Mesh wifi met meerdere kabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb in een vrij oud/groot pand meerdere Deco's werken als Mesh wifi. Het werkt, maar de verbinding is vaak matig. De indeling is nu als volgt (zie onderstaande afbeelding). D1 is de hoofddeco.

Sommige muren zijn dik, bijvoorbeeld de muur tegen de meterkast aan. Als je daar achter zit heb je een matige wifi verbinding.

De rode lijn is een kabel die ooit getrokken is, op dit moment wordt daar niets mee gedaan. Als ik het goed begreep is het mogelijk om (bijv.) een kabel te trekken naar iedere Deco, die dan dus optimaal wifi geven en toch ook samen kunnen werken. Klopt dit? Want ik heb D2 in het verleden aan die kabel gehangen om iets betere bereik daar te krijgen maar dit leek voor problemen te zorgen. Het leek alsof hij soms dacht dat D2 de hoofd deco was en soms weer D1. Ligt dit aan deco of mesh wifi in zijn algemeenheid? Is mesh wifi toch niet zo optimaal als het lijkt? Er hangen ook 4 sonossen en die lijken ook problemen te hebben met mesh wifi (lees ik ook veel klachten over op het internet). In de deco app zie ik soms ook schakelen tussen verschillende deco's en soms valt er een sonos uit voor een tijdje. Of dit komt door onstabiele wifi of mesh wifi weet ik niet.

De groene lijn is een mogelijkheid(je) die ik zie om een kabel te trekken. Ik dacht dat op die manier het wifi dan vrij goed verdeeld zou zijn ALS dit goed werkende te krijgen is. Alleen D3 krijgt dan geen bedraad signaal aangeleverd.

Een alternatief is natuurlijk geen mesh wifi, maar 2 aparte (sterke) routers op ongeveer de locatie van D4 en D2 bijvoorbeeld. Iemand anders tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4ReUdTKsgM8eivtHK4OBj0eej0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fyygEoX2YqjaCq87IkVT5IO4.png?f=fotoalbum_large

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
“Mesh” betekent dat je deco’s draadloos met elkaar communiceren. Als je ze bedraad verbind spreek je dus eigenlijk niet meer van een mesh-netwerk.

Het klopt dat als je ze bedraad aansluit ze via die zgn. “ethernet-backhaul” kunnen communiceren en dat kan zeker de kwaliteit van je netwerk verbeteren, ze hoeven immers alleen maar wifi te leveren en niet zelf te gebruiken voor de uplink.

Echter, ik heb met Deco M5’s de ervaring dat het niet of vrij beroerd werkt als je een deel bedraad en een deel draadloos met de hoofd-deco laat communiceren. Of allemaal bedraad, of allemaal draadloos werkt het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:10:

Echter, ik heb met Deco M5’s de ervaring dat het niet of vrij beroerd werkt als je een deel bedraad en een deel draadloos met de hoofd-deco laat communiceren. Of allemaal bedraad, of allemaal draadloos werkt het beste.
Dat klopt niet, dat werkt namelijk uitstekend. Zolang je ze maar goed installeert en op een juiste plaats neerzet, waar ze ook een fatsoenlijk bereik hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Wifi mesh vereist zorgvuldige planning.
Je wilt dat alle nodes zoveel mogelijk rechtstreeks met de main communiceren en elkaar niet in de weg zitten.

In jouw geval zou het bijvoorbeeld zomaar kunnen zijn dat D4 via D3 en D2 de main (D1) bereik wat natuurlijk een veel slechter resultaat oplevert dan als hij rechtstreeks D1 kan bereiken.

Wat je veel beter kunt doen is D1 verplaatsen naar de gang en daar die groene kabel voor gebruiken.
En het liefst ergens in het midden bij voorkeur voor de deur naar de kamer waar nu D4 zit en niet op de plek waar D3 nu zit.

Dus:
D1 naar de gang met een kabel naar de meterkast.
D3 naar de kamer linksboven.
D4 naar de kamer linksonder.

Ik denk dat het dan allemaal veel beter gaat werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27
Klopt dit? Want ik heb D2 in het verleden aan die kabel gehangen om iets betere bereik daar te krijgen maar dit leek voor problemen te zorgen. Het leek alsof hij soms dacht dat D2 de hoofd deco was en soms weer D1
Hoe had die aangesloten? Officieel moet die achter de hoofd DECO1 zitten of in een compatible switch. Ze "naast elkaar" prikken in een provider switch gaat meestal mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ben(V) schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:08:
Wifi mesh vereist zorgvuldige planning.
Je wilt dat alle nodes zoveel mogelijk rechtstreeks met de main communiceren en elkaar niet in de weg zitten.

In jouw geval zou het bijvoorbeeld zomaar kunnen zijn dat D4 via D3 en D2 de main (D1) bereik wat natuurlijk een veel slechter resultaat oplevert dan als hij rechtstreeks D1 kan bereiken.

Wat je veel beter kunt doen is D1 verplaatsen naar de gang en daar die groene kabel voor gebruiken.
En het liefst ergens in het midden bij voorkeur voor de deur naar de kamer waar nu D4 zit en niet op de plak waar D3 nu zit.

Dus:
D1 naar de gang met een kabel naar de meterkast.
D3 naar de kamer linksboven.
D4 naar de kamer linksonder.

Ik denk dat het dan allemaal veel beter gaat werken.
Dat klinkt inderdaad logischer. Kan ik in de app zien of D4 via D3 wat doet? In de Deco app zie ik namelijk de hoofddeco in het midden staan, met lijntjes naar de 3 andere deco's. Ik zie geen lijntjes van D2,D3,D4 onderling, of is dit gewoon een standaard afbeelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
laurens0619 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Hoe had die aangesloten? Officieel moet die achter de hoofd DECO1 zitten of in een compatible switch. Ze "naast elkaar" prikken in een provider switch gaat meestal mis.

[Afbeelding]
Nu begin ik te twijfelen. Volgens mij had ik beide apart via een aparte kabel uit de Ziggo modem laten lopen. Dat was dus niet goed? Ik had de utp kabel van D1 naar D2 moeten laten lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is een logische afbeelding.
Het principe van mesh is dat het signaal zelf een weg naar de main zoekt en als de directe weg te veel demping heeft (dikke muur) dan probeert hij het via een ander node(s).

Maar slimmer is om er voor te zorgen dat hij ook zelf de directe weg kiest en dat doe je door je opstelling te veranderen zoals in mijn voorstel.

PS. Zoals @laurens0619 als zei, je mag als de set in router mode staat (de default en nodig als je niet alle nodes bekabelt hebt) en je gebruikt ergens een kabel dan moet hij in de main deco geprikt worden.

Die main deco is dan namelijk een router en maakt een eigen netwerk wat afgescheiden is van het netwerk dat uit de router van je provider komt.

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 11-05-2023 10:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
YoshiBignose schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Nu begin ik te twijfelen. Volgens mij had ik beide apart via een aparte kabel uit de Ziggo modem laten lopen. Dat was dus niet goed? Ik had de utp kabel van D1 naar D2 moeten laten lopen?
Ja en nee :P
Volgens de laatste tp-link documentatie moet je kabel van D1 naar D2 lopen:

Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/upload/faq/Picture1_20220620054337d.png

Oude documentatie, zie vorige post, laat zien dat ze wel in een switch naast elkaar mogen staan. De nuance zit hem erin dat het wel in een switch moet die compatible is met IEEE 1905.1.
Vreemd genoeg is een ziggo switch in de meest gebruikte ziggo modems dat niet.
Oplossing is om D2 achter D1 te zetten OF een een switich te kopen die wel ieee 1905.1 praat en daar beide decos naast elkaar te zetten.

Omdat het zo vaak mis gaat met switches uit provider modems heeft tplink denk ik eieren voor zijn geld gekozen en er nu gewoon een rood kruis door gezet. In de praktijk werkt het echter prima.

Ik stap er nu even snel overheen maar uiteraard moet het spul wel in AP mode staan, in router mode moet die echt perse achter de hoofd node staan.

Het is trouwens nog wel een stukje erger dan niet werken, je krijgt een netwerk lus met packet storms/loss tot gevolg...

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij heeft een aantal Deco's niet bekabelt dus Accesspoint mode kan helemaal niet, dus heeft hij router mode en dus moet een bekabelde Deco node altijd op de main Deco aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Nee hoor dat staat los van elkaar.
Zie : https://www.tp-link.com/n...he%20Deco%20will%20reboot.

Je kan dus prima Accesspoint mode hebben terwijl de nodes draadloos (mesh) met elkaar verbonden zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok dat had ik dan verkeerd begrepen, dan functioneren ze blijkbaar als repeater.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 11-05-2023 12:21 ]

Pagina: 1