• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 10:55
Beste medetweakers,

Ik heb sinds 2019 een zonnepaneelsysteem wat naar alle tevredenheid werkt. Echt hebben we sinds vorig jaar een spaarpomp waardoor de elektra verbruik nu hoger is geworden. Nu wil ik mijn huidige systeem uitbreiden door aan de achterkant 6 nieuwe panelen erbij te plaatsen.

Het volgende heb ik en wil ik er aan veranderen.
Aan de voorkant heb ik 8 panelen die op 1 string zitten en daar wil ik niets aan doen.

Aan de achterkant heb ik 4 Phono Solar PS330M1-20/UH (diamond) Twin cell panelen op een plat dak zitten. Op een aparte string op de omvormer. Deze hebben last van de schaduw van mijn huis en wil daar met het bij plaatsen van de nieuwe panelen 4 optimizers van tigo op plaatsen. De Tigo Energy TS4-A Optimizer

Aan de achterkant 6 nieuwe panelen wil kijken naar minimaal 400Wp panelen om bij te plaatsen. Hier ook optimizers bij plaatsen aangezien er een dakkapel naast zit en in de zelfde string plaatsen als de 4 die al op het platte dak liggen.

Bij het vervangen gelijk een nieuwe omvormer die 3 fase heeft aangezien de meterkast dit ook heeft en hierdoor de stroom ook beter verdeeld is voor het terug leveren. Ik heb nu een GoodWe 3000 D NS en wil deze upgraden naar een Goodwe GW4KT-DT.

Mijn vraag is die vier panelen kan ik die laten liggen en daar de nieuwe panelen in dezelfde string bij "aanknopen" of is het verstandiger om die panelen te vervangen met nieuwe. Dus 10 nieuwe panelen met de tigo optimizers er ook bij.

Hierbij nog een screenshot die ik van uit de designer heb gemaakt van Solaredge.
En een link naar mijn opbrengst bij PVOutput:

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=85799

Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfpwxG64pE1O7KLBXxXadiOc1_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2lmVl04qbctrj5JpYXoiKG5.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Dit zijn te korte string lengtes om met een 3 fase omvormer te werken.

Optimizers doen bijna niets bij harde schaduw mits je omvormer voldoende laag in Vmpp kan om de panelen in de schaduw in bypass te dwingen.
Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Bij string omvormer kun je geen panelen met verschillende eigenschappen, azimut of helling combineren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tuskermalt
Hey dank je wel dus als ik het goed begrijp. Is het beter om 6 panelen met een een nieuwe omvormer te plaatsen aan de achterkant van het dak.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Yes.

En bij voorkeur zoveel mogelijk boven de lijn van de dakkapel.

Kun je niet 2 rechts(zuid) en 4 links van dat dakraam?

Naast de dakkapel ga je relatief veel bypass gebruiken... Meeste zon blijft uit de zuid richting komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tuskermalt
Is niet heel erg mogelijk er zit daar ook nog rookgasafvoer van de cv ik krijg daar bijna geen panelen tussen maar is altijd een mogelijkheid.

[ Voor 82% gewijzigd door Tuskermalt op 11-05-2023 10:20 . Reden: Antwoord aangepast. ]