Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:29
Systeem:
Asrock Taichi X570
Ryzen 3950X
128 GB DDR4 ram
Win10 22H2
oude kaart: ASUS ROG Strix Radeon RX 590 8GB GDDR5

Na vervanging van de GPU door een Intel Arc A770 heb ik in windows geen beeld meer. Booten in safe mode gaat prima. Daar heb ik met DDU alle oude drivers (zowel Nvidia, AMD en Intel) verwijderd en daarna van de Intel website versie 31.0.101.4314 gedownload en geïnstalleerd. Ook de betaversie 31.0.101.4335 geeft exact hetzelfde probleem.

Na DDU en voor installatie heb ik 1 zwart scherm en 1 scherm met beeld. Als ik de installatie "gewoon" in windows doe gaan na afloop beide schermen op zwart. Ik moet dan in safe mode weer DDU'en. Als ik de installatie zelf ook in safe mode doe heb ik na een reboot geen beeld meer. Ik zie de startup-animatie (die ronddraaiende bolletjes), maar die verdwijnen en dan zie ik geen loginscherm.

Wat kan ik nog doen naast een volledige schone windowsinstallatie?

[ Voor 3% gewijzigd door nielsgeode op 10-05-2023 20:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ah gaat het toch mis zo te zien. :/

-Maar wilde gok is misschien checken of Resizeable bar aan staat in je bios?
-Verder is er een verschil tussen HDMI en DP?
-Ook welke W10 versie is 22H10? :P
22H1 bestaat niet. 21H1 is al EOL. Daar kan je misschien nog 22H2 proberen. Aangezien 21H2 Home en Pro volgende maand toch ook EOL gaat, heb je waarschijnlijk weinig keuze.

Maar onder de streep vermoed ik dat een schone installatie wel eens nodig gaat zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
@DaniëlWW2
Was typo. Ik draai wel de nieuwste versie: 22H2

Kleine update: ik heb virtualization in de bios (tijdelijk) op disabled gezet. Ik kan dan de drivers in safemode installeren en rebooten. Ook heb ik na het rebooten beeld en kan ik (zelfs) mijn muis bewegen. De cursor beweegt dan mee op het scherm, maar klikken doet niks. Ook het toetsenbord doet niiks. Ik zie dus het windows loginscherm (de foto waar je moet klikken om het passwordvakje te krijgen), maar klikken en toetsen doen niks.

Als ik probeer om Linux Mint 21.1 x64 te booten (dmv een stick met Ventoy) dan wordt tijdens de bootsequence het scherm zwart en doet het systeem een restart, ook als LM in compatiblity modus doe.

Zou Intel Arc dan echt nog zo beroerd zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door nielsgeode op 10-05-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:39
Heeft het misschien iets te maken met je oude videokaart? Dat die een legacy bios had in plaats van UEFI? En via HDMI geprobeerd of DP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Dagion schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:31:
Heeft het misschien iets te maken met je oude videokaart? Dat die een legacy bios had in plaats van UEFI? En via HDMI geprobeerd of DP?
Ik wil geen HDMI. Het móet via DP. De DP kabels zijn allemaal netjes weggewerkt in kabelgoten e.d. en daar ga ik niks aan veranderen. De oude kaart had voor zover ik weet wel UEFI, maar garantie heb ik niet.

Overigens had ik vanmorgen helemaal geen beeld meer en gaf het debug foutcode 0xd6 (GPU not found).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:39
Dat kan, maar HDMI werkt voor een nieuwe install vaak beter dan DP is mijn ervaring. Daarna wisselen is meestal geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

nielsgeode schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Ik wil geen HDMI. Het móet via DP. De DP kabels zijn allemaal netjes weggewerkt in kabelgoten e.d. en daar ga ik niks aan veranderen. De oude kaart had voor zover ik weet wel UEFI, maar garantie heb ik niet.

Overigens had ik vanmorgen helemaal geen beeld meer en gaf het debug foutcode 0xd6 (GPU not found).
Daar gaat het ook niet om.
Dat er iets mis is met deze A770 is wel duidelijk. Maar wat?
Het is namelijk een steeds vaker voorkomend probleem dat DP kabels die geleverd worden bij je monitor, voor problemen zorgen. Daarom is HDMI kabel proberen inmiddels een redelijk logische stap om black screen issues te detecteren. :)

Verder heeft een RX590 een UEFI bios. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
DaniëlWW2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Daar gaat het ook niet om.
Dat er iets mis is met deze A770 is wel duidelijk. Maar wat?
Het is namelijk een steeds vaker voorkomend probleem dat DP kabels die geleverd worden bij je monitor, voor problemen zorgen. Daarom is HDMI kabel proberen inmiddels een redelijk logische stap om black screen issues te detecteren. :)

Verder heeft een RX590 een UEFI bios. ;)
Asrock support gaf als advies om de kaart terug te doen en een AMD te nemen. Zoals Asrock het zegt: "Intel weet dat deze kaarten veel problemen hebben maar weigert het op te lossen omdat er binnenkort toch een nieuw model op de markt komt."

Als het ding toch terug gaat dan ga ik er geen tijd meer in stoppen. ;) Hij is al uitgebouwd en terug in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

nielsgeode schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Asrock support gaf als advies om de kaart terug te doen en een AMD te nemen. Zoals Asrock het zegt: "Intel weet dat deze kaarten veel problemen hebben maar weigert het op te lossen omdat er binnenkort toch een nieuw model op de markt komt."

Als het ding toch terug gaat dan ga ik er geen tijd meer in stoppen. ;) Hij is al uitgebouwd en terug in de doos.
Oh komen er binnenkort nieuwe? Dat zou voor mij ook nieuws zijn. :P
Maar terugsturen kan ik goed begrijpen. Ik was niet zomaar wat terughoudend over ARC. Het kan goed werken, maar of het ook werkt is de vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 19:02
Wel heel erg kort door de bocht dan door Asrock, als ze echt ZO slecht waren verkochten ze die dingen toch niet? Tis toch ook je merk die je wilt beschermen lijkt me....

Denk dat je gewoon een slechte combi hebt aan hardware/bios of een dode kaart, kan gebeuren.

Zijn er toch zat die prima werkend zijn. Hier en daar zullen echt wel issues zijn maar geen beeld krijgen en/of driver kunnen installeren is niet normaal.

En de nieuwe komen pas op zn vroegst eind dit jaar dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
meljor schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:07:
Wel heel erg kort door de bocht dan door Asrock, als ze echt ZO slecht waren verkochten ze die dingen toch niet? Tis toch ook je merk die je wilt beschermen lijkt me....

Denk dat je gewoon een slechte combi hebt aan hardware/bios of een dode kaart, kan gebeuren.

Zijn er toch zat die prima werkend zijn. Hier en daar zullen echt wel issues zijn maar geen beeld krijgen en/of driver kunnen installeren is niet normaal.

En de nieuwe komen pas op zn vroegst eind dit jaar dacht ik?
QC is ook een dingetje. Ik geef honderden euro's uit aan een kaart, ding werkt niet. Dan wil ik daar geen gedoe van hebben en dat heb ik nu wel. Dan is het dus klaar. Ik kan mijn tijd wel beter besteden dan nog meer troublen met Intel.
Pagina: 1