Overwegingen glas voor afgesloten kozijn: Enkel of HR+vent?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-03 12:05
Deze technische vraag is de laatste horde bij onze badkamerverbouwing, hiervoor is een raam in de zijmuur dat nu afgesloten is van de badkamer (weggewerkt/weg getegeld maar wel zichtbaar van buiten) ook een onderdeel, namelijk als volgt:

Er zit nu een enkel oud glas in en dat moet vervangen worden, daarbij hebben we 2 opties:
Of we vervangen dit voor een melkglas variant gehard glas weer in 1 laags; of we vervangen het voor een HR++ melkglas. Echter moet er dan volgens de glaszetter ook een ventilatierooster geplaatst worden om te zorgen dat de ruimte er achter wel ventileert/warmte voldoende kwijt kan om breukrisico te vermijden.

Aan de binnenzijde wordt een volledige isolatie/afsluiting geplaatst zodat het vochtvrij en geisoleerd is, daarom neig ik naar het vervangen voor een enkel melkglas. We kunnen stand van ventilatierooster nooit meer aanpassen en minder risico op gedoe. Ook vraag ik met het nut van het isolatieglas af als de zeer kleine ruimte er achter toch open verbinding met buiten heeft.
Nu vraag ik me af of jullie hier technisch nog andere ideeen en/of tips voor hebben. Er blijft enige afstand tussen de nieuw te maken binnenwand en het glas over (de isolatie komt sowieso niet tégen het glas zelf aan).

Opties als het gehele kozijn weghalen en de muur dichtmetselen en dergelijke zijn we allemaal langsgelopen maar zijn geen optie.

Schetsje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rj5q6Mf/Screenshot-20230510-101346-Keep-Notes.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door aesch op 10-05-2023 10:33 . Reden: Schets ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Kijk naar de prijs, alles wat meer verschil is dan 0.01€ duwt je richting goedkoopste optie.
Is een witte plaat plastic (of melk plexiglas) er in stoppen niet nog goedkoper?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Is dat gedeelte waarop getegeld is , neem aan dat daar een steensmuurtje is gemetseld, onderdeel van de spouw? Zo ja HR++, zoniet is de oppervlakte van het raam neem ik aan zo klein dat enkel glas weinig verschil maakt.

Waarom niet gewoon kozijn eruit slopen en netjes dicht maken ook aan de buitenkant? Hoezo is dat dat geen optie? Isolatie erachter en je hebt geen koudebrug meer.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 10-05-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Is glas echt de beste optie om dit af te dekken? Als het verder geen functie meer bezit voor lichtinval dan zou ik er iets anders inzetten wat minder breekbaar is. Of is het noodzakelijk om de esthetiek van de buitenkant te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
frennek schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:52:
Is glas echt de beste optie om dit af te dekken? Als het verder geen functie meer bezit voor lichtinval dan zou ik er iets anders inzetten wat minder breekbaar is. Of is het noodzakelijk om de esthetiek van de buitenkant te behouden?
Precies dit, symmetrie buitengevel bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aesch
Oplossing gevonden, wordt gehard glas. Kosten isolatie variant die sterk genoeg is = enkel glas na wat zoeken met glaszetter. Dank allen!
Pagina: 1