Vraag

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:47

lasharor

7 december 2004

Topicstarter
Mag ik ook eindelijk een topic openen. Ik heb ervoor gekozen om eerst wat offertes te verzamelen en de verschillende verhalen van de verkopers aan te horen. Soms erg frustrerende gesprekken; verkopers die niet begrijpen dat ik niet zit te wachten op een marketing verhaal en erg opdringerig zijn.

Daarnaast lijkt niemand echt heel duidelijk te zijn in wat voor type systeem ik moet nemen. Ik heb het gevoel dat micro omvormers maar worden aangeraden omdat dit "altijd goed" is maar een goed advies op maat is er dan vaak niet bij. Ik begrijp dat in mijn specifieke situatie ik nogal met een joekel van een schoorsteen zit maar ik betwijfel of dit in combinatie met de ligging van het dak echt veel invloed heeft.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px-cZwP5sN4dmrkKDz5A5E7_AVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EX3Mg9ytHfzmNHJTRxYDOYzi.png?f=fotoalbum_large

Hierbij de aantekening dat de buis die onder de dakramen het dak uitkomt nergens op aangesloten is en deze dus weg kan. Dakpannen zijn ongeveer 30 CM breed
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat hier om het schuine dak + het platte dak. Platte dak is ongeveer 9x4 meter
Schaduw
Wat mij betreft alleen schaduw door die schoorsteen. Verder heb ik geen last van bomen etc. Dak op het zuid oosten
Jaarverbruik
Dit is nog een beetje moeilijk, ik woon hier pas net en heb eigenlijk geen historische gegevens over mijn verbruik. Ik heb ongeveer 4400 kWh aangehouden maar, echt een goede rede heeft dit niet. Installateurs weten mij te melden dat ik beter kan kiezen voor panelen passende bij de huidige situatie. (als in; 2 personen) en dan later meer panelen bij te plaatsen. Ik weet niet in hoeverre dit klopt (klinkt een beetje als extra werk voor later).

2 Personen, geen kinderen (wel een kinderwens), electrisch koken, airco maar geen warmtepomp. Electrische auto is in de toekomst interessant.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Ik ben hier recent komen wonen waarbij de kans groot is dat ik binnen 10 jaar weer weg ben. Daarom is mijn doel om op korte termijn deze investering terug te verdienen. Over opbrengst etc over 10+ jaar maak ik mij minder druk.

Budget is max 7.000 EUR, maar met een goed verhaal kan ik denk ik wel wat meer geld vrijmaken. Zeker omdat de gemeente hier een erg interessante duurzaamheidslening heeft.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik niet ;)
Bijhouden van data
Ik maak gebruik van HA en houd daar zoveel mogelijk in bij. Extra opties, web portals etc heeft niet mijn voorkeur. Uitlezen op zonnepaneel niveau is leuk maar heeft denk ik weinig toegevoegde waarde. Mocht een paneel het minder goed doen dan kan ik toch niet zoveel aan die situatie veranderen. Ik ga immers het dak niet op.
Reeds verkregen offertes
Nummer12345
Zonnepanelen15x 405 WP black10x JA solar 40510x JA slar 40512x zonneplan 400WP12x Jinko Tiger Neo 430WP
Omvormer15x Enphase IQ7+Solaredge 4000 HD + 10x S440 optimzer10x Enhphase IQ8Plus-72-M-INTZonneplan omvormerEnphase IQ88M
AdditioneelQ-Relay 3 fase + 3x Q-Therm 3 fase + Enphase Envoy-S MultiphaseQ-Relay 3 fase + 3x Q-Therm 3 fase + Enphase Envoy-S Multiphase
Verwachte opbrengst56103741374145094849
Prijs€ 9.872,97€ 6.353,41€ 7.741,92€ 6.609,00€ 8.975,89
Prijs per WP€ 1,76€ 1,70€ 2,07€ 1,47€ 1,85

Ik verwacht nog 3 offertes te ontvangen

Legplannen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeV9d5IckTxFyOYwb-rhp1z2_9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9aleRxU8hcH53tRlX6JaT8KH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xsl70VHhdIl7Q_0cPbjj-9fl9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/85Nu66IhAG4Rv2AKYpWo75is.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhyBae1CTymoifgRVOtUnZWvTGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iKbWMp31rpYbx58dJkosPCXq.png?f=user_large
(deze heeft nog wat nagemeten en gedaan op het dak, de rest niet)
Regio
Eindhoven

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Enphase gaat naar weinig toevoegen mits genoeg string lengte voor schaduw management. (Op schuine dak niet zo’n probleem)

Paneeltje extra levert meer op voor minder.

Wat je schrijft bij additioneel snap ik niet.
Dat is Enphase spul en niet van toepassing bij solaredge, en zonneplan werkt normaal niet met micro’s (huawei, optimizers en dmegc)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:36:
Enphase gaat naar weinig toevoegen mits genoeg string lengte voor schaduw management. (Op schuine dak niet zo’n probleem)

Paneeltje extra levert meer op voor minder.

Wat je schrijft bij additioneel snap ik niet.
Dat is Enphase spul en niet van toepassing bij solaredge, en zonneplan werkt normaal niet met micro’s (huawei, optimizers en dmegc)
Sorry, ik had een fout gemaakt in de tabel.

Begrijp ik goed dat ik het beste kan vragen naar die 7 panelen op het schuine dak en dan voldoende panelen op het platte dak (5) om de opstartspanning voor de 2de string te halen?

Dat is sowieso iets wat ik niet helemaal begrijp; gaat het om oriëntatie van de zonnepanelen met betrekking tot de strings of gaat het om verschillende dakvlakken? Daar waren de verschillende adviseurs niet heel duidelijk over.

Het legplan waarbij onder de dakkapel ook nog panelen worden geplaatst heeft niet mijn voorkeur.

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCxiPk0-nDWlPjtWYxGz7me0LSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UpAlfCh4qBN1MvGvlJcNRVFv.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk lijken dit alle offertes te zijn die ik binnen heb gekregen.

Vervolgens wat gespeeld met Sunny designer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijECN5XwcdB3nwP5B0DhzlYLPDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q90svHDif5JWStXMMsJxwL1f.png?f=fotoalbum_large

Als ik het dan goed begrijp heb ik op het schuine dak inderdaad niet zo'n issue. Op het platte dak kan ik ivm de schaduw eigenlijk te weinig panelen kwijt voor een serie geschakeld systeem.

Ik neig om een beetje voor optie 1 te kiezen dan, dan weet ik zeker dat het goed zit ivm het platte dak. Max 12 panelen in verband met de schaduwvorming.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Prijs per WP zou ik berekenen aan de hand van het aantal WP en niet de verwachte opbrengst van de installateur...anders "straf" je een installateur die bewust laag inschat.

• lasharor

lasharor

7 december 2004

Topicstarter
Daar heb je wel een punt @nooberke

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDddltB9Bxa0LppLuUX661teTK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yiLGFl7iy6yfZz8MEXvgwKtp.png?f=fotoalbum_large

Ziet er dan een beetje anders uit. Zal nr 6 nogmaals met Enphase aanvragen.
Pagina: 1