Zonnepanelen - Meter op nul met 1 fase omvormer+batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.Visser
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-10-2023
Achtergrond
Na een aantal andere verbouwingen en isoleren van ons huis is het nu bijna zo ver, we gaan zelf stroom opwekken.

Ik heb gepuzzeld met de panelen en denk dat ik nu een aardige oplossing heb met 4 strings en een totaal vermogen van 5730 WP. Het puzzelen zat hem hier vooral in de ligging van het dak en veel schaduwen. Verder wil ik ook al kijken naar een batterij of iig klaar zijn om die later te kunnen plaatsen. Het liefst sluit ik deze aan op de gelijkstroom, dus nog voor de omvormer om de verliezen in de omvormer maar 1 keer tegen te komen. Oplossingen met een micro omvormer of optimizers van Solaredge vallen hierdoor af.

Ik heb het volgende schema gemaakt om het plan te verduidelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPnUqdFtQ1phFwCyzsgdKQ_Mj38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZwk18PPzolgYcVG9WUqZBCP.png?f=fotoalbum_large

/
Victron
Nu ben ik door al het zoeken op internet etc. en een enthousiaste vriend, inmiddels ook erg gecharmeerd door de spullen van Victron. Daarom ik die nu ook in m’n schema heb gezet. Die zijn niet goedkoop maar ik verwacht wel dat ze beter presteren en ik zit niet vast aan 1 technische oplossing of leverancier wanneer ik later wil uitbreiden of iets moet aanpassen.

/
Met 1 fase omvormer stroom leveren voor 3 fasen
Victron heeft geen (all-in-one) 3 fase oplossing maar dat is misschien ook niet nodig. Wanneer ik de stroom van mijn zonnepanelen gebruik om een batterij te laden en met de omvormer (MultiPlus II 3000) kan ik niet allen stoom die ik overdag opwek snachts gebruiken maar ook stroom terug leveren aan het als ik stroom verbruik op de andere fase. De (slimme) meter zou het verbruik over de 3 verschillende fase dan moeten verrekenen.

Later zouden we eventueel ook nog een 2e omvormer kunnen plaatsen, op een andere fase, als we meer vermogen nodig hebben.

/
1 kabel naar de zolder voor zonnepanelen en warmtepomp + boiler
Omdat we zoveel mogelijk zelf willen doen zou het heel fijn zijn als we niet te veel nieuwe kabels hoeven aan te leggen naar de zolder. 1 kabel voor de zonnepanelen en warmtepomp met boiler zou ideaal zijn. Mijn idee hier is om een onderverdeler te plaatsen op zolder en een dikke kabel met 5 aders daar naartoe te trekken (~25 m lengte). De zonnepanelen en warmtepomp komen dan achter een 16A zekering met een 20A zekering in de meterkast. De inspiratie hier voor komt van ketel klets (video)

/
Vragen;
  1. Meter op 0 houden door 1 fase omvormer stroom te laten leveren uit een batterij voor verbruikers op 3 fasen
    a. Kan ik een (1 fase) Victron multiplus II zo instellen dat deze zoveel stroom levert uit de batterij als alle 3 de fasen in ons huis samen gebruiken en zo de meter op 0 houden?
    b. Heb ik dan aan een victron 3 fase meter genoeg en hoe sluit ik die aan? Heb ik nog meer nodig om dit werkend te krijgen?
  2. Kan ik met 1 kabel (~25m 5x4mm2?) zowel de zonnepanelen als de toekomstige warmtepomp aansluiten in de meterkast wanneer ik op zolder een onderverdelen plaats met 16A aardlekschakelaars/ alamat? En een 20A alamat in de meterkast? Hoe garandeer ik selectiviteit? heb ik de kabels goed gedimensioneerd?
  3. 2e MultiPlus - Een overweging is om in de toekomst, als de warmtepomp er bij komt, een omvormer aan te sluiten op een andere fase, via de zelfde onderverdeel kast zodat ik het benodigde vermogen voor de pomp kan halen.
Verder zijn alle opmerkingen welkom, zeker als die het systeem beter, veiliger en of goedkoper kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie adviezen en ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:23
SolarEdge heeft een aparte serie producten om de batterij aan de DC kant van de zonnepanelen te houden.
StorEdge:
Afbeeldingslocatie: https://www.solaredge.com/sites/default/files/2020-01/StorEdge-for-new-installations-NL_0.png

[ Voor 4% gewijzigd door GarBaGe op 10-05-2023 09:29 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Dank!

Dat zou idd ook nog een optie kunnen zijn. In dat geval zou ik voor een 3 fase systeem kunnen gaan. Wat me wel een beetje tegenstaat is dat ik dan vast zit aan een beperkt aantal batterijen en deze oplossing is (ook) duur.

Batterij opties voor StoreEdge volgens de Solaredge website;
  • SolarEdge Home Battery 48V BAT-05K48M0B-01
  • LG Chem RESU3.3, RESU6.5, RESU10, RESU12, RESU13(2)
  • BYD Battery-Box LV 3.5, 7.0, 10.5, 14.0 BYD Battery-Box Premium LVS 4.0, 8.0, 12.0, 16.0, 20.0, 24.0
in dit document meer info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trK2ujFAd9nQTYrAZEWXr0Au33E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqVvgZbwSsxXodlV7LNsix5n.png?f=fotoalbum_large

Ik houd me aanbevolen voor reacties op het originele plan :)

[ Voor 26% gewijzigd door A.Visser op 10-05-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Wat misschien ook nog goed is om toe te voegen is dat ik voor de batterijen de optie wil openhouden om LiFePo cellen samen te bouwen en zo kosten te te kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:09
Interessant topic;

Ik ben hier ook al een tijdje mee aan het puzzelen. Ik heb 21 panelen met een enkelfase inverter. De inverter is wmb vervangbaar voor een 3fase versie met meer capaciteit. Ik kan nog 9 tot 12 panelen extra kwijt. Kamp met dezelfde issues die velen hebben, tijdens zonnige dagen kan ik m'n opgewekte energie simpelweg niet kwijt. Er is plenty ruimte om iets te doen met batterijen.

De uitdaging is wel dat de panelen op een schuur achter het huis liggen en het grootste verbruik in huis is doorgaans. Ik ben bezig geweest met kiwatt uit Ede die hadden een batterij oplossing maar moest een extra retourleiding trekken tussen de schuur en de meterkast. ligt nu 1 4x 6mm2. Het civiele werk zie ik best wel tegenop, zit best wel wat straatwerk tussen de invoer van het huis en de schuur.

nb. panelen hebben geen optimizers nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:45
SolarEdge 400V accu's gaan zelfs zonder Storedge op de enkelfase omvormers, @A.Visser

Voor de 3 fase voor korte strings hebben ze in het najaar in de installateur nieuwsbrief (weer) aangekondigd dat het gaat komen...
Nog niets in de praktijk.

3fase traditional gaat geen ondersteuning zonder storedge krijgen.

De 400V accu's worden domweg parallel met de PV op de omvormer gehangen. Accu zal dus zelf de laadregeling doen

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 14-05-2023 08:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De Victron Mutliplus heeft een vrij beroerde efficiency. Bij 3 kW zit je op 87%. Ik zou kijken of een stringinverter voor de zonnepanelen niet een beter idee is.

Efficiency multiplus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikF_3yos48GZl7VWBvUkCaLlpHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNUZiEvWOLKN6FLP8Vwvd9a6.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeleken met een (zeer) efficiënte stringinverter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsIDgUxVJV4VZhuEAKQscq6vsdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LiK01LnaW3CKMkfDbCB4iyBJ.png?f=user_large
98% efficiency versus 87% op 3 kW.

Tel daar ook nog de verliezen bij op van de MPPT DC/DC converters van Victron. En de nullast verliezen dag en nacht van de Multiplus.
A.Visser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:03:
[...]Het liefst sluit ik deze aan op de gelijkstroom, dus nog voor de omvormer om de verliezen in de omvormer maar 1 keer tegen te komen. Oplossingen met een micro omvormer of optimizers van Solaredge vallen hierdoor af.
[...]
Reken dus eens uit of je wel alle energie langs die Victron Multiplus wilt sturen. Of dat je de multiplus alleen gebruikt om de pieken af te romen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 14-05-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je al je verbruikers op 1-fase aansluiten. Afhankelijk van je gelijktijdige gebruik kom je met 1×25A al een heel eind :) Dat maakt het een stuk makkelijker.

Overigens begrijp ik niet waarom je deze complexe en inefficiënte accu installatie wilt hebben. Is dit puur voor de hobby, of zit hier nog voordeel aan. Qua prijs, energieverlies en milieu vind ik het maar niks namelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 14-05-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
@Dre , zeker belangrijk om de efficiëntie van de omvormers te vergelijken en die Steca lijkt idd een goede efficiëntie te hebben. Een oplossing voor onze plan, dat past bij onze situatie, heb ik nog niet kunnen vinden.

4 strings
De zonnepanelen zullen door onze eigen opbouw en die van de buren steeds wisselend in de schaduw liggen en ze liggen ook nog eens in verschillende richtingen. Hierdoor lijkt een oplossing met 4 strings de beste oplossing. De meeste omvormers kunnen slechts 1 of 2 strings aan (ook die van Steca, zover ik dat heb kunnen vinden)

Ons plan is om met een relatief grote set zonnepanelen zoveel stroom op te wekken dat we gedurende een groot deel van het jaar, dag en nacht, onze meter op nul kunnen houden. Het vermogen van de MultiPlus omvormer is relatief klein vergeleken bij het maximaal vermogen van de zonnepanelen. Echter, de stroom die we overdag opwekken gaat eerst in de batterij zodat we die verspreid over de dag kunnen gebruiken. het vermogen van de Multiplus 3000, 2400W lijkt voor ons huidig verbruik meer dan voldoende. Een omvormer heeft natuurlijk ook een verbruik bij laag vermogen (11W zero load) maar dat lijkt me acceptabel wanneer die stroom ook uit de batterij komt, die hebben wie immers zelf opgewekt.

Over het grootste gedeelte van de dag is ons verbruik <60W met uitschieters wanneer we apparaten aan hebben staan. Wanneer we niet genoeg vermogen uit de batterij/omvormer kunnen halen pakken we stroom van het net. We gebruiken dan dus (juist) het net om onze pieken af te romen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Dre schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:04:
Kan je al je verbruikers op 1-fase aansluiten. Afhankelijk van je gelijktijdige gebruik kom je met 1×25A al een heel eind :) Dat maakt het een stuk makkelijker.
Slim je verbruikers over de verschillende fase kiezen is idd goed om naar te kijken. Echter, zonder batterij werk dit dus alleen als je ook stroom opwekt op het moment dat je het gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
4 strings met zo'n klein totaalvermogen is volgens mij niet echt slim, dan krijg je toch strings van slechts enkele panelen? Opstarten kan dan lastig worden.

Zulke daken zijn juist voor bv enphase micro omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Dre schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:04:
Overigens begrijp ik niet waarom je deze complexe en inefficiënte accu installatie wilt hebben. Is dit puur voor de hobby, of zit hier nog voordeel aan. Qua prijs, energieverlies en milieu vind ik het maar niks namelijk :)
Wanneer er na volgend jaar minder gesaldeerd mag worden (en in de toekomst helemaal niet meer) ga je veel meer betalen voor de stroom die je van het net haalt dan je er voor krijgt als je het levert. Daar zit al snel 20ct tussen en daardoor kan een batterij toch interessant worden. En het is een mooi idee dat je ook snachts je eigen zonnestroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Drharlin schreef op zondag 14 mei 2023 @ 07:48:
Interessant topic;

Ik ben hier ook al een tijdje mee aan het puzzelen. Ik heb 21 panelen met een enkelfase inverter. De inverter is wmb vervangbaar voor een 3fase versie met meer capaciteit. Ik kan nog 9 tot 12 panelen extra kwijt. Kamp met dezelfde issues die velen hebben, tijdens zonnige dagen kan ik m'n opgewekte energie simpelweg niet kwijt. Er is plenty ruimte om iets te doen met batterijen.

De uitdaging is wel dat de panelen op een schuur achter het huis liggen en het grootste verbruik in huis is doorgaans. Ik ben bezig geweest met kiwatt uit Ede die hadden een batterij oplossing maar moest een extra retourleiding trekken tussen de schuur en de meterkast. ligt nu 1 4x 6mm2. Het civiele werk zie ik best wel tegenop, zit best wel wat straatwerk tussen de invoer van het huis en de schuur.

nb. panelen hebben geen optimizers nu
Waarom zou je een "retourleiding" nodig hebben, stroom gaat toch gewoon 2 kanten op? :) Met 4 aders zou je iig op 1 fase stroom uit je batterij terug moeten kunnen sturen, vergelijkbaar met ons plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Navi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:23:
4 strings met zo'n klein totaalvermogen is volgens mij niet echt slim, dan krijg je toch strings van slechts enkele panelen? Opstarten kan dan lastig worden.

Zulke daken zijn juist voor bv enphase micro omvormers.
Ik ben nu van plan de BlueSolar MPPT 150/60 van Victron te gebruiken, die werken ook bij kleine/ korte strings. Enphase (AC) Micro omvormenrs werken niet met een batterij (DC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Bij een 3 fase meter wordt automatisch verrekend over 3 fases, je hoeft dus niet 3 fasen op 0 te regelen.

Alleen zelf verbruik optimaliseren door je pieken van de dag op te slaan en voor de nacht gebruiken (accu max 5kWh) is meestal het eenvoudigst/ goedkoopst.

Dus misschien kan het een stuk eenvoudiger dan in je startpost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
A.Visser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:37:
[...]
Waarom zou je een "retourleiding" nodig hebben, stroom gaat toch gewoon 2 kanten op? :) Met 4 aders zou je iig op 1 fase stroom uit je batterij terug moeten kunnen sturen, vergelijkbaar met ons plan.
De oplossing zoals Kiwatt had was als volgt, laat zich redelijk logisch uitleggen. Mocht een plaatje ter verduidelijking nodig zijn hoor ik het wel.

Huidige situatie:
De Stedin komt binnen op het woonhuis, 3 fase, hier bevindt zich ook de hoofd groepenkast, het meeste verbruik zit in huis. Vanuit het woonhuis loopt er een 4v kabel naar de schuur alwaar een extra groepenkast is voor de schuur hierop zitten ook de panelen en de omvormer.

Kiwatt situatie:
uitbreiding op het bovenstaande, een nieuwe 3 fase omvormer, extra panelen waarop batterijen opslag mogelijk is,. De installatie lijkt op een traditionele UPS. De UPS wordt opgeladen vanuit de panelen en de grote verbruiksgroepen komen 'achter' de UPS, wanneer de UPS leeg is zal deze ook in een soort bypass stand staan. Hiervoor is dus een extra kabel nodig van de groepenkast in de schuur naar het woonhuis. Dat is zo'n 20-30 meter kabel met nogal wat straatwerk. Additoneel is er nog een netwerk nodig tussen de schuur en de woning voor de monitoring maar dat is gewoon aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.Visser
Drharlin schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:16:
[...]

De oplossing zoals Kiwatt had was als volgt, laat zich redelijk logisch uitleggen. Mocht een plaatje ter verduidelijking nodig zijn hoor ik het wel.

Huidige situatie:
De Stedin komt binnen op het woonhuis, 3 fase, hier bevindt zich ook de hoofd groepenkast, het meeste verbruik zit in huis. Vanuit het woonhuis loopt er een 4v kabel naar de schuur alwaar een extra groepenkast is voor de schuur hierop zitten ook de panelen en de omvormer.

Kiwatt situatie:
uitbreiding op het bovenstaande, een nieuwe 3 fase omvormer, extra panelen waarop batterijen opslag mogelijk is,. De installatie lijkt op een traditionele UPS. De UPS wordt opgeladen vanuit de panelen en de grote verbruiksgroepen komen 'achter' de UPS, wanneer de UPS leeg is zal deze ook in een soort bypass stand staan. Hiervoor is dus een extra kabel nodig van de groepenkast in de schuur naar het woonhuis. Dat is zo'n 20-30 meter kabel met nogal wat straatwerk. Additoneel is er nog een netwerk nodig tussen de schuur en de woning voor de monitoring maar dat is gewoon aanwezig.
Heel interessant, zelf heb ik ook naar een dergelijk systeem gekeken en ik snap nu waarom je een 2e kabel zou willen. Een UPS (Uninterruptible Power Supply) zou ik ook wel willen maar is voor mij uiteindelijk niet doorslag gevend. Die paar keer dat ik naar mijn weten in Nederland ooit zonder stroom heb gezeten zijn zo gering dat ik mijn systeem daar niet op ga ontwerpen. Als je de stroom van je nieuwe panelen en een batterij (in de schuur) wil gebruiken in huis is een 2e kabel volgens mij niet nodig.

Deze situatie is vergelijkbaar met die van ons dus als Kiwatt een goede anders dan de UPS een goede rede heeft voor die kabel dan wil ik dat graag berijpen. Ook ben ik benieuwd naar jouw idee tav. de UPS en misschien kunnen we elkaar zo een beetje helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
MSXBas schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:59:
Bij een 3 fase meter wordt automatisch verrekend over 3 fases, je hoeft dus niet 3 fasen op 0 te regelen.

Alleen zelf verbruik optimaliseren door je pieken van de dag op te slaan en voor de nacht gebruiken (accu max 5kWh) is meestal het eenvoudigst/ goedkoopst.

Dus misschien kan het een stuk eenvoudiger dan in je startpost...
Ja, idd ik wil ook niet 3 fasen gaan regelen maar in plaats daar van zorgen dat de power output op 1 fase gelijk is aan het totale verbruik op 3 fase.

We willen de meter op 0 houden door stroom te leveren uit een batterij wanneer er gebruikers zijn in het huis. Als deze gebruiker op dezelfde fase zit als de batterij (en omvormer) dan gaat dat uiteraard goed maar ik wil dus ook "actief" terugleveren wanneer de gebruiker op een andere fase zit. De meter zal dan onze geleverde stroom verrekenen met het verbruik op de andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
A.Visser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:06:
[...]
Deze situatie is vergelijkbaar met die van ons dus als Kiwatt een goede anders dan de UPS een goede rede heeft voor die kabel dan wil ik dat graag berijpen. Ook ben ik benieuwd naar jouw idee tav. de UPS en misschien kunnen we elkaar zo een beetje helpen :)
Ik ben bij Kiwatt gekomen al zoekend via een Tesla powerwall, het idee van een UPS achtige oplossing is geen noodzaak. Ik wil alleen graag de energie die ik zelf opwek kwijt aan het net OF zelf gebruiken. Een installatie die nu in het vroege voorjaar al niets staat te doen is super irritant en zonde. Het is ook een beetje de drijfveer om de maandelijkse kosten te drukken, we gebruiken met z'n 2 boven gemiddeld veel energie. Een voorspelbaarheid in de maandelijkse kosten is voor mij belangrijker dan een investering en inleveren op comfort.

Het topic de frontpage ook met plezier gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Drharlin schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Ik ben bij Kiwatt gekomen al zoekend via een Tesla powerwall, het idee van een UPS achtige oplossing is geen noodzaak. Ik wil alleen graag de energie die ik zelf opwek kwijt aan het net OF zelf gebruiken. Een installatie die nu in het vroege voorjaar al niets staat te doen is super irritant en zonde. Het is ook een beetje de drijfveer om de maandelijkse kosten te drukken, we gebruiken met z'n 2 boven gemiddeld veel energie. Een voorspelbaarheid in de maandelijkse kosten is voor mij belangrijker dan een investering en inleveren op comfort.

Het topic de frontpage ook met plezier gelezen.
Het artikel over de thuis batterij is interessant, deze.

Voor zo ver ik nu onderzoek heb kunnen doen zou je ook voor jou situatie geen "retour" leiding nodig hebben. Met een accu zou je de opgewekte stroom ook via 1 fase moeten kunnen terug leveren als er geen zon is. De 4 aderige draad (incl. aarde) lijkt mij niet genoeg voor een 3 fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
A.Visser schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:42:
[...]
De 4 aderige draad (incl. aarde) lijkt mij niet genoeg voor een 3 fase omvormer.
Soms moet ik wat specifieker zijn . . Het is een YMvKas 4 x 6 mm2 die naar de schuur loopt. Het artikel over de thuis accu is idd interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door Drharlin op 16-05-2023 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
Drharlin schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 06:10:
[...]

Soms moet ik wat specifieker zijn . . Het is een YMvKas 4 x 6 mm2 die naar de schuur loopt. Het artikel over de thuis accu is idd interessant.
Dit zou ik een electricien vragen. Hier weet ik weinig van maar als ik zoek zie ik een kabel met blauw, bruin, grijs en zwart. Als je er een aarde bij hebt, uit de schuur, dan kan je daar misschien wel 3 fase op kwijt.

of haal je die uit de mantel?

[ Voor 3% gewijzigd door A.Visser op 16-05-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
A.Visser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:03:
Vragen;
  1. 2e MultiPlus - Een overweging is om in de toekomst, als de warmtepomp er bij komt, een omvormer aan te sluiten op een andere fase, via de zelfde onderverdeel kast zodat ik het benodigde vermogen voor de pomp kan halen.
Verder zijn alle opmerkingen welkom, zeker als die het systeem beter, veiliger en of goedkoper kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie adviezen en ideeën.
Check de regels van Victron omtrent koppelen van apparaten die niet op hetzelfde moment gefabriceerd zijn/dezelfde hardware revisie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Visser
jadjong schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:11:
[...]

Check de regels van Victron omtrent koppelen van apparaten die niet op hetzelfde moment gefabriceerd zijn/dezelfde hardware revisie hebben.
Dat is een goed punt, iets om in de gaten te houden. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:41
Misschien is Zendure interessant voor je?
Pagina: 1