Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb een TP-link Archer AX55 gekocht om mijn wireless netwerk een boost te geven. Eerst dacht ik met de nieuwe TP-link Archer AX55 de wireless-functie van de Experia box v10 over te laten nemen. Dat werkt, het signaal is beter (zeker met WiFi6), maar niet echt op de 2.4 GHz band. En die heb ik net nodig om wat WiFi lampjes in het einde van het huis een wat betere verbinding te geven (het is beter, maar nog niet genoeg).
Daarom dacht ik mijn nieuwe TP-Link als access point op de eerste verdieping te zetten. Maar zonder een netwerkdraadje te trekken (want dat is lastig, lastig, lastig).
Is het mogelijk om de TP-Link draadloos als draadloos accesspoint te laten werken icm de Experia box v10?

Wat ik al gevonden/geprobeerd hebt:
Gebruik de WDS functie van de TP-Link. Echter, deze AX55 heeft geen WDS!!! Hij heeft EasyMesh functie en dat krijg ik niet geconnect aan de Experia box (doe ik iets fout?)

Weet iemand of het mogelijk is? Wat zou ik kunnen proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
Kan niet.
Wat jij beschrijft is de AX55 als wireless repeater te gebruiken en dat kan hij niet.
Hij kan alleen router of accesspoint zijn en moet dus altijd met een kabel aangesloten worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 10-05-2023 09:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Dat wordt dus toch een kabeltje trekken :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Er is natuurlijk nog de Powerline optie als je geen kabels kan/wil aanleggen?
Natuurlijk komt daarover weer een motie van afkeuring hier op Tweakers, maar toch kan dit prima werken in dit soort situaties.
Eventueel eens proberen met wat uit V/A?
Effiecienter is dan natuurlijk meteen een Powerline met Wifi/AP ineen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Het voelt een beetje stom om eerst een router te kopen om die vervolgens niet te gebruiken maar een powerline aan te schaffen met Wifi.
Okay, het is mogelijk om een powerline zonder wifi aan te schaffen en dan de router erin te prikken, maar zucht, nog meer apparaten. En het prijsverschil tussen een powerline met en zonder wifi is ook niet zoveel.
Bah, ik voel me zo dom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kun je die router niet meer retourneren of heb je hem al te lang?
Voor jouw doel was een accespoint meer dan voldoende geweest en de meeste accespoints kunnen wel als repeater functioneren.
Overigens zijn zowel repeaters als powerline lampmiddelen die vaak tegenvallen, er gaat niets boven een kabel.

Powerlines kunnen werken en soms helemaal niet, maar het vervelendste van die dingen is dat ze kunnen werken en na een tijdje ineens niet meer omdat er onverklaarbare storingen op het spanningsnet optreden.

Maar als je problemen hebt op de 2,4Ghz band komt dat hoogstwaarschijnlijk doordat die band overbelast is met signalen uit de omgeving.
Dat ga je met geen enkele apparatuur oplossen.

Iot (je wifi lampjes) is altijd een heel slecht idee om over wifi te doen, dat werkt gewoon veel beter met zigbee die daar voor ontworpen is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Ondertussen heb ik wat vulmiddel rond de verwarmingsbuizen weg kunnen halen en daar gaat een kabel doorheen passen (zelfs met stekker er nog aan)
@Ben(V) Ik zou mss de router nog kunnen retourneren, maar ik heb hem al helemaal uit het plastic gehaald en tja, dan vind ik het retourneren niet meer zo netjes. En ik denk dat ik hem toch ga gebruiken.
Een accesspoint was in het geval van een extra router beter geweest, maar mijn initiële gedachte was één WiFi spot die sterk genoeg was in het hele huis. Toen dat niet werkbaar leek, hoopte ik met WDS een redelijke makkelijke shortcut te hebben gevonden. Helaas, dat ging niet door.
Dan nu een kabeltje kopen en trekken en dan heb ik alsnog één WiFi spot (centraal in het huis) die sterk genoeg is voor het hele huis.
En ja, lampjes op WiFi is achteraf niet zo'n goed idee (maar makkelijk als je het voor het eerst gaat uitproberen). Nu heb ik dan ook een mix van Zigbee en WiFi. En ja, ik kan een nieuw Zigbee lampje kopen voor de plaatsen achter in het huis. Maar hé, ik wil gewoon goed internet in het hele huis. Waarom makkelijk doen als het technisch en moeilijk kan? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Een enkel wifi point is helemaal niet zinvol, gebruik gewoon zowel de wifi van je Experiabox als die van de AX55.
Gewoon dezelfde SSID, wachtwoorden en security setting (dus WPA2) gebruiken en het werkt allemaal netjes samen.
Wel verschillende kanalen gebruiken voor die Experiabox en die AX55, dus zeker niet op auto zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman_J
Ik dacht dat meerdere wifi punten elkaar storen (ook als ze op een ander kanaal zitten).
Maar zo niet, dan zet ik ze lekker beide aan (op een ander kanaal)!
Een paar dagen wachten en dan heb ik mijn kabeltje binnen (witte 15m 6a S/FTP waren niet op voorraad; prijsverschil met 5e en 6 was heel klein, vandaar wat meer future proof kabeltje besteld).
@Ben(V) Dank voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee ze storen elkaar niet.
Zorg er wel voor dat op de 2,4Ghz band je een van de kanalen 1, 6 of 11 gebruikt voor minimale overlap en dus de beste performance.
Op de 5Ghz band is het afhankelijk van welke kanaalbreedte je gebruikt, maar de ene op 42 en de andere op 58 is altijd goed.

Pagina: 1