Mag ik ook eindelijk een topic openen. Ik heb ervoor gekozen om eerst wat offertes te verzamelen en de verschillende verhalen van de verkopers aan te horen. Soms erg frustrerende gesprekken; verkopers die niet begrijpen dat ik niet zit te wachten op een marketing verhaal en erg opdringerig zijn.
Daarnaast lijkt niemand echt heel duidelijk te zijn in wat voor type systeem ik moet nemen. Ik heb het gevoel dat micro omvormers maar worden aangeraden omdat dit "altijd goed" is maar een goed advies op maat is er dan vaak niet bij. Ik begrijp dat in mijn specifieke situatie ik nogal met een joekel van een schoorsteen zit maar ik betwijfel of dit in combinatie met de ligging van het dak echt veel invloed heeft./f/image/EX3Mg9ytHfzmNHJTRxYDOYzi.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij de aantekening dat de buis die onder de dakramen het dak uitkomt nergens op aangesloten is en deze dus weg kan. Dakpannen zijn ongeveer 30 CM breed
2 Personen, geen kinderen (wel een kinderwens), electrisch koken, airco maar geen warmtepomp. Electrische auto is in de toekomst interessant.
Budget is max 7.000 EUR, maar met een goed verhaal kan ik denk ik wel wat meer geld vrijmaken. Zeker omdat de gemeente hier een erg interessante duurzaamheidslening heeft.
Ik verwacht nog 3 offertes te ontvangen
Legplannen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9aleRxU8hcH53tRlX6JaT8KH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/85Nu66IhAG4Rv2AKYpWo75is.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iKbWMp31rpYbx58dJkosPCXq.png?f=user_large)
(deze heeft nog wat nagemeten en gedaan op het dak, de rest niet)
Daarnaast lijkt niemand echt heel duidelijk te zijn in wat voor type systeem ik moet nemen. Ik heb het gevoel dat micro omvormers maar worden aangeraden omdat dit "altijd goed" is maar een goed advies op maat is er dan vaak niet bij. Ik begrijp dat in mijn specifieke situatie ik nogal met een joekel van een schoorsteen zit maar ik betwijfel of dit in combinatie met de ligging van het dak echt veel invloed heeft.
Foto's
/f/image/EX3Mg9ytHfzmNHJTRxYDOYzi.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij de aantekening dat de buis die onder de dakramen het dak uitkomt nergens op aangesloten is en deze dus weg kan. Dakpannen zijn ongeveer 30 CM breed
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat hier om het schuine dak + het platte dak. Platte dak is ongeveer 9x4 meterSchaduw
Wat mij betreft alleen schaduw door die schoorsteen. Verder heb ik geen last van bomen etc. Dak op het zuid oostenJaarverbruik
Dit is nog een beetje moeilijk, ik woon hier pas net en heb eigenlijk geen historische gegevens over mijn verbruik. Ik heb ongeveer 4400 kWh aangehouden maar, echt een goede rede heeft dit niet. Installateurs weten mij te melden dat ik beter kan kiezen voor panelen passende bij de huidige situatie. (als in; 2 personen) en dan later meer panelen bij te plaatsen. Ik weet niet in hoeverre dit klopt (klinkt een beetje als extra werk voor later).2 Personen, geen kinderen (wel een kinderwens), electrisch koken, airco maar geen warmtepomp. Electrische auto is in de toekomst interessant.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35ABudget en doel
Ik ben hier recent komen wonen waarbij de kans groot is dat ik binnen 10 jaar weer weg ben. Daarom is mijn doel om op korte termijn deze investering terug te verdienen. Over opbrengst etc over 10+ jaar maak ik mij minder druk.Budget is max 7.000 EUR, maar met een goed verhaal kan ik denk ik wel wat meer geld vrijmaken. Zeker omdat de gemeente hier een erg interessante duurzaamheidslening heeft.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik nietBijhouden van data
Ik maak gebruik van HA en houd daar zoveel mogelijk in bij. Extra opties, web portals etc heeft niet mijn voorkeur. Uitlezen op zonnepaneel niveau is leuk maar heeft denk ik weinig toegevoegde waarde. Mocht een paneel het minder goed doen dan kan ik toch niet zoveel aan die situatie veranderen. Ik ga immers het dak niet op.Reeds verkregen offertes
| Nummer | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|---|---|---|---|---|---|
| Zonnepanelen | 15x 405 WP black | 10x JA solar 405 | 10x JA slar 405 | 12x zonneplan 400WP | 12x Jinko Tiger Neo 430WP |
| Omvormer | 15x Enphase IQ7+ | Solaredge 4000 HD + 10x S440 optimzer | 10x Enhphase IQ8Plus-72-M-INT | Zonneplan omvormer | Enphase IQ88M |
| Additioneel | Q-Relay 3 fase + 3x Q-Therm 3 fase + Enphase Envoy-S Multiphase | Q-Relay 3 fase + 3x Q-Therm 3 fase + Enphase Envoy-S Multiphase | |||
| Verwachte opbrengst | 5610 | 3741 | 3741 | 4509 | 4849 |
| Prijs | € 9.872,97 | € 6.353,41 | € 7.741,92 | € 6.609,00 | € 8.975,89 |
| Prijs per WP | € 1,76 | € 1,70 | € 2,07 | € 1,47 | € 1,85 |
Ik verwacht nog 3 offertes te ontvangen
Legplannen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9aleRxU8hcH53tRlX6JaT8KH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/85Nu66IhAG4Rv2AKYpWo75is.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iKbWMp31rpYbx58dJkosPCXq.png?f=user_large)
(deze heeft nog wat nagemeten en gedaan op het dak, de rest niet)
/f/image/UpAlfCh4qBN1MvGvlJcNRVFv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q90svHDif5JWStXMMsJxwL1f.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yiLGFl7iy6yfZz8MEXvgwKtp.png?f=fotoalbum_large)