Critical Proces Died melding bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:16
Hallo,

Heeft iemand tips wat ik nog kan controleren? Nagenoeg iedere keer als ik mijn PC opstart krijg ik last van een Critical Proces Died (uitgerekend vandaag niet, zul je zien!). Dit nadat Windows geladen is en het bureaublad zichtbaar is, maar er in de achtergrond nog enkele zaken worden opgestart (waaronder MS teams). Vaak gebeurt het in de eerste minuten nadat de PC vanuit een cold boot is opgestart. De pc staat daarnaast vaak stroomloos uit via een schakelknop op de stekkerdoos.

Ik draai Windows 11 (dit was ooit een fresh install, geen upgrade).

Verder een i7-8700k
Gigabyte Z370 Aorus Gaming K3 moederbord
En een AMD Radeon RX 5700
Geheugen is Corsair Vengeance LPX 2 dimms van 16 GB 3200MT/s

Aan de pc zit niet heel veel randapparatuur aangesloten. Ik heb 2 monitoren via displayport, een USB webcam die aan de USB hub hangt van een van de twee monitoren.

Ik kan er niet echt de vinger opleggen, en nirsoft blue screen analyzer zegt niets. En eventvwr zegt alleen maar: previous system shutdown was unexpected, en het maken van een dump file lukt vervolgens niet gevolgd door "the system has rebooted without shutting down first"

Ook heb ik in het verleden al een keer de voeding vervangen omdat deze kuren gaf, hierna is het een hele tijd goed gegaan tot zeg een half jaar geleden.

discogs

Beste antwoord (via loewie1984 op 20-09-2023 14:31)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:33
star-saber schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:50:
[...]

Aanmelden voor RMA bij samsung is wel een dingetje.
Mij nog niet gelukt te vinden hoe....
heb een kapotte 870 evo
Deze site geeft aan dat je je product moet registreren onder een eigen Samsung Account.
https://www.virtualizatio...ma-return-request-online/

Daarna zou je de RMA Service kunnen aanvragen.

Maar mocht dat nog te veel zijn, dan kan je altijd nog terecht bij de verkoper zelf. Die is volgens NL Wet ook het eerste aanspreekpunt voor RMA en retouren.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

• loewie1984
Kick!

Ik denk dat ik een idee heb waar het probleem zich manifesteert.
Na een herinstallatie bleef ik blue screens houden (willekeurig) dus ik dacht, dan nog maar een herinstallatie.
Tijdens het installatie proces van Windows kreeg ik ineens allemaal fouten bij het selecteren van de schijf waarop Windows geïnstalleerd moest worden.

Ik heb er nu een andere SSD in zitten (SATA) waar de andere een M2 is. Als ik de M2 SSD uitlees met CrystalDiskInfo krijg ik geen error's te zien en is de conditie van de schijf goed.

Nu rest alleen de vraag: ga ik de samsung EVO M2 SSD aanmelden voor vervanging (5 jaar garantie, het ding is nu 3 jaar oud) of moet ik toch twijfelen aan de storage controller op het moederbord?

Kan ik dat nog op enige wijze troubleshooten zonder dat ik een andere M2 SSD aanschaf en dan pas ga ervaren wat het gedrag is?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Je kan nog met hulp van de Samsung Magician tool kijken of die ook fouten detecteerd.

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/

Als die ook fouten aangeeft, dan zou ik hem zeker aanmelden als RMA bij Samsung.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 13:14
Niet helemaal relevant meer, maar toevallig had ik laatst ook een computer met dezelfde foutmelding en toen bleek toch dat de harde schijf tegen z'n einde aan liep. Nieuwe SSD ingezet en dat heeft het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 12:42

star-saber

Ryzen

Wylana schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:24:
Je kan nog met hulp van de Samsung Magician tool kijken of die ook fouten detecteerd.

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/magician/

Als die ook fouten aangeeft, dan zou ik hem zeker aanmelden als RMA bij Samsung.
heb een kapotte 870 evo

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
star-saber schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:50:
[...]

heb een kapotte 870 evo
Deze site geeft aan dat je je product moet registreren onder een eigen Samsung Account.
https://www.virtualizatio...ma-return-request-online/

Daarna zou je de RMA Service kunnen aanvragen.

Maar mocht dat nog te veel zijn, dan kan je altijd nog terecht bij de verkoper zelf. Die is volgens NL Wet ook het eerste aanspreekpunt voor RMA en retouren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ik heb hem aangemeld bij Bol.com waar ik hem gekocht heb. Maar misschien moet ik eerst even met de klantenservice overleggen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Ok update voor eenieder met een SSD van Samsung, gewoon even dit nr bellen voor een RMA:
088-9090100

Ze verwachten wel dat je eigenlijk al een diagnose gedaan hebt met de Samsung Magician software om de SSD uit te lezen op defecten.

Bij mij zijn de problemen opgelost na het testen met een andere SSD, en ik heb er vanochtend een nieuwe NVME SSD ingezet.

discogs

Pagina: 1