Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Beste Mensen,

Naar meer dan een half jaar wachten heb ik eindelijk mijn korte string omvormer binnen :) . Obv een eerder ontwerp en advies van jullie heb ik gekozen voor een korte string omvormer en zwaardere optimizers.

Bijgaand het resultaat van het ontwerp

De panelen rond de opstaande dakrand op uitbouw komen verhoogd op een frame te staan ivm schaduwwerking

Zie jullie nog gekke dingen of mogelijkheden voor optimalisatie? Een overdimensionering van 126% moet kunnen toch?

Hartelijk dank.

Marinus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6e5MG_a4PLGAhCAU7oraDbuwtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hp6eZHEDDaiepCPFAx4GWKcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qalzPFrGdG7Evvda6rZB3elgcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWQj88UrhMj7tklxGvAWXYam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyw3KPrHML8z4EjPUUEQfvLGQfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Eutb1eioiryUIf0xjj1CgHyW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoZNwoVWjB5rIuLXR9ogX7Wy3IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNK20i5COqww6NpNmDH1umYi.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Designer zegt ja :Y

Zitten geen verdachte zaken in het rapport

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Dank voor je snelle reactie Ronald. :-). Ga het in gang zetten

Nog een vraag mbt de stringvolgorde. Automatisch stringontwerper geeft onderstaande aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hehSNKmXRZ9hPWqJiBTSGpETgXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rX0pqs9Q9kJnFhsDA69iduda.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had al wat solarkabels getrokken naar de verschillende clusters ;-)

Maakt het wat uit waar ik begin met plus of min (paneel 1 of 21)?

Kan ik binnen een cluster een andere volgorde kiezen? Heb een wat te korte plus kabel liggen om paneel 1 te bereiken (draai paneel1-6 dan om)

Vind het wat zonde om extra connecties/verlengingen te maken als dat niet nodig is of gaan dit soort aanpassingen ten kosten van het rendement?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:06
Je wil absoluut inductie lussen voorkomen.
Dus minimaal oppervlak tussen de bekabeling.

Let op! De optimizer naar optimizer kabels vormen deel van de kabels , dus je moet retour langs alles leiden.

Verder boeit het de omvormer niet in welke volgorde dingen zitten. Zolang je maar 21x plus aan min knoopt (dus opletten met de kabels tussen dakdelen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Okey, dank je Ronald. Goed om te weten.

Ik heb de 4 velden nu zo goed als klaar liggen met optimizers en 1 lange kabel langs alles.

Punt waar ik mee zit en niet uitkom is de aansluiting van de eerste/laatste optimizer die op de omvormer aangesloten word.

De plus (rode kabel) heeft een male aansluiting die de omvormer ingaat, dus een female aan de andere kant.

Deze zou dan logischerwijs aan de plus/ lange kabel met male stekker van de eerste optimizer moeten.
Alleen zo koppel ik + aan +. Welke (denk) fout maak ik hier 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:27
Bij de s500b is de lange kabel de plus klem. Als je de kabels aan de optimizers hebt aangesloten en de optimizers met elkaar verbonden zijn . Dan kan je de Dc spanning meten bij de omvormer tussen de 2 kabels. Deze is ongeveer 1VDC per optimizer . Bij jouw 21 optimizers dus ongeveer 21Volt DC. Met je multimeter kan je ook de plus en min kabel bepalen . Als je goed aangesloten bent is de rode plus en de zwarte min . Ook al zou je ze polariteit omgekeerd hebben gemaakt ,voor de werking maakt het niet zolang je de juiste kabel maar aan de juiste klem van de omvormer aansluit. De kleur kabel is voor gebruik niet van belang. Enkel om het overzichtelijk te houden is rood de plus en zwart de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus1973
Dank voor je reactie Browny :-). Ik zal de string eerst helemaal rondleggen, aansluiten en doormeten. Ik neem aan dat ik die 21 volt dc kan meten zonder aangesloten te zijn op de panelen?

De lange kabel is idd de plus klem en heeft een male connector. En dit zou de juiste kabel/ connector (male) in de omvormer zijn. Ik knoop hierdoor echter + aan +.

Ronald zei eerder "Zolang je maar 21x plus aan min knoopt". Hierdoor vroeg ik mij af of ik goed bezig ben. In de rest van de string knoop ik nl. wel overal + aan -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:27
Om de 21Volt te hebben moeten de panelen wel op de optimizers zijn aangesloten en licht zijn. Pas als het paneel licht zien ziet en dus spanning maakt geeft de optimizer waarop het paneel aangesloten is veiligheids spanning van 1VDC uit, op de omvormer staat duidelijk welke ingang de plus of de min is. Ge hoeft enkel op de corresponderende connector die op deze ingang past op de kabel te plaatsen. En ja de optimizer geeft aan welke de plus en min is en deze worden zoals je zelf zegt plus met min verbinden van de volgende optimizer. (Om alzo de string spanning te bekomen )Echter op de omvormer wordt aangegeven welke ingang de plus of min is afkomstig van de string . Dus ja de plus klem van de optimizer wordt aangesloten op de plus ingang van de omvormer. Complementair voor de minkabel op de min ingang van de optimizer
Pagina: 1