Zin en onzin van servicecontract voor bodemwarmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik heb een bodemwarmtepomp van Itho Daalderop die nu anderhalf jaar draait. Een bodemwarmtepomp is naar zijn aard een vrij eenvoudig apparaat dat hetzelfde werkt als een koelkast.* Nu is een warmtepomp alleen wel een stukje duurder dan een koelkast, zodat de vraag opkomt: laat je hem onderhouden of niet?

De fabrikant (Itho) doet geen onderhoud en verwijst naar de installateur. De installateur biedt schandalig dure pakketten aan:

- 125 euro per jaar: basis storingsonderhoud (storing melden aan helpdesk, kosten van reparatie worden in rekening gebracht);
- 215 euro per jaar: premium preventief onderhoud (tweejaarlijkse inspectiebeurt, gebruikte onderdelen worden inrekening gebracht);
- 275 euro per jaar: premium plus (bovenstaande plus monitoren op afstand).

Dit alles is exlcusief 300 euro eenmalig voor het aanmaken van een BRL-dossier (nul-meting om aan de bodeminstallatie te mogen werken).

Dus voor een monteur aan huis betaal je per bezoek 430 euro plus onderdelen.

Andere installateurs uit de regio van hetzelfde systeem bieden uberhaupt geen onderhoud aan, of verwijzen naar de Energiewacht. Maar de Energiewacht doet in mijn regio (West) geen onderhoud aan bodemwarmtepompen. Kortom: het lijkt slikken-of-stikken bij de eigen installateur, waarbij je zelfs voor het "mogen bellen" 125 euro per jaar kwijt bent.

Op de Eigen Huis-community zijn wel berichten te lezen over een perfect werkende warmtepomp zelfs met geen of minimaal onderhoud, maar dat zijn n=1-ervaringen zonder enig technisch inzicht.

Zijn er Tweakers met kennis van zaken, die hun inzicht willen delen? Is preventief onderhoud zinnig, en zo nee, wie bel je dan bij een storing?

*: Let wel, bij een L/L warmtepomp heb je te maken met filters etc die vervangen moeten worden. Daarvoor zijn onderhoudsmonteurs genoeg te vinden. Mijn vraag ziet specifiek op bodemwarmtepompen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kort antwoord: nee.

lang antwoord: nee, niet doen tenzij het koelmiddel boven de 5 ton CO2 komt, dan is het verplicht om er iemand naar te laten kijken elk jaar.

bron: zulke systemen servicen en repareren is mn werk.

kijk alleen naar het water/koelmiddel aan de beide kanten van het systeem, controleer 1x per jaar ongeveer het gaas filter wat erin zit.

wie je belt hangt af waar de issue zit. is het bron/waterzijdig bel je een loodgieter en is het een koelmiddelprobleem bel je een aircoman.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 10-05-2023 10:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-05 17:33
Kort antwoord: nee.

Ik heb ook een bodemwarmtepomp en bel alleen de lokale onderhoudsboer/installateur als ik iets geks hoor (nooit).

Het is tenslotte ook gewoon een water/water warmtepomp dus daar kan elke installateur je wel mee helpen als het eens nodig is. Bel eens rond bij kleine partijen in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 17:09
Geen ervaring met grondwarmtepomp, maar meer algemeen over servicecontracten.
Servicecontracten is vaak een verdienmodel. Je betaal voor een goed (verzekerd) gevoel.
Dat wil niet zeggen dat er geen onderhoud nodig is, maar je gevoel zegt 't al, je betaald veel voor het contract en de kosten voor reparatie worden alsnog extra in rekening gebracht.

Nou bel dan gewoon een bedrijf op 't moment dat je een probleem hebt. Betaal je misschien iets meer dan met servicecontract, maar met die bedragen heb je dat er zo uit.

Als je een beetje handig bent, verdiep je in de basis handelingen (bijvoorbeeldschoonmaken en op druk houden).

Persoonlijk geef ik liever m'n geld aan een instaleur die eerlijk is zoals @flippy en vraag die om de x jaar voor een steekproef. Dan een servicecontract waarbij ze elk jaar in 20 minuten de kast afstoffen en twee keer blazen en weer gevlogen zijn. En weer een rekening sturen van x honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 13:21
Interessant topic, ik overweeg momenteel ook of het de moeite waard is om dit af te sluiten nu mijn Itho Daalderop bodemwarmtepomp 2 jaar oud is.

Het nadeel is inderdaad vaak dat je lijkt te betalen voor een goed gevoel, en dat de partijen die dit aanbieden vooral toch maar het belang benadrukken. Maar als je dan kijkt naar welke werkzaamheden ze uitvoeren lijkt het niet zo spannend.

Ik denk dat ik het voor nu laat voor wat het is, en mocht er een keer iets kapot gaan bel ik dan wel om alsnog (vast voor een hogere prijs) een contract af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 15:02
flippy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:55:
kort antwoord: nee.

lang antwoord: nee, niet doen tenzij het koelmiddel boven de 5 ton CO2 komt, dan is het verplicht om er iemand naar te laten kijken elk jaar.

bron: zulke systemen servicen en repareren is mn werk.

kijk alleen naar het water/koelmiddel aan de beide kanten van het systeem, controleer 1x per jaar ongeveer het gaas filter wat erin zit.

wie je belt hangt af waar de issue zit. is het bron/waterzijdig bel je een loodgieter en is het een koelmiddelprobleem bel je een aircoman.
Late reactie, maar zou je die doe-het-zelf stappen nader kunnen toelichten? Ik heb overigens een Alpha Innotec, als dat uitmaakt.

Waterdruk checken en bijvullen aan de verwarmingskant lukt me nog wel. Ik vermoed dat ik ook wel ergens de drukmeter voor het broncircuit kan vinden, Maar hoe vul je het dan aan de bronkant bij (en met wat)?

En waar zit dat gaasfilter, hoe haal je het eruit, en hoe reinig je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:38
Ik heb een servicecontract voor 125 euro/jaar. VOor dat bedrag komen ze een keer per jaar checken, meten ze koelmiddel, checken voor lekkage, lezen ze de wp uit. Niet echt rocket science. Daarnaast, als er problemen zijn kan ik ze bellen en zijn er geen voorrijkosten.

Als het buiten -5 is, en heel Nederland heeft problemen met falende verwarming, dan sta je zonder contract achteraan de rij als je een storing hebt, ook iets om in het achterhoofd te houden.

Daarnaast eens met wat anderen hier zeggen, heel veel preventief onderhoud is er niet nodig, er is ook geen aardgas of verbranding, dus een stuk veiliger dan een traditionele CV op aargas. Dat het een simpel systeem is ben ik niet helemaal met je eens trouwens, een WP is een redelijk complex regelsysteem, zeker als je ook nog zoneregeling en sww hebt.

my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Terpen Tijn schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:28:
[...]

Late reactie, maar zou je die doe-het-zelf stappen nader kunnen toelichten? Ik heb overigens een Alpha Innotec, als dat uitmaakt.

Waterdruk checken en bijvullen aan de verwarmingskant lukt me nog wel. Ik vermoed dat ik ook wel ergens de drukmeter voor het broncircuit kan vinden, Maar hoe vul je het dan aan de bronkant bij (en met wat)?

daarvoor zal je echt de handleiding van je machine erbij moeten pakken
borft schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:34:
Dat het een simpel systeem is ben ik niet helemaal met je eens trouwens, een WP is een redelijk complex regelsysteem, zeker als je ook nog zoneregeling en sww hebt.
dat is nog steeds simpel. ongeacht hoe complex je zelf je afgiftesysteem maakt, dat veranderd niks aan het deel wat koudemiddel bevat, die blijft simpel.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Terpen Tijn schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:28:
CV en bron-circuit zitten bij mij praktisch naast elkaar - al zit de CV-manometer en kraan achter de WP :/ Het bron-circuit zit wel ingepakt in buis-isolatie i.v.m. condens, dus wellicht moet je even zoeken. Je vult ze op exact dezelfde wijze met kraanwater. Let wel, dat is dus een Itho en geen Alpha Innotec.
Dat staat bij Itho in de installatiehandleiding (p. 40-41, onderdeel i): het filter zit tussen de WP (bronretour-leiding) en de bron zelf. Als ik het goed begrijp, zit het filter dus niet eens in de WP zelf. Maar ook hier: Itho en niet AI.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:38
flippy schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:39:

dat is nog steeds simpel. ongeacht hoe complex je zelf je afgiftesysteem maakt, dat veranderd niks aan het deel wat koudemiddel bevat, die blijft simpel.
let's agree to disagree in dat geval. Allicht dat je kunt stellen dat een component van het hele systeem op zichzelf simpel is, maar zo werkt het systeem natuurlijk niet ;) of anders gezegd, als ik een probleem heb omdat koeling of verwarming niet werkt, dan geldt het servicecontract, ongeacht wel stukje van het systeem het probleem is (naast het feit dat je het hele systeem in beschouwing moet nemen om uberhaupt vast te kunnen stellen waar het probleem ligt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 21:16

Mauzer

Wololoo

Ikzelf heb 11 jaar een itho warmtepomp gehad, en dan wel de WPU 55i.

Eenmaal heb ik hier een storing aan gehad, en dat was een defecte grundfos waterpomp na het verliezen van druk op de bron (drooglopen, lekkage door oxidatie bij ophangbeugel expansievat).

Bron weer op druk gebracht, maar geen flow, en daardoor error. Noodverwarming vat werkte niet, geen SWW, dus enige spoed geboden.

Lokale verwarmingsboer gebeld, en aangegeven wat was gebeurd, en zelf de onderdelenkaart van daalderop aangeleverd. Monteur langsgeweest, pomp defect bevonden. Vervangen en de boel draaide weer.
Tevens een beetje koudemiddel aan de bron toegevoegd, voor de zekerheid.

Mijn afdronk is dat, mits er geen exotisch onderdeel stuk gaat (compressor e.d.), een algemene verwarmingsboer een uitstekende tweede diagnose kan uitvoeren, nadat je zelf a.d.h.v. foutcodes op de thermostaat een eerste diagnose hebt uitgevoerd.

Wololoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoB1961
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-04 09:44
Thijsmans schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:07:
[...]
. Je vult ze op exact dezelfde wijze met kraanwater.
[...]
Dat lijkt me niet. De bron zal i.i.g. met propyleenglycol o.i.d. gevuld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 22:35
Hoe zit het met lucht/water-warmtepompen? Geld hier ook voor dat je eigenlijk er geen onderhoud aan hoeft te plegen (door een externe partij)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
vortexnl1982 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:28:
Hoe zit het met lucht/water-warmtepompen? Geld hier ook voor dat je eigenlijk er geen onderhoud aan hoeft te plegen (door een externe partij)?
ach als jij elk jaar even de stofzuiger langs de buiten unit haalt, en binnen in even uitzuigt.
water aanvult in je CV als nodig.
filter even schoon maakt als je die hebt.
dan heb je eigenlijk geen externe partij nodig voor het onderhoud.
(niks waar een tweaker zijn hand voor omdraait.)

maar onderhoud contracten zijn soms iets meer als dat, snelle service als er iets aan de hand is met je verwarming als voorbeeld. (ach zo veel is dit niet waard heb ik al gemerkt met mijn gas ketel.)
en zekerheid gerust stelling etc etc...
soms vinden mensen dat ook belangrijk en willen ze er voor betalen en hebben ze een lekkere cent verdient.

met warmtepompen kun je het eigenlijk allemaal zelf als je een klein beetje handig bent.
gasketels daar moet je heel handig voor zijn, en is wel verstandig dat door een ander te laten doen.
(een gasketel doet boem als het fout gaat, dan dan licht de voor of achter gevel uit je huis, is gewoon iets gevaarlijker, bedenk dat wel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-05 18:01
RicoB1961 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:36:
[...]

Dat lijkt me niet. De bron zal i.i.g. met propyleenglycol o.i.d. gevuld zijn.
Bij ITHO is de bron gevuld met gewoon kraanwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:37
RF1000 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

Bij ITHO is de bron gevuld met gewoon kraanwater.
Bij een bodembron kan er geen sprake zijn van water.

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik weet niet of je punt grammaticaal bedoeld is (bron vs bron-lus, waarbij alleen de lus kraanwater bevat), of technisch (glycol vs water), maar Itho zegt hierover:

Manual p. 8: "In de bodem worden verticaal leidingen (bodemlussen) aangebracht en gevuld met water. Dit water wordt door de warmtepomp rondgepompt voor het onttrekken of afgeven van warmte aan de bodem."

Deze installateur zegt ook: "Itho onderscheid zich door de bronnen te vullen met zuiver bronwater, in plaats van glycol. Dit zorgt voor een milieuvoordeel, een hoger rendement en een langere levensduur van de circulatiepomp."

En ook niet onbelangrijk: mijn eigen installateur heeft óók gezegd dat je gewoon de vulslang aan de kraan koppelt als de bron-druk te laag wordt :)

Pagina: 1