Vraag om feedback plan zonnepanelen op garage dak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 17:41
Ik ben van plan (zelf) 14 zonnepanelen (Jinko 415Wp) op mijn garagedak te gaan leggen in 2 rijen van 7 panelen.
Het betreft een schuin pannendak op het zuiden zonder schaduw of obstakels.

Er is een 3 fase aansluiting aanwezig. De garage is aangesloten via een 5x6mm2 YMVK kabel van ongeveer 18 meter lengte middels een eigen groep.
In de garage is een verdeelkast aanwezig (ouderwets met draai zekeringen).

Wat ik heb begrepen is dat in deze situatie een string setup goed zou moeten kunnen functioneren.
(Dit werd me ook gedviseerd door Zonnemarkt die eerder offerte hebben gemaakt, maar ik schrok van de prijs :O )

Volgens Growatt ShineDesign zou ik uit de voeten moeten kunnen met een Growatt MOD6000TL3-X omvormer.

Mijn vragen:

Is het verstandig om 1 string van 14 panelen te maken, of beter 2 strings van 7? Volgens ShinedDesign kan het allebei. Maar ik twijfel zelf wat aan de lagere opstart panning bij 2 strings op bijvoorbeeld een bewolkte dag. Heeft iemand hier ervaring mee? De omvormer komt op zolder van de garage te hangen, precies er onder op de begane grond heb ik een werkplek. Ik zou het wellicht niet prettig vinden als de omvormer continue gaat pendelen en dit voor meer schakelgeluiden zorgt. Is de kans hierop kleiner met 1 string?
Met 2 strings lijkt het me makkelijker troubleshooten bij eventuele problemen. Vandaar de afweging.

Dan heb ik nog wat vragen over het aansluiten van de omvormer op de verdeelkast in de garage.

Is het aan te raden om van de omvormer naar de verdeelkast ook 5x6mm2 YMVK te gebruiken (deze afstand zal 5 meter zijn. Plus nog de 18 meter van de verdeelkast tot de meterkast in het woonhuis maakt 23 meter in totaal). Of kan een dunnere kabel hier volstaan?

Dan vraag ik me nog af of er op de huidige veerdeelkast een aftakking voor de PV installatie gemaakt kan worden of het wellicht de voorkeur heeft om de verdeelkast compleet te laten vervangen door een moderner exemplaar met daarin een eigen automaat voor de PV installatie. Jullie zullen wel merken dat mijn kennis op dit gebied niet zo geweldig is, dus dit wil ik uitbesteden. Maar zou het wel fijn vinden een beetje een beeld te hebben van hoe dit gaat worden.

Dan als laatste, kan iemand bevestigen dat de Aardleks in de meterkast van het huis OK zijn voor een PV installatie?

Eventuele inzichten of toevoegingen zijn zeer welkom. Alvast bedankt!

Hierbij wat foto's van de situatie:

Meterkast woonhuis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnP9eSALFF2Wr7sTYVP3egrxwGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3g8rdcKHm2izjY1s4KPsp2L.jpg?f=fotoalbum_large

Aardlek schakelaars:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbmSpxBcTxY2_oCi-UeYnoJK1V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DykznC75UKI3ZB8baG34Vww.jpg?f=fotoalbum_large

Groep naar garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLYV5vApOKwCB0BLVvBk4cEP3c8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z273lRRmHwy8GC2MG8O6k3sb.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeelkast in garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21vCMX3fHmW4Q2S2cgRxBzj__tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLB7xJBB6MWzyqiOrpm4Ykqq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Jorgeb op 10-05-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
500mA aardlek beveiliging is niet courant meer voor zover ik weet. Hangt de garage daar aan? Gebruikers groepen van niet vast bedraad spul wil je op 30mA hebben tegenwoordig.

De smeltzekeringen kast in de garage is onhandig… je zal er een extra krachtgroep moeten realiseren voor de PV.

Mocht je te weinig feedback over de verdelers krijgen dan kun je kijken in het elektro huisinstallatie topic… dat zit de juiste kennis.

Wat betreft de PV zelf: absoluut 1 string. Met 7 panelen is schaduw beheer zo goed als niet bestaand en draait de omvormer ook onnodig ver buiten nominaal.

Omvormer naar garage verdeler mag met 2,5mm2 - maar ik zou zeker 4 pakken, kosten verschil is minimaal.

Omvormers gaan meestal goed op 30mA aardlek, maar sommigen niet. Even zoeken in handleiding/installatie instructie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
Bedankt voor je reactie @Ronald

De 500mA aardlek hangt aan de krachtgroepen (garage en kookplaat keuken).
Het woonhuis zit op de 30mA.
Wellicht heeft dit te maken gehad dat de vorige bewoner oude houtbewerkings machines gebruikte in de garage.

Ik vraag me af of ik de 500mA aardlek moet laten vervangen, of dat het voldoende is om de verdeler in de garage te vervangen en de PV installatie hier in een eigen groep te geven met 30mA aardlek (gecombineerd in de automaat). Zal eens een topic openen in het elektro huisinstallatie topic hierover.

Betreffene de PV ga ik voor 1 string en een 4mm2 kabel van omvormer naar verdeler.

Dan kan ik daar alvast mee aan de slag :)

En ga nog even verder zoeken wat Growatt voor de MOD serie aan aardlek voorschrijft.. Ik kwam het niet tegen in de PDF met specificaties.

Nogmaals dank voor de inzichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Kookplaat kan niet meer op distributie groep.

Als de PV vol zou leveren heeft de kookplaat 3x16A via net en 3x9A uit de PV ter beschikking en dat is niet okay.

Dus kookplaat moet eigen groep krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
Ronald schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:07:
Kookplaat kan niet meer op distributie groep.

Als de PV vol zou leveren heeft de kookplaat 3x16A via net en 3x9A uit de PV ter beschikking en dat is niet okay.

Dus kookplaat moet eigen groep krijgen.
De kookplaat heeft al een eigen groep. Alleen delen ze dezelfde (500 mA) aardlek merkte ik vanmorgen (hoorde de kookplaat piepen bij het weer inschakelen).