Achtergrond
Na een aantal andere verbouwingen en isoleren van ons huis is het nu bijna zo ver, we gaan zelf stroom opwekken.Ik heb gepuzzeld met de panelen en denk dat ik nu een aardige oplossing heb met 4 strings en een totaal vermogen van 5730 WP. Het puzzelen zat hem hier vooral in de ligging van het dak en veel schaduwen. Verder wil ik ook al kijken naar een batterij of iig klaar zijn om die later te kunnen plaatsen. Het liefst sluit ik deze aan op de gelijkstroom, dus nog voor de omvormer om de verliezen in de omvormer maar 1 keer tegen te komen. Oplossingen met een micro omvormer of optimizers van Solaredge vallen hierdoor af.
Ik heb het volgende schema gemaakt om het plan te verduidelijken.
/f/image/dZwk18PPzolgYcVG9WUqZBCP.png?f=fotoalbum_large)
/
Victron
Nu ben ik door al het zoeken op internet etc. en een enthousiaste vriend, inmiddels ook erg gecharmeerd door de spullen van Victron. Daarom ik die nu ook in m’n schema heb gezet. Die zijn niet goedkoop maar ik verwacht wel dat ze beter presteren en ik zit niet vast aan 1 technische oplossing of leverancier wanneer ik later wil uitbreiden of iets moet aanpassen./
Met 1 fase omvormer stroom leveren voor 3 fasen
Victron heeft geen (all-in-one) 3 fase oplossing maar dat is misschien ook niet nodig. Wanneer ik de stroom van mijn zonnepanelen gebruik om een batterij te laden en met de omvormer (MultiPlus II 3000) kan ik niet allen stoom die ik overdag opwek snachts gebruiken maar ook stroom terug leveren aan het als ik stroom verbruik op de andere fase. De (slimme) meter zou het verbruik over de 3 verschillende fase dan moeten verrekenen.Later zouden we eventueel ook nog een 2e omvormer kunnen plaatsen, op een andere fase, als we meer vermogen nodig hebben.
/
1 kabel naar de zolder voor zonnepanelen en warmtepomp + boiler
Omdat we zoveel mogelijk zelf willen doen zou het heel fijn zijn als we niet te veel nieuwe kabels hoeven aan te leggen naar de zolder. 1 kabel voor de zonnepanelen en warmtepomp met boiler zou ideaal zijn. Mijn idee hier is om een onderverdeler te plaatsen op zolder en een dikke kabel met 5 aders daar naartoe te trekken (~25 m lengte). De zonnepanelen en warmtepomp komen dan achter een 16A zekering met een 20A zekering in de meterkast. De inspiratie hier voor komt van ketel klets (video)/
Vragen;
- Meter op 0 houden door 1 fase omvormer stroom te laten leveren uit een batterij voor verbruikers op 3 fasen
a. Kan ik een (1 fase) Victron multiplus II zo instellen dat deze zoveel stroom levert uit de batterij als alle 3 de fasen in ons huis samen gebruiken en zo de meter op 0 houden?
b. Heb ik dan aan een victron 3 fase meter genoeg en hoe sluit ik die aan? Heb ik nog meer nodig om dit werkend te krijgen? - Kan ik met 1 kabel (~25m 5x4mm2?) zowel de zonnepanelen als de toekomstige warmtepomp aansluiten in de meterkast wanneer ik op zolder een onderverdelen plaats met 16A aardlekschakelaars/ alamat? En een 20A alamat in de meterkast? Hoe garandeer ik selectiviteit? heb ik de kabels goed gedimensioneerd?
- 2e MultiPlus - Een overweging is om in de toekomst, als de warmtepomp er bij komt, een omvormer aan te sluiten op een andere fase, via de zelfde onderverdeel kast zodat ik het benodigde vermogen voor de pomp kan halen.
Alvast bedankt voor jullie adviezen en ideeën.