Zou dit werken? (cooler idee)

Pagina: 1
Acties:

• SmegHead
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Topicstarter
Ik weet niet of dit misschien a eerder aan bod is geweest, ik heb geen zin om duizenden coolertopics door te lezen.

Bij de meeste coolers op dit moment wordt de lucht door de koelribben naar beneden geblazen en buigt dan af naar de zijkant en verdwijnt dan.
Zou het niet veel beter zijn om tussen de koelribben wat gaatjes te boren zodat een deel van de airflow als het ware door de cooler gaat en rechtstreeks op de processor komt. (uiteraard geen gaten op de core)

Hier een snel (zeer snel) gemaakt paintplaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.shadowcom.nl/pics/cooler.JPG
In het midden het gedeelte voor op de core en tussen de koelribben enkele gaatjes.

Dit lijkt mij een paar voordelen hebben:
- Meer koeloppervlak door die gaatjes
- Airflow rechtstreeks op het keramische(???) deel van de processor, dus koelt ook wat af waardoor de core wat meer warmte naar de zijkant kwijt kan.
- Minder luchtverspilling.

Laat even weten wat jullie ervan denken. Ik wil het best uitproberen, maar heb nu een SuperOrb en ik denk niet dat deze techniek daarop werkt.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Ik vind het wel goed bedacht, en denk ook wel dat het gaat werken....MAAR, laat ik nou net niet een expert zijn op dit gebied. Anders doe je het met een goedkope hsf. Eerst gewoon erop, en temp opnemen, en daarna me gaatjes, gewoon gelijk naar je bios gaan. Want mocht het dan verkeerd gaan, dan zie je het op tijd. Als je eerst naar windows moet om de temp te zien, kan he al te laat zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

M.I. gaat dit niet werken..

Wil je lucht door die gaatjes blazen moet je of behoorlijk grote gaten hebben, of druk op zien te bouwen, en druk opbouwen lukt niet, en met een paar grote gaten is de hele base van je koeler weg!

De vergroting van het koeloppervlak is te verwaarlozen.

Koeling van het "keramische deel" van de cpu lijkt me ook niet echt erg nuttig, uiteindelijk is het de core waar het gebeurt..

Ik denk dat als je een blowertje aan de achterkant van je mobo ter hoogte van je cpu monteert, je hetzelfde effect bereikt, en das weinig...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:47

Epsilon

het is leuk bedacht, maar nu he je weinig warmte verspreiding

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Volgens mij heeft het geen zin. Want dan was het al eerder gedaan.

Het eerste probleem wat zich meteen voordoet. Die fan blaast een hoop stof je heatsink in (as you all will know)
en je wilt geen stof-ophoping op je CPU hebben.

Geen inspiratie

Verwijderd

Probleem is dat normaal het metaal de warmte gelijkmatig verspreidt over de cooler en deze over het grote opp. verspreidt en de fan deze warmte afvoert...

Als je nu gaten erin boort, zit je met het probleem dat er een kleinere eff. opp. is om de warmte door het koellichaam te laten afvoeren... die gaatje vrij klein zullen zijn en er alleen maar een isolerende laag onstaat, omdat lucht slecht warmte isoleert. JE nooit een hoog genoege druk kan opbouwen om lucht van je fan door die gaatjes te persen en al komt het erdoor... waar wordt het dan afgevoert???

Leuk idee... maar de temp. van je proc. zal alleen maar toenemen

Verwijderd

Lijkt me slecht voor de warmtespreiding. Misschien zijn gaten in de zijkant nuttiger? (zeg maar de vinnen)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 21:38
De vergroting van het koeloppervlak en het koelen van het keramische deel van de CPU wegen niet op tegen de hoeveelheid metaal die je weghaalt die normaal voor een redelijke energietransport naar de vinnen zorgt.

Je verhoogt zogezegd de thermische weerstand...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 22:23

marco899

Know's what he wants.

Op zondag 02 september 2001 13:55 schreef Mr_Atheist het volgende:
De vergroting van het koeloppervlak en het koelen van het keramische deel van de CPU wegen niet op tegen de hoeveelheid metaal die je weghaalt die normaal voor een redelijke energietransport naar de vinnen zorgt.

Je verhoogt zogezegd de thermische weerstand...
Inderdaad.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• SmegHead
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05-2023

SmegHead

aka Ace Rimmer

Topicstarter
Ok, bedankt voor jullie reacties, zitten goede argumenten tussen om het toch niet te doen, alhoewel..als ik nog eens een cooler overheb. ;)

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast!

• ^Stalkie^
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51
Het zal niet werken en ik zal uitleggen waarom. Er zijn 3 soorten warmte transport bekend. Straling, Stroming en Geleiding. De koeling van je cooler is hoofdzakelijk gebaseerd op het principe van geleiding (Vandaar het superplatte metalen oppervlak aan de onderkant van de cooler). Door de kleine ruimte waarin die luchtstroming zou lopen zou het stromings transport niet goed genoeg werken, omdat de aanwezige luchtstroom (minimale massastroom) nooit meer warmte kan opnemen dan bij geleiding het geval is. Daarom zitten er ook koelribben op je cooler. De weggeleide warmte loopt naar boven en wordt daar door stromende lucht weggehaald (daar heb je wel een fatsoenlijk oppervlak. Vandaar dat gaten erin boren de koeling alleen maar minder zullen doen laten worden. Daarbij komt ook nog dat de luchtstroom langs de koelribben verstoord kan worden en heb je daar ook alweer minder koelvermogen.

Ook maak je door boren het oppervlak van je cooler zo ruw (naast de gaatjes) dat hij niet goed meer aansluit. (of je moet er 5 kilo ASII opsmeren :9). Je krijgt dat nooit zo glad als in een fabriek.

Groetjes en suc6

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

Martijn02

/* No Comment */

Op zondag 02 september 2001 13:46 schreef martijn12345 het volgende:
Volgens mij heeft het geen zin. Want dan was het al eerder gedaan.

Het eerste probleem wat zich meteen voordoet. Die fan blaast een hoop stof je heatsink in (as you all will know)
en je wilt geen stof-ophoping op je CPU hebben.
Niet zo negatief beste naamgenoot, als niemand wat nieuws zou proberen omdat het toch geen zin heeft omdat de kans dat iemand anders het al geprobeerd heeft bestaat zouden we in de wereld niet veel verder komen.

Een paar gaatjes is volgens mij wel een goed idee, niet te veel, want het blok metaal is er voor om de warmte te versprijden, zodat alle pennetjes warm worden, als je nou heel veel gaten rond de core gaat boren dan wil die warmte minder goed weg, en worden alleen de middelste pinnetjes warm, terwijl die volgens mij nou net de minste airflow hebben.

Verwijderd

Ik denk dat het wel zal werken, maar het resultaat zal verwaarloosbaar zijn.
De reden dat nu geen fabrikant dit doet is van wege de extra kosten en de minimale extra opbrengst.

Maar je kunt zo je eigen cooler aanpassen.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik denk dat een Spacer meer zin heeft, lucht is namelijk een van de slechtste warmtegeleiders. Ik heb ook een fan achter m'n CPU (onderkant bord) gezet.. Dit helpt een beetje, de onderkant van m'n bord wordt veel minder warm.

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1