Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-09 20:33
Hoi allemaal!

Mijn huidige 3.1 setup bestaande uit Monitor Audio Apex A10 / A40 in combinatie met een BK XXLS400 sub.
Door aanpassing van onze salon passen deze jammer genoeg niet meer waardoor ik op zoek ben naar een alternatief.

Initieel was ik van plan om een switch te maken naar 5.1.2 op basis van ingebouwde speakers maar de kostprijs van al dat moois komt toch wel te hoog uit (dat en de kabels die dan weggewerkt moeten worden).
Dat plan is dus van de baan waardoor ik beginnen kijken ben naar alternatieven.

Zoals ik het nu zie heb ik volgende noden:

- Dolby Atmos & DTS X compatibel (dus incl upward firing speakers)
- zo immersive mogelijk. Achterste speakers zijn ok maar moeten draadloos zijn. Deze komen wel vrij dicht tegen de zetel aangezien die slechts 10cm van de muur staat.
- (mogelijkheid tot) subwoofer aansluiting (bedraad of draadloos)

Wat heb ik al gevonden die volgens mij passen in dit plaatje:

- Sony HT-A7000
- Sony HT-A9
- Samsung HW-Q990C

Eventueel Sonos maar daarvan lees ik minder positieve reviews naar Atmos en helderheid van spraak.

Prijs gewijs is de HT-A9 zeker het maximum, rekening houdende dat er dan nog een sub bij komt (ik kan mijn huidige niet gebruiken).
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie, enige ervaringen van gebruikers hier die de overstap hebben gemaakt van losse speakers naar soundbar of dergelijke, andere bedenkingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Gunny_vds op 09-05-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ben niet thuis in de exacte zaken omtrent soundbars maar hou je (mogelijk) rekening met VRR en/of andere opties die pas in HDMI2.1 aanwezig zijn maar die je wel nodig hebt?

Afgezien van mijn vorige zin; Sennheise Ambeo of een LG S95QR heb ik de afgelopen tijd ook langs zien komen als "goede keuze" maar misschien heb je die allang weggestreept in jouw overweging.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunny_vds
De Sennheiser stond idd op mijn lijstje maar jammer genoeg heeft die geen rear speakers mogelijkheid. Anders is dit zeker een optie!

VRR en dergelijke gelinkt aan HDMI 2.1 zijn niet van tel voor mij aangezien ik geen games speel en 4K volgens mij nog wel een redelijk eindje de standaard zal zijn (ik kijk nu nog op 1080 en ga binnen kort over naar een G3 - die zal dan terug zeker 7j mee moeten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Gunny_vds Je hebt het over Dolby Atmos en DTS X, en "zo immersive mogelijk", maar je kijkt naar opties die technisch gezien géén "zo immersive mogelijke" ervaring zullen geven.

Soundbars zijn uitermate geschikt om het geluid van je tv te upgraden, maar alles rondom surround en zeker 3d surround zoals Atmos en X, gaat niet opleveren wat je hoopt. Dat geldt ook voor dure soundbars. Dat heeft te maken met de grootte en de plaatsing van de speakers. Een woonkamer is nooit nooit een ideale geluidsruimte. Je zult zeker audio-effecten gaan horen, maar Dolby Atmos en DTS X gaat het niet bereiken, laat staan evenaren. Om die reden hebben soundbars vaak al achterspeakers en subwoofers. Dat lost een klein deel van het probleem op, maar niet alles, aangezien de voorste speakers nog steeds klein en beperkt zijn en nu eenmaal in die balk zitten.

Voor het pakket met de losse speakers van Sony geldt iets soortgelijks. Upfiring speakers rondom zijn al weer beter dan een soundbar, maar evengoed ga je het verschil merken tussen een setup die speakers nabij het plafond heeft en een set die naar het plafond richt. de HT-A9 heeft maar 4 speakers. Je mist dus een centerkanaal. Met een goede geluidsinstelling is dat overkomelijk en op te vangen, maar een echte 5.1, inclusief centerspeaker zal beter klinken. Als die 4 speakers rondom 7 kanalen moeten emuleren geldt daar precies hetzelfde voor als bij de soundbar. Het is zonde van het geld en je bereikt niet wat je hoopt.

Eigenlijk kan je er vanuit gaan dat elk apparaat en iedere speakerconfiguratie die Atmos en DTS-X roepen daar niet aan kunnen voldoen zolang je niet minimaal 5 speakers rondom hebt en minimaal 2 speakers boven je. In die gevallen is het een reclamepraatje en een gimmick. Zo'n apparaat kan prima het Atmos of X signaal decoderen en verdelen over de speakers die er wel zijn, maar het is gewoon geen Atmos of X. Een 2.0 telefoon of 2.0 laptop met Atmos-predikaat, speelt gewoon stereo. Een soundbar snapt wel de Atmos-audiofilter, maar speelt doe-alsof-Atmos. Enz.

Lang verhaal kort: ga niet voor soundbars of speakerspackages met minder dan 5.1.2 echte speakers, want dan ga je niet krijgen wat je ervan verwacht.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Van de geboden opties zou ik denk ik kiezen voor de Sony A9. Maar wat is de reden dat die A9 wel zou pasen en de Apexen niet? Formaat lijkt me min of meer hetzelfde.

Je kan ook kiezen voor de https://iear.nl/product/focal-sib-evo-5-1-dolby-atmos/ en een yamaha of denon receiver. Dan kom je ook rond de 2000 euro uit en heb je toch een min of meer volwaardig systeem.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:37
@Gunny_vds
@Jorgen

“ - Dolby Atmos & DTS X compatibel (dus incl upward firing speakers)
- zo immersive mogelijk.”

Vergeet alsjeblieft Atmos en Dts X met een soundbar.
Immersive en soundbar gaat niet samen.

Je zou speakers hoog aan de muur moeten hangen wil je een echte immersive ervaring.
Upfiring bouncy house is echt een gimmick zeker via een soundbar.

Je kan je installatie ook in stappen doen ipv alles in ene keer aanschaffen.
Maak er een Journey van ;-)
Begin met receiver en 3.1 opstelling.
Jaar erop (sparen) uitbreiden naar 5.1.2 etc

[ Voor 15% gewijzigd door kevinmastah2005 op 13-05-2023 15:22 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
Volledig akkoord dat een soundbar niet het niveau zal halen van een installatie met seperates. Maar de keuze om weg te gaan van versterker en speakers is gemaakt. De A7 pack zal het ook niet worden gezien toch wel wat negatieve reviews.

Ik lees toch zeer veel positieve reviews van de Samsung 990b en 990c waar men het immersive steeds als pluspunt naar voor brengt. Misschien een gevalletje van testen om te weten?

Onze living is zeer rechthoekig en zonder gordijnen dus zou ik verwachten redelijk geschikt voor alle hokus pokus 😁

Zou een soundbar dan echt zo slecht zijn, gezien de reviews? Of is het eerder van: eens je een echte 5.1.4 setup hebt dan is een soundbar natuurlijk een serieuze stap terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
Wat is je budget? Die mis ik even.

Ik denk namelijk dat je nogal teleurgesteld gaat zijn in een soundbar van 1000 euro in vergelijking tot wat je gewend bent van je monitor audio opstelling.

Aanpassing van de salon lees ik. Kun je de speakers niet op lossen voeten zetten?

Draadloze surrounds is niet zo'n probleem. Een instap Denon surround receiver kan bijvoorbeeld draadloze Denon Home 150 gebruiken als surrounds. Dan kun je "echte" passieve luidsprekers gebruiken voor de 3.0 kanalen, omdat die veruit de meeste hoeveelheid geluid produceren en toch draadloze surrounds gebruiken.
Dan behoudt je ook gelijk geluidskwaliteit voor muziek in de woonkamer. Zo'n denon receiver heeft alles erop en eraan voor streaming

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 22-05-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
@youridv1 Budget gewijs zit ik momenteel te kijken naar ofwel de Samsung Q990C ofwel een Sonos arc + sub 3.
Dit wil ik bekostigen door verkoop huidige set (speakers, sub en kabel).
De Sonos setup zou ik dan vervolledigen met era 100 of era 300 rears die ik dan via het werk (cafetariaplan) aankoop.

Speakers op losse voeten zou enkel mogelijk zijn voor de achterste speakers. LCR moeten aan de muur komen en daar wringt nu net het schoentje:
De Apex A10's (en in mindere mate de A40) komen namelijk nogal ver naar voor wat dus het huidige probleem is.

Ik ben niet van plan om onze gerenoveerde living nu al te beginnen open breken, dus bekijk ik momenteel wat de opties zijn.

Het draadloze van de Samsung / Sonos en vooral gebruiksgemak (tov de huidige setup) spreken me (en mijn 3 dames) wel aan.
De recente demo van Sonos was ook vrij indrukwekkend te noemen (arc samen met sub 3 + Ones) maar ik moet nog eens terug gaan omdat ze net bezig waren met de winkel te verbouwen.
Dan pas ga ik horen hoe deze setup werkt met films.

Focus is hierin dus echt puur tv / film; muziek speel ik zelden tot nooit af via de huidige setup.
De huidige versterker is ook underpowered om het beste uit mijn speakers te halen om eerlijk te zijn,
dus de stap achteruit is misschien niet zo groot te noemen? (terug, te testen natuurlijk)

Wel een goeie tip naar de denon draadloze speakers, thanks (die zijn ook via het cafetariaplan op het werk te kopen)!
Zou er dan geen risico zijn op delay tussen het bedrade deel en draadloze deel?

Los daarvan brengt me dat nog steeds geen Atmos (in hoeverre je soundbar Atmos dan wel Atmos kan / mag noemen),
wat ik wel zoek voor de vrijdag mannenavond ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
atmos ga je alleen met de A9 krijgen voor een normaal bedrag ben ik bang.

Of met een paar Jamo zuilen met een Jamo atmos module er bovenop. De jamo S807 of 09 bijvoorbeeld zijn front ported, dus die kun je dan aan weerszijden tegen de muur aan zetten eventueel. De atmos module kun je bij die speakers bij mijn weten aansluiten door hem in de toren te klikken en de bekabeling onderaan aan te sluiten naast de plugs voor de zuil zelf.
Ik weet niet of dat wenselijk is na het lezen over je woonkamer, maar het is een idee.
Ik deel persoonlijk niet echt de mening dat je per see een center speaker moet hebben. Het is wel wenselijk, maar er zijn zat speakers die in stereo opstelling een overtuigende center image hebben, waaronder de Jamo. En dan daarbij dus weet die Denon wireles surrounds.
Waar je de receiver gaat laten weet ik trouwens niet als je tv aan de muur hangt.

Timing is geen probleem. Bij zo’n denon receiver zit een microfoon en daarmee kun je een calibratie doen van het geluid. Hij calibreert zowel de frequentiecurve als de timing van de luidsprekers.

En anders zit je stomweg vast aan een soundbar inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
@Gunny_vds ik ben benieuwd hoe je dit verder opgelost hebt?

losse speakers? welke? merk, model?

of soundbar? merk ? model?

inmiddels 4 maanden verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunny_vds
@ari2asem Ik heb de knoop doorgehakt en ben voor de Sonos Arc gegaan.
Speakers (behalve de center) zijn al verkocht.

Uiteindelijk zeer tevreden van de keuze:

Bedieningsgemak is top;
geluidskwaliteit is dubbel maar positief: de Apex speakers waren iets transparanter maar de Arc kan een geluidsbeeld creëren die veel breder is dan wat de fronts ooit konden. Je hebt ook een spraak mode die je kan activeren maar nog geen nood gehad om dit te doen.
Het feit dat onze leefruimte waarschijnlijk zo goed als perfect is voor reflectie zal natuurlijk ook helpen.

Normaal gezien komen er binnenkort 2x Era100 bij als rear (E300 krijg ik echt niet verkocht) en als de center speaker verkocht is komt de Sub 3 er ook (maar de Arc kan wel verrassend uit de hoek komen in de lage frequenties - maar subwoofer blijft natuurlijk een must).
Pagina: 1