvV schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:57:
En is dit iets van vandaag of is het al vaker in het verleden mislukt? Als ik nu via de website een nieuwe user ga registeren dan knalt hij mij terug naar het login scherm... Misschien een storing bij apsystems?
Nee, gaat elke keer zo, dus lijkt me geen storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
orf schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:45:
[...]

Dat is gek inderdaad. Ik heb de Ecu hier liggen, maar moet nog installeren als de panelen en omvormers liggen.

https://apps.apple.com/nl/app/ema-manager/id1538883821

In de omschrijving van deze app staat dat heet de ecu app bevat/vervangt.
tnx. Dan zal het wel zijn dat hij nog met de oude app alles probeert te doen. De monteur klaagt ook over niet kunnen inloggen in de nieuwe app oid, waardoor hij de oude app blijft gebruiken.

Ik lees overigens wel dit in de nieuwe app reviews:

"Connectie met de ECU-R gaat erg traag in hotspot modus. Constant valt de verbinding weg. Heb je uiteindelijk verbinding is het niet mogelijk om de ECU-R aan te melden bij APSystems.

Op aangemaakte tickets wordt niet gereageerd en telefonisch contact met de (uitbesteedde) helpdesk Focus-E is moeilijk. Je wordt meerdere keren automatisch doorverbonden maar niemand neemt de telefoon op."

Dus er is blijkbaar nog iemand anders die dit issue heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RvV schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:50:
De EMA App is volgens mij alleen voor de eindgebruiker. Daar kan ik ook niet met mijn installateurs account op inloggen. Die EMA Manager is voor de installateurs. En ja, er zijn in het verleden ook andere apps geweest.
Maar goed, als je naast de ECU gaat staan, dan lijkt het mij sterk dat er een ander signaal of iets doorheen stoort en dan zijn het eerder zijn eigen device zijn wat raar doet, zoiets wat Ronald zegt.
Dat lijkt mij ook, daarom heb ik hem ook voorgesteld om het op mijn toestel te doen (ik heb daar nu dus ook alle EMA apps op geinstalleerd LOL), maar dat wil hij niet omdat hij dan met z'n eigen account moet inloggen oid, of geen account voor de nieuwe app heeft oid.... maar in YT filmpjes die ik heb gezien zie je mensen ook gewoon direct op "local access" klikken ipv met een username/pwd in te loggen....hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ik krijg nu allemaal feedback over dat het aan mijn ISP ligt? Maar dat is toch raar, aangezien de connectie voor de setup procedure direct tussen de app op de telefoon en de APS ECU via wifi gaat?

Iets anders: kan ik die initiele setup ook met een UTP kabeltje doen, en als het dan allemaal ingesteld staat gewoon via wifi connecten? Ik heb een doodnormale mesh en al mijn andere apparaten, inclusief lastige Mitsubishi electronic aircos kan ik gewoon zonder enige issues connecten via wifi....

UPDATE: in dit filmpje wordt neem ik correct getoond hoe je de setup procedure kunt doen (met local access)? YouTube: APsystems monitoringsunit (ECU-R) aansluiten - zelfinstallatie

[ Voor 21% gewijzigd door olafmol op 11-05-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ben er vanavond zelf maar mee aan de slag gegaan, maar moet helaas concluderen dat de combi van TP link Deco WiFi mesh in AP mode en/of KPN experia box v10 niet lekker samengaat met een APS ECU-r. Zelfs via UTP direct in de Experia box doet ie het niet lekker.

Zo’n vreemde combinatie is het toch niet? Heb allerhande WiFi devices in huis, die allemaal goed kunnen connecten, zo brittle als dit heb ik nog niet meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Zijn er hier mensen die een APS ECU-r unit hebben draaien met een KPN Experia V10 en/of TP Link Deco wifi mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Gaat het nog steeds alleen om de aanmelding? Kan je dan niet even met een oude wifi AP / router en de fancy mesh afgekoppeld de primare config doen? Waarschijnlijk als de APS ECU gewoon een wifi client wordt na configuratie is er niks meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
superduper schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:53:
Gaat het nog steeds alleen om de aanmelding? Kan je dan niet even met een oude wifi AP / router en de fancy mesh afgekoppeld de primare config doen? Waarschijnlijk als de APS ECU gewoon een wifi client wordt na configuratie is er niks meer aan de hand.
De aanmelding is inmiddels wel doorlopen, dat heb ik met mijn eigen iPhone en de EMA Manager app (in local access) gedaan. Maar wat ik zie is dat de ECU-R, of de EMA manager app, erg veel moeite heeft om een stabiele internet connectie te houden, of in ieder geval data binnen te halen.

Ik heb zowel een 2.4 als 5GHz wifi netwerk draaien, en andere SSID's voor mijn KPN experia box wifi radio's (heb nu ook maar daarop de 2.4GHz aangezet, aangezien de ECU-r wifi radio 2.4GHz lijkt te zijn). Als ik op de EMA Manager op bv de WLAN WIFI netwerken binnen wil halen krijg ik heel vaak een "GET error/failed", en als het wel lukt zie ik bv mijn Mesh units 3x met dezelfde SSID tevoorschijn komen (dat zijn dan de 2.4GHz radios).

Als ik dan connect met ofwel de 2.4GHz wifi op de experia box direct, of met een van mijn 3 TPLink Deco units, dan krijg ik in de app meestal geen internet connect te zien, maar soms ook weer wel. Hij heeft gewoon heel veel moeite met data ophalen. Als de internet connect wel werkt, dan zie ik ook de omvormers tevoorschijn komen met hun status.

In mijn experia en Deco admin panels zie ik overigens wel gewoon een connect van de ECU unit, met een "strong" signal, en hij heeft 2 groene lichtjes branden. Zou het de app zelf zijn die zoveel moeite heeft? De wifi implementatie lijkt erg brak, dat ie bv 3x dezelfde SSID laat zien, ik heb genoeg "IoT" apparaatjes die geen enkele moeite hebben (bv 2 Mitsubishi Electric airco units, een Brother laserprinter, een P1 monitor, een Nest etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als hij geen data binnen krijgt van de PV installatie heb je denk ik meer storing op je Zigbee netwerk dan op je WiFi. Of bedoel je dat je niet op de webinterface van de ECU komt?

Kan je hem dan niet ergens plaatsen waar je hem bedraad in een switch/router stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
superduper schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:11:
Als hij geen data binnen krijgt van de PV installatie heb je denk ik meer storing op je Zigbee netwerk dan op je WiFi. Of bedoel je dat je niet op de webinterface van de ECU komt?

Kan je hem dan niet ergens plaatsen waar je hem bedraad in een switch/router stopt?
Hoe kom ik op die web-interface? Ik heb nu alleen nog maar de EMA manager app gebruikt, in local access met de ECU in AP-mode. Moet ik daarvoor niet een "prive" particuliere account krijgen van mijn zonnepanelen-installateur?

Hoe kan ik checken of het zigbee netwerk wel of niet goed werkt? Ik heb verder geen andere zigbee devices nl..

Ik kan hem bedraad aansluiten, heb ik zowel op de TPLink deco units, als op de Experia box al gedaan, en dan krijgt ie soms wel en soms niet een IP address, maar het groene lampje brandt dan ook wel (net als met wifi geselecteerd). Alleen dan laat de app nog steeds hetzelfde "flaky" gedrag zien, met meestal "geen internet connection" in het home scherm van de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
UPDATE: probleem is opgelost!!!

Het bleek dus echt aan de hardware te liggen. Een gloednieuwe ECU-R unit was binnen een paar minuten zonder enige haperingen up & running.

Misschien dat de niet goed werkende ECU een oudere hardware-set of firmware had, of gewoonweg defect was, ik zag wel iets van een 1.x versie in de app, waar deze wel werkende versie een 2.x liet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

er is veel info te vinden op de ECU webpaginas:

ip-adres//index.php/hidden is de hele lijst.

Als ik iets gebruik is het deze: /index.php/realtimedata/power_graph

maar het meeste gaat in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
superduper schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:41:
er is veel info te vinden op de ECU webpaginas:

ip-adres//index.php/hidden is de hele lijst.

Als ik iets gebruik is het deze: /index.php/realtimedata/power_graph

maar het meeste gaat in Home Assistant.
Ah cool, Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ik las trouwens op een HA forum ook dat sommige mensen WiFi connectivity issues hadden door de WiFi antenne. Door deze eraf te draaien werkte de WiFi bij ben wel weer goed en stabiel. Heb ik zelf niet geprobeerd maar mss voor anderen met het probleem nog te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markerhh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 22:29
Ook ik had problemen met een stabiele verbinding tussen de telefoon/managerApp direct met mijn enkele maanden oude Ecu-r.
Ik heb daar enkele uren aan gespedeerd, maar kreeg het niet goed. Op het moment dat ik melding wilde gaan maken heb ik bovenstaande geprobeerd. Dus de wifi antenne eraf halen.
En ja, direct resultaat!
Goede tip.
Nadat je klaar bent zou je wifi antenne er waar op kunnen draaien. De verbinding tussen ecu-r en router heb ik nooit als slecht ervaren.

P.s. Voordat ik dit las had ik ook de reset meerdere keren uitgevoerd (>3s met pinnetje indrukken). Maar de reset doet in mijn beleving niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus1955
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-08 16:40
Goede middag,
In mei van dit jaar heb ik, na veel informatie opvragen en veel wikken en wegen, zelf 10 zonnepanelen geïnstalleerd op mijn platte dak met ligging naar het zuiden.
Besloten om te werken met APsystems, 5 stuks DS3-L. Zelf alles op het platte dak gedaan en mijn elektricien heeft de meterkast aangepakt.
Een ECU-R geplaatst en tevens de EMA app op mijn telefoon.
Echter: ik krijg de EMA app niet goed werken. In de app kan ik niet zien hoeveel elk zonnepaneel opwekt. Ik weet dat ze goed werken want ik wek sinds mei veel op.
Vraag: is er iemand die in de buurt woont van Helmond die er voor kan zorgen dat de EMA app goed werkt? Eventuele onkosten wil ik graag betalen. Ik hoor ontzettend graag van personen die me uit de brand kunnen helpen i.z. dit probleem.
Daarnaast…. Zeer tevreden over APsystems…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Martinus1955 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:06:
Goede middag,
In mei van dit jaar heb ik, na veel informatie opvragen en veel wikken en wegen, zelf 10 zonnepanelen geïnstalleerd op mijn platte dak met ligging naar het zuiden.
Besloten om te werken met APsystems, 5 stuks DS3-L. Zelf alles op het platte dak gedaan en mijn elektricien heeft de meterkast aangepakt.
Een ECU-R geplaatst en tevens de EMA app op mijn telefoon.
Echter: ik krijg de EMA app niet goed werken. In de app kan ik niet zien hoeveel elk zonnepaneel opwekt. Ik weet dat ze goed werken want ik wek sinds mei veel op.
Vraag: is er iemand die in de buurt woont van Helmond die er voor kan zorgen dat de EMA app goed werkt? Eventuele onkosten wil ik graag betalen. Ik hoor ontzettend graag van personen die me uit de brand kunnen helpen i.z. dit probleem.
Daarnaast…. Zeer tevreden over APsystems…..
Heb je met de Ema manager via lokaal netwerk de streepjescodes van de panelen toegevoegd?
Pagina: 1