Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-10 20:34
goede avond klussers en deskundigen,

ik ben thuis bezig met 6mm2 van mijn pv installatie naar mijn meterkast te leggen, daar heb in nieuwe buizen voor gelegd en boven in mijn groepenkast van schneider gestoken. echter staan deze wat onder spanning en forceren mijn invoer scheef. gevolg is dat de cover er erg moeilijk op gaat.
nu vind ik dat toch al poppenspul en kreeg het idee om die hele schneider behuizing te vervangen voor een stalen rittal kast.
echter ik vraag me af of dit wel mag van de nen1010 of andere regelgeving?

ik heb ook gedacht aan een stukje flexibele buis 19mm van 10 cm lang om de spanning op de kast te elimineren, maar ik heb ooit ergens gelezen dat je officieel niet 3 x 6mm2 aders in een 19mm flex buis mag leggen. klopt dit? en zo ja, ook uit den boze voor het laatste kleine stukje?

groet,
roald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Koop een buigveer en buig de buis zodat het gewoon normaal op elkaar past zonder dat alles uit zijn voegen wordt getrokken?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
met een buigveer is het bijna niet te doen om de juiste vorm te krijgen.
ik ga vanavond wel met een hete lucht föhn proberen deze zo dusdanig te buigen dat de spanning nogmaar minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:01
Bij mij op het werk (industriële automatisering en panelenbouw) brengen we vaak genoeg verdeelkasten onder in zulke stalen kasten (vaak in combinatie met een besturingsinstallatie voor het aansturen van diverse pompen en motoren) en dat mag allemaal prima volgens de nomen, maar is wel heel wat bewerkelijker dan een gewone kant en klare kast. Zo moet je voor een thuis installatie bij de automaten kunnen komen zonder dat je de kast open hoeft te doen vanwege aanraakveiligheid en zou je dus alle automaten verhoogd op moeten stellen achter klapdeksels.

Als het je alleen te doen is om beter dikke draden in te kunnen voeren, zijn er zat kant en klare kunststof kastjes te krijgen die ruimer opgezet zijn dan het lichte huisinstallatie spul:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/wysiwyg/category-groepenkasten/Hager-220x365-1F.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Haal die aardedraad van de panelen maar weer uit de groepenkast!

Deze moet je aansluiten op de plaats in de meterkast waar de aardedraad het huis binnenkomt en gekoppeld is op een aardblokje. Op dat blokje zit als het goed is ook de aarding van de gasleiding en waterleiding.

Achterliggende reden is dat eventuele lekstromen direct afgevoerd moeten worden en niet in je groepenkast verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
roald666 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:19:
goede avond klussers en deskundigen,

ik ben thuis bezig met 6mm2 van mijn pv installatie naar mijn meterkast te leggen, daar heb in nieuwe buizen voor gelegd en boven in mijn groepenkast van schneider gestoken. echter staan deze wat onder spanning en forceren mijn invoer scheef. gevolg is dat de cover er erg moeilijk op gaat.
nu vind ik dat toch al poppenspul en kreeg het idee om die hele schneider behuizing te vervangen voor een stalen rittal kast.
echter ik vraag me af of dit wel mag van de nen1010 of andere regelgeving?

ik heb ook gedacht aan een stukje flexibele buis 19mm van 10 cm lang om de spanning op de kast te elimineren, maar ik heb ooit ergens gelezen dat je officieel niet 3 x 6mm2 aders in een 19mm flex buis mag leggen. klopt dit? en zo ja, ook uit den boze voor het laatste kleine stukje?

groet,
roald
Bij mij hangt een 'F-Tronic' stalen groepenkast (van Duits fabricaat) deze hebben een kunstof beklede binnenzijde https://www.groepenkastbe...2-modules-550x500x165-mm/
Aan de bovenzijde heb ik een stuk stalen wandgoot lopen, er is ook aan de onderzijde invoer mogelijk waar ik ook gebruik van maak.
Deze kasten zijn een stuk dieper dan de gebruikelijke groepenkasten wat bij relais, KWh meters e.d. erg prettig is; de bedrading daarvan kan gemakkelijk achter de automaten aangebracht worden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
MarkS90 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:12:
Haal die aardedraad van de panelen maar weer uit de groepenkast!

Deze moet je aansluiten op de plaats in de meterkast waar de aardedraad het huis binnenkomt en gekoppeld is op een aardblokje. Op dat blokje zit als het goed is ook de aarding van de gasleiding en waterleiding.

Achterliggende reden is dat eventuele lekstromen direct afgevoerd moeten worden en niet in je groepenkast verdwijnen.
de installateur zelf heeft de aarddraad van de aardstrook in de groepenkast naar de kast met het enphase relais gelegd. deze is nooit rechtstreeks op het aardblokje in de meterkast bevestigd. wel heb ik een nieuwe 6mm2 van dat aardblokje rechtstreeks naar de aardstrook in de groepenkast gelegd waar alle andere geel/groen draden op zitten. dit zou verder dan toch goed moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roald666
Invisible_man schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:55:
Bij mij op het werk (industriële automatisering en panelenbouw) brengen we vaak genoeg verdeelkasten onder in zulke stalen kasten (vaak in combinatie met een besturingsinstallatie voor het aansturen van diverse pompen en motoren) en dat mag allemaal prima volgens de nomen, maar is wel heel wat bewerkelijker dan een gewone kant en klare kast. Zo moet je voor een thuis installatie bij de automaten kunnen komen zonder dat je de kast open hoeft te doen vanwege aanraakveiligheid en zou je dus alle automaten verhoogd op moeten stellen achter klapdeksels.

Als het je alleen te doen is om beter dikke draden in te kunnen voeren, zijn er zat kant en klare kunststof kastjes te krijgen die ruimer opgezet zijn dan het lichte huisinstallatie spul:
[Afbeelding]
bij ons op het werk dus ook, daarom dacht ik aan een stalen kast, maar ik ken de norm voor huis installaties niet, vandaar de vraag hier.
maar als ik jou zo lees is dat niet te doen, ik was niet van plan om de componenten uit de rittal deur te laten steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:01
Zoets ga je dan krijgen (al is dit in een kunststof kast, maar het idee is hetzelfde):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emsBU1qc-d-vAw18m3cphMuXSIw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5mzkdMighpKQP9GG5ShYK0GD.jpg?f=user_large

Bij stalen kasten plaatsen we de automaten vaak ook wel gewoon in de kast zonder klepje ervoor, maar dan wordt dat toegepast in situaties waar degene die een automaat weer in zou moeten schakelen voldoende onderricht is om een kast open te mogen doen en weet waar hij voorzichtig voor moet zijn. Voor een thuis- of gebouwinstallatie moet het allemaal wat meer dummy proof zijn en moeten klemaansluitingen en dergelijke keurig netjes weggestopt zijn zodat je die niet per ongeluk aan kan raken.

Wat mij overigens nog opviel is dat als je op kant en klare verdeelkasten zoekt die voor buiten dan wel vochtigere ruimtes bedoeld zijn, dat deze een stuk meer ruimte voor kabelinvoer hebben omdat daar vaak grondkabels en dergelijke in aangesloten moeten kunnen worden. Wellicht is daar wat in te vinden.
Pagina: 1