Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-04 18:34
Mijn vraag
Ik heb onderstaande pc in 2019 gekocht en in elkaar gezet met behulp van een vriend. Ik kan met herinneren dat de PC in het begin al erg raar deed. Hij wilde niet meteen opstarten. Pas na een paar dagen startte die voor de eerste keer op. Volgens mij kwam het toen vaak voor bij dit moederbord en werkte niet altijd alles direct. Enfin, na de eerste opstartbeurt weinig problemen gehad met de pc.

Totdat.
Ik vorige week mijn geheugen wilde verbeteren. Ik wil van 16 gb 1066Mhz upgraden naar 32 gb 3200 Mhz

Mijn geheugen vervangen zoals verschillende Youtube video suggereerde. Plug and play zou je zeggen. Echter na het wisselen van het geheugen startte mijn pc niet meer op. Op het moment dat ik op de powerknop druk brand er kort een rood lampje (achter het moederbord) en ventilatoren lijken een kwartslag te draaien en vallen weer terug. Geen reactie. Ook na 20 sec indrukken krijg ik dit. Daarna doet de pc niks meer,(helemaal niks van reactie) ook niet opnieuw powerknop indrukken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 Pro 64 Bit
- AMD Ryzen 3600
- B450 Tomahawk MAX
- 2074MB Nvidea GeForce GTX 1660 TI

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb ondertussen veel geprobeerd. Diverse keren batterij eruit en erin gezet. Alle kabels gecontroleerd. Nu mijn oude werkgeheugen terug erin gezet. Start soms wel meteen op, soms pas nadat de knop 20 sec ingedrukt houdt en soms helemaal niet. Terwijl ik hem diezelfde nog heb gebruikt.

Werkgeheugen afzonderlijk van elkaar geprobeerd in elk slot. Geen reacties. Mijn pc is er inconsistent. En begin het vertrouwen erin te verliezen voor iets wat eigenlijk heel makkelijk zou moeten gaan.

Waarom doet mijn pc zo moeilijk om het geheugen te vervangen? Waarom doet mijn pc moeilijk op het moment dat het oude geheugen weer gebruikt wordt, dan wel en en dan niet opstarten.

Mochten het een toevoeging zijn. Bios versie e7c02a6s.300

Alvast bedankt voor diegene die willen helpen!

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Ik kan de BIOS versie niet vinden op de website van MSI of op Google. Heb je de BIOS al geüpdatet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-08 20:02

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Ik heb destijds een soortgelijk probleem gehad toen ik van 2 naar 4 RAM modules ging.
Probeer de nieuwe RAM sticks tijdelijk eruit te halen en XMP/EXPO in de bios uit te zetten. Tevens zou ik channel interleaving en rank interleaving tijdelijk uitzetten. Als je een overclock op je RAM gedaan hebt zou ik die ook tijdelijk terugzetten. Mogelijk ondersteunt een van de nieuwe modules de opgegeven timings/frequentie niet. Dan kan je je nieuwe RAM weer toevoegen en werkt het waarschijnlijk gewoon.

Meester in de kunsten van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
Guus... schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:43:
Ik kan de BIOS versie niet vinden op de website van MSI of op Google. Heb je de BIOS al geüpdatet?
Nee, nog niet

Zou ik dan gewoon van onderstaande de nieuwe versie moeten pakken van 27 april dit jaar. Dan zouden er al problemen opgelost kunnen worden?

https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX/support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OetkerNL
TheAncientDovah schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:50:
Ik heb destijds een soortgelijk probleem gehad toen ik van 2 naar 4 RAM modules ging.
Probeer de nieuwe RAM sticks tijdelijk eruit te halen en XMP/EXPO in de bios uit te zetten. Tevens zou ik channel interleaving en rank interleaving tijdelijk uitzetten. Als je een overclock op je RAM gedaan hebt zou ik die ook tijdelijk terugzetten. Mogelijk ondersteunt een van de nieuwe modules de opgegeven timings/frequentie niet. Dan kan je je nieuwe RAM weer toevoegen en werkt het waarschijnlijk gewoon.
Dankjewel, dat is de moeite waard om te proberen. Ik heb verder niks van overclocken gedaan.
Ik hoop het straks te kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-09 07:12
1066mhz geheugen bestaat niet op dat platform.

Laat eens weten welke modules/sets geheugen je nu exact probeert te gebruiken?

Werkt de PC wel als je alleen de oude set terugplaatst?

Ryzen, zeker van die generatie, is erg gevoelig kwa geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
XelaRetak schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:54:

Toch gaf de PC dat aan als werkgeheugen in gebruik.

Ik heb nu de Corsair Vengeance LPX 32 zwart 2 x16 GB 3200 Mhz gekocht van Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Heb je de namen van de geheugenkits? Is het 3200 geheugen wel geverifieerd voor MSI? https://www.msi.com/Mothe...-TOMAHAWK-MAX/support#mem

Uiteindelijk is het upgraden van de BIOS wel aan te raden. Misschien eerst nog wat andere tips opvolgen om te kijken of je daarmee een stabielere ervaring krijgt. Die van April is inderdaad de BIOS die je dan moet pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Guus... schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:07:
Heb je de namen van de geheugenkits? Is het 3200 geheugen wel geverifieerd voor MSI? https://www.msi.com/Mothe...-TOMAHAWK-MAX/support#mem

Uiteindelijk is het upgraden van de BIOS wel aan te raden. Misschien eerst nog wat andere tips opvolgen om te kijken of je daarmee een stabielere ervaring krijgt. Die van April is inderdaad de BIOS die je dan moet pakken.
Geverifieerd geheugen zou niet uit moeten maken, de 3200 kit zou gewoon op jedec standaard snelheid moeten werken op elk bord.

In principe is het stappen plan eenvoudig:
1. Maak de pc werkend met het oude geheugen en zet in bios alle overclock (geheugen en cpu) uit.
2. Update naar laatste BIOS (of laatste dat je cpu ondersteunt als ze support eruit gehaald hebben)
3. Verwijder oud geheugen en plaats nieuw geheugen.
4. Start de PC, die zou met Jedec defaults moeten booten. Zo niet dan is er met zeer grote kans iets mis met het geheugen.
5. Start de pc bij 4, ga dan in bios en stel het XMP profiel in. Werkt de Pc ben je klaar.
6. Werkt het niet probeer dan handmatig 3000MT en 2933MT instellingen. 3000 serie zou niet so picky moeten zijn met geheugen als 1000 en 2000 serie, maar je kan pech hebben.

Ga niet kloten met hoger voltage, dan zou ik geheugen terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-09 09:03
XelaRetak schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:54:

1066mhz is ddr3
hoe krijg je die uberhaupt in dat b450 bord ?
en hoe heeft dat ooit gewerkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
Wolfp4ck schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:23:
[...]

1066mhz is ddr3
hoe krijg je die uberhaupt in dat b450 bord ?
en hoe heeft dat ooit gewerkt :D
Er staat bij mijn letterlijk in de specs:
16.00GB Dual-Channel DDR4 @ 1066MHZ (15-15-15-36)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52

D4NG3R

kiwi

:)

1066Mhz = 2133MT/s, en dat valt gewoon binnen de DDR4 specs. @XelaRetak @Wolfp4ck

Welkom in de wondere wereld van fabrikanten (En Microsoft..) die Mhz en MT/s dwars door elkaar heen gebruiken. :')

@OetkerNL Even een paar vragen:
Exact welk kitje zat er voorheen in?
Exact welk kitje wil je er nu in stoppen?
Wil je het bestaande geheugen aanvullen, of gaat het nieuwe geheugen er in ter vervanging van?

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 10-05-2023 12:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
D4NG3R schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:57:
1066Mhz = 2133MT/s, en dat valt gewoon binnen de DDR4 specs. @XelaRetak @Wolfp4ck

Welkom in de wondere wereld van fabrikanten (En Microsoft..) die Mhz en MT/s dwars door elkaar heen gebruiken. :')

@OetkerNL Even een paar vragen:
Exact welk kitje zat er voorheen in?
Exact welk kitje wil je er nu in stoppen?
Wil je het bestaande geheugen aanvullen, of gaat het nieuwe geheugen er in ter vervanging van?
Voorheen: Vengeance LPX DDR4 16gb
Nieuw: https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Het is een vervanging. Ik begreep dat op het moment dat je sneller geheugen erbij zet dat het zo snel is als de zwakste schakel. Dus dat leek me niet zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

M'n eigen ervaring met Corsair Vengeance DIMM's i.c.m. Zen is niet heel denderend. Maar goed, om even wat te testen, uiteraard met de voeding uit:

- Geheugen er uit halen, nieuwe geheugen goed plaatsen in slot A2 en B2 (respectievelijk het 2e en 4e slot t.o.v. de CPU).
- Batterij onderaan het moederbord er uit, paar minuutjes eruit laten, er weer in drukken.

Zooi weer aan het stroom en kijk of je op z'n minst de BIOS weer in komt en daar het geheugen in z'n geheel ziet. Let op: Kan een seconde of 30 tot een minuut duren omdat het systeem weer vanaf 0 begint met het detecteren van alle hardware.

In 9/10 gevallen is het geheugen gewoon niet lekker geseat bij het (her)plaatsen. Veelal omdat mensen die schaniertjes niet goed open doen voordat ze het geheugen willen plaatsen, of omdat ze de boel niet goed aandrukken. Kost nog verassend wat kracht om ze echt vast te klikken.
Het is een vervanging. Ik begreep dat op het moment dat je sneller geheugen erbij zet dat het zo snel is als de zwakste schakel. Dus dat leek me niet zo verstandig.
Correct. :Y

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 10-05-2023 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OetkerNL
Hoi allemaal,

Ten eerste dank aan allen die mij willen helpen.

Ik heb gisteren geen tijd meer gehad om het e.e.a. te proberen. Maar vanavond wil ik het volgende doen:

1. Bios updaten naar de nieuwste versie.
2. XMP/EXPO in de bios uit te zetten.Channel interleaving en rank interleaving tijdelijk uitzetten.(Ik heb verder niks overclocked.
3. verwijderen van het oude gehuegen en nieuwe geheugen plaatsen. Beide tegelijk op plaats 2 en 4 tov
processor.
4. Batterij uit het moederbord halen en enkele minuten wachten
5 Alles aansluiten en pc opstarten.
6 Hopelijk start die op/reageert die en kom ik in de bios

Ik ben benieuw vanavond,

Nogmaals dank aan allen. ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
Ik snap er niks meer van. Ik kom niet eens verder dan stap 1.

PC gaf aan BIOS update wordt uitgevoerd, daarna start de pc opnieuw op. PC start helemaal niet meer op. Kort en lang powerknop. Met of zonder batterij reset. Weinig tot geen reactie.

Help

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Euh, de BIOS updaten van een systeem met boot problemen is niet altijd het beste idee. Pak even een wat oudere BIOS versie en volg de stappen op pagina 41 van de handleiding. RAM hoef je daarvoor niet ingeplugged te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-09 14:18
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 Is niet altijd compatible met Ryzen. Corsair heeft daarvoor het Z type. Bijvoorbeeld
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18

Om erachter te komen of jouw huidige kit toch werkt heb je het versienummer nodig. Die staat om de sticker. Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95UiaS55ZKA2Ru8ZVzk1cWroqng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbpXXArbsnUdd4AuyFoWcXW0.png?f=fotoalbum_large

Hierboven v4.32 is niet compatibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 08:09:
Euh, de BIOS updaten van een systeem met boot problemen is niet altijd het beste idee. Pak even een wat oudere BIOS versie en volg de stappen op pagina 41 van de handleiding. RAM hoef je daarvoor niet ingeplugged te hebben.
Als upgraden geen goed idee is, waarom downgraden dan wel? :?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is en blijft ondanks de leeftijd, ook een handige guide wat mij betreft. Veel informatie hieruit is tegenwoordig nog altijd relevant.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 12-05-2023 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CH4OS schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:00:
[...]
Als upgraden geen goed idee is, waarom downgraden dan wel? :?
De aanname dat er via de GUI een update overheen geslingerd is. Flashback bypassed eventueel brak geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

OetkerNL schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:15:
Mijn vraag
Ik heb onderstaande pc in 2019 gekocht en in elkaar gezet met behulp van een vriend. Ik kan met herinneren dat de PC in het begin al erg raar deed. Hij wilde niet meteen opstarten. Pas na een paar dagen startte die voor de eerste keer op. Volgens mij kwam het toen vaak voor bij dit moederbord en werkte niet altijd alles direct. Enfin, na de eerste opstartbeurt weinig problemen gehad met de pc.

Totdat.
Ik vorige week mijn geheugen wilde verbeteren. Ik wil van 16 gb 1066Mhz upgraden naar 32 gb 3200 Mhz

Mijn geheugen vervangen zoals verschillende Youtube video suggereerde. Plug and play zou je zeggen. Echter na het wisselen van het geheugen startte mijn pc niet meer op. Op het moment dat ik op de powerknop druk brand er kort een rood lampje (achter het moederbord) en ventilatoren lijken een kwartslag te draaien en vallen weer terug. Geen reactie. Ook na 20 sec indrukken krijg ik dit. Daarna doet de pc niks meer,(helemaal niks van reactie) ook niet opnieuw powerknop indrukken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 Pro 64 Bit
- AMD Ryzen 3600
- B450 Tomahawk MAX
- 2074MB Nvidea GeForce GTX 1660 TI

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb ondertussen veel geprobeerd. Diverse keren batterij eruit en erin gezet. Alle kabels gecontroleerd. Nu mijn oude werkgeheugen terug erin gezet. Start soms wel meteen op, soms pas nadat de knop 20 sec ingedrukt houdt en soms helemaal niet. Terwijl ik hem diezelfde nog heb gebruikt.

Werkgeheugen afzonderlijk van elkaar geprobeerd in elk slot. Geen reacties. Mijn pc is er inconsistent. En begin het vertrouwen erin te verliezen voor iets wat eigenlijk heel makkelijk zou moeten gaan.

Waarom doet mijn pc zo moeilijk om het geheugen te vervangen? Waarom doet mijn pc moeilijk op het moment dat het oude geheugen weer gebruikt wordt, dan wel en en dan niet opstarten.

Mochten het een toevoeging zijn. Bios versie e7c02a6s.300

Alvast bedankt voor diegene die willen helpen!

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is.
toon volledige bericht
Jammer dat je zomaar iets koopt, terwijl je huidige RAM nog op 2133 draait. Je kunt je oude ram waarschijnlijk hoger clocken dan nu, ook al weet ik niet welke je hebt. (die je al had, niet de nieuwe) en druk die in bankje 2en4 vanaf CPU oftewel A2-B2 !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OetkerNL
Hoi allemaal,

Update time,

Afgelopen week kwam ik niet verder dan bios update. Sindsdien start die niet meer op, ook niet na batt reset van moederbord, met het oude geheugen.

Ik heb het geheugen verwisselt naar het nieuwe. Opnieuw reset gedaan, kort en lang powerknop indrukken, geen reactie. Ik heb de pc met rust gelaten. Na een paar uur alleen de powerknop 20 sec ingedrukt en hij start op met het nieuwe geheugen. Ik kwam in de BIOS, ik denk dat ik de snelheid van het werkgeheugen heb versneld naar 3200. En hij startte opnieuw.

Geen idee hoe en waarom het nu wel werkt... Geen idee of die straks weer een tijd niks. Ik snap er niks meer van.

Nogmaals bedankt voor iedereen die me geholpen heeft!
Pagina: 1