zigbee module met detached mode

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07 15:15
ik heb nog een heel stel smart lampen en vind het eigenlijk jammer om deze niet meer te gebruiken wanneer ik overstap op smart modules achter de schakelaar.

Nu zag ik dat je bij de Shelly 1L je het relay kan losmaken van de schakelaar (detached mode).
Hierdoor krijgt de lamp continue stroom en kun je de druk op de schakelaar aan iets anders koppelen.

Toch heeft de Shelly 1L voor mij 2 nadelen:
1. load van minimaal 20w
2. wifi

Ik zoek eigenlijk een oplossing via zigbee en waarbij geen neutrale draad nodig is en die dus detached mode ondersteund of een of andere vorm hiervan. Zijn deze er op de markt? Ik heb al flink gezocht maar kon zo niet echt iets vinden. Ik hoor het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door soepblik op 10-05-2023 23:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:49
Als je smart lampen hebt kun je ook de lamp permanente voeding geven en de uitgang van de module niet gebruiken?

Oftewel de draad die naar de lamp gaat rechtstreeks naar de lamp aansluiten en niet via de zigbee module.

Dan gebruik je alleen de schakelaar van de zigbee module en niet het relais / dimcontact.

[ Voor 3% gewijzigd door S-te-fan op 11-05-2023 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
Dat is inderdaad een oplossing, maar ik wil het future proof maken. Dus het zou fijn zijn als ik tussen deze standen kan wisselen bij eventuele lamp wissel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Dan ben je denk ik overgeleverd aan die shelly's voor zover ik kan vinden

Op de website van de home assistant community lopen ook verschillende threads met dezelfde vraag, en zonder bevredigend antwoord.

Veel geven zelfs hetzelfde antwoord als mij, dus t lijkt ook alsof de vraag naar zo'n optie niet percee hoog is.

Want je hebt ofwel smart lampen en smart schakelaars, dus dan bypass je de voeding naar de lamp.

Of je hebt smart schakelaars, met een domme lamp die je laat schakelen door de module.

Wat zou je willen doen in de toekomst dat je wilt wijzigen? Want als je een domme lamp gaat gebruiken zul je inderdaad wel de bedrading moeten wijzigen. Maar je hoeft geen nieuwe componenten te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droezel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 20:31
De knoppen van aqara kunnen dat.

Met blauwe draad: https://www.aqara.com/en/...switch-h1-eu-with-neutral
Zonder: https://www.aqara.com/en/...l-switch-h1-eu-no-neutral

Stukje lezen bij "convert to wireless switch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepblik
Kunnen de t1 modules van aqara dat ook?
https://www.aqara.com/eu/...itch-module-t1-no-neutral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Lijkt het niet op, aqara meldt het niet op zn website.

Volgens de instellingen die je kunt vinden bij zigbee2mqtt kan het niet, bij de switch kun je de "operation_mode" instellen op decoupled mode.

Voor de module zit deze instelling er niet bij. Dus dan zal het er inderdaad niet opzitten.

[ Voor 56% gewijzigd door S-te-fan op 12-05-2023 15:22 ]

Pagina: 1