• swedendedicated
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-05 14:32
Mijn Gigabyte aorus xtreme 3090 heeft helaas de geest gegeven, lcd display werkt niet meer en de kaart crashed zodra je een game start of een benchmark. BOD of zwart scherm. Soms wordt de videokaart ook niet gevonden bij het opstarten.
Uiteraard firmware F2/F3 geupdate maar geen succes.

COntact opgenomen met gigabyte via meerdere kanalen maar ze zeggen doodleuk dat ze niet direct met consumenten werken en ik contact op moet nemen met de winkel waar ik de kaart gekocht heb.
De winkel is een 2e kans winkel en heeft geen technische kennis van grafische kaarten en ook geen mogelijkheid om een RMA uit te geven.

Wat moet ik nu doen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

swedendedicated schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:12:
De winkel is een 2e kans winkel en heeft geen technische kennis van grafische kaarten en ook geen mogelijkheid om een RMA uit te geven.
Dat is hun probleem en niet het jouwe. Ze moeten je een vervangend product leveren of aanbieden de koop te ontbinden. Bij het ontbinden zou je normaliter ook een vervangend product kunnen eisen i.p.v. geld terug indien je voor datzelfde bedrag op dat moment niet een vergelijkbaar product kunt aanschaffen, of laatste ook voor 'tweedekans artikelen' geldt weet ik niet.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
Gigabyte lijkt geen fabrieksgarantie af te handelen direct met consumenten.

Je hebt wettelijk een overeenkomst met de winkel. Zij zijn je aanspreekpunt. Zij zullen dus met gigabyte moeten schakelen of zelf opdraaien voor de garantie. Dat is voor hun om uit te zoeken.

Fabrieksgarantie is geen recht. Dat is een extra service die de ene fabrikant wel en de andere niet levert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRDT
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:55
Ik heb hier enige ervaring mee. Het lijkt inderdaad dat Gigabyte geen service verleent aan consumenten, maar in de praktijk doen ze dat wel. Megekko heeft weinig zin om klanten te helpen, dus ook zij sturen je door naar Gigabyte: https://www.megekko.nl/info/rma_gigabyte

Toen ik mailde naar dat mailadres (service@giga-byte.nl), kreeg ik de volgende reactie:

Toen ik naar partner_rma@gigabyte.de mailde, kreeg ik netjes een RMA-nummer.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 17:43

XallaX

Meow

Ik heb vorig jaar een moederbord opgestuurd naar Gigabyte in Duitsland en die is nagekeken. Als je een account hebt op de Gigabyte site kun je een support request doen. De door mij opgegeven foutcodes waren genoeg en kreeg gewoon zelf een RMA nummer van Gigabyte met alle gegevens om het bord op te sturen. Alleen wel zelf opsturen naar Duitsland dus (verzekeren etc.)

Via deze site https://esupport.gigabyte.com/Login/Index?ReturnUrl=%2f

[Voor 10% gewijzigd door XallaX op 10-05-2023 16:34]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 23:31

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
VB -> SF

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23

COntact opgenomen met gigabyte via meerdere kanalen maar ze zeggen doodleuk dat ze niet direct met consumenten werken en ik contact op moet nemen met de winkel waar ik de kaart gekocht heb.
Dan zal je hem waarschijnlijk ook voor een leuke prijs gekocht hebben. Dit is IMO dan gewoon het risico van 2e hands (of zo iets) kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Mijn Gigabyte aorus xtreme 3090 heeft helaas de geest gegeven, lcd display werkt niet meer en de kaart crashed zodra je een game start of een benchmark. BOD of zwart scherm. Soms wordt de videokaart ook niet gevonden bij het opstarten.
Uiteraard firmware F2/F3 geupdate maar geen succes.

Wat moet ik nu doen?
Wettelijk heb je recht op garantie van de verkoper, niet van de fabrikant / importeur.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:03
WEBGAMING schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:07:
[...]

Dan zal je hem waarschijnlijk ook voor een leuke prijs gekocht hebben. Dit is IMO dan gewoon het risico van 2e hands (of zo iets) kopen.
Dat is zeker niet het risico van een "2ekansjes" winkel, dat kan namelijk ook gewoon Koelblauw zijn bijvoorbeeld.

Die moeten nog steeds gewoon garantie verlenen. Hoe ze dat doen is aan hen.

• swedendedicated
De kaart was nieuw/sealed toen ik deze kocht. Ik had partner_rma al reeds gemaild maar die zeggen doodleuk dat het via de winkel moet. Als je dan beantwoord krijg je hem antwoord meer.

Gigabyte, lezen we even mee over hoe top jullie support is?

Inmiddels heeft de webwinkel toegezegd naar gigabyte te zullen emailen, het zou wel heel flauw zijn als het dan wel lukt want die zullen enkel als doorgeefluik dienen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
swedendedicated schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:58:
Dat hardwarefabrikanten vaak iets van commerciële garantie bieden wil niet zeggen dat dit altijd het geval is. Wanneer je als consument iets koopt in Nederland heb je sowieso recht op wettelijke garantie via het verkooppunt. Een fabrikant en/of winkelier mag je ook commerciële garantie aanbieden maar is vrij om daar eender welke voorwaarde aan vast te hangen die ruimer of meer beperkt is dan je wettelijke garantie. Als je dat niet zint dan kan je uitwijken naar de wettelijke garantie.

Verkopers van hardware wijzen graag naar het bestaan van de commerciële garantie omdat het voor hen minder werk en kosten zijn maar ze mogen jou geen wettelijke garantie weigeren.

In dit geval hoor je dus sowieso de winkel aan te spreken. Als zij jouw product niet kunnen herstellen of vervangen kan je vragen om de koop te ontbinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WEBGAMING
Zet je gewoon lekker af tegen die winkel waar het gekocht is. Want het is hun "schuld".
Er zijn gewoon bepaalde regels en manieren hoe het werkt. Jij wil daar buitenom gaan, maar daar wil Gigabyte niet aan mee werken. Dat zegt helemaal niets over hun service.

Geen geweldige vergelijking, maar even het enige wat ik kan bedenken...
Dit is als op alle snelwegen 150 rijden, boetes krijgen, en dan klagen over hoe slecht onze wegen of overheid zijn.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Mijn Gigabyte aorus xtreme 3090 heeft helaas de geest gegeven, lcd display werkt niet meer en de kaart crashed zodra je een game start of een benchmark. BOD of zwart scherm.
1) Waarom moet de fabrikant of verkoper de kaart herstellen of vervangen volgens jou?

Een zaak die je koopt (of het nu een fiets, een toetsenbord of een grafische kaart is) moet geschikt zijn voor normaal gebruik en voldoen aan wat je ervan mocht verwachten.

Daarbij is de wet sinds een jaar ook strenger geworden in het voordeel van consumenten. Dus:

2) Ben je een consument? (Waarschijnlijk wel)
3) Wanneer heb je de kaart gekocht?
4) Hoe heb je de kaart gekocht?
Als de kaart niet voldoet aan wat je ervan mag verwachten, kun je een beroep doen op:

- het wettelijke 'garantie' systeem bij non-conformiteit en dat verloopt via de verkoper als de fabrikant niet toevallig ook zelf de verkoper is
- een eventuele commerciële garantie die je extra rechten geeft bovenop je wettelijke rechten, maar aan een commerciële garantie mag de fabrikant of verkoper voorwaarden verbinden

5) Is er sprake van een commerciële garantie?
6) Zo ja, wat staat er in de garantievoorwaarden over wie je moet benaderen?
7) Heb je die garantievoorwaarden ook ontvangen bij aflevering?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:58
De kaart was nieuw/sealed toen ik deze kocht. Ik had partner_rma al reeds gemaild maar die zeggen doodleuk dat het via de winkel moet. Als je dan beantwoord krijg je hem antwoord meer.

Inmiddels heeft de webwinkel toegezegd naar gigabyte te zullen emailen, het zou wel heel flauw zijn als het dan wel lukt want die zullen enkel als doorgeefluik dienen.
De verkoper is nog altijd verantwoordelijk, fabrikanten die directe garantie verlenen doen dat als een service niet omdat je daar recht op hebt.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:06
TRDT schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:28:
Ik heb hier enige ervaring mee. Het lijkt inderdaad dat Gigabyte geen service verleent aan consumenten, maar in de praktijk doen ze dat wel. Megekko heeft weinig zin om klanten te helpen, dus ook zij sturen je door naar Gigabyte: https://www.megekko.nl/info/rma_gigabyte

Toen ik mailde naar dat mailadres (service@giga-byte.nl), kreeg ik de volgende reactie:
[Afbeelding]
Toen ik naar partner_rma@gigabyte.de mailde, kreeg ik netjes een RMA-nummer.
Je hebt het over Megekko, maar de factuur lijkt van een ander bedrijf te zijn (cdiscount?)

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Dennism
Dat is dan ook in Nederland de gebruikelijke route, zeker wanneer de fabrikant geen directe fabrieksgarantie geeft, zoals hier het geval lijkt te zijn.

Gigabyte vermeld dit ook duidelijk op hun site: https://www.gigabyte.com/eu/Support/Warranty/Graphics-Card

Waarom wil je zo graag via de fabrikant dit regelen, terwijl de standaard wettelijke rechten die je in Nederland de verantwoordelijkheid juist bij de verkoper neerlegt.

[Voor 13% gewijzigd door Dennism op 11-05-2023 11:19]

• TRDT
Dennism schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Je hebt het over Megekko, maar de factuur lijkt van een ander bedrijf te zijn (cdiscount?)
Dat is niet mijn punt. Het gaat erom dat je buiten de webshop om wel rechtstreeks een garantieaanvraag kan doen. Megekko legt uit hoe dat werkt.

• Dennism
TRDT schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Dat is niet mijn punt. Het gaat erom dat je buiten de webshop om wel rechtstreeks een garantieaanvraag kan doen. Megekko legt uit hoe dat werkt.
Ah ok, ik dacht dat je bedoelde dat Megekko jou niet heeft willen helpen. Iets wat ze wel wettelijk verplicht zijn.
Maar je hebt dus enkel extra informatie van hun site gehaald.

[Voor 7% gewijzigd door Dennism op 11-05-2023 11:18]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TRDT
Dennism schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Ah ok, ik dacht dat je bedoelde dat Megekko jou niet heeft willen helpen. Iets wat ze wel wettelijk verplicht zijn.
Maar je hebt dus enkel extra informatie van hun site gehaald.
TS verkeerde in de veronderstelling dat het niet mogelijk is om rechtstreeks garantie aan te vragen. Met behulp van die uitlegpagina van Megekko en mijn eigen ervaring (screenshot) heb ik geprobeerd weer te geven dat het wel degelijk mogelijk is.

• swedendedicated
WEBGAMING schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:20:
Zet je gewoon lekker af tegen die winkel waar het gekocht is. Want het is hun "schuld".
Er zijn gewoon bepaalde regels en manieren hoe het werkt. Jij wil daar buitenom gaan, maar daar wil Gigabyte niet aan mee werken. Dat zegt helemaal niets over hun service.

Geen geweldige vergelijking, maar even het enige wat ik kan bedenken...
Dit is als op alle snelwegen 150 rijden, boetes krijgen, en dan klagen over hoe slecht onze wegen of overheid zijn.
Op hun website staat dat je garantie vanuit de fabrikant hebt, maar dat is bij Gigabyte dus niet het geval...
Ze hebben Gigabyte gecontacteerd, mocht daar niets uit komen dan is het dus; als ik de reacties hier zo lees, de verkoper die alsnog verantwoordelijk is voor een vervangend product/reparatie en als dat niet mogelijk is het oorspronkelijk geld terug krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennism
TRDT schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:20:
[...]

TS verkeerde in de veronderstelling dat het niet mogelijk is om rechtstreeks garantie aan te vragen. Met behulp van die uitlegpagina van Megekko en mijn eigen ervaring (screenshot) heb ik geprobeerd weer te geven dat het wel degelijk mogelijk is.
Moet zeggen dat die pagina van Megekko wel lijn recht tegenover Gigabyte staat. Die geven namelijk op alle producten een fabrieksgarantie zo lijkt het, behalve op moederborden en videokaarten. Zie https://www.gigabyte.com/eu/Support/Warranty/Motherboard en dan de uitvouw knop om andere product categorieën te selecteren.

Ik vraag me af of het juridisch dan ook wel zo slim is om daar op in te gaan, ook al zijn ze via een omweg mogelijk welwillend zoals in jouw geval, in mijn ervaring in het verleden toen ik nog bij een partij werkte die ook Gigabyte verkocht is dat namelijk eigenlijk de ingang voor verkopers van gigabyte producten om hun RMA's in te dienen en is dat niet bedoeld voor webshops om hun klanten daar heen te leiden. Wie neemt namelijk de verantwoordelijkheid als het pakket zoekraakt tijdens de heenreis, of bijvoorbeeld wanneer ze gebruikersschade menen te constateren.

Ik zou het denk ik zelf nog altijd gewoon via de verkoper regelen, laat die zijn verplichtingen maar nakomen en mij als klant ontzorgen.

[Voor 10% gewijzigd door Dennism op 11-05-2023 11:29]

• TRDT
Dennism schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Moet zeggen dat die pagina van Megekko wel lijn recht tegenover Gigabyte staat. Die geven namelijk op alle producten een fabrieksgarantie zo lijkt het, behalve op moederborden en videokaarten. Zie https://www.gigabyte.com/eu/Support/Warranty/Motherboard en dan de uitvouw knop om andere product categorieën te selecteren.

Ik vraag me af of het juridisch dan ook wel zo slim is om daar op in te gaan, ook al zijn ze via een omweg mogelijk welwillend zoals in jouw geval. Wie neemt namelijk de verantwoordelijkheid als het pakket zoekraakt tijdens de heenreis, of bijvoorbeeld wanneer ze gebruikersschade menen te constateren.

Ik zou het denk ik zelf nog altijd gewoon via de verkoper regelen, laat die zijn verplichtingen maar nakomen en mij als klant ontzorgen.
Ik had destijds via CDiscount ongeveer dezelfde situatie: het ging om een tweedekansproduct. Ik had hem wel naar Frankrijk kunnen opsturen, maar dan hadden ze me slechts geld terug gegeven. In die tijd hield ik de GPU liever en heb ik hem naar Gigabyte opgestuurd.

De juridische status van zo'n omweg is inderdaad wel onduidelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WEBGAMING
swedendedicated schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Op hun website staat dat je garantie vanuit de fabrikant hebt, maar dat is bij Gigabyte dus niet het geval...
Ze hebben Gigabyte gecontacteerd, mocht daar niets uit komen dan is het dus; als ik de reacties hier zo lees, de verkoper die alsnog verantwoordelijk is voor een vervangend product/reparatie en als dat niet mogelijk is het oorspronkelijk geld terug krijgen.
Precies.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:05

DataGhost

iPL dev

WEBGAMING schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:07:
[...]

De winkel heeft aan die leuke prijs natuurlijk als voordeel dat die meer klanten kan trekken. Beetje oneerlijk dat ze daarmee onder hun wettelijke verplichtingen uit zouden kunnen komen, die er bij andere winkels voor zorgen dat de prijs is wat die is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AORUS – GIGABYTE
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 09:24

AORUS – GIGABYTE

Bedrijfsaccount AORUS - GIGABYTE
Ik heb na onze email communicatie van een paar dagen terug al een balletje intern opgegooid voor de afhandeling van deze request.

In principe zou de de winkel de RMA moeten afhandelen. Zoals ook eerder gemeld heeft dat meer met het koopcontract en de wettelijke verantwoordelijkheid (verzenden / verpakken etc). Wie betaalt als PostNL de doos kwijtraakt naar onze RMA afdeling? Hij heeft tenslotte geen koopcontract met Gigabyte zelf. Blijft een lastige kwestie.

Anyway, blij om te laten weten dat we gaan proberen deze kerel te helpen. Toch zeker geen verkeerd kaartje zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBGAMING
Waardeloze rot service van jullie. :+

Heel erg netjes!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee