Werk pc van de baas samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 23:05
Hallo!

Ik werk sinds kort als planner en wij maken hier gebruik van Nucjes, ik heb een hele oude i3 Nuc en mijn collega planner een i5. Nu is vooral de mijne gigantisch traag, vooral als ik meerdere tabbladen open heb staan met Google Drive dingen, het planningsprogramma zelf en Skype.

Het laden van een simpele Excel of Spreadsheet bestand duurt gewoon veel te lang, terwijl dit op andere pc's en laptops van collega's ( lees, nieuwere en snellere ) het bestand wel gelijkt opent.

Nu heb ik van de baas een budget gekregen van ongeveer 1000 euro per pc om voor mij en mijn collega wat uit te zoeken en ik ben tot onderstaand lijstje gekomen.

Hebben jullie misschien tips wat er eventueel beter zou kunnen? Het enige wat echt vast staat bij mij, dat is de behuizing. Ik heb thuis 2 keer over dezelfde staan en ik vind deze echt mooi :)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 332,01€ 332,01
1MoederbordenMSI PRO Z790-P WIFI€ 229,-€ 229,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 89,-€ 89,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W€ 58,35€ 58,35
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 56,43€ 56,43
Totaal€ 949,31

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:16
Ik zou eigenlijk adviseren om zakelijk gezien niet aan zelfbouw te beginnen. Wie gaat zorgen dat die systemen bijvoorbeeld up-to-date blijven qua firmware e.d. Wie zorgt er voor het beheer, stel er komen weer cpu security vunerabilities aan het licht, bij een HP of Dell weet je dat tenzij je systeem echt zwaar verouderd is de updates wel komen en ook nog eens makkelijk te installeren zijn, bij zelfbouw moet dat allemaal nog maar gebeuren. Imho, zelfbouw leuk voor thuis, maar zakelijk zou ik er niet snel aan beginnen, die machines zijn er (hopelijk) om geld te verdienen, niet om uren kwijt te zijn aan trouble shooting als er wat mis / kapot gaat, om daarna te horen dat er geen garantie meer is, of dat je 3 weken moet wachten op een nieuw moederbord.

Ga je wel zelfbouwen, zou ik zeker niet kiezen voor een overclock cpu en bord, kun je ook gelijk met een (veel) goedkopere koeler af. Persoonlijk zou ik ook na de recente hack zeker zakelijk even geen MSI kopen. Wie weet immers wat daar nog aan risico's uit komt. Ik weet ook niet of ik zakelijk gezien overklok geheugen zou plaatsen van corsair.

Edit: Aangezien jullie schijnbaar gestandaardiseerd zijn op NUC's, waarom niet 'gewoon' een 13th gen NUC nemen? https://ark.intel.com/con...ntel-core-processors.html of 12th gen als het echt iets goedkoper moet: https://ark.intel.com/con...ntel-core-processors.html

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 10-05-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-05 11:04

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Ik denk dat dit een beetje overkill is. Een i7 heb je voor de toepassingen wat je noemt waarschijnlijk niet nodig. 16 GB RAM geheugen is waarschijnlijk wel fijn om te hebben. Als je niet gaat overclocken is een Z moederbord niet nodig en kan je waarschijnlijk beter een goedkope B pakken.

Ik vraag me om eerlijk te zijn vooral af waarom je oude NUC traag is en wat de bottleneck is. Is het de CPU, de hoeveelheid RAM geheugen, een trage HDD?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Niet zelf gaan bouwen, gewoon wat i5 Optiplexen laten komen met supportcontract. Jij bent de supportdesk straks voor alle pc's anders, wil je dat echt? Jij hebt ze toch gebouwd dus jij weet er alles van, waarom doet ie het net nu niet dan? Heb je het soms niet goed gedaan.. Ik had je toch gevraagd iets goeds samen te stellen? Staat er dan 3 man achter je te zich te ergeren.

Niet aan beginnen.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 10-05-2023 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:42

Detmer

Professioneel prutser

Hoe erg is het als de PC kapot is? Kan je dan uitgebreid gaan troubleshooten en kan je 2 weken wachten op een vervangend onderdeel/ reparatie?

Zo ja, dan kan je overwegen zelf te bouwen. Zo nee, HP, Dell of Lenovo vragen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-06 23:05
TheAncientDovah schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:12:
Ik denk dat dit een beetje overkill is. Een i7 heb je voor de toepassingen wat je noemt waarschijnlijk niet nodig. 16 GB RAM geheugen is waarschijnlijk wel fijn om te hebben. Als je niet gaat overclocken is een Z moederbord niet nodig en kan je waarschijnlijk beter een goedkope B pakken.

Ik vraag me om eerlijk te zijn vooral af waarom je oude NUC traag is en wat de bottleneck is. Is het de CPU, de hoeveelheid RAM geheugen, een trage HDD?
De NUC is gewoonweg verouderd, heb laatst al een clean install gedaan maar dat heeft ook niets geholpen helaas.

De reden dat ik voor zelfbouw wil gaan is heel simpel, ik vind het leuk om te doen :) Dit ga ik dan samen doen met onze ict man, ik hoef er dan ook niet bang voor te zijn dat als er in de toekomst iets kapot gaat dat ik voor het hele bedrijf de helpdesk ben want dat is de ict man al :D

En aangezien je voor een bedrag van 1000 euro meer bang for buck hebt dan een kant en klare pc, dat speelt natuurlijk ook mee.
@TheAncientDovah welke B type zou je adviseren dan, want overclocken gaat inderdaad niet gebeuren.
@Detmer Als er wat kapot gaat is dat geen ramp, we hebben nog genoeg backups en ander apparatuur om mijn werkzaamheden te hervatten. Dat kan zelfs vanuit huis.
@Dennism Een NUC past natuurlijk wel beter op het bureau, maar qua uitbreidingsmogelijkheden ( ook voor in de toekomst ) heb ik gewoon liever een ouderwetse kast naast mij staan 8) En je zit dan nog aan hetzelfde geld in totaal wat ik zo snel kan zien.

[ Voor 14% gewijzigd door dropkikker op 10-05-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-05 11:04

TheAncientDovah

dropkikker schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:22:
[...]
@TheAncientDovah welke B type zou je adviseren dan, want overclocken gaat inderdaad niet gebeuren.
Wellicht is dit iets?
uitvoering: ASUS PRIME B760-PLUS

Heeft tevens een 2.5 Gbit ethernet aansluiting, wat waarschijnlijk een fijne feature is in de toekomst.

EDIT: Ik zie dat je oorspronkelijke keuze wifi heeft. Dus dan is dit wellicht een optie.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B760-PLUS WIFI
uitvoering: ASUS PRIME Z790-P WIFI

[ Voor 26% gewijzigd door TheAncientDovah op 10-05-2023 19:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
Heb je echt meer bang voor buck?

https://www.dell.com/nl-n...010-micro/s007o7010mff_vp

32 GB Ram, 1TB SSD "mooie" behuizing. Je kan ook wel duidelijk zien dat je het leuk vindt, niks mis mee, maar ik zou het op mijn werk wat zakelijker aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:16
[...]

@Dennism Een NUC past natuurlijk wel beter op het bureau, maar qua uitbreidingsmogelijkheden ( ook voor in de toekomst ) heb ik gewoon liever een ouderwetse kast naast mij staan 8) En je zit dan nog aan hetzelfde geld in totaal wat ik zo snel kan zien.
Aanschaf waarde zegt echter, zeker zakelijk natuurlijk, helemaal niets. Ik zou eerder kijken naar de TCO van een zakelijke machine t.a.v. zelfbouw over een periode van 3-5 jaar, dan zijn ze immers afgeschreven en worden ze normaliter vanvangen volgens het binnen het bedrijf geldende lifecycle beleid. En neem uiteraard ook de (Windows) licenties e.d. mee (en zorg dat je dat goed voor elkaar hebt), waar je privé nog wel een 'grijs circuit' licentie kan hebben, wil je daar zakelijk eigenlijk niet mee aankomen.

Net als uitbreidbaarheid, wij beheren zeer grote aantallen werkplekken (en dat doe ik al bijna 20 jaar, al is het de laatste jaren meer datacenter / private cloud werk voor mijzelf en minder client georienteerd) en de keren dat een zakelijke client machine achteraf geupgrade werd qua hardware en niet vervangen kan ik bij wijze van spreken op 1 hand tellen. Dat gebeurt echt zo weinig dat ik daar bij aanschaf echt geen doorslaggevende rekening mee zou houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waarom zou je een paar uur besteden aan het bouwen van een PC? Tuurlijk wel leuk om te doen, maar ik denk dat mijn werkgever liever 500 euro factureert aan een klant dan dat hij mij 3 uur bezig laat zijn met het uitzoeken van componenten en een PC in elkaar zetten. Als ik dan echt heel heel graag met ijzer aan de gang ga, dan vindt het DC team het vast niet erg als ik een keer kom helpen preppen.

Zelfbouw kan goedkoper zijn, als je de uren niet hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dennism schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:19:
[...]

Aanschaf waarde zegt echter, zeker zakelijk natuurlijk, helemaal niets. Ik zou eerder kijken naar de TCO van een zakelijke machine t.a.v. zelfbouw over een periode van 3-5 jaar, dan zijn ze immers afgeschreven en worden ze normaliter vanvangen volgens het binnen het bedrijf geldende lifecycle beleid. En neem uiteraard ook de (Windows) licenties e.d. mee (en zorg dat je dat goed voor elkaar hebt), waar je privé nog wel een 'grijs circuit' licentie kan hebben, wil je daar zakelijk eigenlijk niet mee aankomen.

Net als uitbreidbaarheid, wij beheren zeer grote aantallen werkplekken (en dat doe ik al bijna 20 jaar, al is het de laatste jaren meer datacenter / private cloud werk voor mijzelf en minder client georienteerd) en de keren dat een zakelijke client machine achteraf geupgrade werd qua hardware en niet vervangen kan ik bij wijze van spreken op 1 hand tellen. Dat gebeurt echt zo weinig dat ik daar bij aanschaf echt geen doorslaggevende rekening mee zou houden.
Nog niet meegerekend inderdaad, bij het lijstje in de ts zit nog geen Windows licentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:48
[...]

En aangezien je voor een bedrag van 1000 euro meer bang for buck hebt dan een kant en klare pc, dat speelt natuurlijk ook mee.
Niet hoe jij ze samenstelt. Een overclockbare i7 en Z bord voor een zakelijke pc? Compleet onzin natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:53
pennywiser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:15:
Niet zelf gaan bouwen, gewoon wat i5 Optiplexen laten komen met supportcontract. Jij bent de supportdesk straks voor alle pc's anders, wil je dat echt? Jij hebt ze toch gebouwd dus jij weet er alles van, waarom doet ie het net nu niet dan? Heb je het soms niet goed gedaan.. Ik had je toch gevraagd iets goeds samen te stellen? Staat er dan 3 man achter je te zich te ergeren.

Niet aan beginnen.
Koop inderdaad gewoon twee pc’s met supportcontract (HP, Lenovo, Dell) in plaats van dit gehobby. Dat is meer voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:57
Als je alle bezwaren die de tweakers ^^ genoemd hebben gaat negeren zou ik een paar aanpassingen doen in je lijst
  • Neem de nano variant van deze kast, de kast die je mooi vindt is twee keer zo groot en bevat vooral veel lucht met een systeem zonder een flinke videokaart
  • Neem de laatste generatie i5, die presteert aardig in de buurt van de vorige i7 en is makkelijker te koelen, zeker als je niet gaat overklokken.
  • Een Z series moederbord en een K series CPU is voor overklokkers - neem een B serie moederbord en een non-K CPU, ook de Intel Core i7-13700 met een DeepCool AK500 passen nog binnen je budget als je twijfelt aan de prestaties van de i5
  • Neem een betere kwaliteit voeding.
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 262,01€ 262,01
1MoederbordenASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI€ 218,70€ 218,70
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingDeepCool AK400€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 99,90€ 99,90
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 805,21

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 10-05-2023 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
TheAncientDovah schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:12:
...

Vraag is tactvol ontweken, maar niet beantwoord. Misschien is meer geheugen of een HDD vervangen door een SSD een prima voordelige oplossing.
Is gelijk een opsteker voor je carriere. Je krijgt 1000 euro om een probleem op te lossen en je lost 't op voor 100. Dat maakt meer indruk dan 1000 euro stuk slaan omdat dat 't gestelde budget was.

En als 't toch echt toe is aan nieuw, als de NUC jaren hebben volstaan, waarom een lompe kast als het weer een NUC kan zijn. Is misschien weinig spannend om in elkaar te zetten, maar bespaart je werkgever weer uren. Wederom een opsteker.

En ook nog eens 120W i.p.v. 500W voeding. Weer een opsteker. Een stuk zuiniger.

Tjonge denkt die werkgever. Die @dropkikker denkt weer even goed met ons mee. Misschien tijd om 'm vaker meer verantwoordelijkheden te geven.

1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi7 (EU-stroomkabel)€ 599,-€ 599,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMSX32GX4M2A3200C22€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 56,43€ 56,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,33

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 13:40

DataGhost

iPL dev

Die bang for buck krijg je alleen maar als jouw tijd gratis is en er nooit iets misgaat. En inderdaad zoals genoemd ook niet met wat je in je winkelmandje hebt gelegd. Kijk eens hoeveel tijd je bezig bent met het samenstellen, bestellen, bouwen en installeren van die machine, vermenigvuldig dat met je uurloon (het kost je werkgever stiekem nog meer) en kijk hoe het dan zit met de bang for buck ten opzichte van een kant-en-klaar ding. De uren die je daaraan hebt besteed zijn vervolgens "verloren", dat kunnen jij en je werkgever niet erg vinden natuurlijk, maar eventueel iets om rekening mee te houden.

Dan is er inderdaad nog het puntje garantie, als er wat kapot gaat zal je zelf moeten troubleshooten wat dat is (kost weer uren) en dan een garantietraject in gaan (duurt lang), hopen dat je troubleshooting correct was, en ondertussen werkt de machine niet. Meeste componenten heb je eigenlijk maar twee jaar garantie op terwijl afschrijving van een computer doorgaans in vijf jaar gebeurt dus je zit makkelijk met flink hogere kosten als er na drie jaar iets stuk gaat. En als je een fout maakt bij het uitkiezen van passende componenten kan je geen gebruik maken van de WKOA enzo, omdat de boel zakelijk besteld is. Als jij iets sloopt tijdens het bouwen is het heel triest maar dan moet er gewoon weer betaald worden voor vervangende componenten en zo is heel dat voordeel heel gauw verdampt.

Zet daar tegenover een kant-en-klaar kantoormachine van een van de grote namen die je alleen maar hoeft te bestellen, komt geïnstalleerd aan en daar kan je gewoon vijf jaar next business day on-site garantie op afsluiten als dat er niet standaard al bij zit. Dat ga je op geen enkele manier evenaren zonder een complete reservemachine op de plank te hebben liggen. Dan ben je misschien een euro of 200-300 meer kwijt ten opzichte van een identieke zelfbouw waarbij je gokt dat alles blijft werken, maar zoveel kost jij waarschijnlijk ook voor het bouwen van die machine.

Op dit moment heb je nog niet eens duidelijk uitgelegd wat het gebruik van de machine precies gaat zijn, ik zie Excel, Skype, een planprogramma en een browser, was dat het? Dan is je winkelmand echt enorm dikke overkill. Dus wat moet de machine precies gaan doen en wat voor hardware heb je nu die kennelijk te langzaam is geworden?

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 11-05-2023 00:04 ]

Pagina: 1