Deco M4 set lage snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Hallo,

Ik heb hier glas van 200Mb

Om het modem heb ik direct een 8 poorts gigabite switch aangesloten en vandaar gaat het door het hele huis heen waar ook her en der gigibit switches gekoppeld zitten met diverse computers, apparaten, cameras en 3x Deco4 aangesloten.

Decos zitten direct op de switches en de uitgangen worden niet gebruikt.

Nu werkt wifi prima alleen de wifisnelheid van de decos is max maar 30Mb met diverse speedtest websites.
Decos staan gekoppeld als accespoints.
Resetten helpt niet.
Decos werken verder wel goed.

ALLE apparaten op de switches halen gewoon 1 GB.
Ben ook met de laptop langs alle switches geweest en geen een volledige snelheid van 200 Mb.

Wie snapt het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:12
Heb je wel vol wifi bereik als je de test doet? Maw switch je goed naar de dichtsbijzijnde deco of blijf je op wifi router zitten?

Is wifi van de router aan of uit? Kan zijn dat wifi router en wifi Deco elkaar tegenwerken.

Probeer wifi router uit te zetten en nieuw wifi netwerk (andere naam) op deco aan te zetten, wordt het dan beter?

Hoe druk is het qua wifi in de buurt? Probeer een laag belast kanaal te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 10-05-2023 08:42 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:33
Begin met structureel te testen.

Alle Decos uit en de wifi van je modem ook.
Zet alles wat wifi gebruikt uit.
Download een wifi analyser app op je telefoon en kijk hoe druk het in het wifi domein is,.
Zet een van de Deco's aan en kies een kanaal uit de 5Mhz band die rustig is en ga dan testen in de buurt van die Deco.

Als het dan wel goed werkt een voor een alles weer aanzetten tot je het probleem vind.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Hallo,

Wifi op het Nokia modem staan uit 2.4/5.

Decos staan alleen op 2.4 Ghz.
Omdat bijna alle apparaten nog op 2.4 werken.

Ik zal nog een keer alles Decos ontkoppelen en resetten.

Decos staan op minst drukke kanaal.
Had al een wifi analyser geinstalleerd.

En dan eerst nogmaals de Master aansluiten en de snelheid bekijken enz...

Ik ga het proberen of het nu wel lukt.
Ik laat het weten.
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:09
Steenwijkerland schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:08:
Je Deco M4 is dual band. Dus die kan 2.4Ghz én 5 Ghz tegelijkertijd zenden. 2.4 Ghz band zit behoorlijk vol en heeft veel last van inferenties. Dus gooi die 5 Ghz gewoon aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Hallo,

Wifi op het Nokia modem staan uit 2.4/5.

Ik zal nog een keer alles Decos ontkoppelen en resetten.

Decos staan op minst drukke kanaal.
Had al een wifi analyser geinstalleerd.

En dan eerst nogmaals de Master aansluiten en de snelheid bekijken enz...

Ik ga het proberen of het nu wel lukt.
Ik laat het weten.
👍
En wat is het minst drukke kanaal wat je hebt ingesteld? Want bij 2.4 moet je alleen kanaal 1, 6 of 11 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Ik heb de Decos nu op 2.4 en 5 G gezet .

Snelheid is nu goed 200Mb op mijn telefoon gemeten met Speedtest.

Rare is dat mijn telefoon geen 5 G heeft alleen 2.4 namelijk.

Als de vrouw thuis is dan zal ik haar telefoon ook even testen.

Tevens kon ik de optie om kanaal in te stellen niet vinden in de app van de Decos.

Rare zaak.

[ Voor 14% gewijzigd door Steenwijkerland op 10-05-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:09
Steenwijkerland schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:10:
Rare is dat mijn telefoon geen 5 G heeft alleen 2.4 namelijk.
Dat lijkt me stug. Ben je niet in de war met 5G (5e Generatie) voor mobiel netwerk ontvangst in tegenstelling tot 5 Ghz Wifi (802.11/n/ac/ax), dat bestaat al ruim 10 jaar namelijk. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
2.4 ghz gaat niet harder dan een megabit of 80 (en in de praktijk is 20 niet gek door alle verstoring)
Wil je sneller moet je echt 5ghz gebruiken, maar daar was je zelf al achtergekomen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Ik bedoel 5 Ghz Wifi

Niet de opvolger van 4g (simkaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:10

lier

MikroTik nerd

Welke telefoon heb je exact?
Bedoel je backward compatibility (ze ondersteunen het) of heb je het over 2.4GHz only devices?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

30Mbps is met 2.4GHz goed te verklaren en valt stiekem nog mee.

200Mbps is op 2.4GHz in theorie net mogelijk, maar in praktijk zeer onwaarschijnlijk. Om dat te halen moet je een betrekkelijk high-end cliënt hebben (2x2 MIMO oftewel twee onafhankelijke antennes), moet je WiFi op 40MHz kanalen ingesteld zijn (af te raden ivm interferentie maar wel lang default bij TP-Link apparatuur), moet er verder perfect signaal zijn met nul interferentie en nul ander verkeer in kanaal. Dan haal je een link rate van 300Mbps en kun je in praktijk 2/3 daarvan netto halen in een speedtest, oftewel 200Mbps.

Lukt mij in het lab. Net. In de echte wereld mag je met een kwart daarvan al heel blij zijn en is zoals gezegd 30Mbps nog goed te noemen.

Veel waarschijnlijker: je zit op 5GHz en haalt ook onder reële omstandigheden 200Mbps :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:00
Als alle 3 de punten in een switch zitten wordt er geen gebruik gemaakt van ethernet backhaul. Je zou beter de utp kabel vanuit de router van je provider in de hoofd deco kunnen doen, dan een kabel van de hoofd deco naar switch waar de andere 2 deco's en andere netwerk apparatuur op zit aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zie ook dit topic: laurens0619 in "[TP-LINK Deco M5] Is deze constructie mogelijk"

Ik had een soortgelijk issue met een setje Deco's. Bleek ook dat het providermodem de discovery niet mogelijk maakte, waardoor alles wireless ging, ondanks dat ze in een switch op 1GBit zaten. Een switch er tussen en opgelost.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:36
Hopelijk voldoet het om in dit topic te reageren in plaats van een nieuwe aan te maken.
Ik heb 2 x Deco M4 achter elkaar aangesloten rechtstreeks op een KPN box 12 (enkel de 1e Deco dus).

Wifi staat uit op de KPN box, en Deco staat in Access mode. Ik heb 1gb verbinding, echter haal ik dit bij lange na niet.

Speedtest geeft op mijn telefoon op wifi +- 80 Mbps. Ik heb daarbij ook de 2e poort van de 2e M4 in gebruik om bedraad mijn laptop aan te sluiten (thuiskantoor). Bedraad blijft de snelheid alsnog zo laag. Als ik dan de 2e M4 ontkoppel en de kabel die daar normaal heen gaat rechtstreeks op mijn laptop aansluit krijg ik wel een correcte snelheid.

Deco staat op 2,4 en 5 ghz netwerk.
Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004

lier

MikroTik nerd

Slechte kabel, althans het klinkt als een 100Mbps verbinding. Dan kan je het eerst zoeken tussen je modem en je Deco...welke snelheid zie je in een van beide apparaten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:00
venneke schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:08:
Hopelijk voldoet het om in dit topic te reageren in plaats van een nieuwe aan te maken.
Ik heb 2 x Deco M4 achter elkaar aangesloten rechtstreeks op een KPN box 12 (enkel de 1e Deco dus).

Wifi staat uit op de KPN box, en Deco staat in Access mode. Ik heb 1gb verbinding, echter haal ik dit bij lange na niet.

Speedtest geeft op mijn telefoon op wifi +- 80 Mbps. Ik heb daarbij ook de 2e poort van de 2e M4 in gebruik om bedraad mijn laptop aan te sluiten (thuiskantoor). Bedraad blijft de snelheid alsnog zo laag. Als ik dan de 2e M4 ontkoppel en de kabel die daar normaal heen gaat rechtstreeks op mijn laptop aansluit krijg ik wel een correcte snelheid.

Deco staat op 2,4 en 5 ghz netwerk.
Wat zou dit kunnen zijn?
1Gbps haal je sowieso niet via wifi Deco, alleen via een ethernet kabel.
80 Mbps via wifi kan heel goed, maar dan zat je zeer waarschijnlijk op de 2.4GHz band toen je testte.

En wanneer je de kabel uit de 2e M4 haalt en in je laptop prikt dan haal je inderdaad de volle snelheid.

Dus wat is het probleem precies? :)
Pagina: 1