Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 21:18
Beste tweakers,

Ik heb een tijdje gewerkt voor een opdrachtgever waar ik zacht gezegd niet op mijn plek zat als trainee. Op een gegeven moment had ik mijn mentor maar 1x in 3 maanden tijd gesproken. Dit zorgde voor overspanning, richting een burnout vanwege het gebrek aan sturing en structuur. (Ben inmiddels al uit dienst bij deze werkgever en opdrachtgever sinds 31 maart)

Hierbij heb ik fouten gemaakt in mijn gedeclareerde uren en moesten deze eigenlijk ziektedagen zijn in de maand januari. Mijn ziekmeldingen waren niet gelijk erin gezet door mezelf (fout van mezelf) De opdrachtgever heeft dus te veel betaald aan mijn werkgever. En ik moet volgens de werkgever opdraaien voor deze kosten door mijn reeds uitbetaalde vakantiedagen terug te storten.

Ik begrijp goed dat ik dingen fout heb aangepakt en een rommeltje van mijn administratie heb gemaakt. Mijn mentale gezondheid en functioneren zat echt op nul toentertijd. Echter kan ik weinig op internet vinden over mijn situatie. Is dit wettelijk toegestaan? Zo ja, dan aanvaard ik de consequenties. Zo nee, dan wil ik graag weten wat ik beter kan doen.

Hoor graag jullie input en nogmaals ik weet dat ik dingen fout heb aangepakt. ;(

tl;dr
- Dit speelt zich af in Nederland
- Het was een traineeship van werkgever A, en was gedetacheerd bij opdrachtgever B
- Ik ben al uit dienst sinds 31 maart bij zowel opdrachtgever als werkgever
- In januari paar weken overspannen ziek geweest maar sommige dagen als gewerkt gedeclareerd
- Opdrachtgever zegt tegen werkgever dat ik die dagen niet heb gewerkt maar opdrachtgever heeft die dagen wel betaald
- Werkgever wil niet opdraaien voor de kosten natuurlijk en schuift het door aan mij
- Omdat ik al uit dienst ben, moet het van mijn reeds uitbetaalde vakantiedagen

[ Voor 22% gewijzigd door AustinRivers op 10-05-2023 21:29 ]

Beste antwoord (via AustinRivers op 12-05-2023 17:28)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
AustinRivers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:06:
Voorbeeld van ingevoerde uren:
Maandag: 8u gewerkt
Dinsdag: 8u gewerkt
Woensdag-vrijdag ziek
De grote vraag is;
Wanneer is de ziekmelding gedaan?

Als jij keurig op maandag je hebt ziek gemeld en per abuis die 2 dagen hebt gedeclareerd, dan is er geen discussie over die 2 dagen: je was ziek.
Als jij echter woensdag een ziekmelding hebt gedaan, of niet eens de officiële kanalen hebt gebruikt, dan ben ik bang dat je heel veel risico loopt dat dit vakantiedagen gaat kosten.
In praktisch alle HR handboeken/inwerkprocedures staat een duidelijke procedure om ziekmeldingen te verwerken, juist om te voorkomen dat er achteraf discussie zou kunnen ontstaan.

De 'feitelijke' situatie, dat jij ziek zou zijn, is niet meer te controleren of naar te handelen.
https://www.kopadvocaten....-een-werknemer-ziek-is-3/
Meestal gaat het over 'is iemand weer beter', maar afwezig zijn zonder ziekmelding is net zo goed niet ziek, maar gewoon afwezig.

Ps. Uiteraard gebeurd het regelmatig dat een ziektemelding een of twee dagen later binnenkomt, iemand voelde zich niet lekker en komt er de volgende dag achter dat hij/zij echt ziek is en dat de dag ervoor ook niet meer ingehaald gaat worden. Of er is in het administratieve proces wat misgegaan en de melding komt wat later aan bij HR.
Maar maanden later ineens jezelf ziek melden als de opdrachtgever erachter komt dat ze onterecht worden gedeclareerd. Daar kun je als werkgever een veel groter probleem van maken dan ze nu doen.
https://www.ondernemenmet...-komt-niet-opdagen-wat-nu

Helemaal als dit meerdere incidenten zijn, dan kan de werkgever daar ook nog een boete voor geven, zeker als er reputatie schade is voor de werkgever.

Juridisch denk ik dan ook dat het volledig afhangt van de ziekmelding. Zelfs een App-je op maandag aan je werkgever (niet opdrachtgever!) kan je hierbij redden. Maar zonder enig bewijs van een ziekmelding, tja, dan heb je gewoon niet gewerkt en dan hoeft je werkgever je niet te betalen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Kun je eerst uitleggen hoe de constructie in elkaar steekt? Ben je gedetacheerd? Werk je (ook) als zzp'er? etc.

En speelt dit in België of in Nederland?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Nee, dat mag niet.

Als je je administratie op orde had gehad, had je werkgever minder omzet gehad, en evenveel kosten (nl. je loon). Nu wordt dat gecorrigeerd. Dat zijn geen kosten, het is een correctie. Er is niets op jou te verhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
Ik ga mee met unifi. Dit is gewoon een correctie naar de feitelijke situatie:
• De werkgever stuurt een creditfactuur naar de inlener/opdrachtgever.
• De werkgever boekt de betreffende uren van medewerker van 'gewerkt' naar 'ziek'

Ja, dat kost de werkgever geld, maar dat was de feitelijke situatie. Er zijn geen extra kosten gemaakt door het slordig boeken van de uren/ziektedagen.

Een grond voor een beperkte loonterugvordering is als er wachtdagen voor ziekte gelden of een lager percentage loondoorbetaling bij ziekte (vaak pas na lange tijd van toepassing). Dat is echter specifiek voor als de uren eenmaal als 'ziek' geboekt worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 10-05-2023 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AustinRivers
unifi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:51:
Nee, dat mag niet.

Als je je administratie op orde had gehad, had je werkgever minder omzet gehad, en evenveel kosten (nl. je loon). Nu wordt dat gecorrigeerd. Dat zijn geen kosten, het is een correctie. Er is niets op jou te verhalen.
Maar ik had dus mijn administratie niet in orde. Ik declareerde te veel uren in bij mijn werkgever, terwijl ik die dagen ziek was.

Woensdag-vrijdag ziek

En eigenlijk was ik al op maandag ziek. Dat is in grote lijnen wat er met mijn administratie is gebeurd. Heel stom van me dat ik zo heb ingediend. Maar het is wel zo gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 15:05
Eens met @Rukapul en @unifi tenzij het een uitzendconstructie was waarbij fase A van toepassing was, dan is ziekte voor rekening van UWV en niet van de werkgever. Dan zal er een uitkering aangevraagd moeten worden voor de ziektedagen. Dus het is even heel belangrijk wat er in je contract stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
[...]

Maar ik had dus mijn administratie niet in orde. Ik declareerde te veel uren in bij mijn werkgever, terwijl ik die dagen ziek was.

Woensdag-vrijdag ziek

En eigenlijk was ik al op maandag ziek. Dat is in grote lijnen wat er met mijn administratie is gebeurd. Heel stom van me dat ik zo heb ingediend. Maar het is wel zo gegaan
Ja, prima. Wat is je vraag nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AustinRivers
unifi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:44:
[...]

Ja, prima. Wat is je vraag nu?
Ik wilde even zeker weten of ik het goed begreep. Dus nu wordt er in principe een correctie uitgevoerd.

- Minder omzet voor werkgever
- Zelfde loon (dus geen vakantiedagen inleveren)
- Werkgever moet eigenlijk opdrachtgever de extra loonuren terug betalen

Is er nog ergens een document of bron te vinden waarbij ik dit terug kan vinden? Of moet ik hiervoor naar een juridisch loket of iets dergelijks als het dreigt te escaleren?

[ Voor 17% gewijzigd door AustinRivers op 10-05-2023 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 19:13

Zenix

BOE!

Je hebt een contract met de werkgever, niet met de opdrachtgever, die heeft hier niks mee te maken. Je had je ziek gemeld bij je werkgever? Vervolgens heb je bij de opdrachtgever een fout gemaakt in de uren declaratie waardoor die teveel betaald hebben. Het probleem is dus niet dat je werkgever kosten heeft gemaakt, maar dat die teveel heeft gefactureerd en dat lijkt mij niet jou probleem. Dat is het risico van de werkgever, daarvoor hebben ze ook zo'n dikke marge in de detachering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

DCV191283 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:07:
Eens met @Rukapul en @unifi tenzij het een uitzendconstructie was waarbij fase A van toepassing was, dan is ziekte voor rekening van UWV en niet van de werkgever. Dan zal er een uitkering aangevraagd moeten worden voor de ziektedagen. Dus het is even heel belangrijk wat er in je contract stond.
Dan nog is dat de verantwoordelijkheid van de daadwerkelijke werkgever van TS, nooit die van TS. Deze kosten/misgelopen winst mag nooit doorberekend worden naar werknemer. Al helemaal niet als terugbetaling o.i.d. zou een mooie janboel worden anders.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Woensdag-vrijdag ziek

Maar de werkelijke situatie is toch dat je ziek was? Werkgever kan hierdoor inderdaad minder factureren, maar jouw vakantiedagen of loon staan daar los van. Anders had je ZZP'er kunnen worden, dan had je ziek zijn inderdaad gelijk in de portemonnee gevoeld.

Dus ietsje minder omzet voor werkgever, heel jammer, maar helaas pindakaas.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 17:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

AustinRivers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Ik wilde even zeker weten of ik het goed begreep. Dus nu wordt er in principe een correctie uitgevoerd.

- Minder omzet voor werkgever
- Zelfde loon (dus geen vakantiedagen inleveren)
- Werkgever moet eigenlijk opdrachtgever de extra loonuren terug betalen

Is er nog ergens een document of bron te vinden waarbij ik dit terug kan vinden? Of moet ik hiervoor naar een juridisch loket of iets dergelijks als het dreigt te escaleren?
Wat voor constructie heb je? Gewoon loondienst? Of Midlance?
En staat er in je contract een clausule dat je de eerste (twee) ziektedagen voor eigen rekening komen?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09 15:05
LankHoar schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Dan nog is dat de verantwoordelijkheid van de daadwerkelijke werkgever van TS, nooit die van TS. Deze kosten/misgelopen winst mag nooit doorberekend worden naar werknemer. Al helemaal niet als terugbetaling o.i.d. zou een mooie janboel worden anders.
Klopt hoor, maar dat zou wel verklaren waarom werkgever het heeft over corrigeren van salaris...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Woensdag-vrijdag ziek
De grote vraag is;

Als jij keurig op maandag je hebt ziek gemeld en per abuis die 2 dagen hebt gedeclareerd, dan is er geen discussie over die 2 dagen: je was ziek.
Als jij echter woensdag een ziekmelding hebt gedaan, of niet eens de officiële kanalen hebt gebruikt, dan ben ik bang dat je heel veel risico loopt dat dit vakantiedagen gaat kosten.
In praktisch alle HR handboeken/inwerkprocedures staat een duidelijke procedure om ziekmeldingen te verwerken, juist om te voorkomen dat er achteraf discussie zou kunnen ontstaan.

De 'feitelijke' situatie, dat jij ziek zou zijn, is niet meer te controleren of naar te handelen.
Meestal gaat het over 'is iemand weer beter', maar afwezig zijn zonder ziekmelding is net zo goed niet ziek, maar gewoon afwezig.

Ps. Uiteraard gebeurd het regelmatig dat een ziektemelding een of twee dagen later binnenkomt, iemand voelde zich niet lekker en komt er de volgende dag achter dat hij/zij echt ziek is en dat de dag ervoor ook niet meer ingehaald gaat worden. Of er is in het administratieve proces wat misgegaan en de melding komt wat later aan bij HR.
Maar maanden later ineens jezelf ziek melden als de opdrachtgever erachter komt dat ze onterecht worden gedeclareerd. Daar kun je als werkgever een veel groter probleem van maken dan ze nu doen.

Helemaal als dit meerdere incidenten zijn, dan kan de werkgever daar ook nog een boete voor geven, zeker als er reputatie schade is voor de werkgever.

Juridisch denk ik dan ook dat het volledig afhangt van de ziekmelding. Zelfs een App-je op maandag aan je werkgever (niet opdrachtgever!) kan je hierbij redden. Maar zonder enig bewijs van een ziekmelding, tja, dan heb je gewoon niet gewerkt en dan hoeft je werkgever je niet te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AustinRivers
TheGhostInc schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:20:
[...]

De grote vraag is;

Nou ik heb dus een aantal dagen als gewerkt gemarkeerd in januari en deze week is gebleken dat het niet zo was. Ik heb ook een vaag geheugen rondom die periode en vulde mijn uren zomaar in. |:(

Met jouw uitleg is wel duidelijk dat het van mijn vakantiedagen af gaat. En dat ik blij moet zijn dat het geen boete is. Ik ga nog een flesje wijn halen voor mijn ex-werkgever, want dit was niet netjes van me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31
Nee, mag niet. Het zijn ook geen 'kosten', maar 'gemiste omzet'. Dat is werkgeversrisico. Als de werkgever zo weinig contact heeft met de werknemer dat de werkgever niet doorheeft uren te declareren waarop de werknemer ziek is, dan heeft de werkgever zijn zaken niet op orde.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1