Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-11 23:11
Beste Tweakers,

In onze woning hebben wij een 3x25A-aansluiting. We hebben o.a. een elektrische boiler voor warm water. Gisteren gebeurde het volgende: terwijl de boiler ‘aan’ stond (water aan het verwarmen was) en de wasmachine aan stond viel de stroom uit in een deel van het huis. De wasmachine draaide gewoon door. Later bleek dat de groep waarop de boiler stond was afgeschakeld en 1 van de 3 hoofdzekeringen was doorgebrand (die van de boiler). We hebben zelf de groepschakelaar teruggezet en Stedin heeft de hoofdzekering vervangen.

Ik heb een elektricien gesproken, die raadt aan de boiler nu weer aan te zetten om te kijken wat er gebeurt. Ik ben daar huiverig voor omdat ik denk dat het niets anders kan zijn dan een defect/sluiting in/rond de boiler. Geen zin om Stedin weer te moeten laten komen met alle kosten van dien. Ik heb als het toch moet liever iemand die meteen die boiler bekijkt. Wat zou dit kunnen zijn anders dan dat? Overbelasting lijkt mij moeilijk voorstelbaar. Weliswaar stond tevens de wasmachine aan, maar die draaide gewoon door toen elders in het huis de stroom uitviel en bovendien zit er dus niets anders op die groep van de boiler dan de boiler zelf, die normaal gesproken volgens specificaties nooit meer dan 2.800 watt trekt.

Alvast veel dank!

Groet, Olivier

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:10
Je hebt dus een 3x25A aansluiting?
De hoofdzekeringen zijn dus 3 hoofdzekeringen van 25A (of meer)?
Maar, onder deze hoofdzekeringen heb je toch nog aparte groepen met eventueel aardlekschakelaars?
En deze groepen zijn toch doorgaans maximaal 16A?
Dan zou de 16A groep toch eerst eruit moeten knallen? En niet je hoofdzekering?

Als het een oud huis is, en de hoofdzekering is al op leeftijd (zeg 20+ jaar oud), willen de hoofdzekeringen soms slechter worden en eerder eruit knallen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Foto van de groepenkast kan helpen om een indicatie te krijgen hoe de fases verdeeld zijn.
En daarbij ook graag vermelden welke groep de boiler en wat nog meer op de dezelfde fase zit (welke groepen inclusief verbruikers)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• olivier5
GarBaGe schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:26:
Je hebt dus een 3x25A aansluiting?
De hoofdzekeringen zijn dus 3 hoofdzekeringen van 25A (of meer)?
Maar, onder deze hoofdzekeringen heb je toch nog aparte groepen met eventueel aardlekschakelaars?
En deze groepen zijn toch doorgaans maximaal 16A?
Dan zou de 16A groep toch eerst eruit moeten knallen? En niet je hoofdzekering?

Als het een oud huis is, en de hoofdzekering is al op leeftijd (zeg 20+ jaar oud), willen de hoofdzekeringen soms slechter worden en eerder eruit knallen.
Dank voor je reactie! Klopt helemaal. Boiler heeft een eigen groep. Dat is een van de dingen die ik niet begrijp, al zou het kunnen (denk ik) dat bij een sluiting in de boiler de groep niet snel genoeg afschakelde en de hoofdzekering daardoor meeging.

• olivier5
The-Source schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:28:
Foto van de groepenkast kan helpen om een indicatie te krijgen hoe de fases verdeeld zijn.
En daarbij ook graag vermelden welke groep de boiler en wat nog meer op de dezelfde fase zit (welke groepen inclusief verbruikers)
Dank! Ik durf eigenlijk niet zelf de kast open te schroeven. Wel weet ik dat de boiler een eigen groep had. Uit het feit dat de wasmachine doorging leid ik af dat die op een andere fase zit. Meer weet ik eigenlijk (helaas) niet.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:02
olivier5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Dank voor je reactie! Klopt helemaal. Boiler heeft een eigen groep. Dat is een van de dingen die ik niet begrijp, al zou het kunnen (denk ik) dat bij een sluiting in de boiler de groep niet snel genoeg afschakelde en de hoofdzekering daardoor meeging.
Of er zat een andere grootverbruiker op een andere groep op dezelfde fase net flink stroom te trekken? Oven / droger / waterkoker ? Dan blijven de groepn wel in, maar gaat de hoofdzekering eruit.

LG Therma V HM091MR.U44

• olivier5
AppieK schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:46:
[...]

Of er zat een andere grootverbruiker op een andere groep op dezelfde fase net flink stroom te trekken? Oven / droger / waterkoker ? Dan blijven de groepn wel in, maar gaat de hoofdzekering eruit.
Dank! Nee, dat was niet het geval. En dat zo ook niet verklaren dat de groep van de boiler afschakelde, toch?

• AppieK
Oh ja. Niet goed gelezen ;-)

LG Therma V HM091MR.U44

• AppieK
Een foto van de (indeling van de) groepenkast zou inderdaad helpen. Is het een oude boiler?

LG Therma V HM091MR.U44

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:50

ericplan

5180 Wp PV

Boiler loskoppelen en met een multimeter aan de slag, dat is geen rocket science. En je weet snel of er iets loos is. Een multimeter is goedkoper dan Stedin.

A'dam PVOutput

• The-Source
olivier5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Dank! Ik durf eigenlijk niet zelf de kast open te schroeven. Wel weet ik dat de boiler een eigen groep had. Uit het feit dat de wasmachine doorging leid ik af dat die op een andere fase zit. Meer weet ik eigenlijk (helaas) niet.
Open maken is in 1e instantie niet nodig. Meestal is onder de groepen wel met kleurtjes aangegeven hoe het zou moeten lopen. Dit kan in werkelijkheid natuurlijk wel van de kleurtjes afwijken maar dat gebeurt weinig en in 1e instantie gaan we er dan gewoon van uit dat de kleurtjes kloppen ;)

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Elementen van de boiler meggeren voor sluiting naar aarde. (En als het echt goed mis is heb je genoeg aan een multimeter)

[ Voor 59% gewijzigd door Stokertje op 10-05-2023 12:48 ]

• olivier5
Dank voor alle reacties! Hierbij de gevraagde foto, waarbij de boiler op groep 4 zit. Die schakelaar is later toegevoegd, vandaar dat die er iets anders uitziet dan de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGhIBdFBvI7AK7U4If-zYIda45A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOrpPQ2penKLpiagjjXVAbkS.jpg?f=fotoalbum_large

• The-Source
Op basis van de foto.
De wasmachine zit die op groep 5 of 6 of op 1 van de andere? Als het 1 van de andere is dan is het logisch dat deze door heeft gedraaid. Wat nieuwe wasmachines verbruiker overigens ook niet meer heel veel stroom (op kook wasje na dan ;) )
Welke verbruikers zitten op groep 5 & 6?
Kruisje op groep 5... heeft dat een reden dat het erop gekrast zit?

[ Voor 10% gewijzigd door The-Source op 10-05-2023 15:45 ]

• olivier5
Dank voor je reactie! Wasmachine zit niet op 5 of 6. Net toch maar de boiler weer ingeplugd, en geen enkel probleem! Geen sluiting of iets. Wat kan dit dan geweest zijn? Ik begrijp er echt niets van.

• paQ
  • Laatst online: 19:47

paQ

olivier5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:51:
Dank voor je reactie! Wasmachine zit niet op 5 of 6. Net toch maar de boiler weer ingeplugd, en geen enkel probleem! Geen sluiting of iets. Wat kan dit dan geweest zijn? Ik begrijp er echt niets van.
sja wellicht een zekering die geen zin meer had.
Je groep moet bij overbelasting gewoon uitspringen. En eerder dan een hoofdzekering doorfikt.
Dan moet je toch al lange tijd tegen de 35A zitten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:36
Ik zou investeren in een P1 logger die de stroom/vermogen per fase uit je energiemeter kan halen.
Zo kun je controleren of je wellicht een probleem hebt met de verdeling.

Of, automaat 4 zit onjuist aangesloten en werkt niet juist.

• olivier5
Beste allen,

Dank voor alle replies en adviezen! Er hebben zich geen verdere incidenten voorgedaan. Ik houd het maar op een slechte zekering.. Ik heb inmiddels wel zelf in kaart gebracht wat op welke groep zit, dit is nooit weg.

Groet, Olivier
Pagina: 1