Net aangebracht Stucwerk eruit halen of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Onlangs een nieuw huis gekocht en zo ongeveer alles laten stucen. Ook de plafonds.

Zit er echt goed en strak op, mooi gedaan. Maar nu is een paar dagen terug het volgende gebeurd. In de gang stond het stucwerk bol en dreigde er vanaf te vallen. Dit is er door de voorman uitgetrokken en dit moest opnieuw. Hij was hier vrij pissig over dat ze slecht werk hadden geleverd. Maar nu blijkt dat het oude stucwerk ook mee naar beneden komt. Conclusie van hun kant is dat de vorige bewoners hebben gestukt zonder voorstrijk en dat het nu te zwaar wordt en daarom naar beneden komt.

Hun advies is eigenlijk in de hele woning de plafonds opnieuw te doen omdat je dit niet op je hoofd wilt krijgen. ivm bovenstaand zijn die extra kosten dan voor ons, want daar kunnen ze niks aan doen...

Na wat speurwerk vermoed ik dat het loslaat omdat er witkalk onder zit, iets wat zij hadden moeten onderzoeken lijkt mij. Ik heb een huis wat in 1961 is gebouwd en daar komt het wel regelmatig voor.

[ Voor 18% gewijzigd door EJPostema op 09-05-2023 22:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En het is helemaal niet zeker dat er in alle ruimtes niet is voorgestreken.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 09-05-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-10 21:47

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Tja, Waaruit bestaat het plafond? Is het stucwerk tegen een stucanet of steengaas of gipslaten of riet of heeft men gewoon tegen betonnen plafond gestuukt?
Bij steengaas hebben ze nog enige houvast. Maar is het rechtstreeks op beton....tja, dat wordt dan een lastig verhaal.

Diegene die het stucwerk heeft gedaan. Had bijvoorbeeld voor de start van stucen kunnen controleren of er geen hol geluid komt dmv tikken tegen het plafond (helaas hoor je bij stucwerk op stucgaas bijna altijd een hol geluid).

Zijn de muren ook gestuukt?
En hoe oud is je woning?

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 09-05-2023 23:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je alles d'r uit sloopt en ze gaan alles opnieuw stucen, moet je dan voor 1x of voor 2x betalen?

En wat als het over een paar jaar er af brokkelt, heb je dan nog garantie?

[ Voor 28% gewijzigd door Accretion op 09-05-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
EJPostema schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:12:
Onlangs een nieuw huis gekocht en zo ongeveer alles laten stucen. Ook de plafonds.

Zit er echt goed en strak op, mooi gedaan. Maar nu is een paar dagen terug het volgende gebeurd. In de gang stond het stucwerk bol en dreigde er vanaf te vallen. Dit is er door de voorman uitgetrokken en dit moest opnieuw. Hij was hier vrij pissig over. Maar nu blijkt dat het oude stucwerk ook mee naar beneden komt. Conclusie van hun kant is dat de vorige bewoners hebben gestuct zonder voorstrijk en dat het nu te zwaar wordt en daarom naar beneden komt.

Hun advies is eigenlijk in de hele woning de plafonds opnieuw te doen omdat je dit niet op je hoofd wilt krijgen. Maar ik denk als het nu niet los laat waarom over x aantal jaar wel?
Maar wat is nou precies jouw probleem? Jij kunt niet stucken, huurt iemand in en die levert puik werk. Wel jammer dat hij niet even heeft gecontroleerd wat zijn "canvas" is voordat hij begon. Onze stukadoor trok ook dubbele hoekprofielen en weet ik wat nog meer zo van de muur. Melde even dat hij een uurtje extra schrijft en ging vervolgens op de juiste ondergrond aan de slag.
Waarom jouw stukadoor dat niet heeft gedaan is de vraag, net zoals hoe hij het wilt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:54
Wij hebben dit bij een klein gedeelte van een slaapkamermuur gehad. Door trilling liet een deel los. We hebben het deel dat echt los zat verwijderd en door te kloppen de delen opgezocht die wel vast zaten. We hebben dus niet alles opnieuw gedaan. De rest zat er al jaren en dat blijft hopelijk ook nog jaren zitten. Je hebt wel een risico dat je stucwerk blijft lostrekken. Het gat werd bij ons steeds in elk geval steeds groter voordat we echt een stevige rand hadden. Het voordeel bij ons is dat we het niet op ons hoofd kunnen krijgen. Maar ik had echt geen zin die hele muur te opnieuw te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
Ik heb het vermoeden dat er witkalk op het plafond zit en dat loslaat. Schuld van de stucadoor lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
MedionAkoya schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:20:
Tja, Waaruit bestaat het plafond? Is het stucwerk tegen een stucanet of steengaas of gipslaten of riet of heeft men gewoon tegen betonnen plafond gestuukt?
Bij steengaas hebben ze nog enige houvast. Maar is het rechrtstrook op beton....tja, dat wordt dan een lastig verhaal.

Diegene die het stucwerk heeft gedaan. Had bijvoorbeeld voor de start van stucen kunnen controleren of er geen hol geluid komt dmv tikken tegen het plafond (helaas hoor je bij stucwerk op stucgaas bijna altijd een hol geluid).

Zijn de muren ook gestuukt?
En hoe oud is je woning?
Muren zijn ook gestuukt, lijken vooralsnog prima. Woning is uit 1961. Vermoed zelf nu dat het komt door witkalk dat het plafond loslaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-10 23:49

Bas90

Addicted2bass

Verkooppraatje om je nogmaals te laten stucen. Plafonds leveren nou eenmaal het meeste op ;). Kan heel goed zijn dat de hechting op die plek net niet goed was. Ga, al kloppend, globaal langs delen heen en luister op het geluid. Als het allemaal goed vast zit (horend aan het geluid), lekker laten zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:41
In mijn geval wisten de stukadoors die ik langs liet komen allemaal te vertellen dat er op het plafond geen latex maar witkalk zat, een natte vinger verteld je dat eenvoudig. Dat betekende voor mij toen extra werk dat er af te krijgen en na voorstrijk zat het er in een dag op en nog steeds. Ik zou een andere langs laten komen, want dit had degene die nu langs is geweest ook zelf kunnen vasstellen. Je zou hem misschien wel in gebreke kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De eerste vraag die mij opkomt is: Hoe is de opdracht gegeven?
Is er iemand lans geweest om een offerte op te stellen en is er een soort van opname gemaakt waarbij ze hebben gekeken naar je oude muur- en plafondafwerking?
Of heb je via werkspot o.g. een vraag geplaatst om x m2 muur en plafond af te werken en is er niemand vooraf langs geweest en zijn ze gewoon de boel wezen stuccen?

Indien er iemand is langs geweest zou ik ze mooi terug verwijzen dat ze aan de voorkant dit hadden kunnen zien. Gezien ze er toen geen opmerking over hebben gemaakt, kan jij er van uit gaan dat de oude laag geen kwaad kon. Tenzij er natuurlijk nadrukkelijk is aangegeven, dat je de oude laag had moeten verwijderen en dit niet gedaan hebt.

Is er niemand vooraf langs geweest, tja dan kan je het er nog op proberen te gooien, dat ze je niet vooraf hebben gewaarschuwd en dat je nu ineens met iets wordt geconfronteerd waar ze je voor hadden kunnen behoeden.

In ieder geval zou ik nimmer akkoord gaan om op eigen kosten de boel er af te trekken en opnieuw alles aan te brengen. Je huurt een partij in om jou te ontzorgen, niet om je op extra kosten te jagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Klinkt een beetje als afschuiven inderdaad, hun zijn toch de professionals? Dat hadden ze zelf even moeten checken of de ondergrond wel goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
BastaRhymez schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:38:
De eerste vraag die mij opkomt is: Hoe is de opdracht gegeven?
Dat doet er imho niet toe...

Ze hebben bovenop bestaand stucwerk gewerkt, dan hadden ze dat zelf maar even moeten checken op voorhand. (en er desnoods niet aan beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

paQ

Ik had het ook in 2 slaapkamers.
Tijdens het drogen kwam de bende zo weer naar beneden. Laten drogen, Daarna lekker lomp met een hamer beginnen kloppen. Wat naar beneden kwam bijgestuct, de rest laten zitten. We zijn 2,5 jaar verder, zit prima ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
@BastaRhymez er is iemand langs geweest om te kijken, maar die heeft niet echt gekeken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EJPostema schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:02:
Ik heb het vermoeden dat er witkalk op het plafond zit en dat loslaat. Schuld van de stucadoor lijkt me
Dat zou prima kunnen en daar hecht inderdaad niets op. Ik heb een weekend lang met een haakse slijper met komschijf m’n hele plafond kaakgeschuurd omdat die meuk of veegvast erop zat. 120 liter stof opgezogen. Wat een ramp.

Dit is iets wat de stukadoor had moeten zien. Maar probeer nog maar eens te bewijzen dat het erop zat… :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Ondertussen overal scheuren. Dus alles moet er sowieso af. Waarschijnlijk op de andere kamers dus ook witkalk.

Zij blijven erbij dat het komt omdat de vorige bewoners geen primer tussen de witkalk en de structuur verf/latex hebben gebruikt en het daarom er vanaf komt. En daarom konden ze het niet zien. Ik vind dit echt een lul verhaal.

Maar hij garandeert nu dat het erop blijft zitten in de hal waar het als eerst naar beneden kwam. Ondanks dat dat gewoon witkalk is en ze het al hebben voorgestreken met hetzelfde spul.

Ik denk dat ik ze die hal misschien maar opnieuw laat doen? Als dat er weer af dondert weten we genoeg en zo niet dan heb ik gegokt en verloren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-10 23:49

Bas90

Addicted2bass

Blijf het een vreemd verhaal vinden…… mijn vader heeft +/- 50 jaar gestucadoord en is dit nog nooit tegen gekomen… wit kalk. Hij heeft heeeel wat renovaties gedaan (ook samen met mij ;)). Goed voorstrijken en stucen maar (tenzij ondergrond los zit -> weghalen). Nog nooooit wat naar beneden gekomen, of scheuren waarover je het hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Bas90 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:56:
Blijf het een vreemd verhaal vinden…… mijn vader heeft +/- 50 jaar gestucadoord en is dit nog nooit tegen gekomen… wit kalk. Hij heeft heeeel wat renovaties gedaan (ook samen met mij ;)). Goed voorstrijken en stucen maar (tenzij ondergrond los zit -> weghalen). Nog nooooit wat naar beneden gekomen, of scheuren waarover je het hebt.
interessant om te horen. De witkalk is overschilderd met structuurverf en daarna met latex. De verf lijkt los te laten. het stucwerk komt er namelijk inclusief de primer (de mooie gele laag) vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-10 07:17
Het gaat om de 'vorige' laag, latex over witkalk. De nieuwe stuclaag zit inclusief voorstrijk dus prima vast op de latex laag maar het gaat dus mis tussen oude latex en nog oudere witkalklaag. Staat er iets over in de voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
emielbf schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 07:10:
Het gaat om de 'vorige' laag, latex over witkalk. De nieuwe stuclaag zit inclusief voorstrijk dus prima vast op de latex laag maar het gaat dus mis tussen oude latex en nog oudere witkalklaag. Staat er iets over in de voorwaarden?
Ja dat klopt, En nee staat niks over in de voorwaarden. Ben er ondertussen achter dat de aannemer de ondergrond accepteerd zoals die is en een waarschuwingsplicht heeft: https://www.ibr.nl/wet-kw...%20de%20aannemer%20liggen.
Pagina: 1