Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangrails
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-05-2023
Hallo, mijn internet is van koper omgezet naar glasvezel. Waar de glasvezel het huis binnenkomt zit een mediaconverter die het glavezelsignaal omzet naar WAN. Er dient nu een kabel aangelegd te worden tussen de WAN-aansluiting van de mediaconverter en de WAN-aansluiting van mijn router, Fritzbox 7590. Dat gaat om allerlei redenen een heel kostbare aangelegenheid worden. Mijn vraag is nu: kan de WAN van de mediaconverter bij het aansluitpunt van de glasvezel geconverteerd worden naar DSL? Dan kan alles blijven zoals het is. Ik hoop dat iemand een oplossing weet!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:52
[beunoplossing]
Je kan over de huidige telefoondraad met 4 aders tot 100mbit netwerk overheen sturen dat werkt wel in praktijk maar hoort niet in theorie.
Meer dan 100mbit gaat ook niet lukken over een telefoondraad.

Deze telefoondraad zit tussen de mediaconverter en je Fritzbox

Je maakt aan beide kanten een RJ45 stekker waarvan pen 1,2,3 & 6 zijn aangesloten ofwel Wit-orange/orange/wit-groen/wit-blauw/blauw/groen.
[/beunoplossing]

Letop als je dit doet en je krijgt storingen waardoor de provider moet langskomen dat ze hier geen support op geven.

Dit is een zeer goedkope oplossing en alleen als laatste redmiddel, anders zul je moeten kijken of de Fritzbox bij de glasvezelpunt kan hangen en via WiFi in je woning kan komen.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 10-05-2023 18:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:36
Begrijp ik de situatie goed dat het aansluitpunt van de DSL aansluiting op een andere plaats staat dan die van glasvezel? En dat de Fritzbox bij de DSL aansluiting staat? Waar zijn beide aansluitpunten?

Wat is het probleem met het trekken van een netwerk kabel tussen beide plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangrails
Dank je mr_evil08! Wat gezellig die beunoplossing. En nee, EricJH, De DSL aanslusiting is naast de glasvezelaansluiting. Wat de moeite betreft van een nieuwe aansluiting: laat ik zeggen dat een monteur die er verstand van heeft het niet zag zitten die kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Waarom kan de Fritzbox niet naar de locatie van de glasvezelaansluiting? Zit deze in de woonkamer naast een oude telefoonaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangrails
Ja, precies. in de woonkamer. Wifi is niets want ik krijg er enorme hoofdpijn van. Als de Fritzbox daar moet staan geef ik de moed op: als die kabels die het hele huis door moeten naar de PC's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@vangrails ik snap nog steeds niet zo goed wat nu precies je vraag of bedoeling is..

1 wat was de oude situatie,
2 wat is de nieuwe situatie
3 waarom (want: allerlei redenen is echt te vaag, daar kunnen we niets mee) is een kabel trekken geen optie.
4 wat is de reden dat je denkt dat je glasvezel verbiding omtoveren naar dsl de oplossing zou zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@i-chat Zo moeilijk is de situatie niet.

TS had DLS, het modem was verderop in de woning aangesloten. Nu is er glasvezel en hangt de converter op de plek waar die binnenkomt. Omdat het een enorme klus is om de netwerkkabel van de converter naar de plek van het DSL modem te krijgen, waar TS ook het glasvezelmodem wil hebben, wil die de DSL kabel misbruiken als netwerkkabel. Dit scheelt een enorme klus én het nieuwe modem kan op de plek van de oude komen te staan.

De glasvezelverbinding wordt dan niet omgetoverd tot een DSL verbinding. Alleen de DSL kabel kan worden gebruikt om het signaal van de converter naar het modem te krijgen. Dat zou een kwestie zijn van knippen, stekkertje knijpen en klaar.

@vangrails Zoals je hierboven al had meegekregen kun je de DSL kabel misbruiken voor deze situatie maar je krijgt dan geen snelheid hoger dan 100MBit.
Dat die monteur het niet zag zitten om de kabel te vervangen kan allerlei redenen hebben. Er is een kans dat het goed mogelijk is maar dat die er geen zin in heeft gehad, onder het mom van "zoek het maar uit". Ik zou het eerst zelf eens onderzoeken of de DSL kabel écht vast zit waardoor die niet te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangrails
De oude situatie is dat een koper aansluiting DLS binnenkomt (waar nu de glasvezel is) via een lange 4-aderige kabel naar de DSL-ingang van de Fritzbox. De nieuwe situatie: koper vervangen door glasvezel met WAN converter. De 4-aderige kabel kan niet vervangen worden voor een geschikte kabel. Stap 4 is simpel: alles bij het oude laten d.m.v. het converteren van de WAN naar DSL. Precies zoals mr_Evil heel goed begrepen heeft. Maar misschien, i-chat, weet je een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangrails
Dank je sypie. Zo is het prima duidelijk. En de snelheid. Ik ben al een dagje ouder. Ik heb geen drukke baan meer en kan wel wachten als er iets gedownload moet worden. Geduld genoeg. Trouwens leuk gezegd: de DSL kabel misbruiken als netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:43
vangrails schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:42:
Hallo, mijn internet is van koper omgezet naar glasvezel. Waar de glasvezel het huis binnenkomt zit een mediaconverter die het glavezelsignaal omzet naar WAN. Er dient nu een kabel aangelegd te worden tussen de WAN-aansluiting van de mediaconverter en de WAN-aansluiting van mijn router, Fritzbox 7590. Dat gaat om allerlei redenen een heel kostbare aangelegenheid worden. Mijn vraag is nu: kan de WAN van de mediaconverter bij het aansluitpunt van de glasvezel geconverteerd worden naar DSL? Dan kan alles blijven zoals het is. Ik hoop dat iemand een oplossing weet!
Ja hoor dat kan prima met een Ethernet Extender of soms noemen ze het ook wel een Ethernet Converter of Ethernet Bridge. Die heb je in verschillende soorten, bijvoorbeeld een Ethernet over VDSL2 Converter (meestal beperkt tot 10/100Mbps) of een G.HN Gigabit Ethernet Bridge op basis van G.hn deze gaan tot 1Gbps.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 09:53

joker1977

Tweakert

Ik zou even kijken naar een Ethernet-over-Power kastje. Je hebt spanning bij je mediaconverter en je hebt spanning bij je Fritz-box. Daar in de stopcontacten hang je aan beide kanten een Ethernet-over-Power kastje en dan heb je in ieder geval een stabiel(ere) oplossing dan die beun-oplossing van Ethernet over telefoonsnoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
wan converteren naar DSL is hoe dan ook niet haalbaar (geen commercieel verkrijgbare hardware voor) dus als de kabel vervangen geen optie is dan is 4-ader-ehternet de enige optie voor zo'n kabel.

let er wel op dat dit ECHT houtje-touwtje is en dat het behoorlijk storingsgevoelig is.

mocht het ombouwen van je kabel nou niet werken, dan is naar mijn idee powerline je enig resterende optie nu je ook wifi hebt uitgesloten. beide zijn geen geweldige oplossingen maar soms moet je roeien met wat je hebt.

@joker1977 - ik moet bekennen dat ik niet zo mega-veel ervaring heb met powerline-ethernet, maar de uplink (wan poort) van een fritzbox over powerline laten lopen klinkt bij mij als vragen om heel veel extra ellende. zou je dan niet beter je fritzbox bij het aansluitpunt kunnen laten en een extra switch toevoegen,

[ Voor 23% gewijzigd door i-chat op 10-05-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
joker1977 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:39:
Ik zou even kijken naar een Ethernet-over-Power kastje. Je hebt spanning bij je mediaconverter en je hebt spanning bij je Fritz-box. Daar in de stopcontacten hang je aan beide kanten een Ethernet-over-Power kastje en dan heb je in ieder geval een stabiel(ere) oplossing dan die beun-oplossing van Ethernet over telefoonsnoer.
Dan zou ik nog eerder een goede mesh set nemen, 1 in meterkast, 1 bij TV. Dit is wel wifi, maar beduidend beter dan ethernet over power en hogere snelheid dan de telefoonkabel als netwerkkabel.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Cyriel85 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Dan zou ik nog eerder een goede mesh set nemen, 1 in meterkast, 1 bij TV. Dit is wel wifi, maar beduidend beter dan ethernet over power en hogere snelheid dan de telefoonkabel als netwerkkabel.
doe dan MoCa als er wel een Coax kabel tussen bijde punten ligt.. werkt nog fijner

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Cyriel85 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:43:
[...]

TS gaf aan geen wifi te willen in verband met hoofdpijn klachten, nou weet ik dat er een hoop mensen zijn die beweren dat het onzin is, een andere groep dat ze het toch zelf elke dag meemaken... wat het ook zijn mogen, het lijkt me behoorlijk zinloos om die discussie hier te gaan voeren.

TS wil geen wifi, dan zoeken we naar alternatieven, je kunt er hooguit bij vertellen hoe groot het compromis is dat je daarbij maakt maar verder is het ECHT offtopic.

@SMSfreakie - MoCa zou inderdaad nog een goede oplossing kunnen zijn, ik ging er echter aan de hand van de situatie-schets van uit dat de pc's in een studeerkamer ofzo staan waar dan vast geen coax naartoe ligt. misschien hebben we geluk en ligt die er wel... want dat zou inderdaad wel eens de beste (minst storingsgevoelige) oplossing kunnen blijken.

als er verder geen kabel-tv ofzo over die coax gaat dan zou dit zelfs een directe oplossing maken waarbij mijn eerdere oplossing met een extra switch vermoedelijk niet nodig gaat zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door i-chat op 10-05-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangrails
Dank je i-chat. Helaas liggen er geen coax kabels. Ik ben wel blij verbaasd over de reacties. Er blijkt toch nog wel iets mogelijk! Wat is dat toch fijn, dit Forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als 100Mb snel genoeg is gewoon aan beide zijde een RJ45 eraan even opzoeken welke posities in het stekkertje en klaar werkt in huis prima en is sneller en goedkoper dan wifi of moca etc.
Wifi geeft waarschijnlijk hoofdbrekens als het een appartement betreft in een pand vol met andere wifi, dan is het bereik k. Overigens is het altijd wel mogelijk een kabel te trekken maar je moet het wel willen en dat ontbreekt bij de meeste monteurs als het lastig wordt. Tot ze op uur loon staan dan kan heel veel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:41
Een ethernetkabel van de mediaconverter naar de Fritzbox in je woonkamer? Kun je niet gewoon de route die de telefoonlijn volgde overnemen met een nieuwe (stugge) Ethernet kabel?
Ik heb voor tijdelijk mijn bestaande telefoonlijn alvast in de CAT6A wandcontact doos gehangen, want bij mij is de glasvezel aansluiting nog niet actief. De telefoonkabel die er ligt uit de jaren '80 heeft hele dunne (en ondertussen broze) draden. Die kun je wel in een LSA connector geduwd krijgen maar het breekt bij de minste of geringste beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Gewoon even die telefoonkabel vervangen door een cat 6 utp kabel.
Aan beide kanten afmonteren op netwerk doos.

Dat is de enige verstandige methode en behoorlijk eenvoudig te doen.

Ps neem gewoon cat 6 utp en geen cat6a of cat7, die laatste twee zijn volkomen overbodig, dikker en stugger dus lastiger te verwerken.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 10-05-2023 20:15 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Wat je eventueel ook voor 'omzetters' vindt, niet gebruiken. Het is niet voor niets dat wij als KPN monteurs echt alleen met UTP mogen aansluiten op de NT/ONT (mediaconverter). Alle andere oplossingen geven in de praktijk problemen en zit je aldus nog met iets wat niet doet wat je wil.

Meestal is telefoonkabel vrij eenvoudig te vervangen door netwerkkabel en dat is dan feitelijk de enige optie die realistisch gezien ook echt bruikbaar is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangrails
Vriendelijk bedankt allemaal. Met al deze mooie commentaren kom ik er vast wel uit. Het weekend zal het leren!
Pagina: 1