Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Mijn vraag
Wat is de meest aanbevolen werkwijze als ik mijn GPU wil wisselen van kamp AMD naar kamp NVIDIA? Het gaat mij dan met name om de drivers/software. Wat moet ik doen om een nette schone installatie te doen, WINDOWS opnieuw installeren vind ik een heel gedoe.. Als dat niet hoeft; top! Als dat wel is aanbevolen; Oké, iemand suggesties?!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn systeem bevat nu een AMD kaart (Asus HD7970) en ik heb een NVIDIA RTX 2080 Super klaar liggen. Ik heb Windows 10 draaien en verder alle drivers geïnstalleerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb even gekeken en kom een tooltje tegen genaamd "Display Driver Uninstaller" (DDU). Dit zou alle registry keys ook moeten verwijderen en een situatie opleveren waarbij je helemaal 'fresh' begint zonder GPU drivers.

Ik kijk uit naar jullie hulp! :)

[ Voor 16% gewijzigd door fungho op 10-05-2023 16:01 . Reden: Aanvulling in de vraagstelling, concreter ]

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Gebruik vooral DDU. Dan komt het goed. Ik heb dat al meerder keren succesvol kunnen doen (in safe mode).
Mocht je dan tegen allerlei problemen lopen, kun je altijd nog overwegen een herinstallatie van Windows te doen, maar dit is bij mij nooit nodig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:18
Zoveel moeite is een schone installatie tegenwoordig niet. Voelt zelf altijd beter persoonlijk bij zo’n swap om een schone installatie te doen. Mocht het wel veel moeite zijn is DDU in principe genoeg en ik trek altijd de netwerk stekker er uit zodat Windows zelf niet wat gaat installeren.

Dus driver even klaar zetten op bureaublad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:37
DDU werkt inderdaad gewoon top. Ik zou ook opnieuw installeren aanraden, maar zo niet moet het ook wel goed komen met DDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Windows opnieuw installeren voor nieuwe hardware is anno 2023 echt totaal onnodig.

Met DDU de AMD drivers verwijderen is meer dan voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:37
Is ook gewoon omdat het wel eens goed is om "schoon" te beginnen. Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang het er al op staat.

Ik heb toch ook wel eens rare driverproblemen/conflicten gezien door het wisselen van hardware. Niet zo zeer met videokaarten, maar chipset drivers bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Dank allemaal voor jullie reacties!

Het is gelukt, de drivers verwijderd met behulp van DDU.

Windows-installatie is nog relatief vers, dus die heb ik lekker gelaten voor wat die was.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou altijd het volgende doen (doe ik eigenlijk al sinds Windows XP tijdperk):
1) Drivers en software verwijderen via reguliere uninstaller en reboot
2) Na de reboot, geen nieuwe drivers installeren (eventueel in safe mode), oude GPU laten zitten. Restanten laten verwijderen met DDU
3) Computer uit, oude hardware er uit, nieuwe hardware er in, rebooten
4) Juiste drivers downloaden en installeren, bijvoorbeeld met download: NVCleanstall 1.15.1 in het geval van AMD > nVidia

Dit is misschien wat veel en dubbelop, maar dan weet ik wel 100% zeker dat alles weg en schoon is. :)

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 11-05-2023 18:11 ]

Pagina: 1