Standby apparaat wat alleen 's nachts aan gaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10 23:31
EDIT: Denk dat ik er zelf al achter ben: `ook stand-by spanning wordt verrekend met zonnepanelen |:(

Ik ben sinds kort aan de slag gegaan met Homewizard. Nu zie ik op mijn Energy app een constant stand-by verbruik wat alleen 's nachts aan staat. Het staat overdag uit. Op het moment van rond 7 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends.

Als ik een maand terug check, zijn die tijden iets anders, namelijk aan van rond 9 tot 9. Het lijkt een verband te hebben met de lengte van de nachten. Het staat dus nachts AAN.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik heb een screenshot bijgevoegd hoe de stroom er uit ziet. Je ziet dus ook echt steeds een piek wanneer de boel aan gaat. Het is mij op dit moment echt een raadsel, maar misschien zijn er hier experts die een idee hebben :)

Iets extra info over mijn huis:
Ik heb 's nachts wat computers aan staan en een QNAP NAS + Drobo device. Verder heb ik ook vloerverwarming. Maar het gekke is dus: Dit apparaat staat ALLEEN 's nachts / 's avonds aan 8)7 . Dus mijn gedachte ging gelijk uit naar iets geks met verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8RxtOQetHK_WyaHt6kmoJN96lI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBA3WXACKOiwCz5OeQ2VbkEb.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee?

EDIT: tijdens het typen van dit hele verhaal snap ik het al: Dit komt natuurlijk door mijn zonnepanelen. Daardoor loopt de spanning overdag terug naar 0. Blijkbaar wordt dit erin verwerkt :D Excuses, dit topic mag weg! Ik zie even zelf niet hoe ik mijn eigen topic verwijder |:(

[ Voor 12% gewijzigd door adros op 10-05-2023 08:39 ]

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

Alle reacties

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11 22:24
Laaghangend fruit:
Tuinverlichting?

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08
Grappig hoe je gedachten opschrijven kan leiden tot nieuwe inzichten ;)

Maar lees ik nu dat je 450 watt aan constant verbruik hebt? Dat is serieus veel! Of verwarm je met airco?

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 13:29
Het is het afgenomen vermogen in Watt die terugloopt naar 0.

De spanning is gemiddeld 230V, en wijkt +/- 10% af maximaal.

• adros
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10 23:31
Kanoet schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:03:
Grappig hoe je gedachten opschrijven kan leiden tot nieuwe inzichten ;)

Maar lees ik nu dat je 450 watt aan constant verbruik hebt? Dat is serieus veel! Of verwarm je met airco?
ja dat is weer een (lees: het volgende) probleem. Hier ben ik nog naar op zoek :D En nee: nog geen ac!

Gepassioneerd Landschapsfotograaf

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:08
Veel plezier met speuren! Ik heb mijn rustverbruik naar +/- 55 watt teruggebracht. Dat kan nog verder maar dan moet ik echt concessies doen. Bijvoorbeeld de router(10-15w) 's nachts uitzetten waardoor alle smart devices (waaronder energiemonitoring :+ ) geen netwerk meer hebben. Uiteindelijk zorgt mijn rustverbruik voor 40% van de energierekening, wat dan relatief wel weer veel is.
Veel sluipverbruikers zijn oude ventilatieboxen, tv decoders en andere randapparatuur. Verder zorgen aquaria of vijverpompen ook voor een megaverbruik. En zo kunnen we nog wel door gaan. Lekker op jacht naar sluipverbruik en je blijft altijd wel weer wat vinden.

Het in de gaten houden van het rustverbruik heeft mij trouwens een beste voedselvergiftiging bespaart. Toen het buiten 35 graden was gooide mijn koelkast de handdoek in de ring en koelde maar tot 15 graden terwijl hij onstant iets van 100 watt vroeg. Met die buitentemperaturen voelde drankjes uit de koelkast nog steeds heerlijk koel aan. Ondertussen zat de schimmel welig te groeien op al het voedsel. :| Als ik mij niet afvroeg waarom mijn verbruik opeens zo hoog was had het even geduurd voordat ik het wist ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Kanoet op 10-05-2023 21:36 ]

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Zo kwam ik er achter dat mijn 12jr oude Miele wasmachine als hij UIT staat alsnog ~10 watt gebruikte. Wut? Alleen de stekker er uit trekken werkt dus heel goed.

Hetzelfde met mijn oude gas-kooktoestel. (elek. dus alleen nodig voor ontsteking/klokje)...12 watt. Tja, dan maar een aansteker in de besteklade :D

En tegenwoordig heb ik mijn computerhoekje aangesloten op een stekkerdoos die ik uit zet als ik weg ga. (2 switches+2 monitoren+versterker). Hup, uit met die zooi als ik weg/naar bed ga.

Boven heb ik nog een oude Sony-stereo-toren staan (MHC-RX88, mijn allereerste stereo gekocht met mijn allereerst verdiende centjes), die zit nu ook niet meer standaard in het stopcontact, want dat was ook weer ~10watt continue.

(en vervolgens zwaar balen als je een keer het licht op de overloop boven de hele dag hebt laten branden, omdat je dat niet door had toe je de deur uit ging 's ochtends :) )

Rustverbuik hier ~55watt (gewoon afgelezen op display 'slimme meter' van Stedin) (zal wel modem + 1 switch +TV + 2 XBOXen zijn)
Ik heb geen zonnepanelen, dus iedere besparing is er 1. (ook als je wel zonnepanelen hebt uiteraard)

Inderdaad: Veel succes met speuren!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:47
Meestal denk je als eerste aan oude apparaten bij hoog sluipverbruik, maar sommige moderne spelcomputers trekken in de verkeerde slaapstand ook veel meer dan 10W, ook mediaboxen met harddisks kunnen soms veel verbruiken.
De EU heeft voor veel apparaten een max sluipverbruik bepaald, maar blijkbaar zijn er mazen in de regelgeving en zijn er ook moderne apparaten die continu onverwacht veel verbruiken.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:20
adros schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:02:
[...]

ja dat is weer een (lees: het volgende) probleem. Hier ben ik nog naar op zoek :D En nee: nog geen ac!
Ik ga (omdat ik al overgestapt ben op een warmtepomp) nadat het stookseizoen is afgelopen (dat is bijna) met 2 vloerverwarming pompen vervangen voor modellen zonder pomp. Dat gaat mij gemiddeld 2x 30watt schelen. Maar in het stookseizoen zal mijn WP pomp dan weer harder moeten worden dus wel een besparing maar niet de 525KWh ( 60wx24x365) besparing die je als rekensom eruit zou halen.
Zit zelf rond 350w continu verbruik en dat is al 70w minder geworden toen ik met netwerkapparatuur (switches, router en AP's) had vervangen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1