Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulRyder
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 14:30
Ik heb een externe disk aan mijn router gehangen. En als ik ftp enable en een username wachtwoord instel dan werkt het via FIleZilla. Maar ik wil het graag met SFTP opzetten en SSHFS-Win Manager gebruiken om er een netwerk drive van te maken.

Maar zoals te zien in onderstaande screenshot wil hij niet connecten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83DrMYF3zrFdR_wGiInbmO8FhAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbE4ySCvqgFRzpWmIWfZaehy.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dat 192.168.1.254 mijn default gateway is en dat port 22 de default is voor SFPT. Die router staat ook gewoon op default instellingen. Wachtwoord klopt ook.

Ik heb ook al geprobeerd met FileZilla een SFTP connectie te maken maar dat lukt ook niet.

Omdat onderaan (zie screenshot) ook een "Host Number" en "Device Name" staat heb ik ook al geprobeerd om die aan de Host en/of Path toe te voegen.

Wachtwoord en username veranderd/reset om te kijken of dat wat hielp.

Geprobeerd om sftp met remote access aan te zetten en te connecten via mijn external ip adres (ook al heb ik dat liever niet, toch geprobeerd)

De router settings doorgelopen of ik iets van sftp settings zag, bijv dat er een andere poort is ingesteld dan 22, maar niks gevonden.

Firewall disabled, om te kijken of dat helpt.

Geprobeerd ook om te connecten via command line met
code:
1
telnet 192.168.1.254 22
maar krijg dan ook
Could not open connection to the host, on port 22: Connect failed
Allemaal zonder succes.

Ook kan ik online weinig vinden over die router behalve een gare user manual waarin vanalles staat, maar eigenlijk helemaal niks ;(

Ik heb weinig kennis van netwerk opzetten ed, maar ik dacht even een disk aan de router hangen en sftp instellen is zo gepiept, maar zit nu al 3 uur te kloten voor een simpel netwerk schijfje :X

[ Voor 5% gewijzigd door SoulRyder op 11-05-2023 00:05 ]

Beste antwoord (via SoulRyder op 12-05-2023 09:21)

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@SoulRyder

ik denk dat je je een beetje vergist in de mogelijkheden van een consumentenroutertje. en in de betekenis van sftp in plaats van ftps

verwarrend het is ?

sftp is een onderdeel van SSH,

ftps is een ftp sessie met ssl.

beide opties zijn vrijwel zeker niet beschikbaar.

dan is er ook nog dat hele stukje over bestandssystemen. je zulkt in de handleiding van je device moeten uitzoeken welke bestandssystemen er worden ondersteund door de ftp interface. met enige zekerheid durf ik te zeggen dat dat vermoedelijk alleen fat32 is en heel misschien NTFS (read only). maar dat zul je dus uit moeten vogelen.

wat Ben hierboven zegt is vrees ik vrij onwaarschijnlijk, exfat is inderdaad hét bestandsformaat bij uitstek om hiervoor te gebruiken, maar de linux implementatie heeft heel lang op zich laten wachten, en de kans dat het dus in een firmware van een ISP routertje zit is klein. maar misschien heb je geluk... in de userguide zal het zeker vermeld staan...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:15
Waarom wil je perse sftp, op je eigen lan is ftp toch prima?

Je kunt daarvoor WinFsp gebruiken.
https://winfsp.dev/rel/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulRyder
Hmm ik dacht dat dat mogelijk nog onveilig was dus wilde voor de zekerheid SFTP gebruiken. Maar inderdaad iemand moet al toegang tot je netwerk hebben om daarbij te kunnen en dan ben je toch al de sjaak.

Ga wel even kijken of ik dat dan wel werkend krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is en blijft een router met een beperkt OS welke waarschijnlijk geen SSH kent en ook SFTP alleen een hele FTP mogelijkheid en waarschijnlijk fat32 voor de HD die eraan hangt. Simpel maar het werkt wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulRyder
Ja het is zon gare modem die je bij je internet abbonement krijgt.

Bedoel je dat het mogelijk niet goed werkt omdat het een NTFS schijf is? Want ook al krijg ik wel een connectie via FileZilla met FTP het wil me nog steeds niet lukken om er een netwerk schijf van te maken ;(

[ Voor 16% gewijzigd door SoulRyder op 11-05-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:15
Ntfs kun je wel vergeten.
Gebruik gewoon exfat

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@SoulRyder

ik denk dat je je een beetje vergist in de mogelijkheden van een consumentenroutertje. en in de betekenis van sftp in plaats van ftps

verwarrend het is ?

sftp is een onderdeel van SSH,

ftps is een ftp sessie met ssl.

beide opties zijn vrijwel zeker niet beschikbaar.

dan is er ook nog dat hele stukje over bestandssystemen. je zulkt in de handleiding van je device moeten uitzoeken welke bestandssystemen er worden ondersteund door de ftp interface. met enige zekerheid durf ik te zeggen dat dat vermoedelijk alleen fat32 is en heel misschien NTFS (read only). maar dat zul je dus uit moeten vogelen.

wat Ben hierboven zegt is vrees ik vrij onwaarschijnlijk, exfat is inderdaad hét bestandsformaat bij uitstek om hiervoor te gebruiken, maar de linux implementatie heeft heel lang op zich laten wachten, en de kans dat het dus in een firmware van een ISP routertje zit is klein. maar misschien heb je geluk... in de userguide zal het zeker vermeld staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulRyder
Ja ik had geen idee, ik las ergens dat als je een usb aansluiting op je router hebt dat je er een externe schijf aan kan hangen. Dus ik zag dat er een usb aansluiting is en ik heb er de eerste beste schijf aangehangen die ik had liggen.

Had niet door dat het zo gevoelig was voor bepaalde settings. Ook wel de user manual opgezocht maar op de pagina over de USB settings staat bijzonder weinig informatie. Ook als ik de handleiding van 202 paginas doorzoek op ntfs, exfat of fat, geen resultaten. Dus dat is ook lekker belachelijk.

Maar bedankt voor alle reacties, ik ga nog even een keer kijken of ik wat voor elkaar krijg met fat32/exfat en anders als ik het nog wil kan ik kijken voor een andere router aan te schaffen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulRyder
Het is me eindelijk gelukt. De disk staat nu op FAT32, maar toen kreeg ik in eerste instantie dezelfde errors als met NTFS/exfat, dus mogelijk probeer ik dat later nog even opnieuw met 1 van die opties.

De disk staat nu in de router op FTP.

En verder heb ik het gratis programma FtpUse gebruikt om de drive te mounten: https://www.ferrobackup.com/map-ftp-as-disk.html

Met de volgende command:
[code]FTPUSE G: 192.168.1.254/usb1_1 password /USER:username /PORT:21[/code]

/usb1_1 is optioneel en ligt aan router settings, maar zorgt er bij mij voor dat hij direct naar de drive mount en je niet eerst die usb1_1 map moet openen in mijn geval.

EDIT: niet zo blij met FtpUse, gaf rare issues met de size van de disk

Ondertussen RaiDrive gevonden, gratis te gebruiken voor een paar disks, en werkt prima.
Simpel weg FTP selecteren de juiste username/password en ipadres invoeren en het werkt.
Heb nu de disk gemount als network drive.

Daarnaast werkt het dus wel toch met NTFS. Dus dat is ook fijn. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door SoulRyder op 13-05-2023 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan ook op de command line inloggen met de ftp client van Windows.
ftp
ftp> help

ftp is niet zo moeilijk qua opdrachten, maar een programma om een ftp directory als folder te gebruiken is handiger. Met de ftp client kun je scripts uitvoeren, bijvoorbeeld voor backups.

De belangrijkste reden om OpenSSH niet op te nemen zijn denk ik de vele security updates. Dan maar geen beveiliging denken sommige fabrikanten misschien. OpenSSH heeft een ingebouwde sftp en scp server.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 13-05-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01-2024
Hi SoulRyder,

Ik ga hetzelfde traject als jou door en ben het Wiel opnieuw aan het uitvinden. 8)7
Weet jij nog welke settingen jij in RaiDrive gebruikt hebt?
Gebruik jij een pad naam? en gebruik jij ftp of Sftp ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjhcFt12lWnCaHSu5IM0-Gm_9Jo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EpuqIs7DtOG8YMZ3khQCwuCk.png?f=user_large

Ik heb een Nokia-glasmodem XS-2426G-B van DELTA met een externe USB-schijf.
De Nokia ziet de USB-Drive keurig (NTFS).
Ik heb in de Nokia de USB (met credentials) aangezet maar bij het verbinden komt in RaiDrive de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IbIeNAUrDQGMNJJ9glWy0Rtdkc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vf29NweFBPkRpcfgZmWJU8Wh.png?f=user_large
Dank voor de hulp, Wiel

Wiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulRyder
@Wiel Volgens mij gebruikte ik FTP en path 193.168.1.254/usb1_1 als ik het me goed herinner.

Kwam er helaas al snel achter dat het extreem traag was dus heb het uiteindelijk niet meer gebruikt helaas.
Pagina: 1